Урок музичного мистецтва в 7 класі на тему: "Сучасна музика. Стилі та напрямки" На допомогу вчителям музичного мистецтва. Разом з розробкою будуть додані всі матеріали до цього уроку. Репродукції картин, плюс і мінус пісні "Хуртовина", відео.
Тема 2. Новаторство в музичному мистецтві
Урок 17
Тема: Сучасна музика. Стилі та напрямки.
Мета. Ознайомити з поняттям «стиль» у музиці, надати стислий огляд стилів музичного мистецтва в історії музики, ознайомити з назвами сучасних стилів музики та поняттями «академічна музика», «розважальна музика», ознайомити із поняттями «авторський», «національний», «історичний» стилі в музиці, продовжити знайомство з творчістю В.А. Моцарта, А. Хачатуряна.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та на слух визначати характерні особливості музичних творів і звучання музичних інструментів, розвивати вміння виконувати пісні під акомпанемент музичного інструмента.
Виховувати інтерес до музичних творів минулого і сучасності, інтерес до творчості В.А. Моцарта, А. Хачатуряна та пісень сучасних українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів В.А. Моцарта, А. Хачатуряна, М. Катричка.
(формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури; міжпредметна естетична компетентність: ознайомити з особливостями сучасної музики, стилями та напрямками, розглянути різновиди сучасної музики;
предметні компетентності: розвивати вміння учнів уважно слухати вокальну та інструментальну музику, давати характеристику засобам музичної виразності, вміння висловлювати власні музичні враження від музики минулого і сучасності; виховувати інтерес до слухання музики.
Обладнання: муз. інструмент, фоно- та нотна хрестоматії, підручник 7 кл., комп’ютер, проектор, екран.
Основні поняття для засвоєння:
«Музичний стиль», «скляна гармоніка», «авторський стиль», « адажіо»
Твори, що вивчаються на уроці:
Моцарт «Адажіо для скляної гармоніки».
Хачатурян «Адажіо з балету «Спартак»
Катричко «Хуртовина»
Тип уроку: введення в тему)
Хід уроку
1. Вхід під пісню «Хуртовина»
Організаційний момент
Музичне привітання
Добрий ранок/2
Друзі вам/2
Будемо навчатись/2
Залюбки/2
2.Мотивація до навчання. (Повідомлення теми та завдань уроку.)
3.Актуалізація опорних знань.
-Діти, скажіть мені, будь ласка, з чим у вас асоціюється слово «музика»? Що для вас є музика?
(Відповіді)
-Як впливає музика на людину?
(Відповіді)
-Музика супроводжує нас скрізь і народжується в усьому, що нас оточує.
Без музики неможливо уявити жодний захід. Музика розслабляє, піднімає настрій, відволікає від смутку і нудьги.
-А можна сказати, що музика – це розвага, яка завжди під рукою? Чому?
(Відповіді)
- Сучасні технології дозволяють слухати музику, йдучи по вулиці або проїжджаючи в суспільному транспорті на заняття, роботу або зустріч.
Музика така різноманітна, що часом дуже складно дати правильний напрямок тієї чи іншої композиції.
-Відкрийте мені один секрет і скажіть, які ваші улюблені сучасні виконавці або колективи?
(Відповіді)
-А чи ви знаєте, в якому стилі написані ваші улюблені композиції?
(Відповіді)
-Давайте вияснимо, що ж таке стиль?
(Відповіді)
4.Засвоєння нових знань.
-Стиль-це сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей.
Поняттям «стиль» у музиці визначають значні етапи розвитку музичного мистецтва і не тільки музичного, а й образотворчого, архітектури, скульптури.
Наприклад: стиль бароко, для якого характерні пишність, багатство, вишуканість
(приклади)
Бах, Вівальді
Класицизм, який будується на підставі строгих канонів, тобто правил
(приклад)
Бетховен, Моцарт, Чайковський.
Романтизм, для якого головне-це почуття людини.
(приклад)
Шопен, Гріг, Ліст
Але розрізняють і інші значення поняття стилю. Стиль музики може визначати індивідуальну творчу манеру композитора. Тоді говорять про авторський стиль. Творчу манеру можна визначити не тільки в музиці, а й в образотворчому мистецтві. Ми зараз з вами спробуємо це зробити.
Розгляньте репродукції картин відомих художників. «Снігуронька» Віктора Васнецова і «Снігуронька» Михайла Врубеля.
-Що ви можете сказати про ці твори?
Я дам підказку. Одна картина написана в стилі символізм, а інша –в стилі реалізм.
-Назвіть, який художник в якому стилі працював?
(Відповіді)
Васнецов-реалізм, для якого характерне правдиве, об’єктивне відображення дійсності.
Врубель-символізм, для якого характерно лише натякнути на предмет, але не називати його. Символісти вважали, що світ можна збагнути лише інтуїтивно.
Точно так само і в музиці. Наприклад, навіть не знаючи твору, можна зрозуміти, що звучить музика Моцарта, тому що його називають світлим, сонячним композитором, тобто мелодія його творів, в основному легка, чарівна, світла.
-Поміркуйте, чи впізнали б ви музику Бетховена? Чому?
(Відповіді)
Серед створених музичних композицій існують твори в академічному стилі, музику такого стилю називають серйозною, і твори розважального характеру, які називають легкою музикою.
-Розгляньте скарбничку стилів і напрямів сучасного музичного мистецтва, які називають легкою, розважальною музикою.(ст.. 96)
-Чи згодні ви, що ця музика легка, розважальна?
(Відповіді)
5.Музичне сприйняття.
Ми прослухаємо два твори: Адажіо Вольфганга Амадея Моцарта та адажіо з балету «Спартак» Арама Хачатуряна.
-Діти, скажіть, будь ласка, що таке адажіо?
(Відповіді)
Повільний темп музики.
Частина симфонії, сонати чи концерту, яка написана в повільному темпі.
В балеті-повільний ліричний танець.
Отже, до вашої уваги Адажіо Моцарта. Зверніть увагу на інструмент, який виконує адажіо, а потім заспокойтеся, розслабтеся, можна покласти голови на руки і насолоджуйтеся.
(Слухання)
-Цікавий інструмент виконував твір. Цей інструмент називається скляна гармоніка. Ви могли його бачити і в іншому вигляді. В скляні посудини наливається різна кількість води. Торкаючись посудин вологими пальцями, виконавець видобуває звук різної висоти.
-Як ви думаєте, це сучасний інструмент?
Так, для цього інструменту писав ще Моцарт та інші композитори 18 століття, а відродив сучасний інтерес до скляної гармоніки німецький музикант Бруно Хоффман.
-Чому цей твір має назву адажіо?
(Тому що написаний в повільному темпі)
-Зараз ви прослухаєте ще одне адажіо. Але перед тим, як прослухати цей твір, давайте об’єднаємося в 3 групи. Прослухаєте і скажете:
1 група-До якої музики належать прослухані твори-до академічної чи розважальної? Чому?
2 група-Визначте характер мелодії кожного твору та засоби музичної виразності.
3 група- Які інструменти створили неповторний музичний образ в балеті?
(Слухання)
6.Аналіз музичних творів.
(Діти відповідають на поставлені перед слуханням запитання.)
1група:
Моцарт-розважальна-легка (бо не спонукає до роздумів)
Хачатурян-академічна-серйозна
2 група:
Характер мелодії Моцарта-спокійна, просвітлена, розслаблена, мирна, добродушна, світла, легка.
Темп-спокійний, повільний.
Динаміка-помірно-тиха, одноманітна.
Тембр-прозорий, холодний.
Я:
-Який образ розкрив в своєму творі Хачатурян?
Так, це образ кохання між двома рабами-Спартаком та його коханою Фрігією. Їх вимушено розлучили. Спартака купив власник школи гладіаторів, а Фрігію продали в служниці. Вони таємно зустрілися, і саме ця сцена змальована в адажіо.
2 група продовжує:
-Скажіть, будь ласка, характер мелодії Хачатуряна був однаковий на протязі всього твору?
(Ні)
-Як він змінювався?
На початку-спокійна, розслаблена, лірична, зворушлива, задушевна.
Потім мелодія стає пристрасною, бурхливою, запальною, палкою.
Темп-на початку-спокійний, повільний.
Потім починає прискорюватися.
Динаміка-спочатку тиха, потім наростає до форте і навіть фортісімо.
-Ви дали характеристику засобів виразності і помітили, що змінюється і характер мелодії, і темп, і динаміка. Поміркуйте, чи змінюється образ?
(Ні, образ той самий-кохання, просто автор показав силу прояву почуттів-від ніжного до пристрасного)
3група
(струнні, флейта, арфа, гобой)
10. Розучування пісні.
Ми побачили, як тему кохання зобразив Хачатурян, композитор минулого століття, а тепер розглянемо тему кохання в творчості сучасного композитора Михайла Катричка, українського композитора, баяніста, диригента. Михайло Катричко-автор понад 300 естрадних пісень, автор збірника для дітей шкільного віку «Шкільна моя пора».
1. Розспівка
2. Слухання пісні
3. Аналіз прослуханого:
-Який образ змалював автор у пісні?(Образ кохання)
- Що автор має на думці, коли пише про хуртовину?
-В якому значенні використані слова «ще такої заметілі у житті в нас не було»-в прямому чи переносному?
-Що означають ці слова?
4. Власне розучування пісні (1 куплет і приспів)
а) по фразах(вчитель-учні);
б) важкі місця-декламація в ритмі;
в) одна половина класу-друга;
г) вголос-«про себе».
-Молодці. А зараз уявіть себе на сцені артистами-співаками. Давайте виконаємо 1 куплет і приспів під мінусову фонограму. Будьте уважними, співайте не напружуючи голос, чітко проспівуйте слова і будьте артистичними.
11. Підсумковий ланцюжок
-А зараз давайте проведемо підсумковий ланцюжок. Ви по черзі задаєте один одному запитання і відповідаєте на них. Хто був дуже уважний на уроці, той справиться з завданням.
А ви всі були уважними.
-Що таке стиль?
-Які стилі минулого ви запам’ятали?
-Які сучасні стилі ви знаєте?
-Як ще називають музику в академічному стилі?
-Як ще називають розважальну музику?
-Які твори прослухали на уроці?
-З яким новим інструментом познайомилися?
-Який образ Хачатурян змалював у своєму творі?
-Що спільного між вивченою піснею та адажіо Хачатуряна?
Тож ми з вами перегорнули ще одну сторінку музичного мистецтва та познайомилися з новими поняттями та новими музичними творами.
12. Вихід з класу під музику.