Урок
з української мови
у 5 класі
на тему:
«Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми і речення. Головне та залежне слово
у словосполученні»
УРОК №________ ДАТА_______________ КЛАС________ ВЧИТЕЛЬ_____________
Тема: «Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми і речення. Головне та залежне слово у словосполученні»
Мета: сформувати в учнів уявлення про словосполучення, його структуру, засоби зв’язку; навчити учнів виділяти словосполучення у реченні, визначати головне та залежне слово, встановлювати зв’язки між ними, формувати вміння відрізняти словосполучення від речення, розвивати усне та писемне мовлення, прищеплювати любов до рідного слова.
Форми організації слово вчителя, бесіда, складання діалогу в парах,
навчальної діяльності: робота з підручником, драматизація, робота в групах,
складання схеми – опори, гра «Чарівна скринька», робота
над карткою самооцінки, складання синкану.
Обладнання: підручник ( Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б. Рідна
мова: підруч. для 5 кл. – К., 2005 ), магнітофон з
аудіо записом, ребус, опорні картки «Знати», «Уміти»;
. схема – опора «Словосполучення», картки з міні – тестами,
картки самооцінки, картки із записами для гри «Чарівна
скринька ».
Тип уроку: урок – блок.
Хід уроку:
І Організаційна частина
ІІ Настановчо – мотиваційна частина
2.1 Актуалізація опорних знань
Слово учителя: Діти, ви любите подорожувати? У яких країнах вам доводилось бувати?
Якщо ви любите подорожувати, то приготуйтесь, бо зараз нас чекатиме зустріч з цікавою і чудовою країною.
Тож помандруймо разом!
В добру путь!
Цю землю СИНТАКСИСОМ звуть.
Тож перестрибнувши зі звука на звук,
Зі звука на склад, а зі складу на слово,
Доберімося швидше до краю нам ще не відомого.
Землею тою править ПУНКТУАЦІЯ,
Така колюча, як акація,
Така манірна, вередлива,
Така вимоглива, примхлива.
А ось вже і вона особистою персоною
Тож зустрічайте вельмишановну гостю!
/ Звучить музична заставка, під яку заходять королева ПУНКТУАЦІЯ та СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. У руках СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ глобус з назвою
« Синтаксис»/
Пунктуація: Вітаю всіх у цьому класі!
Як затишно у Вас тут і приємно!
А що до мене, я – королева Пунктуація!
У мене все в строгій класифікації.
На кожен знак існують правила,
Без них, мабуть, би я не правила.
Тож люди, певно, мають рацію,
Коли шанують мене – Пунктуацію!
Слово вчителя: Вельми приємно Вас бачити, пані Пунктуаціє, а чому ж Вашу землю так називають – Синтаксис?
Словосполучення:
Землю Синтаксисом звуть,
Бо така у неї суть.
Синтаксис – зв'язок, з’єднання,
Побудова і складання.
Синтаксис – це грецьке слово,
Що прийшло і в нашу мову.
Слово вчителя: Тепер зрозуміло нам стало. А звідки ж походить слово «Пунктуація»?
Пунктуація: Можу лише підказати, що ім’я «пунктуація» - німецьке слово, що походить від слова «пунктум» - крапка. Ваші учні і уважні, і розумні, можливо, зможуть, підібравши споріднені слова до цього слова, здогадатися, що означає моє наймення?
Бесіда: Що означає слово «пунктуація»?
Перевірте правильність ваших відповідей з підручником.
/ Робота з підручником/
Словосполучення: У нашій країні Синтаксичній
У своїй турботі звичній
Різні мешканці живуть.
Хочеш знати, як їх звуть?
Я – поважний мешканець країни.
Щоб наймення моє взнати,
Спробуй ребус розгадати.
/ Розгадування ребуса /
Слово вчителя: : Дякую Вам за презентацію, сподіваюсь, що наші гості сьогодні на уроці будуть нам допомагати розібратися в темі нашого уроку
2.2 Повідомлення теми та мети уроку
Учні записують у зошити тему уроку.
Вправа «Очікувані результати»
/Учні визначають завдання уроку: що нового необхідно дізнатися, чого навчитися /
Знати: Уміти:
/ Матеріали додаються /
ІІІ Сприйняття та усвідомлення нової теми.
Сполучення слів, які не становлять словосполучення
-однорідні члени речення з сурядним зв’язком: |
лілеї та жоржини; |
-сполучення повнозначного слова зі службовим: |
на столі, через мене; |
- складені форми слів: |
буду працювати; |
-поєднання підмета з присудком (граматична основа реч.): |
настала осінь; |
- фразеологізми: |
п’ятами накивати. |
Завдання: Уважно прочитайте матеріал п.___ на стор.____ і скажіть, яку важливу інформацію я випустила?
Виконання вправи ________________
Назвати головні і залежні слова у словосполученнях.
Каліграфічна хвилинка.
Дисципліна
Дд дд ди исс ц ци ип пл лі ін на
1.Розшифруйте слово і запишіть речення.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
С |
П |
Н |
И |
А |
Д |
І |
Л |
Ц |
6,4,1,9,4,2,8,7,3,5. – виконання певних правил, дотримання порядку.
Самостійна галузь будь-якої науки.
Фізкульхвилинка.
Визначте головне слово в поданих словосполученнях і запишіть їх у такій послідовності: а) іменникові,
б) прикметникові; в) числівникові; г) займенникові;
ґ) дієслівні; д) прислівникові. Барвистий килим, вдячний нам, першою з причин, в якомусь із сіл, читав уголос, не зробивши ніяк, зовсім навмання, вода із ставка, щедрий без міри, двоє зі Львова, нікого з міста, виготовлений зі скла, ближче до грядок.
Виписати словосполучення в ліву колонку, а інші поєднання слів — у праву.
Скласти з поданих слів прислів’я. Визначити в кожному реченні словосполучення.
Гра « Чарівна скринька »
! Розпізнайте справжніх мешканців Синтаксичної землі, тобто які із запропонованих поєднань слів є словосполучення.
Творча робота.
Утворити словосполучення. Скласти з ними речення.
На уроці, швидко, додому, під дощем, у полі, на стадіоні, напам'ять, уголос, по-різному.
Антонімічна хвилинка
Підібрати антонімічні пари до поданих словосполучень.
Працювати добре, відпочивати в селі, далеко від берега, письмовий переказ.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, ВИРОБЛЕННЯ УМІНЬ ТА НАВИЧОК.
Продовжити речення: «Після цього уроку я зрозумів (ла)…»
V. Домашнє завдання
Ягоди, нарвати, безкоштовний, борошно, важливо, вартий, байдуже .
Школа, майстер, виробництво, верстат, розкрій, підготувати, облицювати, лакувати, шліфувати, знят.