курс «Музичне мистецтво» 7 клас ( ІІ семестр, урок № 28)
Музичне мистецтво 7 клас /Л.М. Масол, Л.С. Аристова – Харків: Сиция,2015
Тема ІІ семестру: Новаторство в музичному мистецтві
Тема уроку №28: Музика в мультиплікації. Українська анімація.
Мета уроку: навчальна: ознайомити дітей з жанром кіномистецтва – мультиплікацією; надати доступні відомості про творчу діяльність людей, які створюють музику і мультфільми; навчити розуміти особливості аранжування народної музики та специфіку традиційної і сучасної обробки народної музики; навчити виразно виконувати пісні, надати можливість самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і новаторства.
Розвиваюча: через емоційний зміст музики М. Скорика, Б. Буєвського, В. Губи, І. Поклада вплинути на емоції та почуття учнів; розвивати вокально-хорові та музичноритмічні навички; створити умови для прояву самостійності у процесі пізнання музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності; за допомогою мистецьких прикладів уроку формувати творчі здібності учнів.
Виховна: надати можливість висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності; виховувати емоційну чутливість, здатність до емоційних хвилювань; виховувати любов до музичного мистецтва, вітчизняної анімації, інтерес та повагу до творчості композиторів та режисерів.
Твори для слухання: Мирослав Скорик, музика з м/ф «Як козаки куліш варили», Борис Буєвський, музика з м/ф «Як козаки у футбол грали», Ігор Поклад, музика з м/ф «Як козаки мушкетерам допомагали», «Як козаки на весіллі гуляли‖, Володимир Губа,
музика з м/ф «Як козаки сіль купували», документальний фільм «Зроблено в Україні. Як козаки…»
Хорове музикування: «Гей, ви, козаченьки» муз. Г. Татарченка, вірші В. Крищенка Використання засобів мультимедіа: відеоряд: М/ф «Про козаків» (режисер В. Дахно, 1967–1989), М/ф «Пригоди капітана Врунгеля» (режисер Д. Черкаський, 1976–1979). Додатковий матеріал: М/ф «Лікар Айболить» (режисер Д. Черкаський, 1985), М/ф
«Острів скарбів» (режисер Д. Черкаський, 1988).
Обладнання: музичний інструмент фортепіано, ПК, відео проектор, слайд-презентація, музичний компас.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку:
I.Організаційна частина.
Вхід учнів під звучання музики з м/ф «Як козаки куліш варили” Мирослава Скорика. Музичне привітання.
II. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мета уроку та очікуваних результатів.
2.1. Перевірка попередньо отриманих знань та оголошення теми уроку (через
розгадування кросворду): -
Перелічте назви найвідоміших мультиплікаційних фільмів в Україні і отримайте ключове слово (ключове слово – червона вертикаль, яку визначать учні: українська).
1 Назва мультиплікаційного фільму («Гуси-лебеді»)
2 Назва мультиплікаційного фільму («Коник-Горбоконик»)
3 Головна героїня мультиплікаційного фільму «Пластилінова…» (Ворона)
4 Назва мультиплікаційного фільму («Лікар-Айболить»)
5 Як звали капітана яхти «Победа»
(Врунгель)
6 Назва мультиплікаційного фільму («Острів - Скарбів»)
7 Головні герої мультиплікаційного фільму (Козаки)
8 Назвіть вид кіномистецтва, твір якого виготовляється шляхом знімання послідовних фаз руху намальованих або об’ємних (Анімація)
Всі перелічені Вами мультфільми – гордість української мультиплікації, але що Вам відомо про українську анімацію?
2.2. Оголошення теми уроку, мети та очікуваних резільтатів.
