Урок "Музичні інструменти - символи народів"

Про матеріал
Конспект уроку музичного мистецтва для 4 класу "Музичні інструменти - символи народів" у формі подорожі.
Перегляд файлу

 

                                   Музичні

    інструменти - символи народів

              Урок музичного мистецтва. 4 клас

D:\всі фото\Фото з семінару музики 2016-17 н. р\Музичне мистецтво\IMG_4701.jpg

D:\всі фото\Фото з семінару музики 2016-17 н. р\Музичне мистецтво\IMG_4703.jpgD:\всі фото\Фото з семінару музики 2016-17 н. р\Музичне мистецтво\IMG_4699.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Іванів Анжела Федорівна,    учитель музичного мистецтва  Дудчанського загальноосвітнього об´єднання «дитячий садок – школа І-ІІІ ступенів – позашкільний заклад» Нововоронцовського району Херсонської області

 

 

Тема.  Музичні інструменти – символи народів

    Мета.  Продовжити знайомити учнів з народними музичними інструментами, які є музичними символами; формувати уміння інтерпретації симфонічного музичного твору та удосконалювати виконавські навички; опанувати поняття «рапсодія», «коломийка», «трембіта», «волинка»; розвивати вміння  порівнювати народний твір із твором професійної сучасної музики, знаходити між ними відповідні спільні та відмінні засоби виразності; виховувати інтерес до  народних музичних інструментів та виконання українських народних пісень; прищеплювати шанобливе ставлення до творів української музичної культури.

Тип уроку   Комбінований

Форма проведення Подорож

Музичний матеріал:

  1. Г. Майборода «Гуцульська рапсодія»;
  2. Українська народна пісня «Верховино, світку ти наш» 
  3. Норвезька народна пісня «Камертон»
  4. О. Лобова  «Навчайте мене музики» ;
  5. І. Тарнавська «Посміхнись».                                     

Зоровий ряд. Репродукції картин:                                                 

1. І. Труш «Трембітарі»;

2. Й. Бокшай  «Верховина»                              

Наочні посібники: нотний матеріал, підручники, портрет Г. Майбороди, зображення музичних інструментів (волинки, балалайки, сопілки, трембіти),  архітектурних споруд, що символізують різні країни світу, кросворд,  пазли,  репродукції картин «Трембітарі» (І.Труша) та «Верховина» (Й. Бокшая),  лист-запрошення.                                                                                                             Обладнання:  ІКТ, фонохрестоматія, електронна презентація, відео «Шотландія волинщиків», «Подорож Країною», «Українська трембіта», «Гуцульська рапсодія»,  музичні інструменти (акордеон,  балалайка).

                                                 Хід уроку

І Організаційно-мотиваційний етап

1.Учні заходять до класу під музичний супровід пісні І. Тарнавської «Посміхнись»:                                                                                                                Сміх навколо лине радісний, веселий,                                                                                                    Всім я посміхаюсь, ла-ла-ла-ла!                                                                                   Люди і комахи, квіти і дерева,                                                                                              Всім бажаю щастя і добра!

       Приспів (разом)

Подарую посмішку я тобі,                                                                                                             Ти мені у відповідь посміхнись!                                                                                             І засяє сонечко навкруги,                                                                                                         Якщо будемо посміхатися я і ти!

2.Музичне вітання.  Щирою усмішкою всіх ми  вітаємо,

                                  Доброго настрою на весь день бажаємо!                                    

3. Дослідження психоемоційного стану учнів

Який у вас настрій, самопочуття?

  • Я бачу, що у вас у всіх гарний настрій. Ви нам подарували гарну «Посмішку» і налаштовані на плідну працю. Тому я хочу, щоб цей усміхнений Смайлик супроводжував нас до завершення уроку.

4. Прийом «Приваблива мета»

Подорож. Яка чарівна мить у житті кожного з нас. На всій планеті мабуть не знайдеться жодної людини, яка не любить подорожувати. Я впевнена, що ви теж любите займатися цією справою. Тому саме сьогодні і зараз я запрошую вас до подорожі, але не туристичної, а музичної. А для того, щоб наша мандрівка була цікавою, давайте поміркуємо з чого ми її розпочнемо?

  • Авжеж, з  вибору місця. Я пропоную вам відвідати Шотландію, Росію та обов'язково відправитися до Західної України у Карпатський край мальовничого містечка з цікавою назвою Верховина.
  • Так, зі збору речей. У нашому випадку речі – це ваші знання, які неабияк знадобляться нам у підкоренні творчої вершини гори.
  • А щоб наша подорож була дружньою і незабутньою, я вам раджу (девіз уроку):

           Не просто слухати, а чути,

           Не просто дивитися, а бачити,

           Не просто співати, а виконувати,

           Не просто відповідати, а міркувати,

           Дружно і плідно подорожувати!

