Відкритий урок музичного мистецтва в 5 класі "Народні інструменти"

Про матеріал
Мета даного уроку ознайомити учнів 5 класу з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання, розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі, ознайомитися з творчістю М. Скорика, Є. Адамцевича та Л. Колодуба на прикладах їхніх творів.
Перегляд файлу

                                 5 клас                        Підготувала вчитель

                                                         КЗШ № 68

                                                                                     Пономарьова Ніна Петрівна

I семестр

Урок  12

Тема. Народні інструменти.

Мета. Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання, розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі, ознайомитися з творчістю М. Скорика, Є. Адамцевича та Л. Колодуба на прикладах їхніх творів.

Розвивати вміння учнів виконувати українські народні  пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, порівнювати народні та професійні твори.

Виховувати інтерес до національної культури та народної музики

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент(баян), програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні, мультимедійна презентація, портрети Є. Адамцевича, Л. Колодуба, М. Скорика.

Основні поняття для засвоєння: українські народні інструменти та їхні різновиди, особливості звучання інструментів та прийоми гри на них.

Твори, що вивчаються на уроці:

  •     М. Скорик. Мелодія  (соло — пан-флейта).
  •     М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура).
  •     Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів).
  •     Українська народна пісня «їхав козак за Дунай» — виконання.

Хід уроку

1. Вхід під музику Є. Адамцевич. «Запорозький марш»  «Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Актуалізація опорних знань: бесіда про прослуханий музичний твору; визначення типу оркестру, які музичні інструменти виконують твір.

3. Вивчення нового матеріалу. Постановка навчальної задачі через проблемні питання. (Оголошення теми уроку)

- Як ви думаєте, чому інструменти називають народними?

- Навіщо нам потрібно знати про народні інструменти?

-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку

(З очікуваних відповідей вивести виховний аспект уроку: ми – українці, і в цьому наша особливість. Ми вивчатимемо українську культуру як частину світової, і таким чином зростатимемо як культурні українці)

4.Виконання пісні «Їхав козак за Дунай»

Аналіз виконання.

-Які інструменти найкраще виражають характер цієї пісні? Під який супровід її краще заспівати?

Робота за матеріалом про групи народних інструментів.

5.Прослуховування

- Розповідь про духові народні інструменти

6. Прослуховування твору М.Скорик «Мелодія» (виконання бандура, скрипка) Йде мова про тембр інструментів.

ОТЖЕ, характер твору допомагає виразити звучання відповідних інструментів!

7. Інформаційна хвилинка

Музичні інструменти з'явилися у процесі трудової діяльності людини. Найдавнішими вважають ударні інструменти, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організувати групову роботу.

Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх із рогів та трубчастих кісток тварин, раковин молюсків, стебел очерету та інших рослин.

Струнні інструменти з'явилися значно пізніше — їх прообразом був лук із туго натягненою тятивою. Струнні інструменти люди не використовували у практичній діяльності як ударні та духові, а створювали їх для власного задоволення.

У процесі економічного і культурного розвитку суспільства музичні інструменти вдосконалювали та створювали нові.

У часи Київської Русі на теренах України були поширені гуслі, дерев'яні труби, роги, бубни й різні свирілі, пищалі та сопілки. На Запорозькій Січі популярними інструментами стали литаври, барабани, козацькі сурми і труби.

У сучасній Україні народні інструменти входять до складу найрізноманітніших ансамблів та оркестрів

Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Знайди український народний інструмент» : розгляньте малюнки на картках та спробуйте встановити відповідність між зображеними музичними інструментами та їхніми характерними ознаками.

Для виконання завдання необхідні пари карток:

  • із зображенням інструментів: сопілка, бубон, басоля, бандура, цимбали, волинка.
  • із надписами:

а) дерев'яний духовий інструмент з високим тембром;

б) ударний інструмент;

в) струнно-смичковий інструмент з низьким тембром;

г) струнно-ударний інструмент;

д) струнно-щипковий інструмент;

е) духовий інструмент з міхуром та декількома трубками

Створення «Музичного словничка!.

Українські народні інструменти поділяються на три групи:

1) ударні: бубон, барабан, литаври, тарілки;

2) духові: сопілка, ріжок, сурма, трембіта, волинка;

. 3) струнні: бандура, кобза, басоля, гудок, цимбали.

 

.

 Матеріал для вчителя

Духові інструменти мають різні тембри, які легко розпізнати на слух: ніжний звук сопілки, закличний сигнал сурми або густий і надзвичайно сильний звук трембіти.

Багатоголосна волинка — колоритний народний інструмент, що складається з декількох трубок, які кріпляться до торби або міхура з повітрям. Побутував переважно серед пастухів і набув значного поширення у середньовічній Європі.

В Україні з'явився приблизно у XVI ст. та отримав багато синонімічних назв: «дуда», «коза», «баран», «міх». Цікаво, що волинка входила до полкового оркестру Війська Запорозького.

На струнних  інструментах  звук  утворюється  по-різному: бандура, кобза і домра потребують щипкового дотику, на басолі й гудку грають смичком, а на цимбалах звук видобувають ударами паличок по струнах.

6. Музичне сприймання. М. Скорик. Мелодія(пан-флейта), М. Скорик.Мелодія (скрипка і бандура);

7. Відомості про композиторів.

Мирослав Михайлович Скорик — композитор і музикознавець, народний артист України, художній керівник Київської опери (з 2011 р.). Автор кантат для хору, концертів, багатьох творів для симфонічного оркестру, фортепіано, музики до фільмів.

Лев Миколайович Колодуб — композитор, педагог, музичний громадський діяч, народний та заслужений артист України. Автор опер, оперет, 12 симфоній, концертів, камерних творів, хорів та інструментальних п'єс.

Євген Олександрович Адамцевич — сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських народних історичних пісень, автор «Запорозького маршу».

  1. Аналіз музичних творів.
  •      Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
  •      Охарактеризуйте тембр кожного інструмента та розкажіть про особливості його звучання.
  •      Які засоби музичної виразності допомогли композиторам створити яскраві музичні образи?

9. Виконання пісні. «Їхав козак за Дунай».

Заспівайте з друзями пісню під фонограму. Уявіть себе в музичній студії та запишіть власне виконання та спів друзів на диктофон. Чиє виконання виявиться найкращим?

10. Фізкультхвилйнка «Хвилинка танцювальна».

11. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу  (за вибором вчителя).

12. Виконання пісні. Українська народна пісня «їхав козак за Дунай».

Виконання пісні під фонограму з музичними інструментами.

Музикування під музику.

13. Виконання творчого завдання: уявіть себе в музичній студії та запишіть свій спів на диктофон. Спробуйте порівняти власне виконання пісні у запису з виконанням своїх однолітків. У кого вийшло найкраще?

14. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  •     На які три групи поділяють українські народні інструменти? Пригадайте назви інструментів, що належать до кожної з них.
  •     Звучання яких інструментів вам найбільше подобається?
  •     Які інструменти серед українських народних звучали сьогодні на уроці?
  •     Порівняйте тембри звучання народних інструментів у прослуханих творах.

15. Домашнє завдання.

Послухайте улюблену музику. Які інструменти її виконують? Чи є серед них народні інструменти? Які? Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запам'ятали. За бажанням можете виготовити альбом або малу енциклопедію «Музичні інструменти України».

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Музичні інструменти України»

Мета: знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення альбому чи малої музичної енциклопедії.

Очікуваний результат: альбом або мала музична енциклопедія.

План створення:

Зберіть з друзями відомості про українські народні музичні інструменти. Знайдіть у журналах ілюстрації — їхні зображення або намалюйте власноруч. Оформіть свій альбом або малу музичну енциклопедію.

Кожному з інструментів присвятіть цілу сторінку. Приклейте ілюстрації-зображення. Додайте текст про цей інструмент.

Придумайте оформлення обкладинки та дизайну всіх сторінок.

16. Вихід з класу під українську народну пісню «їхав козак за Дунай».

 

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку