повторити й поглибити поняття про мовлення й спілкування, про форми мовлення та види мовленнєвої діяльності; обґрунтувати необхідність цілеспрямованої роботи учнів над удосконаленням навичок культури мовлення
Урок мовленнєвого розвитку. Види мовленнєвої діяльності (повторення й поглиблення вивченого). Загальне уявлення про ситуацію спілкування та її складники: адресант мовлення (той, хто говорить або пише), адресат мовлення (той, до кого спрямоване мовлення), тема та основна думка висловлення, мета й місце спілкування (практично)
українська мова 6 клас
Мета:повторити й поглибити поняття про мовлення й спілкування, про форми мовлення та види мовленнєвої діяльності; обґрунтувати необхідність цілеспрямованої роботи учнів над удосконаленням навичок культури мовлення
Очікувані результати:учні розрізняють такі поняття, як мова, мовлення, спілкування, ситуація спілкування; розуміють сутність спілкування як важливої форми взаємодії людей; розрізняють види мовленнєвої діяльності, складники ситуації спілкування.
Обладнання:підручник, дидактичний матеріал
Тип уроку:застосування знань і формування вмінь.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Завдання й запитання учням.
З’ясуйте зміст висловлення.
Мова — явище суспільне. З одного боку, мову творить і розвиває суспільство, з іншого — без мови не було б суспільства. І наука, і техніка, і релігія, і культура не можливі без мови, бо мова забезпечує всі без винятку процеси життя і діяльності людини.
(Із журналу)
Як даний вислів пов’язаний із темою нашого уроку? —
II. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Бесіда.
Чи можна визначити культуру людини й рівень її — освіченості під час спілкування з нею?
Що таке мовлення? —
Яка мета усного мовлення? —
А яка мета писемного мовлення? —
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
3. Слово вчителя.
1) Види мовленнєвої діяльності.
Мовленнєва діяльність охоплює чотири види: аудіювання (слухання-розуміння), читання, говоріння та письмо.
Готуючись до спілкування, треба спланувати: тему висловлювання, головну думку ви-словлювання, форму висловлювання (монолог чи діалог), стиль висловлювання.
2) Ситуація спілкування, її складники.
Умови, за яких відбувається спілкування, називають ситуацією спілкування.
Виділяють такі складники ситуації спілкування: обставини спілкування; адресат спілку-вання; мета спілкування.
Охарактеризувати ситуацію спілкування означає дати відповіді на запитання: хто гово-рить чи пише? (адресант мовлення); до кого спрямоване мовлення? (адресат мовлення); що? (тема й основна думка висловлювання); з якою метою? (мета висловлювання); де, коли? (умови спілкування — місце й час).
Запам’ятайте!
Адресат — той, кому адресують мовлення.
Адресант — той, хто висловлюється.
4. Проблемне завдання.
Запишіть прислів’я та приказки. Які риси культури мовлення вони узагальнюють?
Слово не горобець, вилетить — не впіймаєш. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути. Що маєш казати — наперед обміркуй. Шабля ранить голову, а слово — душу. Не хочеш почути поганих слів — не кажи їх сам.
5. Творче завдання.
Пригадайте самостійно три приказки, які стосувалися б культури мовлення.
Робота в групах.
1) Відповідно до обраної ситуації спілкування, визначте тему, основну думку, виберіть стиль, форму висловлювання.
1 група. Ви прийшли до однокласника, що захворів.
2 група. Ви прийшли на засідання ради учнівського самоврядування.
2) Складіть і розіграйте за особами діалог, уявивши, що ви на екскурсії в іншому місті, розповідь екскурсовода вас вразила, зачарувала.
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
Проблемне питання.
Для чого нам необхідно дотримуватися вимог — спілкування та аналізувати ситуацію спілкування?