Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 8 Дата__________
Тема уроку: СВІТ ДИТЯЧИХ ІГОР.
Мета уроку: поширити знання учнів про українські ігри; розвивати в школярів пізнавальний інтерес до українського мистецтва, фантазію і емоційну сферу, предметні та міжпредметні компетентності, здатність відчувати характер і образний зміст твору, впізнавати за звучанням українські народні інструменти; виховувати інтелектуальну й творчу особистість майбутнього знавця й цінителя народного мистецтва. Пробуджувати бажання вивчати й пишатися культурою свого народу.
Музичний матеріал: українська народна пісня, «Вийди, вийди, сонечко» (в обробці Левка Ревуцького). «Базіка», музика Сергія Прокоф’єва, вірші Агнії Барто, (фрагмент). Маріан Коваль, опера «Вовк і семеро козенят» (фрагмент). Ю.Шевченко «Диво-місто Навпаки».
Обладнання: музичний інструмент, фонохрестоматія, музичний центр, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(вхід до класу під супровід укр.нар.пісні «Вийди, вийди, сонечко»)
Музичне вітання.
ІІ. МУЗИЧНА ГРАМОТА. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
Ви, напевно, як і всі діти, дуже полюбляєте грати в різні ігри. У давнину діти також любили різні забавки та ігри, більшість із яких супроводжувалася піснями жартівливого характеру: потішками, закличками, промовлянками, дражнилками, скоромовками, лічилками. Дуже часто саме дітлахи різного віку допомагали батькам по господарству, зокрема, пасти гусей, овець, корів. Звідси й виникли назви ігор: «Гуси», «Квочка», «Кози» тощо. Перед початком гри діти, зазвичай, промовляли лічилку, щоб визначити ролі кожного.
Лічилка — невеликий віршик із лічбою в дитячій грі. Виконується в чіткому ритмі.
КОТИЛАСЯ ТОРБА З ВЕЛИКОГО ГОРБА
Гра в піжмурки
Котилася торба
З великого горба,
А в тій торбі
Хліб-паляниця.
Кому доведеться
Першому жмуриться?
У давнину люди вірили в сили природи та слова, тому зверталися до природних явищ, стихій і об’єктів у коротких віршах — закличках. Люди вірили, що, промовляючи заклички, зможуть вплинути на погоду, врожайність або саму людину.
Пісні-заклички — короткі пісні, у яких звертаються до природи, довкілля, людини.
- Подивіться на нотний запис однієї із закличок. Яку пісню вона вам нагадала?
(слухання української народної пісні, «Вийди, вийди, сонечко»
в обробці Левка Ревуцького)
- Для чого і коли співають цю пісню?
- Зімпровізуй власну мелодію заклички на слова цієї пісні?
- З яким настроєм необхідно її виконувати?
Скоромовки — невеликі промовки гумористичного характеру.
Скоромовка може складатися лише з однієї фрази, яка будується на поєднанні (повторенні) слів і звуків, складних для вимови.
- Пригадайте музичний твір С. Прокоф’єва на вірші А. Барто «Базіка». Чи трапляються в ньому елементи скоромовки? У чому виявляються особливості цього твору?
(слухання «Базіка», музика Сергія Прокоф’єва, вірші Агнії Барто, (фрагмент))
Дражнилки — ритмізовані вислови, якими одні діти виражають власне недружнє ставлення до інших.
- Пригадайте оперу Маріана Коваля «Вовк і семеро козенят». Як дражнилися козенята?
(слухання: Маріан Коваль, опера «Вовк і семеро козенят» (фрагмент сцени гри))
- Про кого з козенят вигадали дражнилку? Як реагує Мазилко на дражнилку?
ІІІ. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
(вивчення пісні «Диво-місто Навпаки»
слова Ф. Млинченка, музика Ю. Шевченка)
- Допоможіть Тріольчику обрати слова, які характеризують музичну мову пісні «Диво-місто Навпаки». Виконай пісню в характері.
Мелодія низхідна, висхідна, стрибкоподібна
Лад мажор, мінор
Ритм рівномірний, нерівномірний
Темп повільний, помірний, швидкий
Динаміка тихо-гучно, гучно-тихо
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ.
— Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
— Які її образи?
— Які почуття вона у вас викликала?
За бажанням. Поцікавтеся в батьків, чи пам’ятають вони лічилки зі свого дитинства. Запишіть їх у зошит.
(учні виходять з класу під пісні «Диво-місто Навпаки»)
1