Урок на тему: "А. Чайковський "За сестрою". Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків"""

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з української літератури. Було використано метод "Гронування","Фішбоун"
Перегляд файлу

А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів повісті, розкрити образи козаків, розповісти про їхні звичаї та традиції; розвивати навички самостійної роботи з художнім текстом, характеризування образів, виділення головного

Очікувані результати: учні знають ідейно-художній зміст прочитаних розділів повісті, виділяють головні частини, характеризують образи козаків, знають козацькі звичаї та традиції, самостійно працюють із художнім текстом.

Теорія літератури: героїко-романтична повість, романтичний герой.

Обладнання: підручник 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Щастя в повітрі не в’ється,

Воно в боротьбі дістається.

Народне прислів’я

 

I. Мотивація навчальної діяльності школярів.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

  •  Доброго дня всім! Я рада вас вітати на нашому уроці.
  •  Діти, а ви любите, коли до вас приходять гості? Чому? ( бо це весело, радісно, нові зустрічі, обмін інформацією, побажаннями, ділимося думками про наше життя…)
  • Тож давайте привітаємо один одного добрим словом, побажаємо собі удачі, а нашим гостям приємного і корисного перебування у нас.  

(Словесний настрій)

2. Оголошення теми й мети уроку

 Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість А.Чайковського, працюючи над   повістю «За сестрою». 

(Запис до зошитів числа, теми уроку).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Літературна гра «“Так” чи “Ні”».

  1. Павлусь злякався, коли почув, що сотник віддав наказ напасти на татар. (Так.)
  2. Коли збиралися в бій, сотник відіслав Павлуся додому. (Ні.)
  3. Під час бою татар було триста, а козаків залишилося сорок. (Так.)
  4. Козаки взяли в полон багатого татарина Мустафу. (Так.)
  5. Козаки обміняли Мустафу на полонених козаків. (Ні.)
  6. Коли Павлусь зустрів батька, який перебував у полоні, то виявилося, що сестри Ганни з ним не було. (Так.)
  7. Степан разом із Павлусем поїхав у степ шукати Ганнусю. (Ні.)
  8. Павлуся захопив у степу харциз, але йому вдалося втекти. (Ні.)
  9. Харциз продав Павлуся татарським купцям. (Так.)
  10. Харциз у степу не зустрів нікого і спокійно дістався до міста. (Ні.)
  11. Козаки зустріли харциза-зрадника й викрили його завдяки одягу Павлуся, що харциз забрав у хлопця. (Ні.)
  12. Козаки пробачили харцизові зради і злочини та відпустили його, заборонивши повертатися до України. (Ні.)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподівалися ви, що твір закінчиться саме так?

— Наскільки, на ваш погляд, ця історія могла бути правдивою?

— У чому полягав Павлусевий план порятунку сестри Ганнусі?

Робота над характеристикою героїв.

 Гра «Впізнай героя»

Завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза, відповідь записати у зошит.

  •  «…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена на грудях, широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди». «…Митець був арканом орудувати. У цьому була найбільша його заслуга». (Семен Непорадний)
  • «Йому було вісімдесят літ зроду, та хоч було спочити старим костям у якому зимовнику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою й спі­вами».  (Дід Панас)
  •  «…Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей». (Петро)
  • «...Та його вже знайшли. Лежав на дорозі, куди гнались татари, та ледве дихав. Дід Панас уже порався біля нього. У нього була порубана голова та поламані ребра і ноги» (Остап Тріска)

Учні зачитують відповіді.

  •  Яким словом можна об’єднати  усіх цих персонажів? (Козаки)

- Хто є представниками українського козацтва у творі? (Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска, дід Панас).

- Що їх об’єднує? (Дружба, єдина мета, взаємодопомога, розуміння одне одного).

Повідомлення   про уклад козацького життя попросимо підготовленого учня розповісти нам детальніше

Розповідь та презентація «Звичаї козаків»

Запорізька Січ справжньою козацькою республікою. Вона  контролювала величезну територію степової України, мала свій уряд, військово-адміністративний устрій, власний суд, самостійні дипломатичні відносини з іншими країнами.

Верховним органом управління Запорізької Січі була загальна військова рада (або коло), котра збиралася щорічно на Різдво, а при потребі і частіше. Вона обирала своєрідний уряд козаків Кіш. Кіш поділявся на 38 куренів.

Мешкали козаки в невеликих будівлях, складених з гілок дерева з листям, чи з жердин і вкритих соломою - куренях.

Уряд Запорізької Січі очолював гетьман або кошовий отаман. Тут не було кріпацтва. Існувала формальна рівність між козаками, які могли користуватися землею, угіддями, брати участь у загальновійськових  радах, обирати старшину.

Існували у них і свої клейноди – символи влади, відзнаки козацького війська:  герб Війська Запорізького, козацькі корогви (прапори), булава, печатка Війська та інші .

У великій шані в козаків перебувало побратимство. В боях билися поруч й рятували один одного або захищали своїм тілом. Побратимство було однією з таємних причин їх непереможності.

Повернувшись з походу, козаки ділили здобич. Потім починали гуляти. Але вживати спиртне під час військових походів було заборонено. За пияцтво, як і за зраду, передбачалася смертна кара.

Вставали до сходу сонця, йшли на річку купатися, їли житнє борошно з водою і засмаженою олією. Кожен носив свою ложку у халяві чобота. Опівдні на башті стріляли з гармати. Цим пострілом кликали на обід. Тоді ставали всі в коло біля образів і отаман читав їм “Отче наш” і тільки після цього приступали до їжі. Надвечір подавали вечерю.

Козацька їжа була невибагливою, але поживною. Вони готували саламаху, тетерю, щербу — варені страви з пшона, житнього борошна й риби, вживали в їжу смажену дичину і в’ялену рибу.

Одяг простих козаків був із домотканого сукна й полотна. Із нього шили широкі шаровари, сорочку, поверх яких одягалися широкополі кобеняки та киреї, що підперізувалися поясом. Взуттям слугували чоботи, а головним убором — шапка.

         -   Які риси уособлюють у собі козаки?

Метод «Гронування»  

     Товариська взаємодопомога                 безкомпромісні                        здатність до самопожертви

стійко втримувати труднощі козаки вірно служити народу

    витривалі сильні                                       мужні          нещадні до ворогів

 

- Розкажіть про бій козаків з татарами (розділ 4) за ілюстрацією  (ст. 77)

     - Як ставились запорожці до зрадників свого народу?

 

- Яким у творі зображений рід Судаків?

- Про кого ця цитата? «Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало, і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли». (Павлусь)

- Чи можемо його віднести до  козацької когорти? Чому?

- Згадаємо слова козака Недолі стосовно Павлуся: «Якщо хлопець із цього вийде цілим, то знайте, що з нього Кошовий буде»

Метод «Фішбоун»


- Чи хотіли б ви бути героями цього твору? Чому? Якщо так, то ким саме?

- Якому героєві твору ви симпатизуєте, а до якого ставитесь зневажливо? Чому?

– Які твори про козаків вам вже відомі? (І. Нечуй-Левицький – “Запорожці”, О. Сенатович – “Малий Віз”, І. Крип’якевич – “Малі козаки”, “Бурсаки”)

Усне малювання

Уявіть, що ви режисер фільму «За сестрою», скажіть, який епізод буде, на вашу думку, найцікавіший глядачам? Чому?

Робота з підручником. Опрацювання відомостей із теорії літератури (с.106)

Героїко – романтична повість, це повість, у якій зображено героїчні вчинки виняткового героя в надзвичайних обставинах

  • Чому, на вашу думку, повість є актуальною в наш час?

( Моральні принципи козаків не втратили своєї цінності й у наш час)

Фільм «Українські козаки» Патріотичний ролик

Коментар епіграфа

VI Рефлексивно-оцінювальний етап

Сьогодні спробуйте самостійно оцінити свою діяльність на уроці. Але використайте при цьому не бали, а слова. Похваліть себе. За що? Хтось активно працював, хтось був уважним, хтось намагався ним бути, хтось правильно відповідав, хтось щось важливе зрозумів… 

1. Чи задоволений ти результатами своєї роботи, процесом уроку? Чому?

2. Що ти зрозумів і дізнався нового?

3. Що здивувало? Що сподобалось? Не сподобалось? Чому?

4. Чи досягнув ти поставлених цілей?

5. Які нові запитання з’явились?

Виконати тести. 

Слово вчителя По-різному складається кожного доля, хоч у який час ти живеш.  Та честь, відданість, мужність, благородство цінувались завжди. І як хочеться, щоб ми були гідними наших пращурів, а не перекотиполем чи полин-травою у нашім краї, у нашому домі, у наших сім’ях.   Залишайтеся Людьми!

Домашнє завдання

Опрацювати с. 106-107, написати лист Павлусеві

Тестові завдання 

Андрій Чайковський «За сестрою»

1. У якому селі відбуваються події твору?

А) Соколівка;

Б) Гончарівка;

В) Спасівка;

Г) Тополівка.

 2. Чим славився рід Судаків?

А) Між ними не було жодного, який не бував би на Січі;

Б) між ними не було жодного, хто не вмів би грати на скрипці;

В) між ними не було жодного, хто не вмів би лагодити речі побуту;

Г) між ними не було жодного, який не бував би за межами України.

 3. Скільки років було дідові Андрієві?

А) 90 років;

Б) 80 років;

В) 60 років;

Г) 70 років.

 4. Зі скількох чоловік складалася на той час рідня Судаків?

А) Восьми;

Б) семи;

В) шести;

Г) п’яти.

 5. Що вважав за обов’язок дід Андрій?

А) Привчити Павлуся до лицарського ремесла;

Б) навчити Петра доглядати за пасікою;

В) доглядати за дітьми у хаті;

Г) піти на Запорожжя.

 6. Що трапилося із батьком та сестрою Павлуся після нападу татар на село?

А) Їх убили;

Б) вони втекли в степ;

В) їх взяли у полон;

Г) вони перейшли на сторону ворога.

 7. Кого зустрів Павлусь, коли потрапив до козаків?

А) Брата Петра;

Б) діда Андрія;

В) сестру Ганнусю;

Г) батька.

 8. Яким чином, за звичаєм, розташовувались татари під час оборони?

А) Квадратом;

Б) півмісяцем;

В) трикутником;

Г) колом.

 9. Який козак їхав позаду ватаги під час погоні?

А) Недоля;

Б) Непорадний;

В) Тріска;

Г) Петро.

 10. Як звали татарського бранця?

А) Магомед;

Б) Ібрагім;

В) Мустафа-ага;

Г) Мулла.

11. З якою метою залишили козаки татарина живим?

А) Полковник хотів дізнатися від нього про наміри орди;

Б) козаки хотіли обміняти його на українських полонених;

В) козаки мали намір вигідно його продати;

Г) полковник особисто хотів його вбити.

 12. Поясніть значення слова «кіш».

А) Ополоник;

Б) засідка;

В) військовий табір;

              Г) видолинка.

Відповіді

1.В

2.А

3.Г

4.В

5.А

6.В

7.А

8.Б

9.В

10.В

11.А

12.В

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2022
Переглядів
5404
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку