Урок музичного мистецтва "СЯЙВО КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ (продовження)"

Про матеріал
Урок музичного мистецтва "СЯЙВО КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ (продовження)" 4 клас І семестр за підручником Л.Аристової, В.Сергієнко
Перегляд файлу

Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.

4 клас І семестр

        урок  6            Дата__________

 

Тема уроку: СЯЙВО КОЗАЦЬКОЇ СЛАВИ (продовження).

Мета: визначити особливості історичної пісні як жанру народної творчості; розвивати навички  власного співу, вокально – хорові навички; виховувати інтерес і повагу до героїчного минулого українського народу, почуття патріотизму.

Музичний матеріал: Є.Адамцевич «Запорозький марш»; С.Гулак-Артемовський танці з опери «Запорожець за Дунаєм»; українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть».

Обладнання: музичний інструмент, фонохрестоматія, музичний центр, ілюстрації, підручник.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

 

ХІД УРОКУ

І.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 

(Учні входять до класу під музичний супровід

«Запорізького маршу» Євгена Адамцевича)

 

             Музичне вітання.

 

- Козацька слава невмируща! А в якому характері написані козацькі пісні?              

- Скористайтеся підказкою короля Ритма. Поясніть, чому ви так вважаєте.

 

   

ІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.

Більшу частину свого життя козаки проводили в численних походах, оскільки постійно виникала необхідність обороняти українські землі від воро­гів, визволяти побратимів із полону в сусідніх державах (зокрема, у Кримському ханстві, Туреччині). Такі походи могли тривати місяцями, тому й не дивно, що під час степових і морських подорожей козаки складали чимало пісень, аби підняти свій бойовий дух.

 

- Який характер, на вашу думку, має похідна козацька музика?

- Який з музичних героїв уособлює цю музику?

 

 image24 

 

(слухання Євгена Адамцевича «Запорозький марш»)

 

- Який характер твору?

- Що виникло у вашій уяві під час прослуховування маршу?

- Як змінюється динаміка?

- Інтонації якої пісні використав композитор у цьому творі? Скористайтеся підказкою Королеви Мелодії.

  

 

ІІІ. МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

«Запорізький марш» вважається народним музичним твором, який відтворив бандурист Євген Адамцевич: «У 1926 році я почув мелодію: першу частину від кобзаря Положая Івана Кириловича, другу частину — мажорну, сам склав, і, з’єднавши до купи, дав назву Запорізького маршу». Уперше публічно Євген Адамцевич виконав марш у 1969 р. на концерті в Київському оперному театрі імені Тараса Шевченка. Очевидці розповідали, що Є. Адамцевич виконував марш дуже виразно, енергійно, вкладаючи всю свою майстерність й емоційну образність. У неймовірному потягові сердець за мелодією люди підводилися з місць. Вибухнула ще нечувана під цим склепінням громовиця оплесків. Мені важко переповісти, що було після першого виконання «Запорізького маршу». Скажу лише, що старий Адамцевич виконав його на вимогу публіки тричі. Стало зрозуміло: відбулося щось надзвичайне. Над зачарованим залом зайнялася і згасла чудова мить, яку повторити, затримати ніхто не зможе».

 

- Козаки полюбляли не лише співати, а й танцювати. Пригадайте, як називається їхній улюблений танець?

 

В опері «Запорожець за Дунаєм» видатного українського композитора Семена Гулака-Артемовського звучать п’ять танців: дівочий хоровод, «Український танок»,«Чорноморський козак», «Запорозький козак», «Козачок». За сюжетом опери, хлопці й дівчата повертаються з

поля — закінчилися жнива й розпочалося свято врожаю,яке неможливо уявити без танців і пісень. Усі танці, що виконуються на сцені, — різного характеру. У музиці танців композитор намагався відобразити козацький дух,гумор, мужність і оптимізм.

 

 

(слухання Семен Гулак-Артемовський, танці з опери «Запорожець за Дунаєм»)

 

-  Який характер танцю?

- Як змінюється мелодія, ритм, динаміка?

- Що притаманне українським танцям, які прослухали?

 

ІV. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.

Розспівування.

 

(продовжити розучування укр.нар.пісні «Ой на горі та женці жнуть»)

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. - Допоможіть Тріольчику обрати  слова, які характеризують музику танців з опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм».

 

 

2. - Пригадайте марш, який слухали на уроці. Установіть відповідність.

 

   «Запорізький марш»    Самійло Яшний

  «Козацький марш»    Євген Адамцевич

 

3. За бажанням. Уявіть себе компози­тором, що пише героїчну оперу. Яку із прослуханих пісень, на вашу думку, можна використати для розкриття героїчної теми?

 

Твори українських митців історичної тематики втілили непереможний дух українського козацтва, любов до волі і рідної землі. Вони пробуджують в нас гордість за героїчних предків, бажання бути схожими на них.

 

(вихід з класу під супровід маршу на вибір учнів)

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Палій Олена
Додано
26 березня 2019
Переглядів
1945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку