Урок мовленнєвого розвитку "Відгук на твір мистецтва" (10 клас).

Про матеріал
Конспект уроку з української мови "Відгук на твір мистецтва" містить необхідні матеріали для створення відгуку на картину Катерини Білокур "Рідне поле". Є доповненням до теоретичної частини презентації "Відгук на твір мистецтва". Також додано конспект для учнів, який можна використати для написання роботи.
Перегляд файлу

10 клас.

Тема уроку: Відгук на твір мистецтва.

Мета уроку: удосконалювати вміння учнів писати відгук на твір мистецтва, зокрема обирати оптимальну форму, використовувати потрібні мовні засоби, давати обґрунтовану критичну оцінку; розвивати спостережливість, відчуття прекрасного, навички усного й писемного мовлення, формувати естетичні смаки; сприяти розвитку інтересу до мистецтва, любові до прекрасного; виховувати зацікавленість національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Катерини Білокур.

 

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Обладнання: презентація «Катерина Білокур. Життя і творчість», презентація «Відгук на твір мистецтва», репродукції картин художниці, робочий конспект (для учнів), назви груп.

 

Хід уроку:

1 Актуалізація опорних знань учнів.

Подивіться, будь ласка, на дошку (Презентація «Відгук на твір мистецтва» Слайд 1). Що об’єднує всі ці слова?

Правильно. Це види мистецтва.

(Слайд 2) Представників якого виду мистецтва названо?

Так. Це українські художники. Отже, сьогодні ми будемо говорити про мистецтво живопису, зокрема про художницю Катерину Білокур, і створимо відгук на її картину «Рідне поле» (Слайд 3).

Працюватимемо у групах (Напередодні кожна з груп отримала завдання, яке мала виконати).

Що це за вид роботи, відгук на твір мистецтва? (Опрацьовуємо слайди 4, 5, 6, 7)

Запитання до групи мистецтвознавців.

Який вид мистецтва називаємо живописом? (Живопис – вид образотворчого мистецтва, що передає за допомогою фарб предмети та явища дійсності або фантазії)

Що є результатом роботи живописця (художника)? (Картина – твір живопису, створений фарбами на полотні, картоні або дошці)

У яких жанрах може бути створена картина? (Натюрморт, портрет, пейзаж).

2 Основний зміст уроку.

Подивіться, будь ласка, на репродукцію картини Катерини Білокур «Рідне поле», яка була представлена на Міжнародній виставці в Парижі 1954 року.  До якого жанру живопису її можна віднести? (Пейзаж – вид чи зображення певної місцевості; опис природи в літературі або живописі)

Краще зрозуміти митця, шлях його становлення нам, звичайно, допомагають факти з його життєпису. Надаємо слово групі біографів, які розкажуть нам про життя і творчість Катерини Білокур.

(Група біографів демонструє та озвучує власне дослідження-презентацію «Життя і творчість К. Білокур)

 

Що відомо з історії створення картини «Рідне поле»?

(Повідомлення групи мистецтвознавців  «З історії створення картини»)

Усеньке літо малювала Катерина картину «Рідне поле». А літечко 1949 року було рівне й тепле: у городі перед вікнами не цвіли, а буяли пишні квіти! Понівечена бомбами й снарядами земля загоювала рани, вкривалася смарагдовими килимами. Художниця завжди малювала обмежені в часі й просторі куточки городу, квітника, саду. А так хотілося змалювати всю землю!

Тим часом творила своє улюблене суцвіття – весняні, літні, осінні квіти, зібрані в один вінок. Вона могла працювати над окремою квіткою так довго, поки та не відцвітала. День за днем, пелюсточку за пелюсточкою вимальовувала шість червоних жоржин біля тину. Суха сіро-коричнева лоза тину відтінила свіжу зелень, внесла в композицію відчуття простору. Тин підпирає кущ жоржин.

Ці жоржини були особливі, ніяк не могла розлучитися з ними і почати писати поле. Хотілося лишити біля жоржин щось від себе – зняла з голови хустку і примістила на тин. Забута хустина зігріла картину теплом людської присутності. Тепер веселіше думалося і про поле, яке вона почала малювати у вузькому просвітку між квітами. Буйним плетивом квітів обрамила клаптик лану. На полі ні хлібів, ні соняшників, ні буряків – земля, родюча, прекрасна, яка увібрала голубінь неба і сонячне проміння.

