5 клас, урок української мови
Тема. Іменник. Рід незмінюваних іменників
Мета: навчити учнів визначати рід незмінюваних іменників, рід складноскорочених слів, пригадати правило «дев’ятки»;
збагачувати словниковий склад учнів шляхом засвоєння фразеологізмів та іншомовної лексики;
розвивати вміння працювати з текстами і тестами, пояснюючи орфограми, працювати в групі та самостійно;
виховувати любов і пошану до рідної землі та відомих українців.
Перебіг уроку
Мотиваційно-організаційний етап
23 жовтня - День працівника реклами, тому пропоную уявити, що трудимося в рекламній агенції. Кажуть , що спочатку було Слово, значить реклама теж існує дуже давно.
Світ навколо дивний дуже,
Ти помітив, юний друже,
Хоч реклами і чимало,
Жить без неї не цікаво!
Згодні? Ми порадилися й назвали нашу агенцію «Дивосвіт»?
А емблема в нас - Дерево пізнання . Як у народі кажуть, дерево міцне корінням, а людина – знаннями.
Знання нам дуже потрібні, бо в
агенції можуть працювати лише успішні,
розумні,
організовані,
креативні
люди. Будьте уважні. Ви готові до перевірки? Адже якісна реклама – це хороше знання мови.
Запишіть тему уроку.
(Коментуємо ключові слова)
Завдання 1 пов’язане з іншомовною незмінюваною лексикою.
Працюємо в групах (злагоджено, творчо, я тут, я поряд, я допоможу)
Сторінка 38, завдання 1.
Випищи незмінювані іменники ( 1 група – чоловічий рід, друга – жіночий, третя – середній).
Фламінго, кольрабі, доміно, маестро, аташе, Онтаріо (озеро), салямі, авеню, Капрі, бароко, Хоккайдо, Замбезі, радіо, Міссісіпі, олів’є.
Чол. Жін. Сер.
Фламінго кольрабі доміно
маестро салямі Онтаріо
аташе арена бароко
Капрі Замбезі радіо
Хоккайдо Міссісіпі олівʹє
Якщо правильно виконаєте завдання, то з перших літер слів третьої колонки складемо закінчення вислову. Допиши його.
Дружба – велике добро.
Учитель.
Так, в агенції мають працювати всі дружно, як єдиний механізм.
Підкресліть граматичну основу в реченні. Випишіть словосполучення, позначте головне слово й визначте вид за способом вираження головного слова.
Яке? х
Велике добро (іменникове)
А зараз перевіримо, як ви гарно чуєте замовника.
Назвіть у цих словах губні приголосні.
[б],[ в],
шиплячий
[ж].
Вправа 4. Заповни пропуски.
Губними є звуки [б, п , в , м ,ф].
Звуки [ж, ч, ш, дж ] належать до шиплячих
Вправа 5. Підкресли слова, у яких є губні приголосні. З останніх літер цих слів склади й запиши слово. Назви іменники, які не мають закінчення.
Альбом, радіус, фіаско, вимпел, асоціація, бюро, етикет, Мадрид, макраме, таксі, сулугуні, палац, ажіотаж, бюлетень (молодець).
Запишіть фонетично слова
Таксі, бюро, ажіотаж (по групах)
Релакс для очей
Учитель
Завдання 8. Пригадай правило «девʹятки», запиши пропущене.
У географічних назвах іншомовного походження після ж, дж, ч,ш, щ, ц, д, т, р перед усіма приголосними, окрім [й], пиши и:Тибет, Чилі, Алжир, Вашингтон, Чикаго.
Пиши и в географічних назвах з кінцевими -ида, ика: Флорида, Африка, Корсика, Мексика.
Реклама поні Фінки (презентація подорожі 1 групи)
Праця – це добре, але відпочивати треба
Пісня щастя
Де б не був ти, у яких краях,
І куди б не повернув твій шлях,
Але в серці завжди світло неси,
Хай вогонь не гасне у твоїх очах.
Головне – надію не втрачай,
Про добро в житті не забувай,
До своєї мети впевнено йди,
Разом з нами пісню щастя заспівай.
Нумо, гей-гей-гей! З нами заспівай.
Гей-гей-гей! Свою мрію не втрачай.
Гей-гей-гей! Хай летить за небокрай,
Світу свою радість передай.
Завдання 9. Учитель демонструє фото, а діти пояснюють значення фразеологізмів.
Розкрий значення фразеологізмів, скориставшись довідкою.
Нитка Аріадни – те, що дає правильний напрямок, допомагає
Пігмаліон і Галатея- людина, яка закохалася у власне творіння
діжка Діогена – дуже невибагливе житло
ахіллесова пʹята - слабке, вразливе місце
сізіфова праця – важка, нескінченна й безглузда робота.
Учитель.
Завдання 10.
Сподіваюся, що ниткою Аріадни для нас зараз буде правило 10.
«Повітряні кульки для дорослих»
В іменах, прізвищах іншомовного походження
після букв на позначення приголосних,
окрім шиплячих та ц
пиши і.
Завдання 11. Прочитай текст. Устав пропущену літеру и або і.
Поясни правопис власних назв.
Імена цих людей відомі в усьому світі, однак про те, що вони українці, багато хто й не здогадується. Бактеріолог та імунолог Ілля Мечников відомий не лише завдяки відкриттю явища фагоцитозу, за що 1908 року отримав Нобелівську премію. Саме він першим запропонував рецепти йогурту, попередньо довівши корисність кисломолочних продуктів.
Учитель.
Поставте за змістом прочитаного питання.
- Хто такий Ілля Мечников?
- За що отримав Нобелівську премію 1908 року?
- Який рецепт запропонував учений?
Скоро обідня перерва в агенції. Прошу підійти до дошки по одному представнику від групи і обрати меню для своєї групи, малюючи смайлики. Це мають бути лише незмінювані слова.
Під плакатом записано слова:
Фугу, івасі, кольрабі, сулугуні, олівʹє, капучино, безе, круасан, лате, желе, торт, йогурт, кока-кола.
Реклама йогуртів по групах.
Учитель візуалізує успішність роботи, складаючи букет із осінніх листочків.
Учитель. Усі молодці, вас прийнято на роботу, вами можна пишатися. Дякую за прекрасну роботу.