Розробка розрахована на поглиблення та розширення знань учнів про життя та творчість видатного композитора ХІХ ст. Петра Чайковського, ім'я якого нерозривно пов'язане з Україною.
Тема: Народна музика в творчості П. Чайковського.
П. Чайковський «Симфонія № 2» - слухання;
І. Кириліна « Пісенька» - виконання;
М. Ведмедеря « Осіння картина» - розучування.
Мета: ознайомити учнів з життєписом П. Чайковського; допомогти їм осмислити зв'язок композитора з Україною, розвивати вокально-хорові навички, образне мислення; виховувати здатність емоційно сприймати музику, національну свідомість учнів та бажання самовдосконалення.
Музичний матеріал: П. Чайковський « Симфонія №2», « Концерт № 1»,
М. Ведмедеря « Осіння картина», І Кириліна « Пісенька».
ТЗН: комп’ютер.
Обладнання: портрет композитора, дитячі малюнки зі зображенням осені, баян, підручники, слайд – презентація.
Тип уроку: урок – подорож.
Хід уроку:
І. Організаційна частина. Звучить фінал концерту №1 П. Чайковського
« Через віки переходить наша любов до Чайковського,
до його музики - в тому його безсмертя».
Д. Шостакович
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
У царстві музики є багато величних, визначних, особливих, відомих на весь світ музичних творів. Та велику частину музичних творів композитори створюють черпаючи натхнення з народних джерел, з мелодій та пісень свого народу. Ми – українці, і сьогодні на уроці ви зможете дізнатись які наші народні мелодії знають у всьому світі.
ІІІ. Мотивація навчальної роботи.
Слово вчителя.
Ми зустрінемось сьогодні з музикою російського композитора, ім’я якого стоїть у ряду геніїв світової музики нарівні з Бахом, Бетховеном, Штраусом, Лисенком… 7 травня 2019 виповнилось 179 роки від дня його народження.
Звичайно, що розказати про його життя та творчість уроку не вистачить. Тому ми сьогодні перегорнемо сторінку життя, що пов’язана з Україною. Але перед цим коротко згадаємо біографію композитора.
ІV. Основна частина.
Розповідь учнів супроводжує презентація.
Перший учень:
Петро Чайковський - композитор - класик, увійшов у історію музики як великий симфоніст, геніальний музичний драматург і лірик, основоположник російського класичного балету.
Народився в 1840 році на Уралі. Музикою серйозно почав займатися, будучи вже дорослим. Закінчив юридичний факультет і навіть працював у міністерстві фінансів у Петербурзі, і лише тоді вступив до Петербурзької консерваторії. Писав майже у всіх жанрах: створив досконалі зразки симфонічної, камерної та інструментальної музики.
Другий учень:
« Променистий край» - так називав Україну П. Чайковський. Він любив українську природу, білі хатки з садками, людей, їхні пісні. Дід Чайковського (Чайка) родом з Полтавщини, вихованець Київської академії. І так починаючи з літа 1864 р. на протязі 28 років композитор не міг дочекатися нагоди побувати на Україні, в Кам’янці де жила його сестра. Тут він знаходив спокій, натхнення. Саме в Кам’янці він створив свої найкращі твори.
Третій учень:
Майже весь вільний час він перебував у колі молоді і дітей – своїх племінників та племінниць. « Квіти, музика і діти складають найкращі прикраси життя» - так часто говорив композитор. Гостюючи у сестри він починає працювати над « Дитячим альбомом». Він був написаний за один місяць і в тому ж 1879 році надрукований. « Марш дерев’яних солдатиків», « Баба – яга», « Хвороба ляльки» та « Нова лялька» - п’єси з альбому.
Четвертий учень:
Чайковський та балет - окрема сторінка життя композитора, що прославила його на весь світ. Він – реформатор. Що ж нового композитор приніс у балетний жанр? Раніше спочатку ставився танець, а потім підбиралася музика. А Чайковський зробив навпаки, створивши симфонічну музику балету. Його балети знає увесь світ.
Добре відомий усім - « Лебедине озеро». Відомо, що композитор почав роботу над ним на Україні, у селі Вербівка.
П’ятий учень:
Симфонічна музика Чайковського. Найпопулярніший у всьому світі перший концерт для фортепіано з оркестром розпочав і наш урок. Був написаний в Кам’янці. Тему концерту композитор якось почув від лірників, що грали одного разу поблизу маєтку. Зараз цей концерт є обов’язковим у міжнародних музичних конкурсах піаністів. У фіналі композитор використав народну веснянку «Вийди, вийди Іванку».
Вокально – хорова робота:
Роз співка « Вийди, вийди Іванку» - повторення.
( вправа на формування навичок звукоутворення та співацького вдиху та видиху).
« Журавель» - розучування ( метод сольфеджування)
( вправа на дикцію і артикуляцію, та чистоту інтонування)
____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________
За – на – див –ся жу – ра – вель, жу – ра – вель,
до ба – би – них ко – но – пель, ко – но – пель.
робота над поспівкою:
І . Кириліна « Пісенька» - подальше розучування, виконання.
( знайомимось з текстом 2к., співаємо мелодію, працюємо над чистотою та характером виконання).
М. Ведмедеря « Осіння картина» - розучування.
- показ пісні;
- використовуючи підручник знайомимось з текстом 1к.;
- розставляємо цезури, розучуємо мелодію (звертаю увагу учнів на ритмічні особливості 1 і 2 фрази)
- працюємо над виконанням 1к.
Виставка дитячих малюнків до пісні.
( випереджальне домашнє завдання)
Творче завдання: « Заспівай загадку» ( скласти мелодію до загадки)
Спустіли поля, мокне земля
День убуває, коли це буває?
(восени)
V. Актуалізація набутих знань.
Музично - дидактична гра .
VІ. Підсумок уроку:
VIІ. Оцінювання.
VIІI. Домашнє завдання: зобразити героїв музичних творів П. Чайковського, співати вивчені пісні.