Урок мистецтва
Тема: «На сцені лялькового театру».
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
предметних компетентностей: познайомити учнів з ляльковим театром, як одним із жанрів театрального мистецтва- виховувати вміння аналізувати, оцінювати твори мистецтва, висловлювати особистісне ставлення до них, розвивати уявлення
Тип уроку: комбінований.
Обладнання :
мультимедійне обладнання – проектор, компьютер, цифрове піаніно;
наочності – презентація «На сцені лялькового театру», персонажі лялькового театру;
відеозаписи – фрагменти вистав українського народного лялькового театру вертеп, балету І. Стравінського «Петрушка»;
Методи і засоби роботи: вербальний, наочний, ретроспективи, пояснювально-ілюстративний, розповідь, коментар, дослідницький.
Види діяльності учнів на уроці: участь у бесіді, пізнавальна, слухання, театралізація, робота в групах;
Терміни і поняття: вертеп, театр ляльок.
Структура уроку:
1. Вхід у супроводі звучання французької пісні «Полішінель». 2. Музичне вітання, оголошення теми («На сцені лялькового театру») та мети уроку (познайомити учнів з ляльковим театром, як одним із жанрів театрального мистецтва). 3. Вступна бесіда. 4. Види театральних ляльок. 5.Знайомство з спорудами лялькових театрів Мюнхена, Києва. 6. Історія виникнення лялькового театру. Знайомство з персонажами італійського театру .
7. І Стравінський. Балет «Петрушка» -сцена народного гуляння, образ Петрушки в балеті. 8. Творче завдання. 9. Рефлексія. 10. Висновки і оцінювання. 11. Домашнє завдання: скласти кросворд «У царстві Мельпомени». 12. Вихід у супроводі звучання французької пісні «Полішінель».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слайд1
ТР.1 «Полишинель» 1. Під звучання французької пісні «Полішінель» учні входять до класу. 2. Музичне вітання. ІІ. Актуалізація опорних знань Вчитель. Діти, давайте пригадаємо нашу загальну тему цього семестру.
Слайд 2
Учні. Синтез і взаємодія мистецтв. Вчитель. Так. А з якими видами мистецтв ми вже встигли познайомитися? Учні. З театральним мистецтвом, цирковим мистецтвом.
Слайд 3 Вчитель. Яке ж значення має музичне мистецтво для театральних та циркових вистав? Учні. Музика допомагає створити святкову атмосферу в цирку, або створити певний настрій в театральній виставі.
Вчитель. Тим часом продовжуємо нашу подорож театрами і сьогодні перенесемося в глядацьку залу лялькового театру.
Слайд 4 Театр ляльок —це унікальний вид мистецтва, де актори і ляльки разом створюють на сцені неповторні історії. Ляльки - актори зазвичай рухаються по сцені завдяки вмілим діям акторів-ляльководів, а іноді й за допомогою спеціальних пристроїв.
Слайд 5
Існують декулька видів театральних ляльок. Це - верхові ляльки, маріонетки, тіневі ляльки, ляльки – велікани, ляльки – автомати тощо.
Демонстрація деяких видів ляльок : верхові - пальчикові, ляльки- рукавички, теньові ляльки.
Лялька здатна викликати в глядачів не менше захоплюючих емоцій, ніж професійний актор. Якщо її повертати в різні боки під час розмови, то здається, що вона не лише сама розмовляє, а й посміхається чи плаче, навіть гнівається.
Пригадайте, які лялькові вистави вам доводилося дивитися? Які ляльки там виступали? Як вони рухалися?
Відповіді учнів.
Слайд 6 Вчитель. Знайомство із сучасним театром ляльок починається з ознайомленням із театральною спорудою. Мюнхенський театр маріонеток у Німеччині на початку XX ст. став першим стаціонарним ляльковим театром для дітей у Європі.
Слайд7
Відео про ляльковий театр
Київський ляльковий театр побудовано в затишному куточку центру столиці України. Зовні він нагадує образ казковий палац. Прилегла територія також оформлена, як справжнє дитяче казкове містечко: фонтан, квіткові клумби, скульптури персонажів казок.
Слайд 8
Мистецтво театру ляльок дуже давнє. З історії лялькового театру: Відомості про театр ляльок зустрічаються ще в античній літературі, відомо також, що в і Давньому Єгипті були театралізовані вистави релігійного змісту з використанням ляльок богів.
З даніх давен лялькові вистави відомі також у країнах Сходу — в Китаї, Японії, Індії, Індонезії тощо.
Слайд 9
Свої особливості має кожний національний театр, зокрема й український народний ляльковий театр ВЕРТЕП. У дерев’яній двоповерховій скрині ставилися релігійні та світські вистави. Різдвяну драму під спів колядок показували на другому — «небесному» поверсі, а на першому — «земному» грали сатиричні інтермедії. Ці побутові сценки з народного життя супроводжувалися піснями й танцями, музикою троїстих музик.
Слайд 10
Вертепні ляльки кріпилися на паличках, й актори водили їх по сцені через спеціальні прорізи в дерев’яній скрині. Із часом лялькову вертепну виставу почали поєднувати з грою акторів. Так виник і «живий» вертеп.
Відео: Фрагмент вистави народного лялькового театру вертеп.
Вчитель. Батьківщиною лялькового театру нерідко називають Італію.
Слайд 11
Уславленим на весь світ комічним персонажем італійського лялькового театру став Пульчинелло . Його ім ’я пояснюють по- різному, проте більшість схиляється до того, що воно походить від італійського слова «пульчино» —півник.
Вчитель. Лялькові «брати» Пульчинелли виникли в різних країнах. У Франції ця лялька перетворилася на Полішинеля.
Слайд 12
зверніть увагу на відмінності ляльки полішинеля від його італійського «брата» Пульчинелло.
Учні. Полішінель відрізняється від Пульчинелло яскравим одягом, дуже довгим носом, але вони обоє мають веселий вираз обличчя.
Слайд 13 Вчитель. В Англії Пульчинелла став містером Панчем з великим, як гачок, носом. На сцені цей веселун і забіяка виступав у парі з дружиною Джуді.
Відеоролік про день народженнч англійського Петрушки
Вчитель. Як бачите, англійський Панч теж яскравий, веселий персонаж, від якого у захваті і діти і дорослі.
Слайд 14
Один із багатьох «лялькових родичів» Пульчинелли — російський Петрушка — головний персонаж народного театру. Цю кумедну ляльку в червоній сорочці-косоворотці та гостроконечному ковпаку з китицею актор-ляльковод натягував на руку, як рукавичку, і від умілих рухів його пальців лялька «оживала». У давнину виступи веселуна-Петрушки на ярмарках супроводжувалися грою шарманщика. Відеофрагмент лялькової вистави з участю Петрушки.
Слайд 15 Вчитель. Російський композитор Ігор Стравінський присвятив традиційному персонажу народних балаганів балет «Петрушка», який назвав «потішні сцени». Із музичних номерів балету композитор створив сюїту. Музика «Петрушки» насичена інтонаціями російського фольклору.
Подивіться відеофрагмент балету «Петрушка». Проаналізуйте, які засоби музичної виразності використав композитор для створення образу Петрушки, який характер музики, звучання яких інструментів ви почули?
Відеофрагмент балет «Петрушка» (І картина), слухання, аналіз.
Відповіді учнів .
ТР1 Творче завдання.
Слайд 16
Вчитель. Сьогодні ми створимо ляльковий театр на уроці.
1 Об’єднаємось у групи. Кожна група отримує набір ляльок.
2 Кожна група прочитати казку, яка стане основою майбутньої вистави. «Колобок».
Групам дітей даються різні завдання.
Завдання групи № 1:
замінити головного героя. Замість Колобка в дітей має з’явитись новий персонаж. Який саме — підкаже фантазія!
Завдання групи № 2:
зберегти сюжетну лінію казки, але замінити героїв, з якими зустрічається Колобок.
На це вам дається 5 хвилин.
Групи демонструють міні виставу «Колобок на новий лад»
Рефлексія Слайд 17
1. Що цікавого ви дізналися про театр ляльок? 2. Назвіть відомих лялькових персонажів із родоводу Пульчинелло. 3. У чому полягають особливості українського народного лялькового театру? Яка музика супроводжує вистави вертепу?
Підсумок уроку.
Оцінювання. У ляльковому театрі завжди цінувалися гострий гумор, дотепність, імпровізація. Вислови комічних лялькових персонажів нерідко ставали приказками, а вони самі—дійовими особами інших творів мистецтва: пісень, балетів, літературних казок, мультфільмів.
От і ми з вами сьогодні спробували створити власну музично-фантастичну історію. Ви всі добре попрацювали, тому оцінки такі....
Домашнє завдання:Слайд 18
потрібно скласти кросворд «У царстві Мельпомени» про театральне мистецтво, використовуючи вивчені терміни та поняття.
Крім того, на наступному уроці ми почнемо знайомство з музичним театром, а саме з жанром опери, і я пропоную вам знайти невелику інформацію про найбільші театри України.
Вихід. Під звуки французької пісні «Полішинель» учні виходять з класу