Кожна нація, кожен народ має свої звичаї, обряди та символи. У деяких країнах символами є рослини. Інші країни славляться архітектурними та скульптурними символами.

ІІ. Відтворення і коригування опорних знань

  1. «Вилуч зайве» (із поданих слів виберіть ті, які не є  символами певної країни):

Україна, Єгипет, статуя Свободи,  клен, Росія, Ейфелева вежа, Японія, волинка,                                     верба, калина, Канада, береза,  Америка,  піраміди, скрипка, Франція,                                   сакура.                                                                                                                                                               

А чи може музичний інструмент, бути національним символом ?

Оголошення теми уроку

Саме про це ми і спробуємо дізнатися на уроці, тема якого «Музичні інструменти – символи народів»

ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок

У житті кожної людини є завжди місце для музики. Кожен народ, кожна нація мають свої музичні інструменти, яким віддають особливу перевагу.

Екскурсовод 1. Ми дісталися з вами до Королівської країни, що є частиною Великої  Британії -  Шотландії. Ця країна вражає своєю красою всіх, хто тут опиниться. Шотландці – гостинний, романтичний народ із давньою історією, своїми символами та своєрідним національним вбранням. Улюбленим заняттям, майже кожного шотландця, є гра на музичному інструменті, що є музичним  символом країни  - волинка. Це духовий інструмент зроблений із шкіри тварин у формі торби та кількома трубками з отворами. Гордістю країни є військові оркестри волинщиків. До вашої уваги відео «Шотландія волинщиків». 

Скоморох. Всім привіт! Бачу ви мене впізнали. Я, справжній Скоморох. Я, музикант-мандрівник, який довгий час звеселяв весь народ. Скажу по секрету - цей народ воде хоровод, співає частівки, грає на ложках, гармошках. Та попри все, музичним символом Росії вважають саме її, послухайте та відгадайте загадку:

Дуже гарно вона грає,

Кожне слово вимовляє.

Хоч і має три струни,

Та співочі всі вони?

Учитель. Вірно! Це балалайка або балабайка. «Балакати», «балабонити», «брякати» - це слова, від яких походить назва цього старовинного тюрського музичного інструменту. Дослідники вважають, що балалайка виникла у побуті скоморохів. Інструмент має форму трикутника, три струни. Звук видобувається завдяки брязканням по струнам та тремоло. Балалайку вважають музичним символом Росії.

(Учитель демонструє гру на балалайці. Російська народна пісня «Світить місяць», див. нотний додаток 1)

(Звучить пісня у виконанні дівчини-україночки «Моя мила Верховина» на слова Т. Васильківського, ( див. додаток 2) під відеосюжет «Подорож Країною»)

Екскурсовод 2. Як ви вже зрозуміли, ми знаходимося у Західному регіоні України на Гуцульщині  у мальовничому Карпатському краї, у містечку Верховина Івано-Франківської області.

Верховина – місто, розташоване в Карпатах. На березі річки Чорний Черемош. Верховину вважають центром гуцульської культури. Кінорежисер Сергій Параджанов саме у Верховині відзняв легендарний фільм «Тіні забутих предків», а недавно тут відкрили Музей гуцульської магії, аби більше розповісти про унікальні звичаї та обряди  горян. Та є тут ще один  музей з цікавою назвою, але щоб його відвідати вам потрібно розв'язати кросворд, ключовим словом якого і буде назва музею.

По горизонталі:

  1. Пристрій для настроювання хору та музичних інструментів? (камертон)
  2. Український струнний щипковий музичний інструмент? (бандура)
  3. Людина, яка керує колективом музикантів? (диригент)
  4. Невеликий вокальний або інструментальний колектив? (ансамбль)
  5. Музичний інструмент кобзарів? (кобза)
  6. Вокальний твір для співу? (пісня)
  7. Вид мистецтва, де художні образи створюються засобами пластичних рухів людського тіла?  (танець)
  8.  Чарівне очеретяне диво, улюблений інструмент українських музик?    (сопілка)

По вертикалі:

  1. Найдовший дерев'ний духовий інструмент? (трембіта)

Ключовим словом нашого кросворду є трембіта.

Я запрошую вас до музею гуцульського побуту та мистецтва «У трембітаря», власником якого є музикант, керівник ансамблю «Гуцули»  Микола Ілюк (перегляд відеосюжету «Українська трембіта»).

Учитель. Трембіта (карпатський ріг)  – це народний дерев'яний духовий музичний інструмент пастухів Карпат, чий голос чутно на відстані до десяти кілометрів. Завдовжки  трембіта від одного до чотирьох метрів. Проте легка, тому що виготовляється з тонкої, добре висушеної деревини, переважно зі смереки, в яку вдарив грім, або ж блискавка.  Інструмент – суто чоловічий, бо грати на ньому вкрай важко. Як тільки біда в горах, чи радість у родині на допомогу сходяться трембітарі. На полонині, коли губляться вівці, вівчарі також подають один одному знак через звуки трембіти. Найчастіше трембіти використовують для подання сигналів і в місцевих народних обрядах. Та слід пам'ятати, що предком трембіти є звичайна дерев'яна сопілка. За припущенням вчених, іще первісна людина почала розуміти, що чим трубка коротша, тим звук вищий, і навпаки, чим довшою є трубка, тим нижчим буде звук. Завдяки цьому спостереженню і виник у Карпатах музичний символ – трембіта.

Український живописець, Іван Іванович Труш, зобразив трембітарів на своїй картині (демонстрація репродукції картини «Трембітарі»), на якій немов чутно, як потужні голоси трембіт линуть далеко понад горами, попід самісіньким небом, і відлунюють їм гори у відповідь…                                             Я гадаю, що ви  втомилися від подорожі, тому:

          Час настав для перепочинку,

          Розпочнем фізкультхвилинку!

IV. Слухання музики

Постає питання: «Звідки черпають теми професійні митці для створення своїх шедеврів?»

Краса рідної природи – ось невичерпне джерело натхнення творчості митців. Скільки прекрасних віршів про неї складено, скільки написано картин і музики! Захоплення красою рідного краю, розкішне буяння природи, таємнича панорама гір – усе це багатство і сповнило душу митців і відтворилося у їхніх творах: картині «Верховина» художника Йосипа Бокшая (демонстрація репродукції картини)  та «Гуцульській  рапсодії» Георгія Іларіоновича Майбороди (портрет) - українського композитора з Полтавщини, кінокомпозитора, музичного діяча, автора численних музичних інструментів.

 Вашим випереджальним завданням було дізнатися хто такі гуцули та рапсоди?

Учень 1. Гуцули – це українці, які проживають у Карпатському краї.

Учень 2. Гуцули мають свої звичаї, обряди, культуру, мовний діалект, музику.

Учень 3. Рапсоди – так у Давній Греції називали мандрівних музик, співців (на Україні це були кобзарі, лірники, а в Росії бояни, скоморохи).

Учитель. Словом рапсодія називали пісні, легенди, вірші, які виконували мандрівні співці, оспівуючи в них любов до батьківщини. Із часом рапсодія набула форми музичного твору, схожого на фантазії на народні теми.

Рапсодія – це інструментальний твір, який містить кілька контрастних частин на теми народних пісень і танців.

Георгій Майборода майстерно передав звучання українських інструментів у творі «Гуцульська рапсодія», перетворивши мелодію української народної пісні «Верховино, світку ти наш» на основу для інструментального твору.

Я запрошую вас до Івано-Франківської філармонії для перегляду та слухання «Гуцульської рапсодії» Г.І.Майбороди у виконанні симфонічного оркестру.

 (відео «Гуцульська рапсодія» )

Аналіз прослуханого твору

«Мозковий штурм»

  • Для складу якого оркестру написано музику? (симфонічного)
  • Які інструменти зображують звучання трембіти у вступі? (дерев'яні духові інструменти)
  • Яка народна мелодія звучить у рапсодії? («Верховино, світку ти наш»)
  • Хто є автором «Гуцульської рапсодії»? (композитор Г. Майборода)
  • Який вид оркестру озвучив музичний твір? (симфонічний оркестр)

Робота з пазлами

  • Які картини намалювала ця музика у вашій уяві. Складіть пазли і дайте відповідь.

Висновок: у цьому інструментальному творі композитор розгортає картини життя і природи Карпатського краю, ніби відтворює панораму гір (учні демонструють створену картину із пазлів).

V. Вокально-хорова робота

Електронна презентація. Слайд №1

Остання зупинка нашої подорожі – це запрошення вас до участі у Всеукраїнському дитячому фестивалі-конкурсі «Таланти Карпат», який проходитиме на Буковелі рівно за рік. Буковель розташований в українських Карпатах, в одному з найкрасивіших місць планети – Карпатському національному парку на висоті 920 метрів над рівнем моря біля підніжжя гори Буковель відомого гірськолижного туристичного курорту.

Організатори фестивалю передали нам положення щодо проведення конкурсу. Тож переходимо до плану виконання положення.

Електронна презентація. Слайд №2

1. Розспівування:

а) виконання вправ для розвитку музичного слуху та голосу (норвезька народна пісня «Камертон» ст..38, підручник);

б) виконання вправ для розвитку ритму (муз. С. Гаврилова, сл.. О. Лобової ст..52, підручник).

