Урок "На порозі осінь"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з основними ознаками осені, назвами осінніх місяців, вчити спостерігати за сезонними змінами в природі восени; навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками; розвивати мовлення, спостережливість, увагу; формувати вміння сприймати красу осінньої природи, милуватися нею; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Конспект уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую  світ»  у 1 класі

 

Підготувала Жоріна  Людмила  Юріївна,

                                              учитель  початкових  класів

                                       КЗО «СЗШ № 20» ДМР

 

     Тема «На порозі осінь»

 

Мета: ознайомити учнів з основними ознаками осені, назвами осінніх місяців, вчити спостерігати за сезонними змінами в  природі восени; навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками; розвивати мовлення, спостережливість, увагу; формувати вміння сприймати красу осінньої природи, милуватися нею; виховувати  любов до природи.

 

Тип: урок сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

 

Обладнання: кленові листочки різного кольору, шаблони кленових листочків, слайди із зображенням осінньої природи, пазли для роботи в групах.

 

 

Хід  уроку:

 

І. Організаційний момент.

 

  • Яка погода за вікном?
  • Який у вас настрій?
  • Щоб на уроці нам було тепло і затишно, давайте посміхнемося одне одному.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

                                       

1. Вправа «Очікування»

 

- Що ви очікуєте від нашого уроку?

(Діти по черзі проговорюють свої очікування від уроку, а вчитель прикріплює на дошку осінні кленові листочки у вигляді килимка).

  • Ось таку  картину осені створили ваші очікування. Який чудовий килим! У пору листопада я також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий. Він не тільки доповнює осінній пейзаж, а й підкаже, що я очікую:

         •  ви будете уважними, працьовитими, активними;

         •  будете злагоджено працювати в парах і групах.

 

  1. Створення  асоціативного куща «Осінь»

 

      -  Яка пора року настала?

-  Сьогодні до нас у гості завітала Осінь

(Входить дівчина у костюмі осені)

  • Я – Осінь. Пора надзвичайно чарівна.

У барвах казкових ліси і поля.

Я тут господиня, я Осінь – царівна.

В моїм володінні земля.

Три місяці маю собі на підмогу.

Це вересень, жовтень – мої трударі.

Листопад завершує нашу дорогу

І зменшує сонця вгорі.

Погляньте ви на цю красу,

Що світу я завжди несу.

 

(Перегляд слайдів із зображенням осінньої природи)

 

  • Що ви бачите, уявляєте, коли чуєте слово «осінь»?

 

 Дощ              краса           листопад         злива  

 

 жовтень                 осінь                      урожай

 

жито         коровай          овочі           фрукти

 

    ІІІ. Повідомлення мети, мотивація навчальної діяльності.

      - Сьогодні ми дізнаємося як змінюється  природа з приходом осені. Після уроку ви будете знати назви осінніх місяців, чому їх так назвали. Цей матеріал ви зможете використати для створення своєї «Книжки осені».

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Вправа «Художники». Робота в парах.

- Якого кольору буває осінь?

(Жовтого, червоного, багряного, зеленого тощо).

  • Розфарбуйте кленовий листочок у осінні кольори. Працюйте в парах.
  • Давайте створимо осінній букет з ваших листочків.

 

  1. Робота з підручником (ст. 14-15)
  • Чому саме ці малюнки вміщено на сторінці про осінь?
  • Що відбувається у природі з приходом осені?

 

  1. Знайомство з назвами осінніх місяців.

а) Слухання легенди про осінь

- Як називаються осінні місяці?

Легенда про осінь

    Давно це було. Жила на світі струнка та гарна царівна Осінь. Посватався до неї лицар Вересень. Погодилася осінь, але забажала весільний подарунок – перли заморські. Вирушив Вересень у дорогу, а Осінь почала готуватися до весілля.

    Одного дня побачила вона вершника біля палацу. То був злий чаклун Жовтень. Почав він дарувати їй парчу золоту і корали багряні, а сам чарує, чарує – та й зачарував царівну. Забула вона Вересня і дала згоду Жовтневі бути за дружину.

   У день весілля повернувся Вересень, розсердився та й розкидав перли по траві. Побачила їх Осінь, згадала Вересня та й прогнала Жовтня.

    Зажурилася царівна та звернулася до мудрого Листопада, а той каже:

  • Позбався подарунків Жовтня, і тоді через рік прийде твій коханий. Однак лише на місяць.

  Так і зробила Осінь. Кинула дарунки Жовтня, зачепились вони за дерева – і стали ті золотисто-багряними.

     Ось чому наприкінці вересня вкривається земля сріблястою памороззю. То Вересень дарунки Осені приніс. Потім чаклує Жовтень: золото по деревах розкидає. Плаче, тужить Осінь за своїм нареченим, і втішає її мудрий Листопад.

 

б) Повідомлення учнів

• Назва вересня прийшла з Полісся. Там у цей період цвіте верес – цінна медоносна рослина. Був цей місяць також заревом, сівнем та ревуном, тому що голосно перегукувалися олені. У давнину 14 вересня був першим днем Нового року.

 

• Жовтень – час жовтіння листя. В народі його називали грязень, хмурень, зазимник, весільник. 14 жовтня відзначали свято Покрови. З Покрови починалися весілля. За станом погоди на Покрову передбачали погоду взимку.

 

• У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що називався «братчина». На це свято збиралися родинами, гуляли, чи як казали в народі «браталися». Назва листопад прийшла із західноукраїнських земель. У цей час там опадає листя. Інші народні назви: грудкотрус, падолист, напівзимник.

 

4. Руханка

 

 

  • Встаньте, друзі, посміхніться!

Землі рідній поклоніться.

І до сонця потягніться.

Ми про осінь заспіваймо

І таночок починаймо.

(Діти співають пісню, виконують танцювальні рухи)

      «Що нам осінь принесе»

Слова Л.Некрасової                  Музика З.Левіної

           / Що нам осінь принесе?/  2 рази

           / - Яблука рум’яні, пахучий мед./ 2 рази

 

            / Що нам осінь принесе?/  2 рази

            / - Овочів різних повний город./ 2 рази

            / Що нам осінь принесе?/  2 рази

            /  - Хлібця золотого на цілий рік/ 2 рази

 

5. Відгадування загадок

 

   Чарівник прийшов у ліс.                

    Фарби, пензлика приніс.                    

    У діброві та садочку

    Стали жовтими листочки. (Осінь)

 

    Кличуть нас ліси, поля, сади,                      Каплі з неба, дахів, стріх,

    Дозбирати осінні плоди.                              Дощ холодний, перший сніг,

    Із дерев спадає листя жовте.                        Почорнів без листя сад.

    То землею ходить місяць….(Жовтень)       Що за місяць? …(Листопад)

 

  1. Робота в групах (складання осінньої  картинки  з  пазлів)

 

  • Кожна група отримала пазли. Складіть осінню картину та розкажіть, які зміни у природі ви побачили.

 

(Перевірка роботи груп)

 

7.  Вправа  «Займи позицію»

 

(На дошці малюнки, де осінь зображено у вигляді живої істоти. На першому малюнку осінь виглядає як радісна, весела, молода дівчина. На другому – похмура, зла  жінка)

  • Що зображено на малюнках?
  • Часто поети і художники зображували осінь як живу істоту. На кожному малюнку осінь має свій настрій. Який настрій у осені на першому малюнку? А на другому? Ми пограємо в гру «Весело – сумно». Дівчата будуть відстоювати позицію, що осінь весела, дивлячись на перший малюнок та спираючись на свої спостереження. Хлопці відстоюватимуть позицію, що осінь сумна, дивлячись на другий малюнок.

(Осінь весела пора року, тому що … .   Осінь сумна пора року, тому що ….)

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

 

  1. Висловлення вражень учень від уроку.  Вправа «Мікрофон»

 

Мені цікаво було дізнатися про ……………  .

Найбільшим відкриттям для мене було …………  .

 

  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?

(Учні сигналізують сигнальними картками)

 

  • Що ви покладете в свою «Книжку осені»?

 

  •  Щиро дякую вам за вашу роботу. 

 

 

 

 

doc
Додано
26 квітня 2023
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку