Урок мовленнєвого розвитку №21. Підготовка до написання контрольного твору-роздуму «Що необхідно змінити в людині і світі, щоб зник тероризм"

Про матеріал
Конспект уроку мовленнєвого розвитку на тему "Підготовка до написання твору-роздуму про вчинки людей на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі. «Що необхідно змінити в людині і світі, щоб зник тероризм»
Перегляд файлу

Тема: Урок мовленнєвого розвитку №21. Підготовка до написання контрольного твору-роздуму про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі. «Що необхідно змінити в людині і світі, щоб зник тероризм»

Мета:поглибити поняття учнів про роздум як один із типів зв’язного мовлення, навчити складати твори-роздуми на основі власних спостережень, а також уміло використовувати підібраний матеріал до твору, поглибити знання поняттями тероризм, терорист;

розвивати предметні і ключові компетентності, творчі здібності і культуру мовлення, збагачувати активний словник учнів і вміння створювати власні висловлювання;

виховувати в учнів почуття милосердя, доброти, людяності, відповідальності за свої вчинки.

                                                   Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

- Давайте привітаємося з гостями, що завітали до нас на урок.

- Подайте один одному руку і побажайте успіху. А я бажаю вам бути уважними, активними, зібраними.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • Розгорніть свої зошити, запишіть сьогоднішню дату та тему уроку.
  • У нас сьогодні урок мовленнєвого розвитку. Підготовка до написання контрольного твору – роздуму про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі. «Що необхідно змінити в людині і світі, щоб зник тероризм» Слайд №1
  • Ми повинні навчитися:
  • складати твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень;
  • пригадати структуру твору-роздуму;
  • з’ясувати значення таких понять як тероризм і терорист.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Отже, ви почули, що твір ми будемо писати в художньому стилі. Тож давайте пригадаємо основні ознаки художнього стилю.

(- вживання різноманітної лексики;

- вживання емоційно-забарвлених слів;

- наявність порівнянь, епітетів, фразеологізмів;

- широке вживання речень різних за метою висловлювання)

- Які типи мовлення ви знаєте? (Роздум, опис, розповідь)

- Що таке роздум?

(Роздум – тип мовлення, що відповідає на запитання чому? І вказує на причиново-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками)

  • Чи пригадуєте з яких частин він складається?

(Теза – доказ – висновок)

IV. Основна частина.

  • Девізом нашого уроку стануть слова Жоржа Дюффона«Збирай факти! З них розвивається думка» Слайд №2

Я вважаю, що сьогодні ви матимете можливість назбирати достатньо фактів, які використаєте при написанні свого твору.

Твір-роздум має містити власні міркування з реально-існуючої проблеми. А проблема, яку ми сьогодні будемо розглядати «Що необхідно змінити в людині і світі, щоб зник тероризм»

  • Як ви думаєте, чи варто розглядати цю проблему і чому?
  • А зараз я пропоную вам переглянути фрагмент відео.

Слайд №3

  • Що ви побачили на екрані? (як літаки врізалися в будинки)
  • Які почуття викликало у вас переглянуте? (страх, співчуття, тривогу, переживання)

Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про тероризм як явище, що стало загрозою для всього людства. Подія, яку ви побачили сталася 11 вересня 2001 року в США. Пасажирські літаки, захоплені терористичним угрупуванням Аль-Каїда, влетіли у торгові центри-близнюки в Нью-Йорку. В результаті цього теракт  у загинуло 7 тисяч людей. (Соціальні та громадянські компетентності)

  • А чи відомо вам, що означає поняття тероризм? (  Уміння вчитися впродовж життя)
  • Давайте спробуємо висловити свою думку у мікрофон.

( - захоплення заручників;

  • Вибухи у місцях масових скупчень (вокзали, торгові центри, метро…)
  • Захоплення транспорту (автобусів, літаків, потягів)
  • Замінування різних об’єктів (кінотеатрів, шкіл, адміністративних будівель)
  • Залякування населення;
  • Ненависть, ворожнеча між державами і як результат війни;
  • Телефонні погрози;
  • Отруєння води, продуктів харчування;
  • Релігійні протистояння;
  • Психологічний тиск на людей, політиків.

