Урок музики № 6 в 3 класі 1 семестрі
Тема уроку. Маршовість – важлива якість музики.
Мета: Вчити дітей аналізувати музичні твори, виділяти в них музичні особливості, ознайомитися з такою особливістю як маршовість, знати її характерні риси, засвоїти такі засоби музичної виразності як лад, темп, ритм, динаміка; розвивати вокально-хорові, творчі здібності, музично-естетичний смак; виховувати любов до музики класичних творів.
ТЗН: ноутбук.
Наочність: портрети композиторів, музичні інструменти.
Тип уроку: урок поглиблення в тему.
Хід уроку:
1. Музичне привітання.
2. Актуалізація знань:
- Сьогодні на уроці ми з вами знов перетворимося на допитливих інтерв’юєрів, та подивимось, чи всі гарно засвоїли попередню тему уроку.
Гра «Інтервьюєр»
(Діти задають один одному запитання).
- З якою темою ви знайомились на минулому уроці? (Яскраві ритми танцювальності).
- Які риси має танцювальність? (Жвавість, ритмічність, динамічність).
- З якими музичними творами ви познайомились на минулому уроці? (М.Глінка «Арагонська хота», та «Полонез ля мажор» Ф.Шопена).
- Що таке хота? (Діти відповідають).
- Що таке полонез? (Діти відповідають).
- Чим вони відрізняються один від одного? (Діти відповідають).
- Які особливості музики «Класного рондо» Д.Кабалевського? (Діти відповідають).
- Які особливості музики пісні «Літо минулося» Я. Степового? (Діти відповідають).
- Що таке музичний лад? (Діти відповідають).
- Що таке музичний ритм? (Діти відповідають).
3. Слухання музики:
- Сьогодні на уроці ми з вами послухаємо новий твір вже знайомого вам композитора. Вгадайте, хто це:
Він в Німеччині родився,
В місті Бонні проживав.
І сонат велику кількість
Світу він подарував.
(Л.В.Бетховен)
- Згадайте, з якими музичними творами цього відомого композитора ви вже знайомі. («Бабак», «Весела. Сумна»).
- Подивіться, будь ласка, невеличкий кінофільм про нелегке життя композитора, та дізнайтеся трішечки більше про Л.В.Бетховена.
Перегляд кінофільму про видатного композитора.
- Скажіть, будь ласка, де народився композитор? (Діти відповідають).
- Які видатні твори написав? (Діти відповідають).
- Чому його життя було важким? (Діти відповідають).
- Сьогодні ми з вами послухаємо третю частину «Симфонії №5». А хто знає, що таке симфонія?
Словникова робота:
Симфонія – це твір для симфонічного оркестру, який складається з чотирьох частин.
(Діти слухають музику).
- Яка особливість цієї музики? (Вона маршова).
- Який твір за характером? (Дуже героїчний).
- Дійсно, в творах Л.В.Бетховена дуже багато героїчної музики. «П’ята симфонія» - один із найяскравіших прикладів саме такої музики. Музика передає нам нескореність душі композитора перед важким ударом долі. Вона наповнена боротьбою, протистоянням. Але в кінці симфонії – перемога. Люди самі творять долю, стверджується в цій симфонії. А що як не урочиста маршовість передає цю яскраву перемогу людини над долею!
4. Вокально-хорові вправи:
- Заспіваємо третій куплет нашої пісні про особливості музики. (Діти співають про маршовість в музиці).
Під її ходу ритмічну
Йдуть солдати на парад.
Маршовість лунає міцно,
Марширують всі підряд!
- А тепер заспіваємо всю пісню з відповідними рухами: 1 куплет – пластичні
рухи рук; 2 куплет – танцювальні рухи; 3 куплет – марш.
5. Вивчення пісні:
- Послухайте, будь ласка, нову пісню, та скажіть, яку особливість вона має: пісенність, танцювальність, чи маршовість. (Маршовість).
- Про що співалося в пісні? ( Про славних та відважних українських козаків).
- Яка музика за характером? (Героїчна, урочиста, відважна).
- Які ознаки маршовості присутні в цієї пісні? (Чіткий ритм).
- Які засоби музичної виразності присутні в музиці пісні? (Мажорний лад, швидкий темп, гучна динаміка, чіткий ритм».
- Якби ви були композиторами, яку б назву дали цієї пісні? (Діти дають назву).
- Насправді ця пісня українська-народна, і називається вона – «Гей, там на горі, Січ іде»).
- Заспіваймо перший куплет пісні в характері і з застосуванням цих засобів музичної виразності. (Діти співають).
- Спробуємо відобразить маршовість в музиці за допомогою музичних інструментів. Оберіть, будь ласка, відповідні музичні інструменти. (Діти обирають Барабан та бубон).
Гра на ДМІ
( Діти співають пісню, та відбивають маршовий ритм).
6. Музична грамота:
- Я пропоную ще краще закріпити засоби музичної виразності, та пограти в цікаву гру.
Гра «Веселе коло»
(Діти тримаючись за руки і роблячи коло реагують на зміну музики, яку грає вчитель, і супроводжують її відповідними рухами: мажор – руки догори, мінор – донизу; швидкий темп – біжать по кругу, повільний – йдуть повільно; голосна динаміка – звужують коло, тиха – зменшують).
7. Підсумок уроку:
- З якою темою ми сьогодні з вами познайомились на уроці? (Маршовість – важлива якість музики).
- Які характерні риси маршовості? (Діти відповідають).
- З якими новими творами ви познайомились сьогодні на уроці? ( Л.В.Бетховен «Симфонія № 5» 3 частина, та українською народною піснею «Гей, там на горі Січ іде»).
- Що таке симфонія? (Діти відповідають).
- Які характерні риси об’єднують ці два музичних твору? ( Діти відповідають).
8. Оцінювання учнів.