III. Основна частина.
3.1.Вчитель: Сучасний кінематограф не можна уявити без музики, але що може означати
знайоме з дитинства слово МУЛЬТИПЛІКАЦІЯ? - Що вам відомо про те, як створюють мультфільми? (відповіді учнів). Мультфільми створюють художники- мультиплікатори. Їх ще називають аніматорами, тому, що вони оживляють малюнки. Назва анімаційне кіно походить від (робота учнів зі словниками)
Слова “аніма”, що означає “душа” і слова “мульті”, в перекладі – “багато”
Треба намалювати дуже багато кадрів, щоб застиглі образи почали рухатися. Плівка у кінопроекторі біжить зі швидкістю 24 кадри за секунду. Уявіть, скільки потрібно малюнків для фільму, який триває 10 хвилин! (робота учнів зі словниками)
На кіностудії працюють люди багатьох професій. Наприклад, мультфільм не можна створити без режисера, який придумує фільм і добирає акторів на різні ролі. Потрібні також сценаристи, які вигадують історію, бутафори, які виготовляють предмети та декорації, звукорежисери, що записують фонограму.
Українська анімація відома далеко за межами нашої країни. Вітчизняні митці створили чимало мультфільмів як для дорослих, так і для юних глядачів. Поряд із режисерами й художниками-мультиплікаторами значна заслуга в успіхах української мультиплікації належить композиторам, які створюють цікаву музику до фільмів.
Найвідомішими в українському кінематографі стали дев’ять короткометражних мультфільмів про пригоди козаків. Автор сценарію і режисер легендарного козацького серіалу — Володимир Дахно
(Показ портрету).
Герої цих мультфільмів — козаки Грай, Око і Тур. Це своєрідні національні символи, оскільки в їхніх образах відображаються найкращі риси українського народу: сміливість і допитливість, кмітливість і готовність допомогти ближньому, доброта і щирість.
ІV. Перевірка домашнього завдання (робота в групах).
І група – історики: Перший мульфільм циклу «Як козаки…» українські глядачі
побачили в далекому 1967 р., останній вийшов у 1995 р. В одному з інтерв’ю Володимир Дахно згадував цікаві історії про створення фільмів: «Я не дуже довго мудрував з козаками. Взяв та намалював трьох запорожців схожих на трьох мушкетерів. Один вийшов кругленький і низенький, другий — худий і високий, третій — здоровий та рум’яний молодець. Потім мені казали, що я дуже точно передав в цих персонажах український характер». Імена козаків у мультфільмах не звучать, адже згідно зі сценарієм у проектах відсутні діалоги (за винятком вступного або заключного тексту від автора). Проте і без слів все стає зрозумілим, бо всі сцени й дії легко сприймаються.
ІІ група – дослідники: Оскільки персонажі мультфільмів не мають реплік, замість них великого значення набуває музичний супровід. Музику для різних епізодів написали відомі українські композитори: Мирослав Скорик, Борис Буєвський, Володимир Губа, Ігор Поклад. (показ фотоматеріалів)
Мирослав Скорик Борис Буєвський Володимир Губа Ігор Поклад
Характерною особливістю цих фільмів було використання прийому типологізації. Так, головні персонажі Око, Грай та Тур є уособленням і певних типів, і рис українського національного характеру.
ІІІ група - мистецтвознавці: За сюжетом мультфільмів персонажі потрапляють в усілякі пригоди, зустрічаються з людьми різних країних, епох: мушкетерами, античними богами та олімпійцями, навіть з прибульцями. Демонструвати чудеса козацьких подорожей і перемог допомагає музика. Композитори намагалися підкреслити характерні рухи персонажів шляхом зміни ритму, темпу й гучності музики. У всіх фільмах можна почути інтонації українських народних пісень, танців, маршів. Мирослав Скорик використовує також вокаліз (спів на «ту-ду-ду…»), а Ігор Поклад в останньому фільмі включає народну пісню.
Перегляд документального фільму «Зроблено в Україні. Як козаки…» Учитель:- Поміркуйте, які музичні інструменти можуть передати удар булави, стрибок
з висоти на землю? - А які музичні інструменти можуть зобразити замріяність закоханого козака чи тужливі
думки героя за рідною землею? Перегляд відео-фрагментів мультфільмів про козаків. Аналіз за планом:
1. Розкажіть про своє враження від твору.
2. Назвіть характерні особливості звучання музики. Мультиплікаційного ряду.
3. Чи сподобалися ці твори, чим саме?
4. Які грані творчості підсилили дует музики і мультиплікації? (яскравість портретних характеристик образів, неповторна ритмічна розкутість, фантазія тощо) 5. Дайте характеристику музичному супроводу.
6. Як музика відповідає подіям, що відбуваються?
Цікавим продовженням історії про анімаційних козаків можна вважати комп’ютерну гру-квест «Як козаки Мону Лізу шукали».
Квест (з англ. «qаest » — пошуки) — пригодницька гра, один з основних жанрів
комп’ютерних ігор, що вимагають від гравця розумових рішень для просування по сюжету.
Учитель: Серед зразків української анімації для дітей надзвичайної популярності у 19701980-х роках здобули багатосерійні фільми «Пригоди капітана Врунгеля» та «Лікар Айболить» режисера Давида Черкаського. Музику до цих мультиплікаційних історій написав Георгій Фіртіч.(показ фотоматеріалів)
Давид Черкаський Георгій Фіртіч
Мультфільм «Пригоди капітана Врунгеля» про навколосвітні подорожі досвідченого моряка Врунгеля, який погоджується взяти участь у міжнародній вітрильній регаті (змаганнях на яхтах). Однак на борт його судна потрапляє викрадена з музею статуя Венери, на яку полюють агент Ікс-ікс-нуль-нуль-ікс і безжалісні гангстери. Неймовірні пригоди героїв супроводжуються музикою, піснями, з-поміж яких найвідомішою є комічно-пародійна пісня «Ми — бандито, гангстерито… » на вірші Є. Чеповецького.
Привертає увагу дітей та дорослих сім серій мультфільму про доброго лікаря Айболита,
який лікує звірів у себе вдома і рятує їх від страшного розбійника. Учитель: Класикою української кінематографії сьогодні вважається двосерійний пригодницький анімаційно-ігровий фільм «Острів скарбів», режисером якого став успішний уже на той час Д. Черкаський. «Острів скарбів» створено за мотивами однойменного роману Р.-Л. Стівенсона, у якому йдеться про пошуки скарбів легендарного пірата Флінта. Особливістю мультфільму є те, що в ньому вдосталь жартів і кумедних ситуацій, багато з яких є нічим іншим, як пародією на американські мультфільми та вестерни. Мультиплікаційний розвиток сюжету переривається музичними номерами — кліпами, знятими за участі акторів, які «ілюструють» події. Пізніше сюжет мультфільму ліг в основу сценарію мюзиклу, музику до якого написав український композитор Володимир Бистряков. У музичних номерах використано і пісні з анімаційної кінострічки, і нові композиції.
Перегляд відео-фрагментів українських мультфільмів «Пригоди капітана Врунгеля»
«Лікар Айболить», «Острів скарбів». - Яка музика привернула вашу увагу?
- Яка пісня вам найбільше сподобалася? Чому?
IV. Вокально-хорова робота.
Розучування й виконання пісні «Гей, ви, козаченьки» муз. Г. Татарченка, вірші
В. Крищенка.
Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти, І сонце нам шле свій привіт. Ми роду козацького діти, Землі української світ.
Запорізька Січ! Мабуть, немає жодної людини на нашій багатостраждальній Україні, яка б не знала про славну Запорізьку Січ, про січове лицарство-козацтво, про героїчні звитяги, про походи та подвиги козаків.
Пам'ять наступних поколінь про ―козацьку славу‖ – саме на це спрямована головна думка чудової пісні «Гей, ви, козаченьки», яку подарував нам творчий союз композитора Геннадія Татарченка і поета Вадима Крищенка.
- виконання поспівок;
- вивчення мелодії, тексту, робота над чистотою інтонування, унісоном.
- виконання пісні.
V. Підсумок уроку. - Поясніть поняття «мультиплікації», або «анімації».
- Розкажіть про значення музики в мультфільмах на прикладах.
- Прочитайте імена та прізвища режисерів та композиторів, за допомогою музичного компасу.
VI. Домашнє завдання:
Створення музичного проекту (групова робота): перегляньте мультфільми, про які йдеться у темі нашого уроку та запропонуйте ідеї комп’ютерних ігор за сюжетами мультфільмів. Продумайте та обговоріть варіанти відповідної музики для супроводу гри.
Для ознайомлення відвідайте веб-сайт гри «Острів Скарбів».
Вихід учнів під звучання музики з м/ф «Як козаки куліш варили” Мирослава Скорика.