Урок музичного мистецтва Феєрія танцю

Про матеріал
Урок музичного мистецтва для учнів 5 класу. Тема уроку "Феєрія танцю". Ознайомити учнів з історією вивикнення з різновидами українських танців, особливостями їх звучання та виконання.
Перегляд файлу

                                                              Урок 4

Тема:   Феєрія танцю.

Мета: Формування ключових компетентностей: вільне володіння державною мовою, формування інтересу до опанування культурних і мистецьких здобутків України та світу, шанобливого ставлення до культурних традицій України та інших держав, ділитися творчими ідеями, коментувати й оцінювати власні художні результати і творчість інших, працювати в команді для вирішення художньо – творчих завдань.

Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з історією виникнення й різновидами українських народних танців, особливостями їх звучання та виконання, навчити розрізняти на слух ритмічні особливості танцювальних композицій,розучити нову народну гру; розвивати вміння учнів виконувати пісню з інструментальним та фонограмним супроводом, розвивати вміння розпізнавати на слух музичні народні інструменти, самостійно створювати пластичні імпровізації, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, супроводжувати звучання музики  грою на музичних інструментах;виховувати інтерес до українських народних танців, інструментальних народних творів.

Тип уроку: комбінований урок.

Дидактичний матеріал: українські народні танці: гопак, козачок, метелиця в оркестровому виконанні-сприймання.

«Пісня про  чарівників». Сл. В. Лугового, муз. Г.Гладкова — виконання.

Українська народна «Гра з бубном» - розучування і виконання.

 Обладнання:  ноутбук, презентація,відеоматеріал, шумові музичні інструменти,картки для характеристики музики, картки з музичними інструментами.

Форма проведення: урок з використанням відеоматеріалів  і танцювальних елементів.

 

Хід уроку

  1. Вхід під українську народну танцювальну музику.
  2.  Організаційний момент. Мотивація до навчання.

-Музичне привітання.

Добрий день, вам, добрий день,

В світі музики , фантазії , пісень,

Добрим будь, щирим будь,

І з мистецтвом у дивну путь!

  3. Актуалізація опорних знань: згадування теми « Чарівники в кіно»( перегляд відео уривків з фільмів), відповіді на запитання     по темі . Опитування за допомогою інтерактивної вправи «Ланцюжок».

4. Оголошення теми уроку. Бесіда про мистецтво хореографії.

4.1 Виникнення  та особливості українських народних танців.

У перекладі з грецької « хореографія» означає « Запис рухів». Хореографія увібрала в себе все, що відноситься до мистецтва танцю. Музика- основа хореографічного твору. Вона має відповідати творчому задуму хореографа і допомагати йому втілювати художній образ.

4.2 .Музичний словничок.

Хореографія — це мистецтво постановки танцю, послідовності і кроків, рухів, фігур для створення найкращого сценічного ефекту

Пропоную вам зазирнути в мистецтво хореографії. Там безліч танців та різноманітної музики. Які танці ви знаєте?(відповіді дітей)

Подивіться на цю квітку. Що ви можете розповісти про танці, назви яких записано на пелюстках?Які їх особливості? Розкажіть про це друзям. ( робота в парах)

4.3. Виконання творчого завдання.

Проведемо конкурс. Продемонструйте характерні рухи одного з танців, зазначеного на пелюстці квітки, а друзі нехай відгадають його назву. Передай естафету іншому.

Багато музичних танцювальних жанрів існують як окремий танець. Кожен танець виконується у певному темпі, маючи засоби виразності, які відрізняють його від інших. Наприклад: полька, вальс, галоп, мазурка, рок-н-рол, танго та інші.

5. Музичне сприймання. Й.Штраус полька « Полювання»

5.1.Відомості про композитора Й.Штрауса.

Йоганн Штраус – австрійський композитор, скрипаль, диригент, автор комічної опери. Балету « Попелюшка», автор вальсів , польок, галопів, мазурок.

6. Аналіз музичного твору.

- Який танець звучав?

- Звучання яких музичних інструментів вам вдалось розпізнати?

Який характер мелодії?

 

6.1.Розповідь вчителя.

Історія виникнення народних танців дуже давня. Розпочалася вона з магічних обрядів, рухів та заклинань, які наші предки виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом тощо. У кожного народу є своя історія,свої народні танці. Наприклад, у поляків - це полонез,у угорців - чардаш,у іспанців - фламенко, у італійців-тарантела.

Український народний танець формувався і вдосконалювався протягом віків та був тісно пов’язаний із життям народу, його побутом, працею. Народ трепетно зберігав і розвивав кращі зразки танцювального мистецтва, передаючи від покоління до покоління форму танців, їхній характер та манеру виконання.

Українські народні танці мають певні різновиди, традиційні рухи та композиції. Народні танці використовують у побуті, на святах.

6.2.Характеристика українських народних танців( перегляд презентації)

Гопак традиційний український народний танець запорозького походження, який виконують соло або групами в швидкому темпі з використанням стрибків. Гопак виник у побуті Війська Запорозького. Спочатку виконувався чоловіками,які змагалися під час виконання танцю і говорили: «Гоп». Звідти і пішла назва «Гопак». Сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки. Виконання танцю допускає імпровізацію (стрибки, присідання, обертання). Гопаки бувають сольні, парні  і групові.

Козачок — український масовий танець швидкого темпу, який виконують парами, рядами, соло. Цей танець має багато спільного з гопаком, але за характером більш легкий та веселий.

Метелиця — масовий танець жвавого характеру і темпу, який виконують хлопці і  дівчата з переплетінням рук і швидким кружлянням, що нагадує снігову заметіль (метелицю). Танець супроводжується співом із жартівливими текстами.

Аркан — старовинний український чоловічий танець, який виконують зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках. Він є головним елементом обряду посвячення молодого гуцула в леґіні (парубки), після чого той отримував право носити топірець та підперізуватися широким паском.

6.3.Музичний словничок

Гопак і козачок — швидкі народні танці, які виконувалися сольно, парами та групами.

Аркан — старовинний танець, який виконували чоловіки з топірцями в руках.

Метелиця — народний швидкий танець з кружляннями і зображенням заметілі.

 

7. Перегляд  відео - фрагментів виконання танців.

 Українські народні танці: гопак, козачок, метелиця в оркестровому виконанні  (фрагменти).

8. Аналіз музичних творів.

  • Ритм яких танців вам найбільше сподобався? Що в цій музиці було особливим?
  • Який настрій тобі «навіяла» музика? Розкажіть про нього.

А зараз ми охарактеризуємо засоби музичної виразності цього твору і визначимо,тембр  яких інструментів вам вдалося розпізнати. Для цього візьміть картки і підкресліть ,на вашу думку, правильну відповідь.

 9. Виконання творчого завдання.

Мелодія якого танцю вам найбільше сподобалась? Уявіть себе музикантом, котрий грає в оркестрі. Візьміть   інструмент, який є  у вас на парті та виконайте музичний супровід танцювальної композиції.Творча вправа «Козачок»  у супроводі шумового оркестру.

10.Танцювальна хвилинка « Весела руханка»

11.  Розспівування.

  Вправи для розвитку музичного слуху та голосу ( за вибором вчителя)

 Виконаймо пісню « Ми веселі маляри» в характері,чітко вимовляючи слова, відразу задамо настрій.

  • Виконання пісні

«Пісенька про чарівників». Сл. В.Лугового, муз. Г.Гладкова.

 Згадування мелодії пісні,виконання  пісні під фонограму.

 Молодці, діти. Ви гарно співали, заспівайте  її вдома своїм батькам.

 Я впевнена, їм сподобається.

12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

-Які українські народні танці ви знаєте?

-Який настрій у вас викликали мелодії народних танців?

          -Чому танці мають назви «Гопак», «Козачок», «Метелиця»?

А тепер свої знання , враження, настрій  ми спробуємо втілити в українській народній грі з бубном.(вчитель розучує текст гри, пояснює правила гри і показує рухи українських народних танців)

13. Українська народна гра з бубном . Українська народна гра з бубном.

    Хід гри.

Учні  під музику передають бубен по колу зі словами: «Нумо - грай,  веселий бубен,далі-далі по руках. Хто до нього доторкнеться, затанцює  гопака !У кого залишився бубен-той виходить в коло  і танцює з бубном, використовуючи рухи українських народних танців, інші йому плескають і так декілька разів.

14. Домашнє завдання.

Послухайте танцювальну музику. Чи схожа вона на ритми українських народних танців? Який народний танець виконаєте залюбки?

15. Вихід під українську танцювальну народну  музику .

 

docx
Додав(-ла)
Давидюк Оксана
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
876
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку