1
Мовознавчий турнір
Тема: Підсумкове заняття.
Мета: перевірити знання студентів з різних розділів мови :
« Фонетики», «Орфографії», «Словотвору», «Лексикології», «Фразеології», «Граматики», «Стилістики», «Синтаксису», вчити працювати в групі; розвивати увагу, пам'ять , логічне мислення, монологічне мовлення; виховувати любов до рідної мови, почуття відповідальності, повагу до товаришів, вміння вислуховувати та поважати думку інших.
Тип заняття: урок узагальнення та систематизації знань.
Вид заняття: Мовознавчий турнір
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання.
В.О. СУХОМЛИНСЬКИЙ підкреслював, що оволодіти увагою дитини можна, лише "створивши, утвердивши, зберігши її певний внутрішній стан – емоційне піднесення, інтелектуальне натхнення, пов'язане з почуттям панування над істиною, з переживанням розумової гордості".
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
Наше сьогоднішнє заняття незвичайне. Це останній заняття української мови в цьому навчальному році і ми вирішили провести його в цікавій формі. Але для того, щоб дізнатися назву нашого заняття, необхідно виконати наступне завдання.
Вилучіть зайві слова і визначте тему нашого заняття
Додаток № 1
Мокітвопесзнавпапугачийвовктургризуннір
( Мовознавчий турнір )
Вітаємо вас на турнірі шанувальників рідної мови! У турнірі братимуть участь дві команди, які повинні продемонструвати свої знання з мови, довести свою першість і здобути право називатися шанувальниками української мови.
Всього у нас буде 6 раундів, за правильне виконання яких, ви будете отримувати фішки, які позначають певну кількість балів. В кінці заняття ми підіб’ємо підсумки та оголосимо команду переможців.
Будьте уважними!!! Бажаємо успіхів!!!
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ПОНЯТЬ І ЗАСВОЄННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЇЙ СИСТЕМІ ЗНАНЬ
І РАУНД . "Будьмо знайомі".
(Учні представляють свою команду, її назву, девіз, емблему.)
ІІ. РАУНД
1. Алфавітний лабіринт.
-Щоб вийти з нього, нам треба розставити всі слова в алфавітному порядку
-Послідовно правильно розставлені слова додадуть вашій команді 2 бала.
Додаток № 2
Стільчик, сюїта, медикаменти, павільйон, вишиванка, портовий, абиде, котрий, олень, місцина, мореплавство, гнучкий, побіжний, скатерка, серпанок.
Абиде, вишиванка, гнучкий, котрий, медикаменти, місцина, мореплавство, олень, павільйон, побіжний, портовий, серпанок, скатерка, стільчик, сюїта,
-Що треба робити, якщо перші літери слова однакові?
2. Сконструюйте слово
- До кожного захованого слова у вас є підказки. Використовуючи їх, сконструюйте слово. Правильно знайдене слово додасть вашій команді 1 бал.
Додаток № 3
А) трискладове слово
1-й склад- наголошений у слові росте
2-й - наголошений у слові дружина
3-й - відкритий у слові – наділ
( стежина)
Б) двоскладове слово :
1-й склад- ненаголошений у слові гризун
2-й - наголошений у слові робити
( гриби)
В) трискладове слово:
1-й склад- останній у слові залізо
2-й склад- наголошений у слові зуби
3-й склад - наголошений у слові поляна
(зозуля)
-Як поділяються слова на склади?
3. «Першокласник»
- Нещодавно мені зателефонувала подруга, з проханням допомогти виконати домашнє завдання з української , яке не може виконати її племінник - першокласник. Вона запропонувала зробити звукову модель слів, кожне правильно змодельоване слово оцінюється в 1 бал.
Додаток № 4
л и с и ц я в о г о н ь о б’ ї з д
ІІІ. РАУНД
ЗАВДАННЯ 1. Розподілити слова іншомовного походження за правилами правопису:
а) з ь; б) з апострофом.
- Правильно записані слова принесуть вам 5 балів.
Додаток № 5
Суб…єктивність, бракон…єр, кон…єктура, об…єктив, брил…янт, він…єтка, кон…юнктура, бул…йон, вол…єр, п…єса, дос…є, курт…є, прем…єр, П…єро, гал…ярда, мес…є, порт…єра, міл…ярд.
з «Ь» з « ̓ »
браконьєр суб ̓ єктивність
коньєктура об ̓ єктив
брильянт п ̓ єса
віньєтка прем ̓ єр
коньюнктура П ̓ єро
бульйон
вольєр
досьє
куртьє
гальярда,
месьє
портьєра
мільярд
- Коли пишеться апостроф?
2. Кросвордний акродиктант
-Я читаю визначення, а студенти повинні назвати поняття, якому воно відповідає. Кожне правильне визначене поняття покладе у кошик команди 1 бал.
Ненаголошені і наголошені е, и, о в коренях слів
1. Синонім до слова аплодисменти (оплески)
2. Глава Держави в Україні (Президент.)
3. Шкільний предмет, що вивчає дії над числами (математика)
4. 1-а особа однини від дієслова звеселити (звеселю)
5. Керівник хору чи оркестру .(диригент)
6. Яскраво світити, сіяти. (блистіти)
7. Антонім до слова вчора (сьогодні).
8. Жартівливий короткий твір з несподіваним закінчення. (анекдот)
9. Розігрування речових або грошових виграшів по білетах. (лотерея)
-Як перевірити ненаголошені голосні?
-Визначте слова, в яких ненаголошені голосні перевіряються наголосом?
-Слова, в яких ненаголошені не перевіряються треба запам’ятати.
ІV. РАУНД.
1. «Редактор»
Час летить дуже швидко, ніхто з нас не знаю, куди нас життя закине і де ми будемо працювати. Тому пропоную командам прости іспит на заміщення вакантної посади головного редактора газети «Лінгвіст».
Вашій увазі пропонується речення, в яких необхідно знайти та виправити помилки. Пояснити свій вибір. Правильно відновлене одне речення додасть вам 1 бал.
Додаток № 5
1.Родина жила в будинку з виглядом на Світязь. 2.Абонемент перебуває поза зоною досяжності. 3.Правдоподібно,він скоро знайдеться. 4. Зал заповнений ущент. 5.Співак має якісь відносини до шоу-бізнесу. 6.Ми прийматимемо активну участь у цьому міроприємстві. 7.Відношення у колективі складалися непросто. 8.Сусід висловив шкоду з приводу не купівлі ним дачі. 9.Я поступив би так же. 10.Завдяки поломці прилад знаходиться в неробочому становищі.
1. Родина жила в будинку з видом на Світязь. 2. Абонент перебуває поза зоною досяжності. 3. Правда, він скоро знайдеться. 4. Зала заповнена повністю. 5. Співак має відношення до шоу-бізнесу. 6. Ми братимемо активну участь у цьому заході. 7. Відносини у колективі складалися непросто. 8. Сусід висловив співчуття з приводу не купівлі дачі. 9. Я вчинив би так само. 10. Через поломку прилад знаходиться в неробочому стані.
- Що треба знати, щоб правильно побудувати речення?( лексичне значення слів, побудову слів, стилістику.
2. Лінгвістична задача- жарт
Додаток № 6
Три хлопці
Два учні, Василь та Мишко, зустріли свого старшого друга Андрія, якого давно не бачили: Андрій закінчив школу два роки тому і пішов працювати на завод. Василь запитав Андрія: "Як ти вчишся?" А Мишко запитав так: "Як, ти вчишся?"
Хто з двох учнів не знав, що Андрій не лише працює, а й вчиться? Який може бути граматичний доказ відповіді на цю задачу?
Коли троянди і соняшник можуть стати деревами?
Один жартівник написав у листі своєму другові: "У нас у селі багато дерев: троянд, соняшників". А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинуватив автора листа в неуцтві.
Яка граматична (пунктуаційна) основа цього жарту "неука"?
Як треба було правильно поставити розділові знаки в цьому реченні?
- Який висновок з цього можна зробити?
3. Фразеологічна хвилинка
Знайдіть фразеологізми-синоніми та запишіть їх парами. Уведіть кілька фразеологізмів у речення:
Додаток № 7
Проковтнути язика; бити байдики; клеїти дурня; як кіт наплакав; сто років тому; тримати язика за зубами; крапля в морі; за царя Гороха.
Проковтнути язика ― тримати язика за зубами
бити байдики ― клеїти дурня
як кіт наплакав ― крапля в морі
сто років тому ― за царя Гороха
-З якою метою ми використовуємо фразеологізми?
4. Каламбур
¹Каламбур ( фр. calembour ) - Словосполучення, що містить гру слів, засновану на використанні подібно лунаючих, але різних за значенням слів або різних значень одного слова.
-Складіть власний каламбур, використовуючи слова.
-Правильно складені речення додадуть вам 2 бали.
Додаток № 8
роман – Роман; лютий – лютий; такса – такса; лист – лист.
- Що це за слова?( омографи, омоформи)
-Чим схожі ці слова?
-Чим відрізняються?
-Що треба знати, щоб правильно скласти речення?( тлумачення слова)
5. «Слабка ланка»
(запозичені слова).
Учитель зачитує тлумачення слів, а учні повинні записати ці слова. Перемагає та, команда, яка записала правильно найбільшу кількість слів. Кожне правильно визначене слово додає команді 1 бал.
- Інша назва усної народної творчості. (фольклор)
- Вага товару без тари. (нетто)
- Група людей, що оцінює конкурси, турніри. (журі)
- Наука про землю. (географія)
- Наукова суперечка. (дискусія)
- Антонім до слова активний .(пасивний)
- Синонім до слова пристосування. (адаптація)
- Копіювальний пристрій. (ксерокс)
- Частина слова, що стоїть перед коренем. (префікс)
- Попередній зміст телепередачі. (анонс)
- Найпопулярніша пісня сезону. (хіт)
- Кінцевий етап змагань .(фінал)
-З якою метою ми вживаємо слова іншомовного походження ?
V. РАУНД. «Найрозумніший»
Вам пропонуються категорії знань. В кожній категорії по 2 запитання. Команди по черзі обирають будь-яку з них. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Фонетика
Орфографія
1.Назвіть слово , в якому після –р- пишеться м ̓ який знак? ( Горький).
2.Чому в слові черв ̓ як ставиться апостроф, хоча перед –в- стоїть інший приголосний? ( тому що це приголосний –р -).
Словотвір
1. Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для творення нових слів чи нових форм. ( Префікс)
2. Змінна морфема, яка стоїть після суфікса чи після кореня (у непохідних основах) і служить для зв'язку слів між собою.? ( закінчення)
Лексикологія
Фразеологія
Граматика
Стилістика
проф. Бондарю Володимиру Івановичу
студента 4 курсу групи П-412
Іваненка Олега Івановича
Пояснювальна записка
У період з 1 до 10 березня 2016 року я не відвідував заняття через хворобу.
Довідку про перебування в лікарні додаю.
14. 03.2016 Підпис
( Офіційно - діловий)
2. текст
Т.Г. Шевченко до М. Г. Шевченка
15 листопада 1839, Петербург
Микито, рідний брате!
Минуло вже більше ніж півтора року, а я до тебе не писав ні півсловечка. Вибачай голубе сизий, так трапилось. Скажу щиру правду: я так собі думав: що ж, що я напишу письмо, хіба їм буде легше? Твого лиха не возьму на себе, а свого тобі не оддам.. Так що ж з тих писем? Папір збавлять та й годі. Воно, бач, і так і не так, а все-таки лучше, коли получиш, прочитаєш хоч одне слово рідне. Серце ніби засміється, коли знаєш, що там діється. Так отаке — то, мій голубе, нудно мені стало, що я не знаю, що у вас робиться. Та й ти таки не без того, щоб не згадав свого брата Тараса, школяра, — бо вже дуже давно, як ми з тобою бачились, та що ж робити маєш, коли Бог не хоче, потерпим ще трохи, а там, коли живі та здорові будем, — то, може, і побачимось...
Добраніч.
Твій рідний брат.
Тарас Шевченко.
( епістолярний)
VІ. РАУНД « Судове засідання»
Сьогодні вранці нам прийшов лист із суду , з проханням розглянути мовознавчу справу. У нас є 2 групи адвокатів, які будуть доводити свої думки щодо звинувачення. Чи правильно невідомий визначив частини мови? Пропонуйте ваші думки. Обґрунтуйте відповідь, склавши речення. На обдумування вам дається 1 хвилина.
Команда , яка першою дасть правильно та ґрунтовну відповідь отримає 3 бали.
Додаток № 9
Лист
Невідомий у реченнях, які були йому дані, визначив, що слова "найкраще" і "ранком" є прислівниками. Але ж слово "найкраще" є прикметником, а слово "ранком" - іменник у орудному відмінку.
Суддя. Якщо в адвокатів немає заперечень, то суд може визнати особу винною згідно із законами про частину мови.
Адвокати. Ці слова можуть бути і прислівниками. Треба подивитися, в якому контексті вони вжиті. У мові є явища переходу слів з різних частин мови у прислівник.
Суддя. Введіть ці слова у речення і доведіть це (виконується завдання). Підтримую вашу думку. На цьому судове засідання може вважатися закритим , вітаємо адвокатів команди.
IV. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
1. Підведення підсумків
( Рахування балів)
V.ОЦІНЮВАННЯ
Р. І.
Слова росли із ґрунту, мов жита
Добірним зерном колосилась мова.
Вона як хліб.
Вона мені свята!
І кров ̓ ю предків тяжко пурпурова.
(с) Ліна Костенко
Видатна поетеса, письменниця, громадський та політичний діяч України Ліна Костенко сказала : «Нації помирають не від інфаркту , спочатку їм відбирає мову»
Невдовзі ми будемо з вами продовжувати працювати над тонкощами рідної мови, пізнавати та відкривати її нові таємниці та горизонти , а на цьому наше заняття закінчено.
До нових зустрічей!!!
ДОДАТОК № 5
ІV. РАУНД.
«Редактор»
1.Родина жила в будинку з виглядом на Світязь. 2.Абонемент перебуває поза зоною досяжності. 3.Правдоподібно,він скоро знайдеться. 4. Зал заповнений ущент. 5.Співак має якісь відносини до шоу-бізнесу. 6.Ми прийматимемо активну участь у цьому міроприємстві. 7.Відношення у колективі складалися непросто. 8.Сусід висловив шкоду з приводу не купівлі ним дачі. 9.Я поступив би так же. 10.Завдяки поломці прилад знаходиться в неробочому становищі.
ІV. РАУНД.
«Редактор»
1.Родина жила в будинку з виглядом на Світязь. 2.Абонемент перебуває поза зоною досяжності. 3.Правдоподібно,він скоро знайдеться. 4. Зал заповнений ущент. 5.Співак має якісь відносини до шоу-бізнесу. 6.Ми прийматимемо активну участь у цьому міроприємстві. 7.Відношення у колективі складалися непросто. 8.Сусід висловив шкоду з приводу не купівлі ним дачі. 9.Я поступив би так же. 10.Завдяки поломці прилад знаходиться в неробочому становищі.
ДОДАТОК № 6
Лінгвістична задача- жарт
Три хлопці
Два учні, Василь та Мишко, зустріли свого старшого друга Андрія, якого давно не бачили: Андрій закінчив школу два роки тому і пішов працювати на завод. Василь запитав Андрія: "Як ти вчишся?" А Мишко запитав так: "Як, ти вчишся?"
Хто з двох учнів не знав, що Андрій не лише працює, а й вчиться? Який може бути граматичний доказ відповіді на цю задачу?
Коли троянди і соняшник можуть стати деревами?
Один жартівник написав у листі своєму другові: "У нас у селі багато дерев: троянд, соняшників". А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинуватив автора листа в неуцтві.
Яка граматична (пунктуаційна) основа цього жарту "неука"?
Як треба було правильно поставити розділові знаки в цьому реченні?
Лінгвістична задача- жарт
Три хлопці
Два учні, Василь та Мишко, зустріли свого старшого друга Андрія, якого давно не бачили: Андрій закінчив школу два роки тому і пішов працювати на завод. Василь запитав Андрія: "Як ти вчишся?" А Мишко запитав так: "Як, ти вчишся?"
Хто з двох учнів не знав, що Андрій не лише працює, а й вчиться? Який може бути граматичний доказ відповіді на цю задачу?
Коли троянди і соняшник можуть стати деревами?
Один жартівник написав у листі своєму другові: "У нас у селі багато дерев: троянд, соняшників". А друг не зрозумів жарту і в своїй відповіді обвинуватив автора листа в неуцтві.
Яка граматична (пунктуаційна) основа цього жарту "неука"?
Як треба було правильно поставити розділові знаки в цьому реченні?
ДОДАТОК № 7
Фразеологічна хвилинка
Знайдіть фразеологізми-синоніми та запишіть їх парами. Уведіть кілька фразеологізмів у речення:
Проковтнути язика; бити байдики; клеїти дурня; як кіт наплакав; сто років тому; тримати язика за зубами; крапля в морі; за царя Гороха.
Фразеологічна хвилинка
Знайдіть фразеологізми-синоніми та запишіть їх парами. Уведіть кілька фразеологізмів у речення:
Проковтнути язика; бити байдики; клеїти дурня; як кіт наплакав; сто років тому; тримати язика за зубами; крапля в морі; за царя Гороха.
ДОДАТОК № 2
Алфавітний лабіринт
Щоб вийти з нього, нам треба розставити всі слова в алфавітному порядку
Стільчик, сюїта, медикаменти, павільйон, вишиванка, портовий, абиде, котрий, олень, місцина, мореплавство, гнучкий, побіжний, скатерка, серпанок.
Алфавітний лабіринт
Щоб вийти з нього, нам треба розставити всі слова в алфавітному порядку
Стільчик, сюїта, медикаменти, павільйон, вишиванка, портовий, абиде, котрий, олень, місцина, мореплавство, гнучкий, побіжний, скатерка, серпанок.
ДОДАТОК № 3
Сконструюйте слово
А) трискладове слово
1-й склад- наголошений у слові росте
2-й - наголошений у слові дружина
3-й - відкритий у слові – наділ
Б) двоскладове слово :
1-й склад- ненаголошений у слові гризун
2-й - наголошений у слові робити
В) трискладове слово:
1-й склад- останній у слові залізо
2-й склад- наголошений у слові зуби
3-й склад - наголошений у слові поляна
Сконструюйте слово
А) трискладове слово
1-й склад- наголошений у слові росте
2-й - наголошений у слові дружина
3-й - відкритий у слові – наділ
Б) двоскладове слово :
1-й склад- ненаголошений у слові гризун
2-й - наголошений у слові робити
В) трискладове слово:
1-й склад- останній у слові залізо
2-й склад- наголошений у слові зуби
3-й склад - наголошений у слові поляна
ДОДАТОК № 4
«Першокласник»
Зробити звукову модель слів, кожне правильно змодельоване слово оцінюється в 1 бал.
л и с и ц я , в о г о н ь , о б’ ї з д
«Першокласник»
Зробити звукову модель слів, кожне правильно змодельоване слово оцінюється в 1 бал.
Л и с и ц я , в о г о н ь , о б’ ї з д
Додаток № 5
Суб…єктивність, бракон…єр, кон…єктура, об…єктив, брил…янт, він…єтка, кон…юнктура, бул…йон, вол…єр, п…єса, дос…є, курт…є, прем…єр, П…єро, гал…ярда, мес…є, порт…єра, міл…ярд.
Додаток № 5
Суб…єктивність, бракон…єр, кон…єктура, об…єктив, брил…янт, він…єтка, кон…юнктура, бул…йон, вол…єр, п…єса, дос…є, курт…є, прем…єр, П…єро, гал…ярда, мес…є, порт…єра, міл…ярд.
Додаток № 8
роман – Роман;
лютий – лютий;
такса – такса;
лист – лист.
Додаток № 8
роман – Роман;
лютий – лютий;
такса – такса;
лист – лист.
Додаток № 9
Лист
Невідомий у реченнях, які були йому дані, визначив, що слова " найкраще" і "ранком" є прислівниками. Але ж слово "найкраще" є прикметником, а слово "ранком" - іменник у
орудному відмінку.
Додаток № 9
Лист
Невідомий у реченнях, які були йому дані, визначив, що слова "найкраще" і "ранком" є прислівниками. Але ж слово "найкраще" є прикметником, а слово "ранком" - іменник у
орудному відмінку.