Урок музичного мистецтва. 5 клас. "Народна музика в творчості П.Чайковського"

Про матеріал

Розробка розрахована на поглиблення та розширення знань учнів про життя та творчість видатного композитора ХІХ ст. Петра Чайковського, ім'я якого нерозривно пов'язане з Україною.

Перегляд файлу

Тема: Народна  музика  в  творчості  П. Чайковського.

П. Чайковський  «Симфонія № 2» - слухання;

І.  Кириліна  «  Пісенька» - виконання;

М. Ведмедеря  « Осіння  картина» - розучування.

Мета:  ознайомити  учнів  з  життєписом  П. Чайковського;  допомогти  їм  осмислити  зв'язок  композитора  з  Україною,  розвивати  вокально-хорові  навички,  образне  мислення;  виховувати  здатність  емоційно  сприймати  музику,  національну  свідомість  учнів  та  бажання  самовдосконалення.

Музичний  матеріал:  П. Чайковський « Симфонія №2», « Концерт № 1»,                          

М. Ведмедеря  « Осіння  картина»,  І Кириліна « Пісенька».

ТЗН:  комп’ютер.  

Обладнання:  портрет  композитора,  дитячі  малюнки зі  зображенням  осені,  баян,  підручники,   слайд – презентація.

Тип  уроку:  урок – подорож.

Хід  уроку:

І.  Організаційна  частина. Звучить   фінал  концерту №1  П.  Чайковського

                                             « Через  віки  переходить  наша  любов  до Чайковського,      

                                              до  його  музики  -  в  тому  його  безсмертя».                                  

                                                                                                                  Д. Шостакович

ІІ.   Оголошення  теми  та  мети  уроку.

         У  царстві  музики  є  багато  величних,  визначних, особливих,  відомих  на  весь   світ  музичних  творів.   Та  велику  частину  музичних  творів   композитори   створюють  черпаючи  натхнення  з  народних  джерел,  з  мелодій  та  пісень  свого  народу.  Ми – українці,  і  сьогодні  на  уроці  ви  зможете   дізнатись  які наші  народні  мелодії  знають у  всьому  світі.  

ІІІ.  Мотивація  навчальної  роботи.

  Слово  вчителя.

       Ми зустрінемось  сьогодні  з  музикою  російського  композитора,  ім’я  якого  стоїть  у  ряду  геніїв  світової  музики  нарівні  з  Бахом,  Бетховеном,  Штраусом,  Лисенком… 7  травня   2019  виповнилось  179   роки  від  дня  його  народження.

     Звичайно,  що  розказати  про  його  життя  та  творчість  уроку  не  вистачить.  Тому  ми  сьогодні   перегорнемо  сторінку  життя,  що  пов’язана  з  Україною.  Але  перед  цим   коротко  згадаємо   біографію  композитора.

 

ІV. Основна  частина.

 

Розповідь  учнів  супроводжує  презентація.

 

Перший  учень: 

          Петро  Чайковський -   композитор - класик,  увійшов  у  історію  музики  як   великий  симфоніст,  геніальний музичний   драматург   і  лірик,  основоположник  російського  класичного  балету.

D:\школа\конкурси\вчитель  року\старе\словник\Scanned at 26.10.2011 9-19 (2).bmp          Народився  в  1840  році  на  Уралі.   Музикою  серйозно  почав  займатися,  будучи  вже  дорослим.  Закінчив  юридичний  факультет  і  навіть  працював  у  міністерстві  фінансів  у  Петербурзі,  і  лише  тоді  вступив  до  Петербурзької  консерваторії.  Писав  майже  у  всіх  жанрах:  створив  досконалі  зразки  симфонічної,  камерної  та  інструментальної  музики.

 

Другий  учень:

           «  Променистий  край»   -  так  називав  Україну   П. Чайковський.  Він  любив  українську  природу,  білі  хатки  з  садками,  людей,  їхні  пісні.  Дід  Чайковського (Чайка)   родом  з  Полтавщини,  вихованець  Київської  академії.  І  так  починаючи  з  літа  1864  р.  на  протязі  28  років    композитор  не  міг  дочекатися  нагоди  побувати  на Україні,  в  Кам’янці  де  жила  його  сестра.  Тут  він  знаходив  спокій,  натхнення.  Саме  в  Кам’янці  він  створив  свої  найкращі  твори.  

