Мета: систематизувати знання учнів про моральні норми та правила співжиття в суспільстві; перевірити засвоєння основних морально-естетичних та правових понять; розвивати пізнавальні здібності, правознавчий світогляд; удосконалювати навички роботи в групах; виховувати справжніх громадян.
1
ВИХОВНА ГОДИНА «МИ БУДУЄМО ДЕРЖАВУ»
(5 КЛАС)
Мета: систематизувати знання учнів про моральні норми та правила співжиття в суспільстві; перевірити засвоєння основних морально-естетичних та правових понять; розвивати пізнавальні здібності, правознавчий світогляд; удосконалювати навички роботи в групах; виховувати справжніх громадян.
Епіграф:
Не питай, що може зробити для тебе держави, а запитай себе, що ти можеш зробити для неї.
Джон Кеннеді
Вчитель. Нашу виховну годину мені б хотілося почати словами, що прозвучали на Парламентській асамблеї Ради Європи «Про європейську стратегію стосовно дітей»: «Діти є громадянами не тільки нинішнього, а й майбутнього суспільства. Тому звернення до прав дитини, її інтересів і потреб повинно стати політичним пріоритетом».
Саме вам, сьогоднішнім школярам, будувати своє майбутнє, саме від вас буде залежати, яким воно буде, якою буде наша держава в майбутньому. А перш ніж щось будувати, треба спочатку спроектувати, змоделювати. Ось чому ми назвали наш проект «Ми будуємо державу», і результатом нашої роботи буде модель ідеальної, щасливої держави.
- Які ваші очікування від сьогоднішньої роботи?
(Діти висловлюють свої думки).
Вчитель. Жодне будівництво не можна уявити без будівельних матеріалів: чи то традиційних, чи то сучасних.
Назвіть їх, будь ласка.
На вашу думку, а що буде нашим будівельним матеріалом при будівництві держави?
Так, ваші знання, отримані на уроках історії, етики, мови, літератури, та ваш життєвий досвід (хоч і невеликий).
Отож, щоб актуалізувати все, що ви знаєте, проведемо розминку розуму у вигляді клоуз-тесту, але перед цим давайте пригадаємо правила роботи в групах. (На дошці пам'ятка).
Клоуз-тест
Вчитель. Скажіть, будь ласка, із чим можна асоціювати державу? (З будинком) (Чіпляється на дошці).
-Так, із будинком. А кожна будівля має обов'язково фундамент, тобто основу, стіни і дах. Як ви думаєте, що є основою будь-якої держави? (Закони, символи, мова, звичаї, традиції, кордони, назва....)
-А що є стінами? (Це органи влади)
-А хто є найголовнішим у державі? (Гал:, саме народ, громадяни)
Недаремно Луї Брайде сказав: «Єдиний титул у нашому демократичному суспільстві є вищим за титул президента - це титул громадянина».
Таким чином, якщо ми хочемо побудувати ідеальну державу, у ній повинні жити ідеальні громадяни.
Гра «Аукціон»
Яка з команд назве більше якостей ідеального громадянина, які закінчуються на суфікс -сть-.
Час - 3 хвилини.
Гра «Розумна бочка»
Кожна команда дістає слово і повинна пояснити його значення за допомогою тлумачного словника.
- Допишіть ці слова до тих, що у вас уже написані.
Вчитель. А тепер перевіримо, чи вмієте ви відрізнити позитивні і негативні риси людського характеру.
Гра «Четверте зайве поняття»
Якості?
1. Доброта, повага, боягузтво, колективізм.
2. Витримка, користолюбство, довіра, самозреченість.
3. Грубість, милосердя, витримка, самовладання.
4. Працелюбність, совість, активність, лицемірство.
- Методом «мозкової атаки» з усіх вище пере , рахованих якостей виберіть три основні ключові поняття, які будуть головними в нашій державі.
Слово кожній команді. «Наша країна - це країна ...».
Вчитель. Давайте пригадаємо, що означає слово «сенкан». Так, це слово японською означає «клаптиковий вірш».
Я пропоную кожній команді скласти сенкан до слова «держава».
Якщо вже зайшла мова про ідеальних громадян то і держава мусить бути ідеальною. Спробуєш побудувати асоціативну парадигму «сонечко».
- З допомогою «мікрофона» продовжіть думку: «Наша школа — це теж невелика держава, тому що (має символи - герб, прапор, гімн, конституцію школи, назву, традиції, учнівський парламент, органи влади і, найголовніше, - учнів).
Як і кожен громадянин, учень, тобто дитина, має права.
Гра «Чи знаєте ви свої права?»
Учитель показує демонстраційний матеріал у малюнках «Права дитини» на базі Конвенції про права дитини. Діти повинні сказати, яке право зображено.
Гра «Спіймай правило»
Повторили всі права,
І тепер у нас буде гра
Якщо право є в законі –
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо його нема –
Буде в класі тишина.
Ситуативна гра «Знавці прав і обов'язків»
1-аситуація
2-аситуація
Під час перерви учень висловив свою думку про твір В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта» в присутності вчителя: «Вони не змогли протистояти долі, тому що в них була слабка воля. Я зовсім не розумію, як можна ними захоплюватися». Учитель поставив учневі 1 бал за тему із зарубіжної літератури.
3-я ситуація
«У кабінеті директора»
Директор зайнятий роботою, заходить учителька з учнями.
Учитель. Дозвольте, Наталіє В'ячеславівно?
Директор. Заходьте, а що трапилося?
Учитель. Ось, знову Сидоренко вибив шибку на першому поверсі.
Директор. Світлано Миколаївно, як це трапилося?
Учитель. Як? Грали в сніжки, іншого місця їм не знайшлося. (Учень стоїть, похнюпившись).
Директор. Ну що ж, повідомте батьків, нехай відшкодують збитки.
4-а ситуація
«Удома»
Тато лежить, читає газету і вголос вигукує:
Син, ледве пересуваючи ноги, підходить до батька зі щоденником:
Вчитель. Чиї права порушено? Який обов'язок не виконав син?
Отож, як бачимо, не всі права дотримуються, не всі обов'язки виконуються, тому наша шкільна держава ще не досить досконала. Кожна група отримала завдання: захистити проект «Школа нашої мрії». (Слово доповідачам).
Вчитель. Що потрібно, щоб мрії стали дійсністю? А для цього треба: «Бути! Жити! Творити! Світити вільною душею!» - говорив наш перший президент М. Грушевський.
1-й учень
Все найкраще у себе візьмемо,
І в майбутнє ми пронесемо,
Щоб «спасибі» нащадки сказали,
За державу, що ми збудували!
2-й учень
Ціную я ваше бажання - все знати,
Бо треба країну свою поважати,
Пишатись її працьовитим народом,
Піснями, козацьким прославленим родом!
Ще - мову плекайте свою, мов перлину!
Шануйтеся, любі, любіть Україну!
Хай ваша цікавість, допитливість щира
Додасть вам надії, любові і віри.
Бо наше минуле - святе, незабутнє.
Це - шлях у прийдешнє, це шлях у майбутнє.
Бо ми - це держава, велика, єдина,
Бо ми - українці, наш дім - Україна!
Вчитель. Тож я вірю, що ви зробите все можливе, докладете максимум зусиль, використаєте всі знання і зробите нашу країну такою, про яку з гордістю можна буде сказати: «Моя держава - найкраща і найбагатші у світі!».