Підготувала
вчитель музичного мистецтва
Ізюменко Юлія Миколаївна
Вчитель 2 категорії
КЗ « Полтавська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів №34»
Урок № 26. У КРАЇНІ МУЗИКИ ЗАВЖДИ ЛАД
Мета уроку :
• навчальна: продовжувати знайомити учнів з особливостями та властивостями музичної мови; надати визначення понять «лад», «мажор», «мінор»; вчити учнів впізнавати мажорний та мінорний лади;
• розвивальна: розвивати емоційну сферу учнів, уміння розрізняти настрої музики;
• виховна: виховувати культуру слухання музики та прищеплювати учням зацікавленість нею.
Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весела. Сумна», Р. Шуман «Перша втрата», К. Сен- Санс «Королівський марш Лева», поспівка «Мінор-мажор», пісня про «Пиптика», пісня про «Кицю», розминка «Черепаха», розучування пісня «Дружба».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Р. Шумана, Л. ван Бетховена, К. Сен- Санса.
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія; зображення мурахи, мавпи та лева; роздавальний матеріал (картки із зображенням сонечка або хмаринки).
Тип уроку: комбінований урок.
Учні входять до класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен-Санса).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми познайомимося ще з двома мешканцями країни Музика, навчимося краще розуміти музичну мову.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. На початку уроку звучала музика: мелодія мандрувала то вгору, то вниз, акорди змінювали один одний. Після знайомства з музичними звуками ми побачили, що всі вони, як і люди, дружать між собою. Таку співдружність музичних звуків називають ладом. Від ладу залежить, веселою буде музика чи сумною, радісною чи похмурою. Познайомтесь із двома братами – ладами.
Звуть мене сеньйор Мажор!
Знайомству з вами радий!
Приношу усмішки вам я,
Та вся музичная сім’я.
— Ну а моє ім’я — Мінор,
І ось що вам скажу,
Що сум завжди мій компаньйон,
Зі сміхом — не дружу.
Ось такі вони — брати-лади!
♦ Чи схожі вони між собою?
♦ Чи запам’ятали ви, як їх звуть?
♦ Хто з них веселун, а хто — сумний?
Мажор любить сонце та сміх, а Мінор — дощик і сум. Музичні звуки, збираючись біля Мажору, весело співають, сміються й радіють, а коли хочуть поспілкуватися з Мінором, то починають мріяти, згадують сумні хвилини та іноді плачуть. Отже, почувши веселу музику, позначатимемо її «сонечком», а сумну — «хмаринкою».
Робота з поняттями. Гра впізнавання мажору та мінору.
З давніх часів слово «лад» означає мир, згоду та порядок, а в музиці лад — це злагоджене поєднання звуків різної висоти. Лад світлого, радісного звучання — мажор; лад сумного, мрійливого звучання — мінор.
Слухання музики
Учитель. Пригадайте, ще у другій чверті ми ознайомились із твором «Весела. Сумна».
♦ Пригадайте, хто створив цю п’єсу.
Слухання п'єси «Весела. Сумна» Л. ван Бетховена
♦ Яким є характер музики?
♦ Чи весь час музика однакова за настроєм?
Настрій у п’єсі змінюється тричі.
♦ Викладіть на парті у відповідному порядку «сонечка» та «хмаринки».
♦ Який лад ми почули у першій частині, а який — у другій?
♦ У якому ладі композитор завершив цей твір?
Я хочу перевірити вашу кмітливість. Послухайте п’єсу Р. Шумана та оберіть малюнок — сонечко чи хмаринку, який би показав настрій цієї п’єси.
Слухання твору «Перша втрата» Р. Шумана
♦ Який лад зустріли ми в цій п’єсі?
Хоча цю музику ніхто не співав, але вона дуже схожа на пісню, тобто має пісенний характер.
♦ Якби це була б пісня, то з якими словами?
Так, вона розповіла б про якісь сумні події. Композитор Р. Шуман назвав її «Першою втратою».
Гра «Гастролер-музикант»
У ході уроку вчителеві допомагає приїжджий «гастролер» — учень, який вчиться грати на музичному інструменті. Він виконує підготовлену п’єсу та стисло розповідає про неї.
Гра «Круглий стіл»
Учні за власним бажанням висловлюються про почуту музику.
Учитель. А зараз прозвучить ще один твір. Здогадайтеся, до якого ладу підходить ця музика.
Слухання твору «Королівський марш Лева» К. Сен-Санса
♦ Знайдіть картку (сонечко або хмаринку), що відповідає характерові твору.
♦ Оберіть слова, що характеризують мажорний та мінорний лади: журливий, сонячний, сумний, яскравий, затемнений, світлий.
Вокально-хорова робота
Вивчення поспівки «Мінор-мажор»з показом руху мелодії рукою (звернути увагу на настрій та характер її виконання)
Повторення (визначення її ладу та характеру)
1. Пісня про «Пиптика» (повторення),
2. Пісня про «Кицю»(повторення, з рухами),
3. Музична розминка «Черепаха» ,
4. Розучування пісня «Дружба».
Дружба.
Вступ.
1.
Ти щасливий, якщо в тебе друзі є,
Кожен день чекає справи чим стає,
Справжні друзі поруч радості, любі - бі – бі,
Дарувати радість хочеться й тобі.
Приспів.
Справжня дружба меж не знає,
Дружба все перемагає.
Якщо друзів є багато,
Кожен день для тебе свято.
2.
То ж, мерщій до нас, часу не гай,
Сміливіше руку ближньому подай.
Сонцю й небу, всім навколо посміхнись,
Радістю своєю, з світом поділись.
Приспів.
Справжня дружба меж не знає,
Дружба все перемагає.
Якщо друзів є багато,
Кожен день для тебе свято.
Лай – лай – лай - ла, ла - ла - ла - ла,
Лай – лай – лай - ла, ла - ла - ла - ла,
Якщо друзів є багато,
Кожен день для тебе свято.
Йо – хоооооо.
Програш.
Приспів.
Справжня дружба меж не знає,
Дружба все перемагає.
Якщо друзів є багато,
Кожен день для тебе свято.
КОДА.
Робота на д текстом, мелодією. Пояснення слів, роз’яснення їх значення.
Робота над диханням в пісні, слідкуємо над чистотою інтонування.
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
♦ 3 якими мешканцями країни Музика ми познайомилися?
♦ Який характер має мажор? мінор?
♦ Які п’єси ми почули і який у них лад?
Учитель, Отже, сьогодні ми дізналися про ще один засіб музичної виразності — лад, завдяки якому музика дарує нам радість і сум, мрійливість та бадьорість - усю яскраву палітру наших почуттів.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Королівський марш Лева» К. Сен Санса).