Третій  учень:

D:\школа\конкурси\вчитель  року\старе\словник\Scanned at 26.10.2011 9-26.bmp           Майже  весь  вільний  час  він  перебував  у  колі  молоді  і  дітей – своїх  племінників  та  племінниць.  « Квіти,  музика  і  діти  складають  найкращі  прикраси  життя»  -  так  часто  говорив  композитор.  Гостюючи  у  сестри  він  починає  працювати  над  « Дитячим  альбомом».  Він  був  написаний  за  один  місяць  і  в  тому  ж   1879  році  надрукований. « Марш  дерев’яних   солдатиків»,  « Баба – яга»,   «  Хвороба  ляльки»  та  « Нова  лялька»  -  п’єси  з  альбому.

Четвертий  учень:

            Чайковський  та  балет  -  окрема  сторінка  життя  композитора,  що  прославила  його  на  весь  світ.  Він – реформатор. Що   ж  нового  композитор  приніс  у  балетний  жанр?   Раніше  спочатку  ставився  танець,  а  потім  підбиралася  музика.  А  Чайковський   зробив  навпаки,  створивши  симфонічну  музику  балету. Його балети  знає  увесь  світ.

Добре  відомий  усім -  «  Лебедине  озеро». Відомо,  що  композитор почав роботу над ним на  Україні, у селі Вербівка.

 

П’ятий  учень:

      Симфонічна  музика  Чайковського.  Найпопулярніший  у  всьому  світі  перший  концерт  для  фортепіано  з  оркестром   розпочав  і  наш  урок.  Був  написаний в  Кам’янці. Тему  концерту композитор якось почув  від  лірників, що грали  одного  разу поблизу маєтку.  Зараз  цей  концерт  є  обов’язковим  у  міжнародних  музичних  конкурсах   піаністів. У фіналі композитор  використав  народну веснянку «Вийди,  вийди  Іванку».

Вокально – хорова  робота:

Роз співка                         « Вийди,  вийди  Іванку» -  повторення.

(   вправа  на   формування  навичок  звукоутворення  та  співацького   вдиху  та  видиху).

                              « Журавель» -  розучування (  метод  сольфеджування)

     (  вправа  на  дикцію і  артикуляцію,  та  чистоту   інтонування)

 

____________________________________________________________________________________   ____________________________________________________________________________________  ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________  ____________________________________________________________________________________

              За – на – див –ся    жу –    ра – вель,         жу – ра – вель,

           до   ба –   би – них   ко – но – пель,      ко – но – пель.   

  робота  над  поспівкою:

  •  показ;
  •  робота  над  текстом,  мелодією;
  • працюємо  над артикуляцією   та  дикцією.

І . Кириліна « Пісенька» - подальше  розучування,  виконання.

  (  знайомимось  з  текстом  2к.,  співаємо  мелодію,  працюємо  над  чистотою  та  характером виконання).

М. Ведмедеря  « Осіння  картина» - розучування.

  -   показ  пісні;

  -   використовуючи  підручник  знайомимось  з  текстом 1к.;

  -   розставляємо  цезури, розучуємо  мелодію  (звертаю увагу учнів  на  ритмічні особливості  1  і  2  фрази)

   -  працюємо  над  виконанням  1к.

 

F:\DCIM\100OLYMP\PB010344.JPGF:\DCIM\100OLYMP\PB010343.JPGВиставка  дитячих  малюнків до пісні.       

(  випереджальне  домашнє  завдання)

 

 

 

Творче  завдання:  «  Заспівай  загадку» (  скласти  мелодію  до  загадки)

Спустіли  поля,  мокне  земля

День  убуває,  коли  це  буває?                                                     

                                                                        (восени)

V.  Актуалізація  набутих  знань.

Музично  -  дидактична  гра .

  •  Які  твори  принесли  П. Чайковському  всесвітню  славу?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ.  Підсумок  уроку:

  •  Де  на  Україні  бував  П. Чайковський?
  • Які  твори  написані  на  мелодії  народних  пісень?
  • Який  балет  композитор почав  писати  на  Україні?
  • Пісні,  які  ми  співали  на  уроці  народні  чи  авторські?
  • Яка  роль  слова  в  пісні  « Осіння  картина»?

VIІ.  Оцінювання.

VIІI.  Домашнє  завдання: зобразити героїв  музичних творів П. Чайковського,  співати  вивчені  пісні.

 

docx
Додав(-ла)
Товкач Наталія
Додано
14 серпня
Переглядів
73
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку