Тема: Моя уявна подорож історичними місцями України.
Мета: систематизувати та узагальнювати матеріал про визначні історичні місця України;. розвивати уміння працювати з історичними джерелами, уміння знаходити необхідні матеріали для розв'язання поставленої проблеми та узагальнювати їх; висувати гіпотези та знаходити їм підтвердження; виховувати в учнів самостійність, пізнавальну активність, активну життєву позицію.
Обладнання: мультимедійний проектор(дошка), карта України, картки з завданням, ілюстрації до теми.
Тип уроку: практичне заняття.
Форма уроку: уявна подорож.
Основні поняття і терміни: Києво - Печерська лавра, Кам'янець – Подільська фортеця, Бахчисарайський палац, дендрологічний парк «Софіївка» в м. Умань.
Тема: Моя уявна подорож історичними місцями України.
Мета: систематизувати та узагальнювати матеріал про визначні історичні місця України;. розвивати уміння працювати з історичними джерелами, уміння знаходити необхідні матеріали для розв'язання поставленої проблеми та узагальнювати їх; висувати гіпотези та знаходити їм підтвердження; виховувати в учнів самостійність, пізнавальну активність, активну життєву позицію.
Обладнання: мультимедійний проектор(дошка), карта України, картки з завданням, ілюстрації до теми.
Тип уроку: практичне заняття.
Форма уроку: уявна подорож.
Основні поняття і терміни: Києво - Печерська лавра, Кам’янець – Подільська фортеця, дендрологічний парк «Софіївка» в м. Умань.
Хід уроку
Дітям оголошується тема, мета, ключове питання та зміст подорожі.
Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя: Вправа «Рюкзак». Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми відправляємось з вами в уявну подорож. Але для цього нам необхідно зібрати усі необхідні речі в наш уявний рюкзак, який нам знадобиться в дорозі.
Що ж нам необхідно з собою прихопити? (відповіді учнів)
Варіанти відповідей: карту, знання, гарний настрій, їжу тощо.
Учитель підсумовує: обов’язково нам необхідно прихопити карту, щоб знати, де ж знаходяться найцікавіші місця України; основні поняття, терміни та дати з даного питання; а ще – гарний настрій.
Ключове питання: які пам’ятки є історією держави?
Варіанти відповідей:
Храми;
Ікони;
Книги;
Замки;
Вулиці;
Парки , сади;
тощо.
Робота з картою: дітям роздаються міні - карти України, де вони повинні позначити місця, які відвідають на сьогоднішньому уроці:
Києво - Печерська лавра, Кам’янець – Подільська фортеця, дендропарк «Софіївка» в м. Умань.
Визначити порядок відвідання історичних місць нам допоможе вправа – «Хронологічна відповідність».
Ваше завдання: вказати в правильному порядку від найстаршої до сучасної пам’ятки:
1.Києво - Печерська лавра,
2.Кам’янець – Подільська фортеця,
3. Дендрологічний парк «Софіївка» в м. Умань.
Відповідь:1,2,3,4.
Вчитель або учень: Києво-Печерська лавра - православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестово поблизу Києва.
В одинадцятому столітті монастир став центром розповсюдження і затвердження християнства в Київській Русі. У дванадцятому столітті монастир отримав статус «лаври» – головного великого монастиря.
У вісімнадцятому столітті Києво-Печерська лавра стала найбільшим церковним феодалом на Україні. Їй належали три міста, сім містечок, біля двохсот сіл і хуторів, більше семидесяти тисяч кріпаків, дві паперові фабрики, одинадцять цеглових і шість скляних заводів, більше ста шестидесяти винокурень і вітряків, біля двохсот шинків, два кінних заводи.
Києво-Печерській лаврі було підпорядковано багато дрібних монастирів і так названі пустелі (зокрема, Китаєвська, Микільська та інші під Києвом) з їхніми угіддями і кріпаками на Україні, в Росії і в Білорусії.
Свого часу Києво - Печервська лавра зіграла важливу роль у розвитку давньоруської культури, була центром літописання. Тут перекладалися на церковно - слов'янську мову і переписувалися твори іноземних авторів. У лаврі працювали відомі літописці Нестор (автор «Повести временных лет»), Нікон, Сільвестр. У тринадцятому столітті було складено «Києво-Печерський патерик» - важливе джерело історії Києва.
Києво-Печерська лавра здійснювала широке будівництво ще з одинадцятого століття (Успенський собор, Троїцька надвратна церква). Наприкінці дванадцятого століття навколо Києво-Печерської лаври було возведено оборонні стіни (у 1240 році вони були зруйновані ордами Батия). У 1698-1701 році паралельно до них було споруджено нові фортечні стіни з бійницями і баштами. У 1731-1744 році споруджено велику лаврську дзвіницю, висота якої - 96,52 метра.
На території лаври поховано багато видатних осіб, зокрема, біля трапезної - генеральний суддя українського війська В.Кочубей і полтавський полковник І.Іскра. У Спаса на Брестові церкви - засновник Москви Юрій Долгорукий.
У музеях і фондах, розташованих на території Києво-Печерської лаври, можна побачити рукописи стародрукованих книг, колекцію тканин і вишивок. Особливий інтерес викликає колекція з дорогоцінних металів, стародавні гравюри і твори сучасних художників.
Назвіть споруди Києво-Печерської Лаври.
Варіанти відповідей:
Вчитель або учень : Кам'янець-Подільський – місто, що зберегло дух середніх віків. Тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України, фотецю, що займає провідне місце у світовій історії оборонного зодчества. Літопис приписує будівництво кам'яної фортеці литовським князям Корятовичам, які правили князівством у 60-90-х рр. XIV cт. Високий скелястий берег р. Смотрич, живописний краєвид, величезні вежі з таємничими латинськими надписами...