Правильно все перелічене вами і є проявами тероризму.  А хто здійснює ці  перелічені  дії? (Терористи)

  • Давайте з’ясуємо, які визначення нам подає словник? Слайд № 4

(Уміння вчитися впродовж життя)

 

  • З якими словами у вас асоціюється поняття тероризм, складемо асоціативного куща.(Спілкування рідною мовою)

(знущання, біль, страх, сльози, кров, відчай, розпач, паніка, захоплення, смерть, убивство, вибухи…)

  • Ці слова ви зможете використати при написанні твору.

Наприкінці ХХІ століття тероризм набув особливого значення. Найбільшу загрозу людству становить міжнародний тероризм, стрімке зростання якого призводить до загибелі ні в чому не винних людей.

 

І зараз я пропоную вам переглянути відео, щоб зрозуміти які наслідки несе за собою тероризм. Слайд №5 (Інформаційно-цифрова компетентність)

  • Факти з цього відео ви зможете використати при написанні твору, а особливо у вступі. Давайте зараз спробуємо сформулювати кілька речень вступу до твору. З чого ви б почали писати свій твір? (Загальнокультурна грамотність)

(Явище тероризму в наш час стало дуже поширеним. Через жорстокість,

 

Виконавцями терористичних актів є як екстреміські організації, так і злочинці-одинаки. (Соціальні та громадянські компетентності)

  • Як ви думаєте, що може спонукати людину до здійснення такого злочину?

( - ненависть до інших людей через віру, за приналежність до інших національностей;

  • Соціальний стан, часто через бідність;
  • З безвиході, з відчаю;
  • Психічні розлади;
  • Корисні мотиви, на це часто ідуть професійні злочинці;
  • Бажання привернути до себе увагу;
  • Через заздрощі;
  • Через бажання бути найкращим;
  • Через виховання, бо у деяких країнах дітей навчають змалку здійснювати терористичні акти, бути безстрашними, йти на смерть відстоюючи свою віру.

 

Саме так. Адже люди бувають різними. І серед їхніх учинків ми розрізняємо гарні, благородні, геройські, мужні, шляхетні або нерозумні, ганебні, непередбачувані, підлі.

Перед вами на партах лежать листочки, на яких записані позитивні і негативні риси характеру людини. Давайте спробуємо їх розкласти у дві скриньки. У чорну ті, які заважають мирно і щасливо жити як самій людині, так і її оточенню, а у білу ті, що допомагають.

Позитивні (доброзичливість, милосердя, смирення, порядність, щирість, співчуття, життєрадісність, дружелюбність, вдячність, великодушність)

Негативні (злість, заздрість, жадібність, черствість, гординя, егоїзм, жорстокість, кровожерливість, ненависть, озлобленість)

  • Яку людину ви б наділили рисами складеними у чорну скриньку? (Терориста)

Релаксаційна хвилинка. А тепер я пропоную вам трішки відпочити. Заплющте очі, ляжте на парту. Послухайте текст, який я вам зачитаю і подумайте про що йде мова.

Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто нею обдаровує. Вона триває мить, а в пам'яті залишається деколи назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатше. Її не можна купити, не можна випросити, не можна ні позичити, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали!

То про що мова?

Звичайно, це посмішка!

 Давайте подаруємо один одному посмішку. Адже, якщо ти посміхнешся  світу, то і він посміхнеться тобі.

  • А як ви думаєте, що таке вчинок?

Учинок – це дія, яка складається з таких елементів:

  • Мотиву (спонукання, зацікавленості);
  • Мети;
  • Власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх.

А поведінка – це сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому, незалежно від того є вони навмисними чи ненавмисними.

  • Чи захищена людина від можливості стати жертвою тероризму?

(Ні, будь-хто з нас може стати жертвою, опинитися не в тому місці, не в той час)

  •  А як ви думаєте, чи можна змінити щось в людині чи світі, щоб зник тероризм? (Соціальні та громадянські компетентності)

(- стати кращим, добрішим, милосерднішим;

- навчитися співчувати;

- любити один одного;

- вміти пробачати;

- виховуватися в дусі християнства;

- не забувати, що Бог створив нас з єдиною метою  - творити добро на землі;

- жити за законами Божими та державними;

- посилити заходи власної безпеки;

- бути обережними, розсудливими;

- завжди думати про наслідки.

 

А зараз я пропоную вам прослухати євангельську притчу і подумати чого вона нас навчає. (Соціальні та громадянські компетентності)

Один чоловік йшов з Єрусалима до Єрихону і напали на нього розбійники, зняли з нього одяг, поранили його та й залишили непритомного.

Тим шляхом йшов один священик, побачив бідолашного і проминув. Йшов також і церковний служка (левіт), підійшов до пораненого, поглянув і пішов собі далі. Після них їхав самарянин, угледів нещасного і пожалів. Підійшов до нього, помастив рани ліками, перев’язав страдника. Потім, посадивши його на віслюка, завіз до постоялого двору, де потурбувався про нього. Від’їжджаючи, дав господареві заїжджого двору гроші, сказавши так: «Піклуйся про цього нещасного, а коли витрати будуть більшими, я поверну тобі іншим разом».

  • Чого вчить нас ця притча? (бути милосердними, не проходити мимо людського горя, бути добрими)

 

Хочу вам нагадати, що Єрусалим заселяли люди різних віросповідань, поранений – іудей, а милосердний чоловік – самарянин. Між цими вірами існувала запекла ворожнеча.

По-різному поставилися до пораненого, обікраденого та приниженого подорожнього троє людей. Проминув священик, поглянув і пішов далі левіт.

Потурбувався про бідолаху лише самарянин. Чому?

(Бо він наділений чудовою рисою – милосердям)

Ісус наочно пояснив, що ближній – це будь-яка людина, хто б вона не була, до якого б народу не належала, яку б віру не сповідувала. Кожен повинен бути співчутливим та милосердним до всіх людей, надавати їм допомогу в біді та злиднях.

  • То чи слід нам брати приклад з самарянина?
  • Якими рисами ви б наділили священика та левіта?
  • Чи може один учинок змінити життя  людини чи суспільства?

Діти, факти з цієї притчі ви можете використати як докази в основній частині твору.

  • Хочу ще раз нагадати вам структуру твору-роздуму.  (Теза-Докази- Висновок)  Слайд6 (Уміння вчитися впродовж життя)

Між його частинами мусять існувати смислові зв’язки.

Теза – основне твердження, чітко сформульована думка, правильність якої треба довести. Від тези до доказів ставимо питання чому?

Докази – аргументи, що підтверджують істинність основної думки за допомогою фактів і логічних доведень. Доказів може бути кілька. Від доказів до висновку ставимо питання Що з цього випливає?

Висновок – те, що випливає з доказів (узагальнення), остаточна думка про що-небудь, підсумок.

  • Давайте спробуємо скласти колективний план до твору-роздуму у формі питальних речень і запишемо його в зошити.

План

  1. (Вступ)Який учинок привернув увагу: з ким, де і коли трапився?
  2. (Основна частина) Що саме відбулося?
  3. (Висновок) Як я оцінюю цей учинок і чому?

Роксоланка Прокоп’юк мала випереджувальне завдання, як взірець для вас написала твір про вчинки людей на задану тему. (Читає твір) (Загальнокультурна грамотність)

  • Як ви вважаєте чи справилася вона з завданням?
  • Чи розкрито тему?
  • Чи вдало підібрані приклади-докази?
  • Чи відповідає твір схемі роздуму?

V. Підсумок уроку

- Діти, пам’ятайте кожна людина має право на життя, на свободу і особисту недоторканість.

Ніхто не повинен зазнавати тортур, жорстоких чи нелюдських дій чи таких, що принижують його гідність.

Сьогодні я хочу подарувати вам пам’ятки «Як діяти у випадку, коли ви стали жертвою тероризму»

 Пам’ятайте, ваше життя у ваших руках. Дотримуючись цих порад, ви зможете зменшити долю ризику.

  • Чи досягли ми поставленої мети на уроці?
  • Чи достатньо фактів ви зібрали для написання твору-роздуму?

На домашнє завдання вам буде написати твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень у художньому стилі «Що можна змінити в людині і світі, щоб зник тероризм», роботу над яким ми розпочали на уроці.

І на кінець я пропоную вам прослухати пісню на слова Ліни Костенко, у виконанні Ольги Богомолець «Люди, будьте взаємно красивими»

(Слайд № 7)(Інформаційно – цифрова компетентність)

Отож намагайтеся бути взаємно красивими. І нехай у вашому житті не буде ні грама бід, ні крапельки страждань.

Дякую вам за урок.  
 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку