Урок "Моя уявна подорож історичними місцями України".

Про матеріал

Тема: Моя уявна подорож історичними місцями України.

Мета: систематизувати та узагальнювати матеріал про визначні історичні місця України;. розвивати уміння працювати з історичними джерелами, уміння знаходити необхідні матеріали для розв'язання поставленої проблеми та узагальнювати їх; висувати гіпотези та знаходити їм підтвердження; виховувати в учнів самостійність, пізнавальну активність, активну життєву позицію.

Обладнання: мультимедійний проектор(дошка), карта України, картки з завданням, ілюстрації до теми.

Тип уроку: практичне заняття.

Форма уроку: уявна подорож.

Основні поняття і терміни: Києво - Печерська лавра, Кам'янець – Подільська фортеця, Бахчисарайський палац, дендрологічний парк «Софіївка» в м. Умань.

Перегляд файлу

Тема: Моя уявна подорож історичними місцями України.

Мета: систематизувати та узагальнювати  матеріал про визначні історичні місця України;. розвивати уміння працювати з історичними джерелами, уміння знаходити  необхідні матеріали для розв'язання поставленої проблеми та  узагальнювати їх; висувати гіпотези та знаходити їм підтвердження; виховувати в учнів самостійність, пізнавальну активність, активну життєву позицію.

Обладнання: мультимедійний проектор(дошка), карта України, картки з завданням, ілюстрації до теми.

Тип уроку: практичне заняття.

Форма  уроку: уявна  подорож.

Основні поняття і терміни: Києво - Печерська лавра, Кам’янецьПодільська фортеця, дендрологічний парк «Софіївка» в м. Умань.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Дітям оголошується тема, мета, ключове питання та зміст подорожі.

Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя: Вправа «Рюкзак». Сьогодні  у нас незвичайний урок.

Ми відправляємось з вами в уявну подорож. Але для цього нам необхідно зібрати усі необхідні речі в наш уявний рюкзак, який нам знадобиться в дорозі.             

               Що ж нам необхідно з собою прихопити? (відповіді учнів)

Варіанти відповідей: карту, знання, гарний настрій, їжу тощо.

Учитель підсумовує: обов’язково нам необхідно прихопити карту, щоб знати, де ж знаходяться найцікавіші місця України; основні поняття, терміни та дати з даного питання; а ще – гарний настрій.

  1. Актуалізація опорних знань.

Ключове питання: які пам’ятки є історією держави?

Варіанти відповідей:

Храми;

Ікони;

Книги;

Замки;

Вулиці;

Парки , сади;

тощо.

Робота з картою: дітям роздаються міні - карти України, де вони повинні позначити місця, які відвідають на сьогоднішньому уроці:

Києво - Печерська лавра, Кам’янецьПодільська фортеця, дендропарк «Софіївка» в м. Умань.

  1. Основна частина. Подорож .

Визначити порядок відвідання історичних місць нам допоможе вправа – «Хронологічна відповідність».

Ваше завдання:  вказати в правильному порядку від найстаршої до сучасної пам’ятки:

1.Києво - Печерська лавра,

2.Кам’янецьПодільська фортеця,

 3. Дендрологічний парк «Софіївка» в м. Умань.

Відповідь:1,2,3,4.

  1. Перша зупинка нашої подорожі – Києво-Печерська Лавра

Вчитель або учень: Києво-Печерська лавра - православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестово поблизу Києва.

В одинадцятому столітті монастир став центром розповсюдження і затвердження християнства в Київській Русі. У дванадцятому столітті монастир отримав статус «лаври» – головного великого монастиря.

У вісімнадцятому столітті Києво-Печерська лавра стала найбільшим церковним феодалом на Україні. Їй належали три міста, сім містечок, біля двохсот сіл і хуторів, більше семидесяти тисяч кріпаків, дві паперові фабрики, одинадцять цеглових і шість скляних заводів, більше ста шестидесяти винокурень і вітряків, біля двохсот шинків, два кінних заводи.

Києво-Печерській лаврі було підпорядковано багато дрібних монастирів і так названі пустелі (зокрема, Китаєвська, Микільська та інші під Києвом) з їхніми угіддями і кріпаками на Україні, в Росії і в Білорусії.

Свого часу Києво - Печервська лавра зіграла важливу роль у розвитку давньоруської культури, була центром літописання. Тут перекладалися на церковно - слов'янську мову і переписувалися твори іноземних авторів. У лаврі працювали відомі літописці Нестор (автор «Повести временных лет»), Нікон, Сільвестр. У тринадцятому столітті було складено «Києво-Печерський патерик» - важливе джерело історії Києва.

 Києво-Печерська лавра здійснювала широке будівництво ще з одинадцятого століття (Успенський собор, Троїцька надвратна церква). Наприкінці дванадцятого століття навколо Києво-Печерської лаври було возведено оборонні стіни (у 1240 році вони були зруйновані ордами Батия). У 1698-1701 році паралельно до них було споруджено нові фортечні стіни з бійницями і баштами. У 1731-1744 році споруджено велику лаврську дзвіницю, висота якої - 96,52 метра.

На території лаври поховано багато видатних осіб, зокрема, біля трапезної - генеральний суддя українського війська В.Кочубей і полтавський полковник І.Іскра. У Спаса на Брестові церкви - засновник Москви Юрій Долгорукий.

У музеях і фондах, розташованих на території Києво-Печерської лаври, можна побачити рукописи стародрукованих книг, колекцію тканин і вишивок. Особливий інтерес викликає колекція з дорогоцінних металів, стародавні гравюри і твори сучасних художників.

Назвіть споруди Києво-Печерської Лаври.

Варіанти відповідей:

  • Велика Дзвіниця
  • Ближні печери
  • Дальні печери
  • Свято-Успенський собор (1073, 2000)
  • Всіхсвятська церква
  • Трапезна Палата
  • Троїцька надбрамна церква
  1. Продовжуючи нашу подорож, давайте відвідаємо з вами знамениту фортецю міста Кам'янець - Подільське.

 Вчитель або учень : Кам'янець-Подільський – місто, що зберегло дух середніх віків. Тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України, фотецю, що займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества. Літопис приписує будівництво кам'яної фортеці литовським князям Корятовичам, які правили князівством у 60-90-х рр. XIV cт. Високий скелястий берег р. Смотрич, живописний краєвид, величезні вежі з таємничими латинськими надписами...

Старе місто функціонує як унікальний містобудівний комплекс площею 121 га, відокремлений від решти районів міста глибоким каньйоном р. Смотрич.

Архітектура Старого міста - заповідника зберегла зразки культур різних народів (українців, поляків, вірмен, турків і росіян) та релігій (православної, католицької, іудейської, мусульманської), а саме: Турецький мінарет 17 ст.; - турецький та вірменський бастіони 17 ст.; Миколаївська (вірменська) церква 14 ст.; дерев'яна Хрестовоздвиженська церква 18 ст.; монастирські комплекси 15-18 ст. орденів Домініканів, Францисканів.

Однією з унікальних інженерних споруд заповідника є Замковий міст, що з'єднує місто та Замковий комплекс.  Він викликав немало суперечок щодо свого походження. За однією з гіпотез, міст було зведено римлянами у II столітті під час походу Траянового війська на Дакію.

Завдяки унікальному поєднанню містобудівної, архітектурної, історичної спадщини Старого міста з ландшафтом каньйону р. Смотрич „Культурний ландшафт каньйону ” визначено кандидатом до Списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО.

До нашого часу збереглася система потерн (ходів) і казематів. Денна вежа призначена для спостерігачів. Уявіть, можна піднятися на неї кожному і насолодитися оспіваним українським краєвидом!

Невід'ємною частиною Старого міста, його перлиною, є Стара фортеця, яка стала візитною карткою Кам'янця-Подільського, його символом.

Історія заснування фортеці починається в XII столітті. Немов продовження кам'яних скель височать башти фортеці.

Одинадцять башт входять до складу фортеці, кожна має свою назву і свою історію. Так, наприклад, найвища башта названа Папською тому, що була збудована на кошти, виділені папою римським Юлієм II. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув'язнений Устим Кармелюк. У Чорній (кутовій) башті знаходиться криниця глибиною 40 м і в діаметрі 5 м видовбана в скалі. Досі в її стінах збереглося величезне дерев'яне колесо з пристроєм для підняття води на поверхню.

Питання: назвіть основні споруди Старого міста.

Варіанти відповіді:

  • Папська башта;
  • Кармелюкова вежа;
  • Чорна (кустова) вежа;
  • Стара фортеця;
  • Миколаївська (вірменська) церква;
  • Дерев’яна Хрестодвижна церква;
  • Замковий  міст;
  • тощо.

3. Остання зупинка нашої подорожі -  Національний дендрологічний парк «Софіївка».

Вчитель або учень: Уманський парк "Софіївка" є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч. Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області...

Національний дендрологічний парк „Софіївка” НАН України (м. Умань Черкаської обл.) є одним з найвидатніших творінь світового садово-паркового мистецтва кінця ХVІІІ — першої половини ХІХ ст.

Сучасна „Софіївка” поєднує в собі функції в першу чергу „Історичного саду”, згідно з Флорентійською хартією, науково-дослідного інституту Національної академії наук України, центру інтродукції, мобілізації та акліматизації рослинного різноманіття Правобережного лісостепу України, навчально-виховної бази, туристичної установи, музею садово-паркового мистецтва.

Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області. Заснований парк у 1796 році багатим польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії, і був подарований їй в день її янгола у травні 1802 року.

Ідея створення парку в романтичному стилі з використанням римської і грецької міфології належала самій Софії. Дивовижні пейзажі, екзотичні рослини, античні скульптури, водойми, каскади, фонтани, камінні гроти - все це можна побачити, відвідавши парк. Цей шедевр вражає відвідувачів своєю красою вже протягом 200 років. Туристичний сезон в Умані триває весь рік. Потік відвідувачів не зменшується ні влітку, ні взимку.

Старовинними алеями парку бродили Олександр Пушкін і Тарас Шевченко, Іван Котляревський і Сергій Волконський, Павло Пестель і Михайло Бестужев-Рюмін, Володимир Сосюра и Максим Рильський. Сотні наших славних земляків далекого і близького минулого відвідували цей парк.

Багато легенд складено і про саму Умань, одне із старовинних міст України. Місто героїчної та багатостраждальної долі. Ним володіла польська шляхта, його палили й розгромлювали вщент татари і турки, але він знову й знову піднімався з попелу. В Умані до сих пір знаходять залишки підземельних ходів, які служили місцевим мешканцям сховищами і своєрідними укріпленнями.

Питання: назвіть відомі вам приклади в історії такого чистого та гарного почуття – почуття кохання.

Варіанти відповіді:

  • Роксолана та Сулейман;
  • Ромео та Джульєтта.

Питання: назвіть, які б саме місця ви показали своїм друзям в Софіївці.

Варіанти відповіді:

  • Острів кохання;
  • Алеї зі статуями грецьких богів;
  • Підземний грот;
  • Фонтани (змія, семиструнний тощо).
  1. Валеохвилинка.

Сьогодні ми подорожуємо з вами історичними місцями України, отож давайте уявимо собі, як ми будемо це робити. ( учитель говорить, а діти відображають рухи чи міміку).

Нам звичайно необхідно дістатись до визначних історичних пам’яток України, тому ми з вами підемо до автобусної зупинки (діти зображають ходу), побачивши автобус, робимо йому знак, щоб зупинити (підіймають праву руку), сідаємо в автобус. Доїхали ми до зупинки і вийшли з автобусу. Побачили перед собою великий палац і завмерли від його неперевершеної краси (здивування). Щоб не збудити собаку, яка охороняє палац – йдемо навшпиньках повз неї. Вас  вийшли зустрічати привітні  господарі  - за старовинним звичаєм вклоніться їм та посміхніться. Відвідавши їх,  попрощайтесь з господарями, помахайте на прощання рукою. І щасливої подорожі!

  1. Рефлексія.

   Кожен учень повинен скласти сенкан про улюблену історичну пам’ятку, використовуючи схему:

  1. Підмет_________________
  2. 2 присудка _____________ ,   ____________
  3. 3 дієслова _____________, __________________, ______________
  4. Речення з 4 слів _________  ___________ ____________ ___________
  5. Синонім до підмета ___________

Зразок:

  1. Софіївка.
  2. Велична, казкова.
  3. Приваблює, створює, навчає.
  4. Поєднує природне та штучне.
  5. Легендарна (або казкова)
  1. Підсумок уроку.

  Ось і добігає кінця наша подорож. Поділіться, будь ласка,  своїми враженнями від побаченого та почутого за допомогою вправи  «Зацікав іншого»,  використовуючи таку схему:

Найбільше мені сподобалось ______________________

Тому, що ____________________

Я дізнався про _____________

Отже _______________.

7. Домашнє завдання: написати план збереження історичної пам’ятки, яка найбільше сподобалась.

doc
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
5063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку