Урок на народознавчій осногві "Народні традиції і звичаї у творі М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом»

Про матеріал

Народні традиції і звичаї у творі М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом». Урок містить матеріал місцевого обряду Коляди. ( С. Лантратівка, Охтирського району , Сумської області.)

Перегляд файлу

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/4/81/998/81998892_80969551_1918486_3a208a57.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета уроку:

  • Ознайомити з основними моментами життя і творчості М. В. Гоголя;
  • презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору;
  • дослідити використання фольклорних елементів у повісті , звичаїв та народних  традицій;
  • розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,  вміння логічно мислити;
  • розвивати у школярів читацький кругозір;
  • виховувати інтерес до національної культури, до творчості

М. В. Гоголя, любов і повагу до рідної землі.

Обладнання: підручник, портрет М. В. Гоголя роботи О. Іванова (1841), тексти повісті „Ніч перед Різдвом”,  виставка книг письменника, народні костюми та необхідний інвентар.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

Епіграф:                                                 Зараз прочитав «Вечори поблизу Диканьки». Вони здивували мене.

Ось справжня веселість, щира,

невимушена, без манірності.

А місцями яка поезія!

Все це так незвичайно

в нашій нинішній літературі … 

 

О. С. Пушкін

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

III. Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя

Де тільки ми не бували під час уроків літератури! Ми подорожуємо у просторі і часі, не покидаючи класу, завдяки художнім творам. З них ми дізнаємося про історичні події, побут тієї чи іншої країни в певний час.

А сьогодні ми поринемо в минуле нашої країни і допоможе нам у цьому повість М. В. Гоголя  «Ніч перед Різдвом».

У 1828 році М.Гоголь переїжджає до Петербурга, але очікування письменника, мабуть, не виправдалися, про що свідчать слова Миколи Васильовича: «Петербург мені видався зовсім не таким, як я думав,  я його уявляв далеко привабливішим, величнішим, а чутки, що їх поширювали інші про нього, теж брехня» В грудні 1833 Гоголь писав своєму другові М. Максимовичу:

«Дякую тобі за все: за лист, за думки в нім, за новини ... Уяви, я також думаю: Туди! Туди! До Києва! До древнього, прекрасного Києва!..»

  • До яких роздумів спонукали вас слова М.Гоголя?

 З жовтня 1831 року в петербурзькій газеті «Литературные прибавления к Русскому инвалиду» було надруковано лист Олександра Сергійовича Пушкіна. Звертаючись до видавця газети, а через нього до усіх читачів, він писав: «Щойно прочитав "Вечори на хуторі біля Диканьки". Вони вразили мене. Ось справжня веселість, щира, безпосередня, без награності, без примітивізму. А подекуди яка поезія! Все це настільки незвично для нашої теперішньої літератури, що я до цих пір не прийшов до тями... Вітаю громадськість з істинно веселою книгою, а авторові сердечно бажаю подальших успіхів». Саме повісті, які ввійшли до збірки "Вечори на хуторі біля Диканьки" й принесли славу М.Гоголю.

  1. Демонстрація портрета М. В. Гоголя роботи О. Іванова (1841)
  2.  Коментар учителя.

За життя Гоголя лишилося небагато його портретів. І один із них – портрет роботи видатного російського живописця Олександра Андрійовича Іванова (1806 – 1858), створений у 1841 році. Портрет написаний у реалістичній манері. На ньому досить точно відтворені риси обличчя митця: його трохи замріяні й водночас дуже проникливі очі, легка посмішка на вустах, доброзичливість, що відчувалася в усій його постаті, у кожному русі. Це земний Гоголь – такий, яким його запам’ятали друзі, сучасники. 

ІV. Формування нових знань, умінь і навичок

  1. Слово вчителя.

Сьогодні ми зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не залишився байдужим до цієї теми  й Микола Васильович Гоголь. Він уводить нас, читачів, у радісну й таємничу атмосферу свята.. Ось якими словами звертається М. Гоголь до  нас, громадян України:

«...Женіть геть із душі все каламутне! На ясне, на свіже повітря! На працю! Сильніше та міцніше створюйте опір в душі своїй всьому, що є нікчемним і чим спокушається суспільство. Пам'ятайте вічно, якої землі громадянином ви є, і що ні перед ким нема стільки потреби праці, скільки перед громадянином цієї землі...»

  • До чого закликає М.Гоголь нас, українців? (Шанувати народні традиції та звичаї, примножувати багатство рідної землі).
  1. Повідомлення про життя і творчість М. Гоголя

Біографія Миколи Гоголя. 

 Учитель.  Життя і творчість М. В. Гоголя яскравий приклад, нащадкам, любові до історії і культури українського народу, єднання російської і української культур, скріпленою у віках спільною долею, самою історією двох братніх народів.

Багато місць на Україні пов’язано з перебуванням російського письменника.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Як свідчать спогади сучасників лише в дорозі він захоплювався, відчував натхнення і приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви і Петербурга, Рима і Парижа, Гамбурга та Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому, з України, сюди завжди повертався думкою і душею. Навіть прихід у світ майбутнього письменника пов’язаний із дорогою. Є легенда, за якою Микола Гоголь народився прямо у степу на повозі, яка застряла в березневих коліях. Мабуть, у цьому є сенс, бо, майже не все життя письменник провів у дорозі. У нього ніколи не булосвоєї сім’ї, тому Гоголь був дуже відданий своїм батькам і сестрам.

Особливою любов’ю були оспівані письменником Великі Сорочинці, Диканька, Миргород, Василівка-Яновщина... Згадуючи про них, ми мимоволі звертаємося до творчості М.В.Гоголя.

..У небагатий маєток батька – село Василівку-Яновщину (нині Гоголеве), де минуло дитинство майбутнього письменника, привезли маленького Миколу з Великих Сорочинців через кілька тижнів після народження. Потім він приїздив сюди на канікули, відвідував рідні місця, коли був уже визначним письменником. З Василівкою пов’язані перші світосприймання Гоголя, – тут він вперше почув казки, перекази, чудові українські пісні, усе те, що хвилювало і назавжди припало йому до серця.

Крім Миколи, у Василя та Марії Гоголів було п’ятеро дітей - син Іван (1810 - 1819), доньки Марія (1811 - 1844), Анна (1821 - 1893), Єлизавета (1823 - 1864), Ольга (1825 - 1907). Батьки Гоголя уважались поміщиками середньої руки й мали 1000 десятин землі та 400 душ кріпаків-селян.

  1. Робота з підручником

Учитель. Продовжимо з вами знайомитися із життям письменника, читаючи статтю підручника. Читаючи статтю підручника, виділяйте ті моменти, які не згадувалися у сюжеті.

Учні читають підручник про життя і творчість М. Гоголя. (Робота з підручником Є. Волощук «Світова література» 6 кл. с. 104-105)

Запитання

  • Які факти з життя Миколи Гоголя вас вразили найбільше? Чому?
  • Як письменник провів своє дитинство?
  • Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?
  • Які риси характеру митця ви б визначили як основні?
  1. Робота зі словником літературознавчих термінів

 (Учні опрацьовують і записують до словника поняття «повість»)

Повість епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

Завдання для учнів.

Учитель пропонує класу спробувати в кінці уроку довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість.

  1. Повідомлення учня про збірку „Вечори на хуторі біля Диканьки”

Учень. У вересні 1831 року вийшла з друку перша частина, а у березні 1832 року – друга частина збірки „Вечори на хуторі біля Диканьки”. Саме вона поставила Гоголя в один ряд з першокласними письменниками.

У збірку ввійшли дві передмови та вісім повістей („Сорочинский ярмарок”, „Вечір проти Івана Купала”, „Майська ніч або Утоплена”, „Втрачена грамота”, „Ніч перед Різдвом”, „Страшна помста”, „Іван Федорович Шпонька та його тітонька”, „Зачароване місце”).

Учитель. Сьогодні ми зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.

-А як же побудована повість «Ніч перед Різдвом» ми з вами дізнаємось із підручника (робота з підручником с. 106)

Запитання:

  • Як побудовано сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»?( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша – лінія чорта, друга – лінія залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани. А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)
  • Яка основна думка повісті?( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.))

6. Вікторина «Впізнай героя»

- В.Г.Белинский відмічав:  "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".

Тому,  я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

               1. "...їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголоси­ли, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючи­ми чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу..." (Оксана).

2. "...Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком; ноги були тонкі... У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто..." (Чорт).

3. "Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі..." (Вакула- коваль).

4. "Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному" (Солоха).

5. "...Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навіть повну, напудрену, з голубими очима, яка велично посміха­лася і, здавалося, вміла підкоряти собі все" (Цариця).

6. "Незважаючи на невисокий зріст, ширину він мав вагому. До того ж його шаровари були настільки широкі, що, який би вели­кий не робив він крок, ніг не бачили, і, здавалося, - винна бочка рухалася вулицею. Можливо, саме це дало привід прозивати його Пузатим" (Пацюк-козак).

Чуб говорив " сухорлявому, високому, в короткому кожусі, мужикові з бородою, що обросла…" (Кум).

„... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі…” (Дяк).

- Отже, у повісті діють традиційні персонажі українського вертепу. Однак верхній і нижній яруси повісті М.В. Гоголя не відокремлені, а тісно пов’язані між собою. Велична історія про Різдво Христове спроектована на земний світ, де людина бореться з чортом за світло, добро й щастя.

7. Вибіркове читання з елементами бесіди

  • Прочитайте опис зимового пейзажу.

«Останній день перед Різдвом минув. Настала ясна зимова ніч. Виглянули зорі. Місяць  величаво піднявся в небо посвітити добрим людям і всьому світу, щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозило сильніше, ніж зранку; зате було так тихо, що скрип морозу під чобітьми чувся за півверсти тільки один місяць крадькома заглядав у вікна, ніби виманюючи дівчат… Раптом із комина однієї з хат заклубочився дим і поплив хмаркою по небу…»

  • Яким зображено зимовий пейзаж?
  • За допомогою яких художніх засобів виникає ефект світла? (Епітети: ясна зимова ніч, добрі люди, метафори: виглянули зорі, місяць заглядав…).

  -  Чому ніч перед Різдвом позбавлена непроглядної темноти? ( Тому що Різдво — особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. І коли над землею сходить різдвяна зірка,   всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво…).

  -Діти, а хто з вас знає, як і чому зустрічали Різдво?

 3. Виступ учениці (Повідомлення про святкування Різдва)

Події в повісті відбуваються у Святвечір. Цього вечора християни готують 12 пісних страв, збираються всією сім'єю, читають молитви. Усі чекають першу зірку, щоб розговітися. Основною стравою на передріздвяному столі є кутя (голодна кутя, тобто пісна), приготована з дарів природи, — символ подальшого благополуччя й оберіг від злих сил. Сорокаденний піст закінчується у Святвечір. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися.. Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – народження Ісуса Христа, але разом з тим, за народними віруваннями, в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях.

        Хлопці й дівчата співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування.

            8. Інсценізація

C:\Users\Андрей\Desktop\IMG_0397_thumb.jpgУ кожному регіоні нашої країни  свої традиції  і звичаї . Сьогодні ми представимо свій місцевий обряд Коляди. ( С. Лантратівка, Охтирського району , Сумської області.)

 

 Чути гомін, сміх, пісню.

Пісня – Ой чи є чи нема, пан господар двора?

    Ой нема, ой нема він поїхав до млина

  Пшениченьки спетлювать, своїх гостей частувать.

Колядники  Господарі, господарики , чи дозволите колядувати,

Вам дім звеселяти, Христа  та господарів прославляти.

Господар  Заходьте, прошу, колядуйте.

Пісня   На Різдво Христове ангел пролітав.

   Він летів по небу, всім людям співав:

   «Всім люди ликуйте. В цей день торжествуйте.

   В День Христового Різдва!»

Пастушки в печеру перш за всіх прийшли.

В яслах на соломі Господа знайшли.

C:\Users\Андрей\Documents\Scanned Documents\Рисунок.jpgНа коліна стали, Христу дари дали.

В день Христового Різдва!

Колядники Тож бувайте здорові, славні господарі

  З Ісусом Христом, із святим Різдвом.

 Виходить міхоноша.

Колядники  Дивіться міхоноша іде, мабуть, колядники якісь загубили. Заберемо його з собою?

  • Заберемо!

Всі  Ми ходили по льоду і шукали Коляду.

  Натрапили на порошу, молодого міхоношу.

  З русявою чуприною, з великою торбиною,

  А в тій торбинці все різдвяні гостинці.

  Коляду знайшли – колядувати пішли.

Пісня  Дай же, Боже, вечір добрий

  Вам добрії люди!

Хто в цім домі проживає, нехай здоров буде.

  Великуйте, торжествуйте, веселії будьте!

   Великуйте, торжествуйте, Бога не забудьте!

  Там анголи, архангели весело співають.

  Там анголи, архангели Бога прославляють!

Колядники   Бувайте здорові, віку Вам довгого, прибутку доброго!

Пісня  Дівка Настушка, по двору ходила ,

Рожу садила.

Приспів   Рожа моя, вся  червоная, боровая.

Рожу садила, Бога просила.

Пр.

Дай Боже лиця, як рожа оця.

    Пр.

  Прийшли подружки до дівки Настушки.

    Пр.

  Прийшли гукати колядувати.

    Пр.

Колядники Бувай же здорова, Настушко, з отцем, з ненькою,

з усіма разом, із милим  Богом!

V.  Підведення підсумків уроку.

 Учитель.  - Спробуйте довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість.

  • Дайте відповіді на запитання за цим алгоритмом:

Я                запам’ятав … замислився над… вирішив, що…

Учитель. Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

- Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають? (Усе прекрасне твориться на землі. Тут повинна торжествувати справедливість. Саме тут ми бачимо перемогу земного людського початку.)

.  Домашнє завдання.

Високий рівень – прочитати с. 111-122, виписати цитати до образів Оксани і Вакули;

 Достатній рівень - прочитати с. 111-122, відповідати на питання підручника.

Середній рівень - прочитати с. 111-122, намалювати ілюстрації до прочитаного.

Список використаної літератури

 1. http://svitliteraturu.ucoz.ua/

  2.  http://ukrkniga.org.ua/

  1.               http://urok.in.ua/content/rozrobka
  2.               https://mala.storinka.org/зимовий-цикл-українських-свят-народні-традиції-та-звичаї.html

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
25 квітня 2018
Переглядів
2441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку