Урок музичного мистецтва "Сучасна музика. Стилі та напрямки"

Про матеріал

Урок музичного мистецтва в 7 класі на тему: "Сучасна музика. Стилі та напрямки" На допомогу вчителям музичного мистецтва. Разом з розробкою будуть додані всі матеріали до цього уроку. Репродукції картин, плюс і мінус пісні "Хуртовина", відео.

Перегляд файлу

Тема 2. Новаторство  в музичному мистецтві

 

 

Урок 17

Тема: Сучасна музика. Стилі та напрямки.

 

 

Мета. Ознайомити з поняттям «стиль» у музиці, надати стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, ознайомити з назвами сучасних стилів музики та поняттями «академічна музика», «розважальна музика», ознайомити із поняттями «авторський», «національний», «історичний» стилі в музиці, продовжити знайомство з творчістю В.А. Моцарта,  А.  Хачатуряна.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та на слух визначати характерні особливості музичних творів і звучання музичних інструментів, розвивати вміння виконувати пісні під акомпанемент музичного інструмента.

Виховувати інтерес до музичних творів минулого і сучасності, інтерес до творчості В.А. Моцарта, А. Хачатуряна та пісень сучасних українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів В.А. Моцарта, А. Хачатуряна, М. Катричка.

 

(формування ключових компетентностей:

 загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури; міжпредметна естетична компетентність: ознайомити з особливостями сучасної музики, стилями та напрямками, розглянути різновиди сучасної музики;

предметні компетентності: розвивати вміння учнів уважно слухати вокальну та інструментальну музику, давати характеристику засобам музичної виразності, вміння висловлювати власні музичні враження від музики минулого і сучасності; виховувати інтерес до слухання музики.

Обладнання: муз. інструмент, фоно- та нотна хрестоматії, підручник 7 кл., комп’ютер, проектор, екран.

Основні поняття для засвоєння:

«Музичний стиль», «скляна гармоніка», «авторський стиль», « адажіо»

Твори, що вивчаються на уроці:

Моцарт «Адажіо для скляної гармоніки».

Хачатурян «Адажіо з балету «Спартак»

Катричко «Хуртовина»

Тип уроку: введення в тему)

 

 

 

                                                Хід уроку

1. Вхід під пісню «Хуртовина»

Організаційний момент

Музичне привітання

Добрий ранок/2

Друзі вам/2

Будемо навчатись/2

Залюбки/2

2.Мотивація до навчання. (Повідомлення теми та завдань уроку.)

 

3.Актуалізація опорних знань.

іти, скажіть мені, будь ласка, з чим у вас асоціюється слово «музика»? Що для вас є музика?

(Відповіді)

-Як впливає музика на людину?

(Відповіді)

-Музика супроводжує нас скрізь і народжується в усьому, що нас оточує. 

Без музики неможливо уявити жодний захід. Музика розслабляє, піднімає настрій, відволікає від смутку і нудьги.

 

-А можна сказати, що музика – це розвага, яка завжди під рукою? Чому?

 

 (Відповіді)

- Сучасні технології дозволяють слухати музику, йдучи по вулиці або проїжджаючи в суспільному транспорті на заняття, роботу або зустріч.

 Музика така  різноманітна, що часом дуже складно дати правильний напрямок тієї чи іншої композиції.

-Відкрийте мені один секрет і скажіть, які ваші улюблені сучасні виконавці або колективи?

 

(Відповіді)

-А чи ви знаєте, в якому стилі написані ваші улюблені композиції?

(Відповіді)

-Давайте вияснимо, що ж таке стиль?

(Відповіді)

 

4.Засвоєння нових знань.

 

-Стиль-це сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей.

Поняттям «стиль» у музиці визначають значні етапи розвитку музичного мистецтва і не тільки музичного, а й образотворчого, архітектури, скульптури.

Наприклад: стиль бароко, для якого характерні пишність, багатство, вишуканість

(приклади)

Бах, Вівальді

 

Класицизм, який будується на підставі строгих канонів, тобто правил

(приклад)

Бетховен, Моцарт, Чайковський.

 

Романтизм, для якого головне-це почуття людини.

(приклад)

Шопен, Гріг, Ліст

 

Але розрізняють і інші значення поняття стилю. Стиль музики може визначати індивідуальну творчу манеру композитора. Тоді говорять про авторський стиль. Творчу манеру можна визначити не тільки в музиці, а й в образотворчому мистецтві. Ми зараз з вами спробуємо це зробити.

Розгляньте репродукції картин відомих художників. «Снігуронька» Віктора Васнецова і «Снігуронька» Михайла Врубеля.

 

-Що ви можете сказати про ці твори?

Я дам підказку. Одна картина написана в стилі символізм, а інша –в стилі реалізм.

-Назвіть, який художник в якому стилі працював?

(Відповіді)

 

Васнецов-реалізм, для якого характерне правдиве, обєктивне відображення дійсності.

Врубель-символізм, для якого характерно лише натякнути на предмет, але не називати його. Символісти вважали, що світ можна збагнути лише інтуїтивно.

 

 

Точно так само і в музиці.  Наприклад, навіть не знаючи твору, можна зрозуміти, що звучить музика Моцарта, тому що його називають світлим, сонячним композитором, тобто мелодія його творів, в основному легка, чарівна, світла.

 

-Поміркуйте, чи впізнали б ви музику Бетховена? Чому?

(Відповіді)

 

Серед створених музичних композицій існують твори в академічному стилі, музику такого стилю називають серйозною, і твори розважального характеру, які називають легкою музикою.

 

-Розгляньте скарбничку  стилів і напрямів сучасного музичного мистецтва, які називають легкою, розважальною музикою.(ст.. 96)

 

-Чи згодні ви, що ця музика легка, розважальна?

(Відповіді)

 

 

 

 

5.Музичне сприйняття.

Ми прослухаємо  два твори: Адажіо Вольфганга Амадея Моцарта та адажіо з балету «Спартак» Арама Хачатуряна.

 

-Діти, скажіть, будь ласка, що таке адажіо?

(Відповіді)

Повільний темп музики.

Частина симфонії, сонати чи концерту, яка написана в повільному темпі.

В балеті-повільний ліричний танець.

Отже, до вашої уваги Адажіо Моцарта. Зверніть увагу на інструмент, який виконує адажіо, а потім заспокойтеся, розслабтеся, можна покласти голови на руки і насолоджуйтеся.

(Слухання)

 

-Цікавий інструмент виконував твір. Цей інструмент називається скляна гармоніка. Ви могли його бачити і в іншому вигляді. В скляні посудини наливається різна кількість води. Торкаючись посудин вологими пальцями, виконавець видобуває звук різної висоти.

 

-Як ви думаєте, це сучасний інструмент?

 

Так, для цього інструменту писав ще Моцарт та інші композитори 18 століття, а відродив сучасний  інтерес до скляної гармоніки німецький музикант Бруно Хоффман.

 

-Чому цей твір має назву адажіо?

(Тому що написаний в повільному темпі)

 

-Зараз ви прослухаєте ще одне адажіо. Але перед тим, як прослухати цей твір, давайте обєднаємося в 3 групи. Прослухаєте і скажете:

1 група-До якої музики належать прослухані твори-до академічної чи розважальної? Чому?

 

2 група-Визначте характер мелодії кожного твору та засоби музичної виразності.

 

3 група- Які інструменти створили неповторний  музичний  образ в балеті?

 

(Слухання)

 

6.Аналіз музичних творів.

(Діти відповідають на поставлені перед слуханням запитання.)

1група:

 Моцарт-розважальна-легка (бо не спонукає до роздумів)

 

 Хачатурян-академічна-серйозна

 

 

 

2 група:

 Характер мелодії Моцарта-спокійна, просвітлена, розслаблена, мирна, добродушна, світла, легка.

Темп-спокійний, повільний.

 

Динаміка-помірно-тиха, одноманітна.

Тембр-прозорий, холодний.

 

Я:

-Який образ розкрив в своєму творі Хачатурян?

Так, це образ кохання між двома рабами-Спартаком та його коханою Фрігією. Їх вимушено розлучили. Спартака купив власник школи гладіаторів, а Фрігію продали в служниці. Вони таємно зустрілися, і саме ця сцена змальована в адажіо.

 

2 група продовжує:

-Скажіть, будь ласка, характер мелодії Хачатуряна був однаковий на протязі всього твору?

(Ні)

-Як він змінювався?

На початку-спокійна, розслаблена, лірична, зворушлива, задушевна.

Потім мелодія стає пристрасною, бурхливою, запальною, палкою.

Темп-на початку-спокійний, повільний.

Потім починає прискорюватися.

Динаміка-спочатку тиха, потім наростає до форте і навіть фортісімо.

 

-Ви дали характеристику засобів виразності і помітили, що змінюється і характер мелодії, і темп, і динаміка. Поміркуйте, чи змінюється образ?

(Ні, образ той самий-кохання, просто автор показав силу прояву почуттів-від ніжного до пристрасного)

 

3група

(струнні, флейта, арфа, гобой)

 

 

10. Розучування пісні.

 

Ми побачили, як тему кохання зобразив Хачатурян, композитор минулого століття, а тепер розглянемо тему кохання в творчості сучасного композитора Михайла Катричка, українського  композитора, баяніста, диригента. Михайло Катричко-автор понад 300 естрадних пісень, автор збірника для дітей шкільного віку «Шкільна моя пора».

 

 

 

 

 

 1. Розспівка

 

 2. Слухання пісні

 

 3. Аналіз прослуханого:

-Який образ змалював автор у пісні?(Образ кохання)

- Що автор має на думці, коли пише про хуртовину?

-В якому значенні використані слова «ще такої заметілі у житті в нас не було»-в прямому чи переносному?

-Що означають ці слова?

 

4. Власне  розучування пісні (1 куплет і приспів)

                                    а) по фразах(вчитель-учні);

                                    б) важкі місця-декламація в ритмі;

                                    в) одна половина класу-друга;

                                    г) вголос-«про себе».

-Молодці. А зараз уявіть себе на сцені артистами-співаками. Давайте виконаємо 1 куплет і приспів під мінусову фонограму. Будьте уважними, співайте не напружуючи голос, чітко проспівуйте слова і будьте артистичними.

 

11. Підсумковий ланцюжок

-А зараз давайте проведемо підсумковий ланцюжок. Ви по черзі задаєте один одному запитання і відповідаєте на них. Хто був дуже уважний на уроці, той справиться з завданням.

А ви всі були уважними.

-Що таке стиль?

-Які стилі минулого ви запамятали?

-Які сучасні стилі ви знаєте?

-Як ще називають музику в академічному стилі?

-Як ще називають розважальну музику?

-Які твори прослухали на уроці?

-З яким новим інструментом познайомилися?

-Який образ Хачатурян змалював у своєму творі?

-Що спільного між  вивченою піснею  та адажіо Хачатуряна?

 

 

Тож  ми  з вами перегорнули  ще  одну сторінку музичного мистецтва та познайомилися з новими поняттями та новими музичними творами.

 

12. Вихід з класу під музику.

 

doc
Додано
10 січня 2019
Переглядів
6653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку