6 травня о 15:00Вебінар: Продуктивна робота наприкінці семестру: онлайн-тести, проєкти та творча діяльність

Урок "Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить»

Про матеріал

Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, звивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.

Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку  з читання. 4 клас

 

Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився

            Леся Українка «Біда навчить»

 

Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв,  звивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті,     логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.

 

Обладнання: портрет Л. Українки, картки для індивідуальної роботи, малюнковий план казки, зображення птахів – героїв казки.

 

 

Хід уроку.

 

1. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання.

 

  • Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці?
  • Що цікавого ви дізнались про життя Лесі Українки?

 

Усна перевірка домашнього завдання:

 

Варіант Б – стислий переказ І і ІІ частин казки;

Варіант А – розповідь власно придуманої кінцівки казки.

 

3. Вправи на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту).

 

І васоснузала. робчикГо не мівспо її ругевддибути, вісбісо на біду та й чаповдатижчіно. давЖ , давж, аж муйориобдло. лиКо це лотаснітитем, кинупроласьвасо та як де заве: «уГ-у-у! уГ-у-у!...»

чикробГо аж терпо зо хустра: тіхов уже кавтіти, та якось ся утримав. лалізВивасо з пладу, лагляну на чикаробго, а чіо в неї тятьсві! Страх та й діго!..

 

 

  • Спробуйте прочитати текст якомога швидше.
  • Кому вдалося прочитати весь текст?
  • В уривку, який ви прочитали, описано зустріч горобця з ….ким?
  • Чому горобчик звернувся до сови? (сова дуже розумна, вона, навіть, є символом мудрості)

 

4. Повідомлення теми і мети уроку.

 

  • Сьогодні ми прочитаємо кінцівку казки і дізнаємось чим же закінчилась історія про горобчика, чи знайшов він того, хто навчить його розуму.

 

5. Вивчення нового матеріалу.

 

а) первинне читання ІІІ частини  казки підготовленим учнем.

- Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке питання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?»

 

б) словникова робота.

- Які незрозумілі слова ви зустріли у тексті і вважаєте, що їх треба пояснити?

 

     Ні гадки йому – ні про що не думав.

     Зоглядівся – не помітив.

     Статкує – хазяйнує.

     Вславився – прославився.

     Дбає – турбується.

     Клопіт – турбота.

     Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю. (Діти намагаються пояснити значення самостійно, потім уточнюють за тлумачним словником.)

 

в) повторне читання кінцівки про себе.

 

  • прочитайте ІІІ частину про себе, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до «торби питань».

 

г) «Торба питань» - задати питання по тексту.

 

  • Діти, задайте питання по прочитаному. Пам’ятайте, що питання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві.

 

Можливі питання:

  • Що став робити горобчик, коли всі пташки йому відмовили?
  • Коли горобчик почав приходити до розуму?
  • Чи продовжував горобчик сваритися з іншими пташками?
  • Як хазяйнував горобчик?
  • Як ставилися до горобчика пташки?
  • Як стали називати горобчика інші горобці-сусіди?

 

6. Вправи на розвиток швидкості читання.

 

  • Молодці, ви уважно прочитали кінцівку, змогли поставити питання і дати на них відповіді, а тепер я пропоную вам тренувальну вправу – «лінійне читання». Починаючи з другого абзацу, намагайтесь прочитати якомога більше слів за три хвилини, закриваючи нижню частину букв лінійкою.

 

Перевірка читання у одного учня.

 

7. Робота над змістом казки.

 

а) робота в парах – закінчити прислів’я.

- Відшукайте в казці прислів’я, початок яких вказаний у вас на картці.

- Яка пара справиться швидше?

 

 

Картка  № 1

 

«Дурні бились, а ….(розумні поживились)»

«Хто дурнем вродився, той ….( дурнем і згине)»

«Не на те мудра, щоб ….(дурнів розуму начати)»

«Поки біди не знатимеш, то…..(й розуму не матимеш)»

«Розум на дорозі… (не валяється)»

 

 

Перевірка: одна пара зачитує свої відповіді.

 

б) фізхвилинка – вправи для очей.

 

в) робота за варіантами:

 

варіант А                              варіант Б                                   варіант В

на картці вибрати               скласти цитатний план         прочитати кінцівку

ті риси характеру                казки, доповнюючи              казки ще раз, намагаю-

горобчика, які                      речення на картці.                чись швидко читати

відповідають змісту                                                            слова, 2 абзац –

 казки, непотрібне -                                                             скоромовкою.

закреслити.     

 

 

 

 

 

 

Варіант А

 

 

Картка № 2

 

неохайний                      спостережливий                     завзятий

вихований                                                                   хазяйновитий

сумний                                                                         допитливий

мудрий                              горобчик                            турботливий

обережний                                                                     кмітливий

дурненький                     примхливий                          розсіяний

 

 

Варіант Б 

 

 

Картка № 2

План

 

1. Був собі _______________________________________________.

2. Бились, бились _________________________________________.

3. Прилетів у гай, коли бачить – сидить _______________________.

4. Горобчик мерщій від _____________________________________.

5. Сидить на ріллі __________________________________________.

6. Вилізла _________________________________________________.

7. А бодай тобі заціпило _____________________________________.

8. Звернувся він просто ______________________________________.

9. А на весну вже став _______________________________________.

 

 

 

Перевірка варіантів.

 

 

варіант А                                       варіант Б                    варіант В

розташувати вибрані            прочитати ще раз            підготувати стислий

риси у тій послідовності,      слова дійових осіб,         переказ кінцівки.

як змінювався горобчик.       приготуватися до             

доведіть це в своїй                 інсценування казки.

розповіді.                                Як треба читати слова

                                                 різних героїв казки?

                                       Курка – доброзичливо, заклопотано;

                                       Зозуля – насмішкувато, байдуже;

                                       Бузько – сердито; ґава – сумно, співчутливо;

                                       Сова – сердито, зверхньо; сорока – швидко;

                                        Крук – поважно, повчально.

 

Перевірка завдань варіантів.

 

г) робота над головною думкою казки.

 

  • Яка головна думка цієї казки? (Треба самому навчатися, здобувати розум.)
  • Розшифруйте прислів’я, чи відповідають вони головній думці казки? Поясніть, як розумієте їх?

 

М_др_м    н_хт_   не   вр_д_вс_,   а   н_вч_вс_.

 

(Мудрим ніхто не вродився, а навчився.)

 

Ч_ж_м   р_з_м_м   ж_ть, д_бр_   не  н_ж_ть.

 

(Чужим розумом жить, добра не нажить.)

 

  • Які ще прислів’я знаєте?

 

Не всякий розумний, хто з головою.

В розумній розмові розуму набиратися, в нерозумній – свій загубити.

Розум за морем не купиш, коли вдома немає.

По одягу зустрічають, по розуму проводжають.

Голова без розуму, що ліхтар без свічки.

 

- Яка з приказок, вжитих у казці, співзвучна з головною думкою?

               (Поки біди не знатимеш – розуму не матимеш.)

- Як розумієте цю приказку?

              ( Наші помилки у житті змушують нас замислюватись над життям, вчитись

                 нового, жити по іншому, краще думати.)

 

8. Підсумок уроку.

  • Що навчає цінувати ця казка? (розум, розсудливість, бажання вчитись)
  • Що в ній засуджує автор?  ( легковажність, нерозумність)

 

Оцінювання відповідей дітей.

 

9. Домашнє завдання.

 

Варіант А: написати невеличкий твір-роздум на тему «Чого навчила мене ця казка?»

Варіант Б і В: підготувати переказ казки від першої особи.

doc
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку