Конспект уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі
Підготувала Жоріна Людмила Юріївна,
учитель початкових класів
КЗО «СЗШ № 20» ДМР
Тема «На порозі осінь»
Мета: ознайомити учнів з основними ознаками осені, назвами осінніх місяців, вчити спостерігати за сезонними змінами в природі восени; навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками; розвивати мовлення, спостережливість, увагу; формувати вміння сприймати красу осінньої природи, милуватися нею; виховувати любов до природи.
Тип: урок сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Обладнання: кленові листочки різного кольору, шаблони кленових листочків, слайди із зображенням осінньої природи, пазли для роботи в групах.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від нашого уроку?
(Діти по черзі проговорюють свої очікування від уроку, а вчитель прикріплює на дошку осінні кленові листочки у вигляді килимка).
• ви будете уважними, працьовитими, активними;
• будете злагоджено працювати в парах і групах.
- Яка пора року настала?
- Сьогодні до нас у гості завітала Осінь
(Входить дівчина у костюмі осені)
У барвах казкових ліси і поля.
Я тут господиня, я Осінь – царівна.
В моїм володінні земля.
Три місяці маю собі на підмогу.
Це вересень, жовтень – мої трударі.
Листопад завершує нашу дорогу
І зменшує сонця вгорі.
Погляньте ви на цю красу,
Що світу я завжди несу.
(Перегляд слайдів із зображенням осінньої природи)
Дощ краса листопад злива
жовтень осінь урожай
жито коровай овочі фрукти
ІІІ. Повідомлення мети, мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми дізнаємося як змінюється природа з приходом осені. Після уроку ви будете знати назви осінніх місяців, чому їх так назвали. Цей матеріал ви зможете використати для створення своєї «Книжки осені».
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
- Якого кольору буває осінь?
(Жовтого, червоного, багряного, зеленого тощо).
а) Слухання легенди про осінь
- Як називаються осінні місяці?
Легенда про осінь
Давно це було. Жила на світі струнка та гарна царівна Осінь. Посватався до неї лицар Вересень. Погодилася осінь, але забажала весільний подарунок – перли заморські. Вирушив Вересень у дорогу, а Осінь почала готуватися до весілля.
Одного дня побачила вона вершника біля палацу. То був злий чаклун Жовтень. Почав він дарувати їй парчу золоту і корали багряні, а сам чарує, чарує – та й зачарував царівну. Забула вона Вересня і дала згоду Жовтневі бути за дружину.
У день весілля повернувся Вересень, розсердився та й розкидав перли по траві. Побачила їх Осінь, згадала Вересня та й прогнала Жовтня.
Зажурилася царівна та звернулася до мудрого Листопада, а той каже:
Так і зробила Осінь. Кинула дарунки Жовтня, зачепились вони за дерева – і стали ті золотисто-багряними.
Ось чому наприкінці вересня вкривається земля сріблястою памороззю. То Вересень дарунки Осені приніс. Потім чаклує Жовтень: золото по деревах розкидає. Плаче, тужить Осінь за своїм нареченим, і втішає її мудрий Листопад.
б) Повідомлення учнів
• Назва вересня прийшла з Полісся. Там у цей період цвіте верес – цінна медоносна рослина. Був цей місяць також заревом, сівнем та ревуном, тому що голосно перегукувалися олені. У давнину 14 вересня був першим днем Нового року.
• Жовтень – час жовтіння листя. В народі його називали грязень, хмурень, зазимник, весільник. 14 жовтня відзначали свято Покрови. З Покрови починалися весілля. За станом погоди на Покрову передбачали погоду взимку.
• У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що називався «братчина». На це свято збиралися родинами, гуляли, чи як казали в народі «браталися». Назва листопад прийшла із західноукраїнських земель. У цей час там опадає листя. Інші народні назви: грудкотрус, падолист, напівзимник.
4. Руханка
Землі рідній поклоніться.
І до сонця потягніться.
Ми про осінь заспіваймо
І таночок починаймо.
(Діти співають пісню, виконують танцювальні рухи)
«Що нам осінь принесе»
Слова Л.Некрасової Музика З.Левіної
/ Що нам осінь принесе?/ 2 рази
/ - Яблука рум’яні, пахучий мед./ 2 рази
/ Що нам осінь принесе?/ 2 рази
/ - Овочів різних повний город./ 2 рази
/ Що нам осінь принесе?/ 2 рази
/ - Хлібця золотого на цілий рік/ 2 рази
5. Відгадування загадок
Чарівник прийшов у ліс.
Фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
Стали жовтими листочки. (Осінь)
Кличуть нас ліси, поля, сади, Каплі з неба, дахів, стріх,
Дозбирати осінні плоди. Дощ холодний, перший сніг,
Із дерев спадає листя жовте. Почорнів без листя сад.
То землею ходить місяць….(Жовтень) Що за місяць? …(Листопад)
(Перевірка роботи груп)
7. Вправа «Займи позицію»
(На дошці малюнки, де осінь зображено у вигляді живої істоти. На першому малюнку осінь виглядає як радісна, весела, молода дівчина. На другому – похмура, зла жінка)
(Осінь весела пора року, тому що … . Осінь сумна пора року, тому що ….)
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Мені цікаво було дізнатися про …………… .
Найбільшим відкриттям для мене було ………… .
(Учні сигналізують сигнальними картками)