Старе місто функціонує як унікальний містобудівний комплекс площею 121 га, відокремлений від решти районів міста глибоким каньйоном р. Смотрич.
Архітектура Старого міста - заповідника зберегла зразки культур різних народів (українців, поляків, вірмен, турків і росіян) та релігій (православної, католицької, іудейської, мусульманської), а саме: Турецький мінарет 17 ст.; - турецький та вірменський бастіони 17 ст.; Миколаївська (вірменська) церква 14 ст.; дерев'яна Хрестовоздвиженська церква 18 ст.; монастирські комплекси 15-18 ст. орденів Домініканів, Францисканів.
Однією з унікальних інженерних споруд заповідника є Замковий міст, що з'єднує місто та Замковий комплекс. Він викликав немало суперечок щодо свого походження. За однією з гіпотез, міст було зведено римлянами у II столітті під час походу Траянового війська на Дакію.
Завдяки унікальному поєднанню містобудівної, архітектурної, історичної спадщини Старого міста з ландшафтом каньйону р. Смотрич „Культурний ландшафт каньйону ” визначено кандидатом до Списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО.
До нашого часу збереглася система потерн (ходів) і казематів. Денна вежа призначена для спостерігачів. Уявіть, можна піднятися на неї кожному і насолодитися оспіваним українським краєвидом!
Невід'ємною частиною Старого міста, його перлиною, є Стара фортеця, яка стала візитною карткою Кам'янця-Подільського, його символом.
Історія заснування фортеці починається в XII столітті. Немов продовження кам'яних скель височать башти фортеці.
Одинадцять башт входять до складу фортеці, кожна має свою назву і свою історію. Так, наприклад, найвища башта названа Папською тому, що була збудована на кошти, виділені папою римським Юлієм II. Ще її називають Кармелюковою, бо в ній тричі був ув'язнений Устим Кармелюк. У Чорній (кутовій) башті знаходиться криниця глибиною 40 м і в діаметрі 5 м видовбана в скалі. Досі в її стінах збереглося величезне дерев'яне колесо з пристроєм для підняття води на поверхню.
Питання: назвіть основні споруди Старого міста.
Варіанти відповіді:
3. Остання зупинка нашої подорожі - Національний дендрологічний парк «Софіївка».
Вчитель або учень: Уманський парк "Софіївка" є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч. Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області...
Національний дендрологічний парк „Софіївка” НАН України (м. Умань Черкаської обл.) є одним з найвидатніших творінь світового садово-паркового мистецтва кінця ХVІІІ — першої половини ХІХ ст.
Сучасна „Софіївка” поєднує в собі функції в першу чергу „Історичного саду”, згідно з Флорентійською хартією, науково-дослідного інституту Національної академії наук України, центру інтродукції, мобілізації та акліматизації рослинного різноманіття Правобережного лісостепу України, навчально-виховної бази, туристичної установи, музею садово-паркового мистецтва.
Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області. Заснований парк у 1796 році багатим польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії, і був подарований їй в день її янгола у травні 1802 року.
Ідея створення парку в романтичному стилі з використанням римської і грецької міфології належала самій Софії. Дивовижні пейзажі, екзотичні рослини, античні скульптури, водойми, каскади, фонтани, камінні гроти - все це можна побачити, відвідавши парк. Цей шедевр вражає відвідувачів своєю красою вже протягом 200 років. Туристичний сезон в Умані триває весь рік. Потік відвідувачів не зменшується ні влітку, ні взимку.
Старовинними алеями парку бродили Олександр Пушкін і Тарас Шевченко, Іван Котляревський і Сергій Волконський, Павло Пестель і Михайло Бестужев-Рюмін, Володимир Сосюра и Максим Рильський. Сотні наших славних земляків далекого і близького минулого відвідували цей парк.
Багато легенд складено і про саму Умань, одне із старовинних міст України. Місто героїчної та багатостраждальної долі. Ним володіла польська шляхта, його палили й розгромлювали вщент татари і турки, але він знову й знову піднімався з попелу. В Умані до сих пір знаходять залишки підземельних ходів, які служили місцевим мешканцям сховищами і своєрідними укріпленнями.
Питання: назвіть відомі вам приклади в історії такого чистого та гарного почуття – почуття кохання.
Варіанти відповіді:
Питання: назвіть, які б саме місця ви показали своїм друзям в Софіївці.
Варіанти відповіді:
Сьогодні ми подорожуємо з вами історичними місцями України, отож давайте уявимо собі, як ми будемо це робити. ( учитель говорить, а діти відображають рухи чи міміку).
Нам звичайно необхідно дістатись до визначних історичних пам’яток України, тому ми з вами підемо до автобусної зупинки (діти зображають ходу), побачивши автобус, робимо йому знак, щоб зупинити (підіймають праву руку), сідаємо в автобус. Доїхали ми до зупинки і вийшли з автобусу. Побачили перед собою великий палац і завмерли від його неперевершеної краси (здивування). Щоб не збудити собаку, яка охороняє палац – йдемо навшпиньках повз неї. Вас вийшли зустрічати привітні господарі - за старовинним звичаєм вклоніться їм та посміхніться. Відвідавши їх, попрощайтесь з господарями, помахайте на прощання рукою. І щасливої подорожі!
Кожен учень повинен скласти сенкан про улюблену історичну пам’ятку, використовуючи схему:
Зразок:
Ось і добігає кінця наша подорож. Поділіться, будь ласка, своїми враженнями від побаченого та почутого за допомогою вправи «Зацікав іншого», використовуючи таку схему:
Найбільше мені сподобалось ______________________
Тому, що ____________________
Я дізнався про _____________
Отже _______________.
7. Домашнє завдання: написати план збереження історичної пам’ятки, яка найбільше сподобалась.