Опис картини (Учні працюють з конспектом уроку, доповнюючи його лексичним матеріалом. Додано в кінці)

Фактичний опис.

Поле—зелене, багате, молоде, пахне дощем і сонечком, безмежне, що вдалині сходиться з погідним небом.

Небо - світле, погідне, вкрите хмаринками, синє.

Хмари – купчасті, легкі, ніжні.

Тин—одинокий, із сіро-коричневої лози, підпирає кущі жоржин.
Хустка – білосніжна, легка, ніжна, створює ефект присутності.

Квіти—буйне плетиво квітів, намальовані вінком, особливі, яскраві, тендітні пелюстки, видно кожну прожилку на них.

Кущ калини, дерево бузку, гілки винограду.

 Привертає увагу різнобарв’я квітів, біла хустка, поле, ніби віконце в картині.

Картина

Викликає асоціації із місцевістю, де можна відпочити…

Навіює думки про відпочинок на природі, про те, які гарні краєвиди в Україні, що художниця є творчою людиною. Дивлячись на картину, хочеться піти туди, на поле, вдихнути ароматний запах квітів, відчути себе частиною природи. Хочеться взяти пензлик і намалювати свою картину або хоча б деякі квіти.

Викликає емоції натхнення, легкості (безтурботності), радості.

Створює  настрій спокою, гармонії, ностальгії, затишку.

Вона перейнята світлою  приємністю, сповнена любові до рідної землі.

Особливість картини переважають синій та зелений кольори, вона вже ніби в рамці, яку створюють квіти.  Намальовані квіти вінком. Вони вгору пішли, а в півколі того вінка—поле.

Яке враження справила на вас картина? (Захоплює красою, квітами, буянням кольорів) 

Яку пору року змалювала Катерина Білокур? (Кінець літа, початок осені) 

Чому непросто визначити пору року? (На картині зображені квіти, які цвітуть у різний час) 

Чим це можна пояснити? (Художниця так любила рідну землю, що хотіла на одній картині вмістити все земне багатство, відтворити красу і щедрість природи, яку дарує людині цілий рік) 

Що зображено на передньому плані?( Царство квітів. Тут кручені паничі, чорнобривці, волошки, троянди, флокси, бузок, конюшина, мак, ромашки, лілія, красоля. Особливо виділяється кущ жоржин. Кожна квітка і травинка виписана окремо й ретельно. Сухі сіро-коричневі лозини відтінили свіжу зелень і внесли в композицію відчуття простору) 

Що, крім квітів, зображено ще на передньому плані картини? (Тин, а на ньому біла хустина).

Яким постає поле? (Поле помістилося у вузькій вертикальній смужці полотна. Буйна гірлянда квітів стала обрамленням клаптика лану. Художниця знайшла барви, що змалювали поетичний образ землі, яка ще оповита сизим ранковим туманом, але вже виграє кольорами веселки. Поле широке, як море, що сягає в незміряну далину. Немає ні ріллі, ні хлібів, ні соняшників, ні буряків — сама родюча й багата земля, у якій відбилася голубінь неба і сонячне проміння. Це і є багатство) 


Запитання до групи експертів.

Які кольори ви бачите на картині, який настрій вони випромінюють? (Кольори теплі — жовтий, золотистий, жовтогарячий, червоний, рожевий. Це барви сонця, тепла, життя на землі. Вони створюють спокійний настрій. Холодні кольори — білий, синій, блакитний, зелений — наповнюють картину чистотою і свіжістю)

Які кольори переважають? (Зелений, синій)

Як ці кольори трактує медицина? (Синій колір  безпомилково бачить більшість людей, навіть із особливостями зору: дальтонізмом та колірною слабкістю. За синім спектром йде ультрафіолетове випромінювання, яке не розрізняє людина, але бачать метелики, деякі види птахів та рептилій.

Цей колір впливає на вироблення в організмі мелатоніну – “гормону сну”, що допомагає вночі спати, а вдень – не спати. Під впливом синього рівень мелатоніну стає нижчим, ми відчуваємо себе бадьорішим, а коли синього менше — мелатонін починає рости, і ми засинаємо.

Впливає він і на емоції: заспокоює почуття та знижує тривогу. Іноді його вибирають для інтер’єрів офісів, оскільки він допомагає сконцентруватися та налаштуватися на роботу. Під впливом синього знижується кров’яний тиск, дихання стає рівним. Але при більших кількостях він може пригнічувати, гальмувати та знижувати настрій. Також цей колір пригнічує голод та апетит, тому його відтінки рідко використовують у кав’ярнях  та ресторанах.

