Урок музичного мистецтва Країна музичного мистецтва

Про матеріал
Урок музичного мистецтва для учнів 5 класу. Тема уроку "Країна музичного мистецтва".
Перегляд файлу

                                           Урок 2

Тема : Країна музичного мистецтва

Мета: формування ключових компетентностей: вільне володння державною мовою, ділитися творчими ідеями , коментувати й оцінювати власні художні результати і творчість інших, дискутувати щодо мистецьких явищ, розвивати критичне мислення щодо власної творчої діяльності , визначати художню цінність цифрового контенту.

Формування  предметних компетентностей: ознайомити дітей з історією виникнення музики,  з творчістю К.В.Глюка, розвивати уміння сприймати та оцінювати музичні твори; розвивати уяву, креативне мислення, розвивати вокально-хорові навички, комунікаційні і творчі здібності учнів; виховувати любов до класичної музики,  емоційно-ціннісне ставлення до мистецтва, толерантне відношення дітей у спілкуванні між собою, працювати в команді для вирішення художньо – творчих завдань .

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: ноутбук,презентація, відеоматеріал, портрет композитора К.Глюка.  запис звуків природи; фонограми пісні « Барви рідної землі», «Дитинства світ».

Основні поняття для засвоєння: «народна» та « професійна» музика, «мелодія» як засіб виразності музики.

Твори , що вивчаються на уроці:

  • К.В.Глюк. Мелодія з опери « Орфей і Еврідіка»
  • « Барви рідної землі» - виконання пісні.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент.  Звучить музика « Мелодія» К.Глюка.

     Музичне вітання.

Добрий день вам , добрий день!

В світі музики фантазій і пісень,

Добрим будь, щедрим будь

І з мистецтвом у дивну путь! 

 

 

  1.  Актуалізація навчальної діяльності.

Фронтальне опитування класу. Пригадайте назву музичного твору, який ми слухали на попередньому уроці. Хто його автор? Розкажіть про шлях музики від творця до слухача.

  1. Повідомлення теми уроку.

Бесіда з учнями про історію музичного мистецтва.

О, Музико! Ти вічна, ти безсмертна!

« Прекрасне дарувати!»- твій девіз!

Ти вмієш, якщо треба , сльози втерти,

А як захочеш – доведеш до сліз…..

                                                             Надія Бойко.

  • Що таке музика?
  • Для чого вона існує?
  • Що ми називаємо музикою?

Сьогодні на уроці ми поговоримо про виникнення музики. Слово «музика» походить від грецького слова, що означає «мистецтво муз». У міфах Стародавньої Греції розповідається про дев’ять муз, кожна з яких представляла своє мистецтво  або науку. Так із глибини віків, за грецькими міфами, мистецтво муз дало початок музичному мистецтву. Яке супроводжує людину все життя. 

3.1.Музичний словничок

Музичне мистецтво — це вид мистецтва, в якому зміст передається за допомогою впорядкованих музичних звуків. Музика міцно пов'язана з іншими видами мистецтва, які оточують наше життя.( робота зі схемою)

  • Образотворче мистецтво( живопис, графіка,скульптура, архітектура,декоративне мистецтво)
  • Кіно;
  • Театр
  • Хореографія;
  • Література
  • Цирк.

Музика пов’язана із словом( в пісні, опері),сценічною дією( в театрі, кіно, цирку),танцем і жестом(в балеті),візуальними образами, які мають свою «застиглу музику»( в образотворчому мистецтві).

 

 

 

 

 

Музика виникла дуже давно. Існують різні погляди на її зародження. Деякі вчені вважають, що музика з'явилася з інтонації збудженого мовлення або співу птахів та голосових звуків тварин, від ритмів роботи первісних людей, їхніх звукових сигналів або магічних заклинань. У міфах і легендах  багатьох народів музика — могутня сила.

    3.2. Легенда про виникнення музики( з ігровими моментами)

Дуже-дуже давно жила сім’я первісних людей. Назвемо їх просто: чоловік, жінка та двоє їх діточок (хлопчик та дівчинка). На той час люди ще не вміли говорити, тому спілкувалися жестами або видавали окремі звуки.

Одного ранку сім’я вирішила помандрувати до лісу. Коли вони гуляли ним, то почули безліч звуків. Це спілкувалися між собою птахи. Хлопчик та дівчинка спробували відтворити звуки зозулі: ку-ку, ку-ку, ку-ку. Чоловік та жінка з великим задоволенням підтримали дітей і теж почали відтворювати звуки зозулі. Людина зрозуміла, що своїм голосом вона може видавати звуки різної висоти. Так прозвучала перша у світі мелодія. А першим музичним інструментом, яка виконала мелодію, стала сама людина.

Коли сім’я прямувала далі, то на одному із дерев  вони почули ще одну пташку. Звуки цієї пташки не були схожі на мелодійні звуки інших пташок. Тільки і було чутно: тук-тук-тук, тук-тук-тук. Це був дятел. Дівчинка почала плескати у долоні, а хлопчик почав розмірено притупувати. Так з’явився ритм.

Поки діти продовжували плескати та притупувати, чоловік почав плескати долонями по дереву. Але це було боляче. Поглянувши навколо, чоловік побачив палиці. Ними він почав ритмічно вистукувати по дереву. Тим часом жінка підняла два камінця і вдарила ними один по одному. Звук був гучний і дзвінкий. Саме так виникли перші ударні інструменти.

      Люди з давніх часів створювали різні музичні інструменти. В Африці, Південній Америці, Азії декілька сторіч тому корпусом для струнних інструментів був звичайний гарбуз, а в арабському інструменті ребабі — панцир черепахи. Стародавні рибалки виготовляли інструменти з мушель, а гончарі — з глиняних горщиків.

Музичне мистецтво пройшло великий історичний шлях свого розвитку — від найдавніших часів до наших днів. Це цілі епохи, які мали свої напрями та стилі: від музики стародавнього світу, епох Середньовіччя та Відродження, бароко, класицизму, романтизму, модернізму до сучасної електронної та естрадної музики.

Музику поділяють на народну і професійну.

 Народна музика — це традиційна музика різних народів та регіонів; часто передається з покоління в покоління усно. До народної музики належать народні пісні, інструментальні твори та музика до танців.

Професійна музика — це музика, створена композиторами; вона написана в певному жанрі, музичній формі, має свої засоби виразності та відображає музичний образ, який створив її автор.

 4. Музичне сприймання.

К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка».

Знайомство з творчістю композитора:

Крістоф  Віллібальд  Ґлюк — німецький композитор, автор понад 100 опер. Він був різнобічно обдарованим музикантом — грав на багатьох інструментах, співав, добре знав особливості балетного мистецтва, був видатним оперним диригентом. Опера «Орфей та Еврідіка» написана на основі давньогрецького міфу про співака і поета, який знав особливу силу музики.

        4.1.Музичний словничок.

Мелодія — це засіб виразності музики, що допомагає створити музичний образ. Це одноголосне вираження музичної думки; основний елемент музики. Музичний твір мелодійного, співучого характеру композитори іноді називають «мелодія».

  1. Аналіз музичного твору.

- Якими словами можна описати цю мелодію?

- Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?.

- Як ви гадаєте, чим ця історія пов'язана з історією музики?

-         Розкажіть про свої враження від прослуханої  музики.

6. Виконання творчого завдання.

Прослухайте мелодію композитора К.Глюка ще раз  і створіть на папері за допомогою пензлика та акварельних фарб той образ , який навіяла вам музика.

  1. Танцювальна  хвилинка « Подаруємо веселий настрій».

 

      8.   Вокально – хорова робота.

          - розспівування,

- вправи для розвитку музичного слуху та голосу( за вибором вчителя)

- виконання вивчених пісень( « Дитинства світ»)

  9. Виконання пісні « Барви рідної землі»

Розучування другого куплету пісні, виконання складних елементів мелодії, виконання пісні  під фонограмний супровід.

10. Виконання творчого завдання « Музичний супровід до пісні».

- виконання ритмічної вправи « Веселі долоньки».

- Гра на дитячих шумових інструментах ( створити музичний супровід до пісні).

11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

 Що ви знаєте про історію виникнення музики?

 Чим давня музика відрізняється від сучасної?

 На які види поділяється музика?

 Назвіть музичний твір про чарівну силу музики.

      - Який настрій у вас виник на протязі уроку ( «квітка настрою»)

12. Домашнє завдання.

Послухайте музику , яка вам подобається. Чи схожа вона на мелодію Орфея?

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Давидюк Оксана
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку