Урок на тему ''Альдегіди''

Про матеріал
Тема уроку : Альдегіди Підготувала для уроку у групах першого курсу, за професією " КУХАР, КОНДИТЕР" Містить запитання і завдання. Степнюк Ірина Михайлівна.
Перегляд файлу

Степанюк Ірина Михайлівна

Тема : Альдегіди. Склад, будова молекул альдегідів. Альдегідна характеристична (функціональна ) група. Загальна та структурна формули, систематична номенклатура і фізичні властивості альдегідів.

Цілі уроку:

навчальна: формувати в учнів уявлення про різноманітність оксигеновмісних органічних сполук на прикладі альдегідів, розширити поняття «Функціональна група» на прикладі карбонільної функціональної групи, розглянути склад, електронну і структурну формули альдегідів, сформувати в учнів знання про гомологічний ряд альдегідів, ознайомити з номенклатурою та фізичними властивостями, сформувати вміння називати альдегіди за систематичною номенклатурою та складати структурні формули за їх назвою;

     розвиваюча: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, узагальнювати;

     виховна:  виховувати цілеспрямованість, наполегливість.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:

називає загальну формулу та характеристичну (функціональну)  групу альдегідів;

пояснює вплив характеристичної групи на фізичні  властивості оксигеновмісних органічних сполук;

наводить приклади альдегідів та їхні тривіальні назви;

класифікує оксигеновмісні органічні сполуки за характеристичними групами;

складає молекулярні і структурні формули альдегідів;

дотримується правил безпечного поводження з органічними речовинами.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

(бесіда)   - Які особливості спиртів порівняно з вуглеводами?

  • Чим це обумовлено?
  • Що таке функціональна група?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Чи відомо вам, що багато вологих біологічних об’єктів зберігають законсервованими. У чому їх зберігають? Чому вони не псуються? Відповідь криється у речовинах, які ми розпочнемо сьогодні вивчати.

ІУ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАННЯ УРОКУ

У. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Сама назва «альдегіди» означає «алкоголь  дегідрований»,  тобто без кількох атомів Гідрогену.

Наприклад:

СН3 – СН2 – ОН →СН3 – СОН

спирт            альдегід

Альдегіди – це органічні речовини, в яких карбонільна група    - СОН  сполучена з вуглеводневим радикалом.

      СН3  - СОН

вуглеводневий радикал    карбонільна група

R –COН, СнН2н +1СОН     -загальні формули альдегідів

Будова карбонільної групи:  - С =О

     Н

2. Які вивчені нами органічні речовини мали подвійний зв’язок?

Чим відрізняється подвійний зв'язок алкенів і альдегідів?

 Подвійний зв'язок у альдегідів розміщаний нерівномірно, електронна густина зміщена до атому Оксигену, атолм Карбону набуває позитивного заряду, саме це обумовлює підвищену активність карбонільної групи.

3.  Гомологічний ряд альдегідів

       Назви альдегідів походять від назв вуглеводнів  + аль , перші представники мають також історичні назви:

-Метаналь -     НСОН    - мурашиний альдегід (формальдегр, 40%-й розчин – формалін)

-Етаналь -      СН3СОН   - оцтовий альдегід

-Пропаналь-      С2Н5СОН   - пропіоновий альдегід

- Бутаналь-         С3Н7СОН   - масляний альдегід

- пентаналь-       С4Н9СОН    – валеріановий альдегід….

!!! Звурніть увагу: назва альдегідів включає в себе також атоми Карбону карбонільної групи.

4. Ізомерія в альдегідів буває лише за будовою карбонового скелету:

СН3-СН2СН2-С ОН   або   СН3-СН- СОН

        СН3

Номенклатура альдегідів:

-назви альдегідів складаються як і у спиртів з уточнення;

- нумерацію починають з кінця, до якого ближче група    -СОН,і цей атом Карбону нумерують першим;

- перелічують локаути (місця) і назви замісників в алфавітному порядку;

- при назві гомологічного ланцюга додають закінчення  -аль;

Завдання 1. Побудуйте  всі можливі ізомери до пентаналю і назвіть іх.

Завдання 2. Більше чи менше буде ізомерів в альдегідів порівняно з спиртами? Доведіть.

6. Фізичні властивості. (опрацьовують самостійно) використовуючи матеріал §  використовуємо правило дуелі.

- агрегатний стан – метаналь є газоподібною речовиною, решта леткі;

- запах різкий, неприємний у газів і рідин;

- температура плавлення і кипіння нижчі ніж у спиртів, тому що відсутні водневі зв’язки;

- лише перші представники розчинні у воді.

УІ.ЗАКРІПЛЕННЯ  ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

(фронтальна робота)

  1. Назвіть речовини:

а) СН3  - СН – СН – СН2 СОН; б) СН3 – СН – СНСl – СОН

              СН3   СН3            СН3

в) СН3  - СН – СН2 – СН – СН – СН2 – СОН

               С2Н5              С2Н5  СН3

  1. Напишіть напівструктурні формули за назвами:

а) 2,3,3 – три метил бутаналь;

б) 3,3 –диметил пентаналь;

в) 2,3,3 триетил – 4,4 – дипропілоктаналь;

3. Зобразіть можливі ізомери, склад яких С5Н10О. До якого класу належить дана сполука.

УІ.Д/з §16 – опрацювати

  • задача № 6 на срт.79 письмово в зошит.

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Stepanyk Iruna
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
20 грудня 2022
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку