урок мови. Іменник. Рід незмінюваних іменників

Про матеріал
Це матеріал з літератури рідного краю.Можуть використовувати вчителі Київщини урок мови для 5 класу, який навчається за програмою "Інтелект України"
Перегляд файлу

5 клас, науково-педагогічний проект «Інтелект України»

Тема.  Іменник. Рід незмінюваних іменників

Мета: навчати учнів визначати рід незмінюваних іменників іншомовного походження, рід абревіатур; розрізняти губні, шиплячі, м’які та пом’якшені звуки; писати  и, і в географічних назвах іншомовного походження (за правилом «дев’ятки»);

удосконалювати вміння визначати граматичний центр речення та визначати вид словосполучення за способом вираження головного слова;

записувати слова фонетично; читати правила за допомогою вправ «Луна» та «Повітряні кульки для дорослих», ставити запитання одне одному за змістом тексту, виконувати завдання на відповідність,

а також розвивати вміння працювати в парах, малих групах, самостійно й колективно виконувати тестові завдання;

поглиблювати  почуття любові до рідного краю, української мови, підвищувати самооцінку дітей.

Тип уроку:

Обладнання: комп’ютер, телевізор ( мультимедійна дошка), роздатковий матеріал, наочність (ілюстрації , фотографії таблиця), презентації, пісні «Це моя Україна», «Краща мова єднання», відеорелакс.

Перебіг уроку

І.Організаційний момент. Мотивація

Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку.

Учитель : Добрий день! Як настрій?                           http://mtdata.ru/u3/photo8F7C/20189126925-0/original.jpg

- Сідайте, будь ласка, почнемо роботу. Ви готові до праці?

- Діти! Сьогодні я отримала на електронну пошту повідомлення від професора Гранослова. У листі було написано:

«Шановна  … (ім’я по батькові), запрошуємо Вас разом із учнями 5 класу взяти участь у пошуку скарбів. Їх можна віднайти, якщо пройдете випробовування 3-ох чарівних леді і одного поважного містера. А далі  грецькі слова: morphe  і logos,  orthos  і grapho, phone і syntaxis (вони є на ваших партах). Допоможіть мені, будь ласка. Про що йшла мова?

(Орієнтовна відповідь: морфологія, орфографія, фонетика, синтаксис).

  • Що вивчають у цих розділах мовознавства: морфології, орфографії, фонетиці, синтаксисі?
  • А який незмінюваний іменник ви почули в повідомленні?

(Орієнтовна відповідь: леді)

  • Що таке іменник?
  • А як визначити рід цього слова?

 (Орієнтовна відповідь: позначає особу жіночої статі, отже, це слово належить до жіночого роду).

Подивіться на логічну схему і заповніть пропуски.

 

Іменники

 

 

 

 

                           Незмінювані

                             

                 

                    Мають закінчення

Запис  дати й теми уроку, визначення ключових слів, цілепокладання.

Учитель

Завдання на урок

Саме так, ми сьогодні маємо поглибити знання з  теми

рід незмінюваних іменників,

вивчити, що таке абревіатура, як визначається рід складноскороченого слова,

 згадати правопис  власних  назв іншомовного походження,

які звуки належать до губних і шиплячих приголосних, поглибити вміння розрізняти м’які та пом’якшені звуки

 будемо визначати вид словосполучення за способом вираженням головного слова.

  • Діти, якщо  у вас є особливі побажання, можете висловитися (очікувані результати).
  • А зараз повторіть важкі випадки визначення роду в іменниках за ТАБЛИЦЕЮ.

Таблиця

Рід незмінюваних іменників

пута'су (риба) - ж. р.

цеце (муха) – ж. р.

салямі (ковбаса) – ж .р.

кольрабі (капуста) – ж. р.

авеню (вулиця) – ж. р.

Делі (місто) – ч .р.

Міссісіпі (ріка) – ж.р.

 

  • Отже, ми пропозицію Гранослова приймаємо , одне одному допомагаємо, працюємо в команді.
  • Наше гасло на урок (читаємо разом):

САМЕ ТАК: НАС ЧЕКАЄ УСПІХ!

ІІ.Виконання системи практичних вправ, спрямованих на поглиблення вивченого і засвоєння нового матеріалу.

  • Увага на екран!

1. Переглянь презентацію. Випиши незмінювані іменники в робочий зошит. Працюємо в групах . 1 група – чоловічий рід, 2 група – жіночий рід, 3 група – середній рід (ця група дописує вислів на дошці, складаючи слово з  перших літер).

Фламінго, кольрабі, доміно, маестро, аташе, Онтаріо, салямі, авеню, Капрі, бароко, Хоккайдо, Замбезі (ріка), радіо, Міссісіпі (ріка), олів’є.

Вислів:

Дружба – велике …(добро).

  • Учитель
  • А тепер дружно за мною читаємо «Луною» правило (читати необхідно смисловими частинами, потім учні повторюють, утворюють пари, один учень на клас відтворює).

  • Усно визнач рід складноскорочених слів .

 

 

 

ООН, ТСН, РЄ, МЗС, ФФУ, СУМ, ЧАЕС

 

 

 

  • Підкресли граматичну основу речення., випиши з нього словосполучення в робочий зошит. Познач головне слово, визнач вид словосполучення за способом вираження головного слова.

У темнім лісі за горами зібравсь усякий звір (Л.Глібов).

Коментар: завдання можна виконувати на дошці, робота проводиться в групах.

  • Назви слова з губними приголосними.

 

  • Читаємо «Луною» правило.

 

 

 

Коментар : щоб краще діти запам’ятали шиплячі звуки, покажіть фото «Мавпа Буф».

  • Підкресли слова, у яких є губні приголосні. З останніх літер цих слів склади й запиши слово. Назви незмінювані іменники.

Альбом, радіус, фіаско, вимпел, асоціація, бюро, етикет, Мадрид, макраме, таксі, сулугуні, палац, ажіотаж, бюлетень.    _________

Молодець  

  • Виконай тестові завдання  (працюють 2 варіанти).

 

  • М'який приголосний є в кожному слові рядка

А тінь, місто, літо              

Б вирій, лінія, доміно

В зірка, облік, ціль

Г хліб, радість, кімоно

  • Шиплячий приголосний є в кожному слові рядка

А межа, ходжу, цілий

Б юшка, шимпанзе, фігура

В журі, хвороба, жако

Г вуж, шепіт, шедевр

  • Робота біля дошки. Запиши слова фонетично. Усно визнач рід іменників. Чи є серед них власні назви. Поясни їх правопис.

Рефері, гінді, ралі, сулугуні, Арагві, Делі.

    

                                                         

  • Відеорелакс.
  • Більшість слів в українській мові пишеться за фонетичним принципом, а зараз ми повторимо правило  «дев’ятки». Виконуємо завдання з орфографії самостійно.
  • Пригадай правило «дев’ятки». Допиши пропущене.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Переглянь презентацію. Що нового розповів професор Гранослов?
  • Запам’ятай інформацію за допомогою вправи «Повітряні кульки для дорослих»

 

http://rose-novoross.ru/images/product/l/361204c1.png

 

 

 

  •  Слово вчителя
  • А чи любите ви подорожувати?

Тоді для вас  є сюрприз  -  мультфільм, який створила учениця Софійка. У ньому є іншомовна лексика, зокрема назва європейського міста. Це слово стосується правила, яке ми щойно вивчали. Запам’ятайте його.

  • Устав пропущені літери. Прокоментуй написання и, і в іншомовних словах. Розкрий значення фразеологізмів, скориставшись довідкою.

Нитка Ар…адни, П…гмаліон і Галатея, діжка Д…огена, ах…ллесова п’ята, с…зіфова праця.

 

 

 

 

 

  •  

 

  •  

12.Прочитай  текст. Устав пропущені літери и, і.

  •  Поясни правопис власних назв.

   Імена цих людей відомі в усьому світі, онак про те, що вони українці, багато хто і не здогадується. Бактер…олог та …мунолог Ілля Мечников відомий не лише завдяки відкриттю явища фагоцитозу⃰, за що 1908 року отримав Нобелівську премію. Саме він першим запропонував рецепт йогурту, попередньо довівши корисність кисломолочних продуктів.

   Фізик Іван Пулюй виявив промені, які з часом почали називати рентгенівськими й використовувати в мед…цині.

   Федір Піроцький 1880 року створив макет вагона, що рухається завдяки електор…ці. А невдовзі його справу продовжили брати С…менси. Так з’явився трамвай (За В.Олійник).

 

 

 

 

 

 

 

Учитель

  • А зараз вправа «Інтерв’ю» (учні ланцюжком ставлять одне одному питання за змістом прочитаного тексту).
  • Приблизний перелік питань.
  • Як вали бактеріолога, імунолога, який відкрив явище фагоцитозу?
  • За що отримав Нобелівську премію І.Мечников?
  • Який рецепт запропонував І.Мечников?
  • Що виявив І.Пулюй?
  • Де використовуються рентгенівські промені?
  • Коли Ф.Піроцький створив макет вагона, що рухається завдяки електриці?

Учитель

  • Ви теж  можете стати успішними людьми і принесете славу рідній Батьківщині, бо

 ВИ ЗНАЄТЕ,

ВИ МОЖЕТЕ,

 ВИ  ПЕРЕ МОЖЕТЕ!

Рухавка  і виконання  пісні  «Це моя Україна» (слова С.Бояркевич).

13. Підготовка  до «Великих перегонів» (працюємо колективно).

  • Устав пропущені літери. Підкресли «зайве» слово в кожному рядку.

А  лодж…я,  б…олог,  пенальті…,  к…парис

Б  грац…озний,  реж…м , з…гзаг,  ш…рма

В  Мадр…,  С…рія,  С…мферополь,  Корс…кА

Г  Пар…ж,  Р…м,  Т…бет,  Н…цца

14. ВЕЛИКІ ПЕРЕГОНИ

http://www.playing-field.ru/img/2015/051818/3523396Умови конкурсу. Потрібно за 4 хвилини виконати всі завдання. Якщо в сумі набереш 24 бали, то одержиш Гран-прі. Розфарбуй свій трофей!

  • 1.У словах перших двох колонок устав пропущені букви; у третій, якщо потрібно, виправ помилки.

 

  • …шити                …таман                            журі
  • бе…крилий          б…гатир (бачач)             брошура
  • …прожогу          б…гатир (силач)              парфуми
  • ро…сіл                л..пата                              парфюмерія
  • ро…казав            х…зяїн                               парашут

 

  • 2. Правопис  слів пр….звище,  пр….звисько,  пр…рва,  пр…рвистий

пояснюємо так:

А префікс пре- виражає найвищий ступінь ознаки

Б префікс при-  виражає приєднання, наближення

В префікс прі- вживаємо в окремих словах

Г префікс пре- вживаємо в словах старослов’янського походження

  • 3. Правильно поєднано всі прикметники в рядку

А красиве фламінго, сонячне Баку, далека путь

Б смачне івасі, швидке таксі, далека Перу

В смачне кольрабі, біла тюль, маленький шимпанзе

Г цікаве турне, гострий біль, справедливе журі

  • 4. Словосполучення подано в рядку

А осінь і зима

Б діти зраділи

В вивчив правило

Г біля причалу

  • 5. Виправ помилки у фонетичному записі слів
  • біль [б ’і л]
  • гірка [гʹ і р к а']
  • 6. Постав наголос у словах
  • кропиваhttp://www.playcast.ru/uploads/2015/03/13/12615200.gif
  • ненависть
  • дрова
  • соломинка

 

  Коментар: завдання перевіряється, учні ставлять собі оцінки.

ІІ.Висновки

  1. До незмінюваних іменників належать також складноскорочені слова, утворені з початкових літер (абревіатури): ООН (Організація Об'єднаних Націй). Рід складноскороченого слова визначають за родом головного слова в такому найменуванні: ЄС (Європейський Союз)  – ч. р.
  2. В іменах, прізвищах іншомовного походження після приголосних, окрім шиплячих та ц, пиши і: Грім, Дідро, Дізель (але дизель), Овідій, Россіні,. Порівняй: Чингісхан, Цицерон, Шиллер.
  3. Приголосні звуки перед  і, є, ю, я стають м’якими або пом’якшеними. М’якість попереднього приголосного позначаємо так: [´], пом’якшення – так: [’].

Приголосні [д],[т],[з],[с],[ц],[л],[н],[дз],[р] перед ь (знаком м’якшення), і, є, ю, я вимовляємо м’яко. Наприклад: зірка [з 'і ́́́р к а]́,літо[ л́´ ́і ʹт о]́.

Приголосні [б],[п],[в],[м],[ф],[ж],[ч],[ш],[дж],[г],[к],[х], [r]  перед і, я ,ю, є

вимовляємо пом’якшено. Наприклад: гіркий [г’ і р к и' й], білий [б’ іʹ л и й].

Учитель

Ми з вами виконали всі завдання з морфології, синтаксису, орфографії, фонетики, а де ж скарби? Мабуть, ви вже здогадалися, бо відповідь така очевидна :  перший скарб – це ви, діти, - наша надія, віра в майбуття, а найдорожчий  скарб – рідна мова – українська.

Усі разом виконуємо пісню «Краща мова єднання».

Коментар: із слів «морфологія», «синтаксис», «фонетика», «орфографія» викладено букву М.  

Додатки до уроку

Автор і виконавець Наталя Бучинська

Синє небо над горою, найчарівніше з усіх
Ти під ним відчуєш волю і дитячий спогад слів.
Як побачиш синє море, степ безкрайній в далині,
Закохаєшся в дівочість української землі.

Приспів:
Краща мова єднання це українська
Нам Україну народила,
Краща мова кохання це українська
Сила небес їй дала крила.

Програш

Ми талантами своїми і красою вразим всіх
Бог нам дав єдине щастя, а у злі нам жити гріх.
Не цураймося ніколи усім серцем полюбить.
Бо життя безкрайнє поле, все життя безкрайня мить.

Приспів.
Програш.
Приспів. (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

Текст пісні «Це моя Україна»

  • Слова С.Бояркевич
    Посеред Європи молода та сильна
    Стоїть гордо Україна співуча і вільна
    Її мова солов’їна на весь світ лунає
    Квітне у віршах,поемах,душах визріває

    Приспів:

    Це моя Україна – найдорожча,єдина
    В вишиванці на свята на таланти багата
    Це моя Україна – веснами біло пінна
    В ній живуть добрі люди, вона знана усюди.
    Хлібом ,сіллю зустріне,серце серцю відчине
    Кобзарева родина – це моя Україна.

    Цвіт розвіяний вітрами коріння пускає
    Прийде час,свої перлини ненька позбирає
    Посміхнуться її очі – щаслива година
    Пригорне вона до себе і доньку і сина

    Приспів:

    Синє небо,ясні зорі,золота пшениця
    Боже слово,мудре слово,як свята водиця
    Їй рости і процвітати з роду і до роду
    Бо в ній є глибока віра цілого народу

    Приспів:


http://songspro.ru/14/Olesya-Zayats/tekst-pesni-Tse-moya-Ukrayina

Фізхвилинка.
Спробую перевірити ваші знання з допомогою фізхвилинки.

 Якщо в моїх твердженнях є помилка, повертайте головою, якщо ні – плескайте в долоні.
1. Нам сподобавсь над усе цей кмітливий шимпанзе.
2. Заговорить до ладу це розумне какаду. (помилка розумний)
3. На столі лежить досьє на старенького мосьє.
4. Що за звір сидить в мішку? Це ж маленьке кенгуру. (маленький)
5. У ліс поїдемо усі на новенькому таксі.

  •  Які іншомовні слова ви почули?
  • Чи змінюються ці слова?

ВИСНОВОК: незмінюваними є також деякі запозичені слова з кінцевим голосним.
● Чи можуть мати такі слова закінчення? (ні!)
 

 

Ілля Мечников: коротка біографія 1/1

Ілля Мечников

http://ukurier.gov.ua/media/images/2015-1/9-1.jpg

Іван Пулюй

http://www.lvivzaet.in.ua/wp-content/uploads/2014/06/Tram_Pir.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CcdHi1tUcAAJoDV.jpg

Федір Піроцький

 

http://www.k2x2.info/kulturologija/mify_i_legendy_grecii_i_rima/i_015.jpg

 

http://fb.ru/misc/i/gallery/31953/870547.jpg

http://os1.i.ua/3/1/10480055_5395b03a.jpg

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b8/58/85/b85885aa0fd01f0cbebaa2798639b472.jpg

http://sp-krd.ru/images/diogen/diogen.jpg

http://www.ilovegreece.ru/mediaResource/00/003/481.jpg

 

http://kajlas.ru/wp-content/uploads/2014/12/images_2014_1202_3.jpg

http://www.mondo-libero.eu/imagenes/galeria_de_fotos/slides/ariadna_y_teseo.jpg

docx
Додав(-ла)
Рубан Світлана
Додано
31 березня 2020
Переглядів
2447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку