Тема: Розвязуємо задачі на пропорційне ділення .
Мета: формувати вміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення. Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Розвивати вміння розв’язувати задачі на пропорційне ділення з величинами «продуктивність праці, час роботи та загальний виробіток, в яких однаковою є величина одиниці виміру або час; зіставляти ці задачі із відповідними задачами з тими самими числами, проте з іншими величинами - швидкість, час, подоланий шлях , досліджувати вплив зміни ситуації на розв’язання задачі. Вдосконалювати навички множення та ділення на розрядну одиницю; навички письмового множення та ділення на одноцифрове число та уміння виконувати перевірку правильності виконання дії ділення. Вчити застосовувати залежність значення частки від зміни діленого при раціоналізації обчислень із знаходження значення частки. Вдосконалювати уміння знаходити значення виразів на кілька дій, порівнювати математичні виразів способом обчислення їх значень. Розвивальна задача: розвивати варіативне мислення.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
На попередніх уроках ми досліджували задачі на пропорційне ділення й узагальнили плани розв’язування , і сьогодні ви будете застосовувати набутизнання і уміння при розв’язуванні таких задач. А також, будете вдосконалювати уміння виконувати письмове ділення та інші обчислювальні навички. Будьте уважні до себе і відслідковуйте чи все у вас виходить добре.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
ІУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Задача 1. Учні записують задачу коротко на дошці і у зошитах у формі таблиці. За коротким записом пояснюємо числа задачі, однакову величину та шукані. «Впізнаємо» задачу та пригадуємо узагальнений план розв’язування задачі. Записуємо розв’язання задачі по діях з поясненням на дошці та у зошитах.
Задача 2. Читаємо задачу. Зіставляємо її з задачею 1. З’ясовуємо, що ці задачі відрізняються ситуаціями, тому в них будуть різні величини та різні ключові слова. Вносимо виправлення у короткий запис на дошці. Помічаємо, що числові дані у задачі 2 такі самі, що й у задачі 1 але це числові значення інших величин, тому виправляємо найменування. Зв’язки між числовими даними та суть однакової величини лишилися тими самими. Отже, обидві задачі на пропорційне ділення, в яких однаковою є величина одиниці виміру, а шуканими обидва значення загальної величини. Учні висловлюють гіпотезу, що від зміни ситуації власне розв’язання не зміниться, треба виправити лише пояснення. На дошці виправляємо пояснення до арифметичних дій. Задача 3. Читаємо задачу. Зіставляємо її із задачею 1. Помічаємо, що змінилася однакова величина – тепер кондитери працюють однаковий час. Але все одно дано два числові значення загального виробітку; обидва числові значення продуктивності праці є шуканими, але дано їх суму – це так само задача на пропорційне ділення. Учні розв’язують її самостійно.
Задача 4. Зіставляємо задачу із задачею 3. З’ясовуємо, що це так само задача на пропорційне ділення, в якій однаковою величиною є час роботи, але порівняно із задачею 3 , в ній інші шукані. Учні розказують план розв’язування задачі, а розв’язувати цю задачу будуть вдома. 1. Закріплення уміння розвязувати задачі на знаходження четвертого пропорційного.
Завдання № 3 виконується колективно. Виключаємо частки, в яких перше неповне ділене одноцифрове число одиниць вищого розряду. Пропонуємо учням самостійно обчислити значення решти часток і перевірити одержані результати.
Завдання № 4 Вдосконалення вміння знаходити значення виразів у кілька дій. Вдосконалення обчислювальних навичок. виконується учнями самостійно.
Розвиток варіативного мислення. Завдання №7 виконується самостійно учнями з виском рівнем пізнавальних потреб і можливостей.
Завдання № 6 учні зв високими потреба і можливостями виконуюють самостійно.
УІІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
Завдання №2 ст.16 розв’язати задачу.
УІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Якими результатами своєї праці ви задоволені? Що викликає вашу стурбованість? Якої допомоги ви потребуєте? Чим ви можете допомогти однокласникам?