Розробка уроку музичного мистецтва у 3 класі за підручником О.Лобової "Царство бальних танців" містить авторські ігрові, поетичні завдання, інноваційні форми роботи, слайди презентації.
Севрюкова Н.Б. Розробка уроку музичного мистецтва з теми «Царство бальних танців»
3 клас / 21 урок
Тема семестру: Запрошують танець і марш
Тема уроку: Царство бальних танців
Мета:
розширити уявлення про особливості емоційного змісту музики та засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів; опанувати поняття «менует», «вальс», «полонез», «мазурка»; розвивати вокально-хорові навички на матеріалі співацьких вправ; формувати зорово-слухове сприйняття, вчити виконувати вправи за нотним записом; розвивати творчі здібності; прищеплювати інтерес до музики та співу, до творчості.
Тип уроку: розширення та поглиблення знань
Музичне слухання: Полонез ля мажор Ф.Шопена; Мазурка (польський народний танець; Менует Ж.Б.Люллі; Вальс Г.Свиридова; попуррі сучасних бальних танців.
Хоровий спів: поспівки, чеська народня пісня «Полька»
Нотна грамота: мелодичні побудови.
Форма проведення: урок – бал
Методи:
Обладнання: проекційний екран; ноутбук; USB – флеш-накопичувач; стереосистема; мультимедійна презентація до уроку; портрет композитора Ф.Шопена; ілюстрації до музичних творів; фортепіано; шумові інструменти.
Використана література:
Лобова О. В. Музика. Підручник для 3 класу./ О.В. Лобова. - Київ: «Школяр», 2014. – 111 с.
Досяк І. Уроки музичного мистецтва/І.Досяк. - Тернопіль: «Навчальна книга – Богдан», 2014. – 175с.
Золотарьова О.І. Музичне мистецтво/О.І.Золотарьова. – Харків: «Видавнича група «Основа», - 2015. – 79 с.
Леонтович М. Практичний курс навчання співу у середніх школах України./ М.Леонтович - К.: «Музична Україна», 1989. – 136 с.
Радко О.О. Музика 1-4 класи./ О.О. Радко. - Тернопіль, 2010. – 392 с.
Яскулко Я. Музика 3 клас./ Я. Яскулко. - ТОВ В-во «Ранок», 2009. – 144 с.
Уроки музики в початковій школі №9, 2005. – 120 с.
Додаткова література:
Кабалевський Д. Б. Про трёх китов и про многое другое./ Д.Б.Кабалевський - Москва: «Детская литература», 1974. – 224 с.
Довженко Г. , Луганська К. Дитячі пісні та речитативи./ Г. Довженко, К. Луганська. - К.:Наукова думка, 1991. – 448 с.
Матеріали мережі інтернет http.//www.google.com.ua.
План уроку
I. Організаційний момент (1 хв.)
1. Вхід учнів до класу у супроводі звучаннямузики Ф.Шопена «Полонез» ля мажор
2. Музичне привітання «Просрівав дзвінок».
ІІ. Засвоєння нового матеріалу (20 хв.)
1.Повідомлення теми уроку
2.Засвоєння теоретичних понять
3.Слухання музики.
ІІІ. Динамічна пауза (3 хв.)
ІV. Хоровий спів (15 хв.)
1. Розспівування.
2. Художній показ пісні.
3.Розучування чеської народної пісні «Полька».
4.Виконання пісні у супроводі оркестру шумових інструментів.
V. Хореграфічно-музичне сприймання (3 хв.)
VI. Підсумок уроку. Оцінювання (3 хв.)
Хід уроку
І.Організаційний момент
Формування етичних засад та комунікативних навичок |
1. Вхід учнів до класу у супроводі звучання музики Ф.Шопена «Полонез ля мінор».
2. Музичне вітання «Проспівав дзвінок» муз. О.Лобової
ІІ. Засвоєння нового матеріалу
1.Повідомлення теми уроку
- Діти, ви зайшли в клас під прекрасну урочисту музику. До якого виду музичного мистецтва ми можемо віднести цей твір? (До танцювального виду мистецтва –танцю.)
- Ви вже, напевно, здогадались, дивлячись на убрання та оздоблення кабінету, що потрапили ми в казковий світ загадкового королівства на БАЛ. Тому й урок наш ми присвятимо одному із найпопулярніших у сучасному світі різновидів танцювального мистецтва – бальному танцю.
1 слайд
Робота з підручником
|
- Молодці. Зокрема ще й танці полонез, менует, вальс також народного походження. Назва «бальні танці» походить від слова БАЛ –з латинської –танцювати.
2 слайд
- Бал – це святкова подія, в якій на танцях зустрічаються пари. Бальні танці виникли як розвага знатних громадян. В той час як простолюдини танцювали народні танці. Однак чимало бальних танців походять саме від народного танцю.
3 слайд
- Як ви вважаєте, чим відрізняється бал від звичайних танців чи дискотеки? (Урочистістю, вишуканістю, пишнотою убранства, манерою виконання)
Елементи драматизації |
- Ось така пишність і зустріла нас з вами у цьому кабінеті.
Виступає Паж: Пані та панове! Шановні гості! Запрошуємо всіх на БАЛ!
- Коли з’їз
джались запрошені гості, їх зустрічали господарі і бал відкривався урочистим полонезом, в якому повинні були прийняти участь всі запрошені гості.
4 слайд.
Паж: Полонез (з фр. – польський), - урочистий танець-хода.
- У давнину народні полонези виконували лише чоловіки, військові; але згодом цей танець став парним і перетворився на парадний бальний танець, де гості ставали у пари та довгим ланцюгом ішли залою з поклонами та присіданнями.
5 слайд.
Випереджувальне завдання |
- А зараз я хочу звернутися саме до творчості відомого польського композитора Фридерика Шопена, який жив далеко від рідного краю, і дуже сумував за Польщею. Тому всю свою любов до Батьківщини передав у музиці, де звучать мотиви польських народних танців. Знайомству із творчістю композитора нам допоможуть фахівці – дослідники творчості композитора зі своїми презентаціями – Ангеліна та Назар.
Учень 1: Ф.Шопен – основоположник класичної музики Польщі. «Доля нагородила поляків Шопеном, як австрійців Моцартом», - писали сучасники про молодого. Надзвичайно талановитого музиканта.
6 слайд.
Учень 2: З дитинства Фридерик виявив унікальні здібності. Перші уроки гри на фортепіано п’ятирічному хлопчику дала восьмирічна сестра Людвіга. Перший виступ приніс восьмирічному Фридерику широку відомість, а в 12 років він був визнаний одним із найкращих піаністів Варшави. По закінченні Варшавської вищої школи музики 19-річний Шопен офіційно удостоєний характеристики «музичний геній».
7 слайд.
Учень 1: Концертні програми, з якими ще юний Фридерик гастролював Європою, мали приголомшливий успіх. «Шапки геть, панове, перед вами геній!» - писав тоді композитор Роберт Шуман.
Учень 2: Фортепіано з дитинства було улюбленим інструментом не лише Шопена– виконавця, а й Шопена–композитора. Свій перший фортепіанний твір – невеликий полонез – хлопчик написав у семирічному віці. Композиторський дебют був успішним. І тому ж у тому році твір опублікували.
8 слайд.
Учень 1: Майже весь творчий доробок Ф.Шопена складають фортепіанні твори. У більшості з них звучать відголоски польського музичного фольклору. Адже митець жив далеко від рідного краю і дуже сумував за рідною Польщею. У своїх творах композитор не використовував справжні народні мелодії. Проте уважний слухач легко розпізнає у музиці Шопена інтонації польських народних ( а згодом популярних бальних ) танців – полонезу і мазурки.
9 слайд.
Учень 2: Музиці Шопена властиві неперевершена мелодійність, щирість і вишуканість у відображенні найрізноманітніших настроїв та почуттів.
2.Слухання музики
- Музичним символом Польщі став урочистий, величний «Полонез» ля мажор Ф.Шопена, мелодія якого звучить як радіопозивні цієї країни.
Паж: Пані та панове! Полонез ля мажор Ф.Шопена
- Прошу дати характеристику твору, користуючись музичним словничком.
Слухання «Полонезу» ля мажор Ф.Шопена
«Шість капелюшків»
Прийом «Шість капелюшків»
|
«Шість капелюшків» – це шість способів мислення. «Білий капелюшок» – називають твір, засоби музичної виразності. «Жовті капелюшки» - з’ясовують позитивні сторони. «Фіолетові капелюшки» - музичні критики. «Червоні капелюшки» - вираження емоцій, переживань, почуттів. «Зелені капелюшки» - творчі ідеї. «Сині капелюшки» - осмислюють сказане та узагальнюють матеріал.
Відповіді учнів: «Білі капелюшки» - «Полонез» Ф.Шопена прозвучав у виконанні симфонічного оркестру. Цей твір має урочистий, блискучий, величний характер. Мелодія вишукана, впевнена, прониклива, легка. У помірному, танцювально-маршовому темпі; виразному, чіткому, поважному ритмі та виразній наростаючій динаміці.
«Жовті капелюшки» - Мені дуже сподобався цей твір. Таке враження, що сам хотів побувати на балу та продемонструвати своє вміння танцювати… я уявляю себе…
«Фіолетові капелюшки» - За який життєвих обставинах можна почути цей твір в сучасному світі? Я вважаю, що в сучасному світі, на вечірках …..
«Червоні капелюшки» - Цей твір мене зацікавив тим… Я б намалював…Прагну навчитися танцювати… Мрію побувати в казковому царстві..
«Сині капелюшки» - У ході обговорення Полонеза Ф.Шопена…
Проблемне запитання |
- Як ви вважаєте, чому саме цей твір став символом Польщі? (Цей твір був створений на основі народної польської мелодії)
- Які ще вам відомі бальні танці? (Менует. Вальс.)
10 слайд.
- Менует – старовинний французький танець у 3-дольному розмірі, виконують парами, рухаючись малими кроками. З життєрадісної народної пляски перетворюється у школу галантних манер – малі, дрібні кроки, реверанси (поклони) та фігури у вигляді літери S. Найулюбленіший бальний танець.
Паж: Менует. Жан Батист Люллі
11 слайд.
Слухання «Менуета» Ж.Б.Люллі
12 слайд.
- Вальс – з французької та німецької – кружляти – найпопулярніший бальний танець. Він може мати різний темп і характер. Проте завжди створюється у тридольному розмірі. Пари, що танцюють вальс, весь час кружляють. Вальс виник понад 300 років тому на основі австрійського лендлера та інших народних танців Австрії, Німеччини і Чехії. Згодом перетворився на бальний танець, набувши граціозності й витонченості.
Паж: Вальс! Георгій Свиридов!
13слайд.
Слухання «Вальсу» Г.Свиридова
14слайд.
- Мазурка – польський народний танець. Походить від назви польської області Мазовії. Веселий, рухливий танець у тридольному розмірі. Виконують танець парами. У мазурці немає певних фігур. Тому танцюристи імпровізують – вигадують рухи у ході танцю. Згодом народна мазурка набула шляхетності , блиску і стала одним із популярних бальних танців.
Метод аналізу і порівняння |
Слухання «Мазурки», польського народного танцю
- Поміркуйте. Чим схожі ці танці? (Вони всі у тридольному розмірі, всі старовинні, бальні та мають народне походження)
- Чому ці танці називають бальними? (Тому що вони виконуються на балах)
ІІІ.Динамічна пауза
Динамічна пауза |
- Продовжуючи урочисту подію, продемонструвати свої перші ПА на БАЛУ запрошуються дебютанти 3-А класу, а допоможе нам придворний танцмейстер – вчитель хореографії
Звучить Полонез –Мазурка – Вальс – Менует
(Вчитель хореографії виконує рухи танців, учні повторюють)
ІV.Хоровий спів
1.Розспівування
Метод ритмічного варіювання |
(Учитель музичного мистецтва виконує поспівку тричі - у ритмі полонезу , вальсу, мазурки. Після кожного виконання запитує: «На який бальний танець схожа наша поспівка?» Після правильної відповіді учні виконують даний варіант поспівки.)
- Бальні танці нас зібрали,
Щоб ми всі затанцювали.
- Що зближує всі ці танці? (Схожість метричної організації.)
- Тактувємо за 3-хдольною схемою та співаємо у ритмі полонезу (вальсу, мазурки)
2.Художній показ пісні
- Який відомий народний танець теж перетворився на бальний? (Полька)
- Що ви знаєте про цей танець? Давайте пригадаємо попередній урок. (Полька – чеський веселий, жвавий танець. Танцювали польку маленькими . недовгими кроками. Цей танець виник як народний в Чехії, а згодом став відомим у всьому світі бальним танцем. Музика польки легка, граціозна.)
Вчитель виконує чеську народну пісню «Полька»
ПОЛЬКА
Чеська народна пісня
1. Сяє в небі сонечко, сонечко,
золотеє донечко, донечко,
вітер бачить хмарочку, хмарочку:
«Гей, станцюєм полечку, полечку!»
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля.
Гей, станцюєм полечку, полечку!
2. Струни скрипки тонкі, тонкі,
звуки флейти дзвінкі, дзвінкі,
грайте, труби, голосніш, голосніш,
танок буде веселіш, веселіш.
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля.
Танок буде веселіш, веселіш.
3. Руки самі хлопають, хлопають,
ноги самі тупають, топають,
дружить танець з піснями, піснями:
«Гей, співайте всі з нами, всі з нами!»
Приспів:
Тра-ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля.
Гей, співайте всі з нами, всі з нами!
.
3.Розучування польської народної пісні «Полька»
- Ось і ми, придворна капела цього палацу, виконаємо цю пісню легко і граціозно.
Аналіз мови музики |
- Який характер цієї пісні? (Жвавий, танцювальний, передає відчуття легкості)
- За допомогою яких особливостей? (Ритму, темпу)
Працюючи над піснею, слідкую за співацькою поставою, дикцією, артикуляцією, звуковеденням.
Складання виконавського плану пісні |
- Тепер необхідно скласти виконавський план пісні та залучити придворний оркестр до співпраці.
4.Виконання пісні у супроводі оркестру шумових інструментів.
На дошці ритмічний малюнок для придворного оркестру . Вчитель опрацьовує з оркестром партії. Придворні музиканти разом із придворною капелою виконують «Польку»
Інтеграція різних видів мистецтв |
- Молодці!
V. Хореграфічно-музичне сприймання
- Так про які танці ми з вами говоримо упродовж уроку? (Бальні танці)
- У сучасному світі мистецтво бального танцю часто наближається до спорту. Змагання бальних танців проводяться на всіх рівнях, починаючи від любителів-початківців і закінчуючи професіоналами. Спортивні бальні танці вважають претендентами на включення до програми Олімпійських ігор. Однією із найпопулярніших груп спортивних танців є група латиноамериканських танців.
Мозковий штурм |
- Подивіться ці танці і поміркуйте, що в них є спільного з бальними танцями, а що відрізняє? (Спільне – чіткий ритм, танцюють парами. Відрізняє – швидкий темп, емоційне, енергійне виконання.)
Паж: Пані та Панове! Група латиноамериканських танців!
15 слайд.
Латиноамериканські танці виконують виконавці бальних танці: ча-ча-ча, самба, румба, пасадобль, джайв
Метод гронування |
V. Підсумок уроку
- Ось і завершується наше перебування на балу.
- Який вид музичного мистецтва був головним на уроці? (Танець)
- Прошу вас взяти віяла, що лежать на партах. У них «заховалися» всі нові назви, що ви почули протягом уроку.
(Вчитель озвучує запитання, діти дають відповідь і на дошці закріпляють надруковані терміни. Утворюється велике віяло)
Цей чудовий світлий……(вальс)
Старовинний …. (менует)
Щоб станцювати запальну ….(мазурку)
Урочистий … (полонез)
- Полонез якого композитора прозвучав на уроці? (Ф.Шопена)
- Які основні особливості бальних танців? (Величні, пишні, граціозні, старовинні)
- Які з них мають народне походження? (Вальс, полонез, мазурка, полька, менует)
- Дуже плідно ми з вами попрацювали. Всім дякую. Прошу звернути увагу навколо – яка краса – і в кабінеті, і в душі. А допомогла нам створити таку красу музика бальних танців. Я бажаю вам гарного настрою, теплих усмішок, нових зустрічей із чудовою музикою. На все добре.
Музичне прощання