Зелений колір має позитивний вплив на  людей. Він виявляє заспокійливу дію. На практиці психологи рекомендують фарбувати в зелений колір стіни кімнат, де людина, схильна до неврозів і частих занепокоєнь, буває більшу частину свого часу. Це досить поширений прийом, оскільки зелений заспокоює розум людини, і як результат, поліпшується самопочуття.

Іноді його заспокійливий вплив стає надмірним. І людина, яка перебуває у своєму “зеленому світі”, стає дуже замкнутою, що зовсім не йде їй на користь.

Завдяки такому ефекту, зелений колір застосовують у лікуванні людей, які страждають на клаустрофобію. Їх поміщають у закриту кімнату, стіни якої пофарбовані в такий відтінок. У пацієнтів пропадає внутрішня паніка, і вони заспокоюються під сприятливим впливом блідо-зеленого кольору)

Поле займає лише маленьку частинку (одну шосту) картини. Чому ж полотно має назву «Рідне поле»?

(Для Катерини Білокур земля — саме життя, поле, щедро засіяне квітами, усяким зелом)

Які символічні зображення є на картині?

Калина – символ України, що уособлює красу, кохання, материнство, кров, безсмертність роду, вогонь, національне відродження, жіночість, життя, любов до Батьківщини. Це механізм кодування етнічної культури українського народу, цвіт його душі, осердя козацького духу, символ-знак національного єднання.

Виноград - один з найдавніших символів родючості та достатку, а також життєвої сили та життєрадісності. У біблійній емблематиці виноград символізує націю, а виноградна лоза є символом християнства.

Який  можемо зробити висновок після розгляду картини?

(Цей твір Катерини Білокур — своєрідний гімн людині, закоханій у свою землю. Це свято квітування життя, краси. Дивлячись на картину, ми всюди відчуваємо ”очі“ художниці, чіткий, спостережливий, мистецький погляд, що прозирає за зовнішнім внутрішню суть, душу. Душу світлу, очищену, прекрасну)

3 Створення відгуку (учні на основі почутої інформації, складеного конспекту  створюють відгук у групах).

4 Рефлексія.

Коли дивишся на картину Катерини Білокур, не перестаєш дивуватися, як з діда-прадіда проста селянка могла відчути і передати фарбами незбагненну силу землі, скроплену дощем і зігріту сонцем: з малесенького зернятка, що впало в пухку ріллю, виростає отака краса!

Десь беруться з води, землі і світла найтонші переливи кольорів — червоного, жовтого, вишневого, рожевого, блакитного.

Тож пишаймося, що маємо митців такого рівня, як Катерина Білокур!

 

 

 

 

Конспект  уроку

Відгук на твір мистецтва (Картина Катерини Білокур «Рідне поле»)

Живопис – вид образотворчого мистецтва, що передає за допомогою фарб предмети та явища дійсності або фантазії.

Картина – твір живопису, створений фарбами на полотні, картоні або дошці.

Пейзаж – вид чи зображення певної місцевості; опис природи в літературі або живописі.

Відгук – це офіційно-діловий або публіцистичний текст, у якому будь-яка особа чи група фахівців оцінює сприйнятий об’єкт (книжку, фільм, картину, наукову роботу тощо)

Текст відгуку має такі частини:

вступ-стислий виклад історії появи твору, представлення автора й ознайомлення з його доробком

основну частину оцінка об’єкта, аналіз його деталей, фрагментів, особливостей, висловлення обґрунтованих вражень і суджень

висновокузагальнення міркувань

План відгуку на картину.

1 Автор картини, її назва.

2 Загальна характеристика картини, її фактичний опис, докладно вкажіть, що на ній бачите саме ви?

3 Зробіть особливий акцент на моментах, які особливо привертають увагу? Які асоціації, думки, емоції у вас  від побаченого?

4 У чому особливість картини?

Фактичний опис.

Поле _______________________________________________________

Небо_______________________________________________________

Хмари______________________________________________________

Тин________________________________________________________

Хустка______________________________________________________

Квіти (флокси, чорнобривці, кручені паничі, жоржини, мак, троянди, м’ята …)__________________________________________________

Кущ __________, дерево ____________, гілки____________________

 

Привертає увагу___________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________

Картина

викликає асоціації___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

навіює думки______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

викликає емоції______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________створює настрій_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Особливість картини_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

docx
Додано
7 грудня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку