Розробка розрахована на розширення, поглиблення знань і розумінь учнів про балетне мистецтво. Виховання поваги та інтересу до цього складного синтезу мистецтв.
Тема урок: Балетне мистецтво
С. Прокоф’єв - фрагменти з балету «Попелюшка»: « Аморозо», «Па-де-шаль» - слухання;
В. Дроботенко «Колискова майбуття» - розучування;
Укр. нар. пісня « Засвіт встали козаченьки» - виконання.
Мета: поглиблювати знання учнів про різновиди музичних жанрів, про балет; навчати знаходити спільне та відмінне в театральній музиці;
розвивати вокально-хорові навички; виховувати повагу до серйозних видів мистецтва та шанобливе ставлення до творчості композиторів.
Обладнання: портрет С. Прокоф’єва, слайд – презентація, диск із записами уривків із відомих балетів, підручник, баян, комп’ютер.
Музичний матеріал: В. Дроботенко «Колискова майбуття», укр. нар. пісня «Засвіт встали козаченьки», С. Прокоф’єв – фрагменти з балету «Попелюшка».
Ключові поняття: музично-театральне мистецтво, балетне мистецтво, хореографія, класична музика.
Тип уроку: комбінований; за продуктивною технологією.
Хід уроку:
І. Пропедевтична практика. (3 хв.)
(актуалізація опорних знань і умінь учнів)
Тестові завдання: (робота на картках)
І рівень.
А) пісня;
Б) увертюра;
В) опера.
А) Київщині;
Б) Полтавщині;
В) Чернігівщині.
ІІ рівень.
А) роман;
Б) літературний текс опери;
В) жанр музики.
2. « Тарас Бульба» - це :
А) опера М. Лисенко;
Б) твір М. Гоголя;
В) картина І. Дерегуса.
ІІІ рівень.
А) на основі фольклору;
Б) на народних традиціях;
В) на фантазіях композиторів.
2. Чи можна вважати народну музику класичною?
А) так;
Б) ні;
В) (записати свій варіант).
ІІ . Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. ( 3 хв.)
Музика і слово … Вони звично і природно поєднуються у пісні, романсі, опері… але є музичні жанри, в яких література присутня безсловесно, ніби таємнича невидимка. Чарівне мистецтво музики і танцю - це балет.
(відповіді учнів: там танцюють балерини, на них легкий одяг, балет завжди ставиться в театрі, в балеті звучить чудова музика …)
ІІІ . Презентація нових знань та умінь. (15 хв.)
Слово «балет» походить від італійського «танець». Батьківщина балету - Італія. Та перші балетні спектаклі почали ставить у Франції. Головне в балеті - поєднання музики та хореографії (танцю).
В основі кожного балету покладено літературний сюжет, найчастіше - казковий. Музика розповідає прекрасні історії про чарівних принцес та принців, про мужніх і героїчних людей, про дружбу, відданість і любов. Та в балетній постановці немає жодного слова, лише музика і танець …
( мою розповідь супроводжує презентація).
Ці величні музичні твори писали багато композиторів, та саме російські балети полонили світ: «Лебедине озеро» та «Лускунчик» Петра Чайковського, «Попелюшка» Сергія Прокоф’єва - знають далеко за кордоном. Ці балети залишаються популярними і в наш час.
Ми вже говорили про авторів музики, та мало хто знає, що ім’ям Сергія Прокоф’єва названо аеропорт у Донецьку. Хоча його вважають російським композитором, та родом він з України.
Слухання та аналіз музичного твору:
С. Прокоф’єв - фрагменти з балету « Попелюшка» - слухання.
Запитання до слухання:
Приблизні відповіді учнів:
Вокально-хорова робота:
Роз співка.
ІV . Практика на прикладах. (5 хв.)
«Засвіт встали козаченьки» - робота над піснею, виконання:
Робота над виконанням наступних куплетів пісні:
V. Керована практика. (5 хв.)
В. Дроботенко «Колискова майбуття» - розучування.
- показ пісні;
- користуючись підручником працюємо над текстом, позначаємо цезури, аналізуємо мелодію;
- працюємо над нотним текстом, над тривалостями, ритмічним рисунком складних місць у пісні;
- співаємо 1 к. пісні парами, групами;
- виконуємо в характері.
VІ. Незалежна практика. (10 хв.)
Робота з карточками. (відповіді записують в зошит).
VІІ. Домашня практика. (4 хв.)
І рівень. Знати слова пісні, співати її.
ІІ рівень. Слухати класичну музику, аналізувати її.
ІІІ рівень.
Працюючи в зошиті заповнити таблицю:
Музичний твір |
Автор твору |
Характер музики |
Виконавець |
|
|
|
|
|
|
|
|