Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 7 Дата__________
Тема уроку: ЖАРТІВЛИВІ ПІСНІ.
Мета: розкрити жанрові особливості жартівливих пісень, їх морально-естетичну сутність, зв'язок пісні, музики з життям; розвивати вміння учнів логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати пісні; виховувати ціннісне ставлення до народної творчості, духовні, моральні якості творчої особистості (працелюбство, любов до музики, бажання творити).
Музичний матеріал: українська народна пісня «Дівка в сінях стояла». М.Калачевський, «Українська симфонія» (друга частина). Українська народна пісня «Сіяв мужик просо».
Обладнання: музичний інструмент, фонохрестоматія, музичний центр, ілюстрації, портрет композитора, підручник.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(учні входять до класу під супровід пісні «Сіяв мужик просо»)
Музичне вітання.
Усі полюбляють гумор і жарти. Український народ створив безліч гумористичних бувальщин, пісень і казок.
- Пригадай жартівливі пісні, які співали або слухали. Що їм притаманне?
ІІ. МУЗИЧНА ГРАМОТА.
Жартівливі пісні відображають життя та побут українського народу. Виникли такі пісні дуже давно, вони мають багато спільного з гумором і сатирою різних слов’янських народів.
- А про кого співають у жартівливих піснях?
Часто персонажами жартівливих пісень є дівчата та хлопці. У піснях кепкують над такими вадами, як лінь, безгосподарність, недбальство, і недотепність, нескромність, легковажність. У піснях розповідають про різні недоречні ситуації, безглузді суперечки.
Жартівливі пісні — музично-поетичні твори, у яких виражається народний гумор і дотепність.
- Подивіться на нотний запис однієї з українських народних пісень (див нот запис. Грицю, Грицю до роботи). Як називається цей твір? Чи може він належати до жартівливих пісень?
ІІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
(слухання української народної пісні «Дівка в сінях стояла»)
- У якому характері виконується пісня?
- Про що йдеться в пісні?
- До яких пісень вона належить - протяжних чи танцювальних?
- Послухайте, як композитор М. Калачевський використав цю пісню у своїй «Українській симфонії».
(слухання «Українська симфонія» (II частина) М. Калачевського)
- Як змінилася мелодія в оркестровому звучанні?
- Яких нових ознак набула її мелодія?
ІV. ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА.
Михайло Калачевський — український композитор, піаніст. Народився в середині 19 століття на Кіровоградщині. Рано втратив батьків, виховувався родичами на Херсонщині. Дитинство минало в оточенні народної музики, тому й не дивно, що найвідомішим твором композитора вважається «Українська симфонія».
Цей твір М. Калачевський написав як студентську дипломну роботу в Лейпцизькій консерваторії. У симфонії композитор використав чимало українських народних пісень, зберігши їхні жанрові особливості. Завдяки можливостям оркестру пісенний фольклор набув великої музичної форми та образного змісту.
Після навчання за кордоном композитор повернувся в Україну й оселився в м. Кременчуці (Полтавська обл.). Саме тут у 1901 р. уперше на рідній землі прозвучала «Українська симфонія» в оркестровому виконанні. Після звучання кожної частини твору слухачі викликали гучними оплесками автора на сцену. Сьогодні «Українську симфонію» виконують найвідоміші оркестри України.
V. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
- Послухайте одну з жартівливих пісень. Зверніть увагу на її зміст поміркуйте над характером твору, засобами музичної виразності, які сприяли розкриттю образу пісні.
(слухання укр.нар.пісні «Сіяв мужик просо» у виконанні вчителя чи в записі)
У пісні «Сіяв мужик просо» жінка в’їдливо глузує над чоловіком, висміюється впертість жінки, її прагнення завжди настояти на своєму, навіть якщо це межує з дурістю. Музиці характерна жвавість, простота мелодії, чіткість ритму, навіть танцювальність. Зверніть увагу! Музика другої половини кожного куплету повторюється, тому в нотному записі використовують знак «реприза». Домагатися виразного й емоційного виконання, чіткого промовляння всіх слів.
(розучування першого та другого куплетів української народної пісні
«Сіяв мужик просо»)
- Допоможіть Тріольчику визначити, до якої групи пісень належить українська народна пісня «Сіяв мужик просо».
- Визначте за нотним записом пісню. До яких народних пісень вона належить? Проспівайте.
VІ. МУЗИЧНО-ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ.
- Уявіть себе композитором і спробуйте придумати мелодію до одного з жартівливих віршів.
Пряник
— У вас зуби є, дідусю? — онучок питає.
Дід журливо посміхнувся: — Давно вже немає. —
Це почувши, хлопченятко зраділо без краю:
— Тоді пряник потримайте, а я пострибаю
Павло Глазовий
Нескладниця
Ось така є нескладниця:
Сів комарик на лежницю;
Сів, - і миттю провалився,
В синім небі опинився.
А на небі під землею
Бородата шаста фея:
На ногах серіжки,
На вухах - босоніжки.
Олександр Віженко
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
- Оберіть назву пісні, яку використав М. Калачевський у своїй симфонії.
• українська народна пісня
«СІЯВ МУЖИК ПРОСО»
• українська народна пісня
«ГРИЦЮ, ГРИЦЮ, ДО РОБОТИ»
• українська народна пісня
«ДІВКА В СІНЯХ СТОЯЛА»
Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром української пісенної творчості – жартівливими піснями Почуття гумору завжди допомагає людині у житті, робить її сильнішою, бо вміння сміятися, навіть у скрутні часи, свідчить про силу духу і характеру людини.
(учні виходять з класу під супровід укр. нар. пісні «Сіяв мужик просо)
1