Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, звивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.
Конспект відкритого уроку з читання. 4 клас
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився
Леся Українка «Біда навчить»
Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, звивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.
Обладнання: портрет Л. Українки, картки для індивідуальної роботи, малюнковий план казки, зображення птахів – героїв казки.
Хід уроку.
1. Організаційний момент.
2. Перевірка домашнього завдання.
Усна перевірка домашнього завдання:
Варіант Б – стислий переказ І і ІІ частин казки;
Варіант А – розповідь власно придуманої кінцівки казки.
3. Вправи на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту).
І васоснузала. робчикГо не мівспо її ругевддибути, вісбісо на біду та й чаповдатижчіно. давЖ , давж, аж муйориобдло. лиКо це лотаснітитем, кинупроласьвасо та як де заве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...» чикробГо аж терпо зо хустра: тіхов уже кавтіти, та якось ся утримав. лалізВивасо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страх та й діго!.. |
4. Повідомлення теми і мети уроку.
5. Вивчення нового матеріалу.
а) первинне читання ІІІ частини казки підготовленим учнем.
- Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?»
б) словникова робота.
- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити?
Ні гадки йому – ні про що не думав.
Зоглядівся – не помітив.
Статкує – хазяйнує.
Вславився – прославився.
Дбає – турбується.
Клопіт – турбота.
Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником.)
в) повторне читання кінцівки про себе.
г) «Торба питань» - задати питання по тексту.
Можливі питання:
6. Вправи на розвиток швидкості читання.
Перевірка читання у одного учня.
7. Робота над змістом казки.
а) робота в парах – закінчити прислів’я.
- Відшукайте в казці прислів’я, початок яких вказаний у вас на картці.
- Яка пара справиться швидше?
Картка № 1
«Дурні бились, а ….(розумні поживились)» «Хто дурнем вродився, той ….( дурнем і згине)» «Не на те мудра, щоб ….(дурнів розуму начати)» «Поки біди не знатимеш, то…..(й розуму не матимеш)» «Розум на дорозі… (не валяється)»
|
Перевірка: одна пара зачитує свої відповіді.
б) фізхвилинка – вправи для очей.
в) робота за варіантами:
варіант А варіант Б варіант В
на картці вибрати скласти цитатний план прочитати кінцівку
ті риси характеру казки, доповнюючи казки ще раз, намагаю-
горобчика, які речення на картці. чись швидко читати
відповідають змісту слова, 2 абзац –
казки, непотрібне - скоромовкою.
закреслити.
Варіант А
Картка № 2
неохайний спостережливий завзятий вихований хазяйновитий сумний допитливий мудрий горобчик турботливий обережний кмітливий дурненький примхливий розсіяний
|
Варіант Б
Картка № 2 План
1. Був собі _______________________________________________. 2. Бились, бились _________________________________________. 3. Прилетів у гай, коли бачить – сидить _______________________. 4. Горобчик мерщій від _____________________________________. 5. Сидить на ріллі __________________________________________. 6. Вилізла _________________________________________________. 7. А бодай тобі заціпило _____________________________________. 8. Звернувся він просто ______________________________________. 9. А на весну вже став _______________________________________.
|
Перевірка варіантів.
варіант А варіант Б варіант В
розташувати вибрані прочитати ще раз підготувати стислий
риси у тій послідовності, слова дійових осіб, переказ кінцівки.
як змінювався горобчик. приготуватися до
доведіть це в своїй інсценування казки.
розповіді. Як треба читати слова
різних героїв казки?
Курка – доброзичливо, заклопотано;
Зозуля – насмішкувато, байдуже;
Бузько – сердито; ґава – сумно, співчутливо;
Сова – сердито, зверхньо; сорока – швидко;
Крук – поважно, повчально.
Перевірка завдань варіантів.
г) робота над головною думкою казки.
М_др_м н_хт_ не вр_д_вс_, а н_вч_вс_. |
(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)
Ч_ж_м р_з_м_м ж_ть, д_бр_ не н_ж_ть. |
(Чужим розумом жить, добра не нажить.)
Не всякий розумний, хто з головою.
В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній – свій загубити.
Розум за морем не купиш, коли вдома немає.
По одягу зустрічають, по розуму проводжають.
Голова без розуму, що ліхтар без свічки.
- Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою?
(Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)
- Як розумієте цю приказку?
( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись
нового, жити по іншому, краще думати.)
8. Підсумок уроку.
Оцінювання відповідей дітей.
9. Домашнє завдання.
Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»
Варіант Б і В: підготувати переказ казки від першої особи.