Слайд №3

2. Знайомство з текстом української народної пісні «Верховино, світку ти наш»:                                                                                                                                      а) прочитати текст пісні  ст..58, підручник;

 б) розтлумачити та з'ясувати значення нових слів, мовленнєвого діалекту : Верховина (назва містечка розташованого в Карпатах),  коби (якби), Поділля (частина України, яка охоплює територію Вінницької, Тернопільської, Хмельницької  областей), полонина (безліса ділянка Карпат, що використовується як пасовисько та для сінокосу), бор (сосновий або інший шпильковий ліс), ялиця (вічнозелене дерево з родини соснових), Черемош (назва річки в Українських Карпатах).

Слайд №4

3. Слухання пісні «Верховино, світку ти наш» у виконанні вокального гурту «Лілея».                                                                                                                 Запитання:                                                                                                                        - Чи знайома мелодія пісні?

 - На якому етапі уроку ви її чули?

Слайд №5, №6

4. Визначення будови (форми) «Верховино, світку ти наш»:

а) Пісня, що складається з куплетів та приспіву, які різні за характером та настроєм  - двочастинна музична форма:

       КУПЛЕТИ                                  +                   ПРИСПІВ (коломийка)

(мелодія звучить широко,                             (мелодія звучить чітко, легко,

протяжно, у повільному темпі)                        весело у швидкому темпі)

Коломийка – українська дворядкова народна пісня (співанка), кожен рядок якої має 14 складів з обов'язковою паузою після восьмого складу. Також коломийками називають коротенькі пісеньки, що можуть виступати як приспів до танцю.

Слайд №7

5. Виконання пісні «Верховино, світку ти наш»:

а) проплескати ритмічний малюнок приспіву;

б) виконати заспів та приспів прийомом «Луна»;

в) самостійне виконання першого куплету та приспіву пісні.

Ви старанно працювали над кожним пунктом положення конкурсу «Таланти Карпат». Та для участі у фестивалі вам потрібно більш ретельно підготуватися та бездоганно вивчити пісню «Верховино, світку ти наш».

VI. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Повертаючись із подорожі кожна людина має гарні фотографії, якісь цікаві речі та незабутні враження (знання), які завжди залишаються у пам'яті. А що найбільше запам'яталося вам?

«Встановлення відповідності»

Перед вами слова-символи. Встановіть між ними відповідність.

(Україна, трембіта, Майборода, Шотландія, Верховина, гуцули, коломийка, смерека, бандура, волинка, «Гуцульська рапсодія», пісня, Карпати, українці).

Учні озвучують свої відповіді.

     VІІ. Підсумок уроку

Доходить кінця наша  подорож. Я вдячна всім за активну участь.

Давайте спробуємо оцінити свою роль під час походу.

Закінчіть речення:

Особисто я під час подорожі…

Мені вдалося найкраще…

Сьогодні на уроці ми вивчили...

Ці знання мені стануть у пригоді..

Мені найкраще запам'яталося...

Мені сподобався Карпатський край, а особливо…

Ми  вважаємо, що музичні інструменти можуть бути символами народів.

Під час нашої подорожі ми допомагали один одному, ми розуміли одне одного тому що:

  • Ви не просто слухали, а чули
  • Ви не просто дивилися, а бачили
  • Ви не просто співали, а виконували
  • Ви не просто відповідали, а міркували
  • Ми всі разом дружно і весело подорожували.

 Повертаючись із подорожі ми намагаємось привести подаруночок на згадку. Подаруночками для вас будуть подяки (нагородження учнів подяками за роботу на уроці).

Ваш настрій залишився веселим, радісним, усміхненим як і на початку уроку.

До нових подорожей! До побачення!  (учні виходять із класу під пісню «Посміхнись»)


Література

1.Золотарьова Г.М. Музичне мистецтво.4 клас.  – Х.: Вид. група «Основа», 2016.

2.Лобова О. Музичне мистецтво. 4 клас. – К.: «Школяр», 2015.

3.Інтернетресурси

 

 

 

 


Додаток 1

 

 

C:\Users\COMPAQ\Desktop\Без названия.jpg

 

Додаток 2

 

Моя мила Верховина (Т. Василько)

Як піду я, та як вийду,
Ген на тую полонину,
То побачу рідні села,
Мою милу Верховину!
Можу я підняти гори,
Щоб вони були ще вищі,
Можу літо повернути,
Бойківчанка аби вийшла!

Приспів:
І чи то я так радію,
А чи молодію,
Що трембіта на всі гори
Сама грає,
Грає, грає – не вгаває,
Не вгаває – грає,
Може й бойківчанка
Десь мене чекає?!

Куди гляну – все смереки
Та все зелен-зеленіші,
Всі Карпати мені рідні,
Верховина найрідніша!
Я віддам за неї душу,
Рук не пошкодую,
Аби квітла Верховина –
Нею я не погордую!

Приспів

1

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
3045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку