Тема: «Анна Гавальда «35 кіло надії». Образ головного героя твору . Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка»
Обладнання : портрет письменниці, тексти твору «35 кіло надії»
Мета : продовжити знайомити учнів з твором сучасної французької письменниці А.Гавальди "35 кіло надій"; продовжити формувати уміння учнів аналізувати і інтерпретувати художній текст; визначити основні проблеми твору; продовжити роботу над формуванням навиків участі у активному навчальному діалозі; виховати чуття доброти, цілеспрямованості, упевненості у собі, щирості та толерантності; розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, уміння аргументувати власну думку
Вид уроку: урок – дискусія, діалог як інтерактивна технологія
Будь щасливим…! Роби що-небудь, щоб бути щасливим!
Анна Гавальда
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання
Слово вчителя:
На попередніх уроках ми з вами познайомилися з творчістю письменниці Анни Гавальди і змістом її твору «35 кіло надії» Тож перевіримо домашнє завдання і актуалізуємо ваші знання.
1.З метою виявлення ваших знань про життя і творчу діяльність письменниці пропоную вам виконати завдання «Лови помилку» (називаю моменти з життя А.Гавальди, а ви, зловивши помилку виправляєте її)?
2.Назвіть жанр твору Анни Гавальди «35 кіло надії» (повість – притча)
3. Що таке повість? (повість - прозовий твір, який має більший ніж оповідання обсяг. У повісті зазвичай змальовано низку подій із життя головного героя й детально зображено пов»язаних з ним другорядних персонажів)
4. Пригадайте, що таке притча? (притча – це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини. )
5. Чи можна цей твір назвати притчею? Чому? (Так можемо, тому що за основу твору письменниця взяла історію зі свого власного життя)
6. Яка тема твору (виживання підлітка в світі, в якому він не може адаптуватися через певні розумові проблеми)
7. Назвіть ідею твору (зворушлива і тепла історія зі щасливим фіналом про формування характеру, зусилля над собою заради того, кого любиш, про підтримку рідних та повагу до найголовнішого в людині – до її душі і серця)
8. А яка головна думка твору (кожна людина – творець своєї долі. Кожна людина потребує любові, друга і підтримки)
8. Назвіть головних героїв повісті ( Грегуар Дюбоск – школяр, 13 років, дід головного героя Леон, вихователька Марі, батьки Грегуара, бабуся хлопчика)
Так, добре
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя:
Тема сьогоднішнього уроку: «Анна Гавальда «35 кіло надії». Образ головного героя твору. Складні випробування та їх роль у формуванні характеру підлітка»
Тож сьогодні на уроці ми з вами продовжимо працювати над змістом твору сучасної французької письменниці А.Гавальди "35 кіло надії" шляхом формування умінь аналізувати художній текст; продовжимо розвивати навички елементів аналізу героїв твору і роботу над формуванням навиків вашої участі у активному навчальному діалозі; і, звичайно виховувати почуття доброти, цілеспрямованості, упевненості у собі, щирості та толерантності; розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, уміння аргументувати власну думку
ІV.Робота над темою уроку.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Отже,діти!
Людина живе в суспільстві, її характер формується в колі сім'ї, дитячому садочку, школі, інших навчальних закладах. Кожний учень замислюється про своє майбутнє, про вибір професії. Зрозуміло, що мало лише мріяти, потрібно працювати, вчитись, здобувати досвід, загартовувати себе фізично і духовно. Шлях до омріяної мети не завжди буває швидким і легким. Підлітку не завжди вдається самостійно впоратися з труднощами навчання, фізичною слабкістю, напруженими стосунками з батьками, вчителями, однокласниками. Завдання дорослих – допомогти дитині обрати правильний життєвий шлях, не зрадити своїм мріям. Але чи завжди вдається порозумітися дорослим і дітям? Чому не всі школярі хочуть вчитися, порушують дисципліну, виглядають байдужими або самотніми? Такі проблеми порушує у повісті-притчі сучасна французька письменниця Анна Гавальда.
До сьогоднішнього уроку я підготувала епіграф. Це слова Анни Гавальди: «Будь щасливим…! Роби що-небуть, щоб бути щасливим!»
Діти, а які асоціації у вас викликає слово «щастя»? ( щастя – здоров»я, родина, відпочинок, друзі, природа, мир, свобода, успіх, дружба, любов…)
А давайте згадаємо думку американського психолога Абрахама Маслоу з якою ми знайомилися на уроках «Основи здоров»я». На його думку сутність щастя полягає у задоволенні потреб, а яких саме пам»ятаєте?
(Відповідь:
це – фізіологічні потреби – голод, спрага, сон;
потреби безпеки;
потреби спілкування і любові;
потреби в повазі;
потреба самореалізації.
Отже, щаслива людина – це людина, яка задовольняє всі потреби.
Можна припустити, що люди щасливі – це люди самореалізовані.
2.А зараз переходимо з вами до характеристики головного героя повісті-притчі Анни Гавальди «35 кіло надії» Грегуара Дюбоска.
Запрошую вас до діалогу, який допоможе створити змістовну характеристику героя, а також проаналізувати шлях головного героя до самореалізації і щастя.
Діалог за змістом твору. Ваше завдання – бути активними учасниками спілкування. Отже, почали.
- Що пам'ятає Греугар про своє дитинство до школи? (Був дуже щасливий, малював, дивився мультфільми, грався з плюшевим песиком Гроду (іграшка), для якого в три роки хотів змайструвати машину для пошуку закопаних під ліжком про запас кісток).
- Чи розумів Грегуар, що таке школа? Яке питання його цікавило найбільше? ( Ні, його цікавило - які в них там іграшки?)
- У якому віці хлопчика віддали до навчального закладу? (У три з половиною роки).
- Як звати улюблену виховательку Грегуара у дитячому садку і що він подарував їй на прощання?
(ЇЇ звати Марі. Подарував підставку для олівців зі скриньками для дрібних речей: скріпок, гумок, кнопок тощо).
- Яку характеристику написала Марі Грегуару, коли він переходив з дошкільного закладу до початкової школи?
(«У цього хлопчика голова, як решето, золоті руки і велике серце. Якщо дуже постаратись, із нього буде пуття»).
- Як сприймає Грегуар цю характеристику? Що він говорить?(Уперше і востаннє за все моє життя працівник народної освіти сказав про мене добре слово. Я чудово знаю, чим я зобов'язаний Марі. Непоганою успішністю, ось чим. Вона зрозуміла, з ким має справу).
- Що свідчить про те, що Марі любила і ро
зуміла хлопчика?
(Подарувала книжку «1000 справ для вправних рук» з умовою, що він навчиться читати, щоб самостійно ознайомитися з текстом книги, тим самим Марі надала Грегуару стимул для подальшого навчання, яке давалося хлопчику нелегко).
- Чому герой повісті не любив вчительку молодшої школи, мадам Даре?
(Нещира, кривляється, має улюбленців, а Грегуара зневажає).
- Які ознаки психологічного й фізичного дискомфорту відчуває Грегуар через необхідність ходити до середньої школи?
(Біль у животі, нудота, не може снідати, дорогою до школи задихається, не виносить запах крейди і старих кросівок, які асоціюються у нього зі школою, труднощами у засвоєнні знань. Хлопчик переживає через сварки батьків, що є наслідком його поганої успішності, почувається винним через це).
- Який предмет давався Грегуару найгірше?
(Фізкультура, через фізичну слабкість, сором перед товаришами).
- Коли становище Грегуара в класі змінилось
на краще?
(Мимоволі насмішив учнів під час уроку фізкультури і почав удавати блазня за кожної нагоди, за що однокласники почали залучати хлопчика до спортивних змагань, бо він усіх розважав, а це було своєрідною рекламою).
- До чого ж призвели непорозуміння між учителями і Грегуаром?
(Хлопчика вдруге залишають на повторний курс навчання - тепер уже у шостому класі, а потім взагалі відраховують зі школи).
- Що роблять батьки, щоб влаштувати Грегуара в іншу школу? Чому це їм не вдається?
(Через погану успішність жодна престижна школа не приймає хлопчика на навчання).
- Якою була друга школа, в яку врешті-решт пішов «довчатись» Грегуар?
(Коледж Жан-Мулен, де були дуже низькі навчальні стандарти, відсутність будь-якої дисципліни, грубість і зневажливе ставлення до вчителів з боку учнів).
(Підліток жахається від того, як учні розмовляють із вчителями, будучи фізично слабким, намагається бути непомітним і з кожним днем, за спостереженням матері, стає тупішим, деградує, а вчителям це байдуже).
- Час минає, Грегор невдоволений навчанням у коледжі. А де ж хлопчик почувався комфортно?(Лише в сарайчику дідуся Леона за теслярними і слюсарними справами, тобто там, де його поважали і він міг щось робити своїми руками, недаремно він говорить про себе «понад усе на світі мені цікаві мої руки і те, що вони здатні змайструвати»).
- До якого рішення приходять батьки Грегуара, хто підштовхнув їх до цього?
(Влаштувати сина до школи-пансіону, за порадою дідуся Леона).
(Дзвонить у заклад, а потім пише лист директору школи).
Виразне читання та обговорення листа, написаного хлопчиком
або
Вчитель: нагадую вам зміст листа:
«Шановний директор школи Граншан!
Я дуже хотів би вчитися у Вашій школі, але знаю, що це неможливо, тому що в мене дуже погана успішність.
Я бачив у рекламі Вашої школи, що у Вас слюсарні і столярні майстерні, кабінет інформатики, теплиці і все таке.
Я думаю, що оцінки – не найголовніше в житті. По-моєму, важливо знати, чого ти в житті хочеш.
Мені хочеться вчитися у Вас, тому що в Граншані мені буде краще за все – так я думаю. Я не дуже гладкий, у мені 35 кіло надії.
Всього доброго, Грегуар Дюбоск.
P. S.: Я перший раз у житті прошусь у школу, сам не розумію, що це зі мною, мабуть, захворів.
P. S.: Посилаю Вам креслення машинки для чистки бананів, яку я сам зробив, коли мені було сім років».
- у листі, є такі слова:
- «Я не дуже гладкий - у мені 35 кіло надії»? Поясніть пряме і переносне значення цих слів.
Як ви їх розумієте?
Слово вчителя :
Бажання хлопчика вчитися у Граншані було таким сильним, що, завдячуючи йому і моральній підтримці дідуся, Грегуар здав вступний іспит і таки став учнем технічного ліцею.
Продовжуємо діалог:
- Як змінилося ставлення хлопчика до навчання?
(Попри труднощі засвоєння багатьох шкільних предметів, Грегуар тепер дуже старався і робив відповідні успіхи).
- Як ставились учителі в Граншані до Грегуара?
(Усіляко допомагали, підтримували, заохочували. «Я не став першим учнем, до відмінників мені було далеко, якщо чесно, я, мабуть, був останнім у класі. Але вчителі мене чомусь любили»).
- Яким чином підтримала старанність Грегуара вчителька французької мови мадам Верну?
(Вселила надію на кращий результат з французької мови в майбутньому і похвалила його технічні здібності).
- З яких предметів хлопець був першим? Про
що це свідчить?
(З малювання і праці, що свідчить про його творчі і технічні здібності).
- Яку моральну і фізичну перемогу одержав над собою Грегуар під час уроку фізкультури? Як це йому вдалося? Що послужило стимулом?
(З шести років не міг піднятись по канату з вузлами. Вболіваючи за хворого дідуся, відчуваючи підтримку вчителя та однокласників, звершив
таки свій моральний і фізичний подвиг - піднявся до самого кінця канату).
Беручи до уваги зміст нашого діалогу і матеріал таблиці, яку ви створювали у зошиті на тему «Шлях Грегуара до здійснення мрії», давайте назвемо основні етапи шляху героя до здійснення мрії, його перемоги і поразки та акцентуємо увагу щодо психологічного стану хлопчика на різних етапах життя.
«Шлях Грегуара до здійснення мрії»
Заклад |
Вчителі |
Перемоги і поразки |
Психологічний стан |
Старша група у дитячому садку |
Вихователька Марі – чуйна, любить Грегуара. |
Навчився багато речей робити своїми руками |
Щасливий, майструє іграшки, любить Марі |
Молодша школа |
Вчителька Мадам Даре, зневажає хлопчика |
Навчився читати, виконуючи прохання Марі, але вчиться погано, залишений на повторний курс у другому класі |
Ненавидить мадам Даре, почувається нещасним |
Середня школа |
Директриса, вчителька фізкультури - мадам Берлюрон |
Учиться погано, не розуміє і не запам'ятовує навчальний матеріал, не може самостійно виконати домашнє завдання, залишений на повторний курс у шостому класі |
Нещасливий, має незадовільний психічний і фізичний стан, часто плаче, любить робити щось своїми руками, працює в сарайчику дідуся |
Коледж Жан-Мулен |
Байдужі вчителі |
Деградує, тупішає |
Замкнувся у собі, почувається нещасним
|
Технічний ліцей «Граншан» |
Привітні викладачі і директриса, підтримують Грегуара в навчанні і всіх його справах |
Робить успіхи в навчанні, перший в малюванні і на уроках праці; вирішив, що його дідусь неодмінно одужає якщо він змінить своє відношення до навчання. |
Відчуває увагу і любов вчителів, щасливий. Знаходить у собі сили покращити свій фізичний стан |
А зараз запитання :
Діти, що є щастя, а що є драма в житті Грегуара ? Чого більше?
Знаходимо відповідь
Драма Щастя
Мама і тато Плюшеве цуценя Грудоду
Середня школа Вихователька Марі
Вчителька фізкультури Дід Леон
Коледж Жан Мулен Сарайчик дід уся Леона
і затишний куточок у ньому
Мадам Даре у молодшій школі Чудова книга
«1000 справ для
умілих рук»
Двоюрідний брат
Технічний ліцей «Граншан»
Далі, діти, робота у зошитах: пропоную скласти анкету Грегуара Дюбоска. Записуємо «Анкета Грегуара Дюбоска».
Отже,
перейняв талант майструвати від Дідуся Леона
І останнє питання, відповідь на яке завершить анкету : який день був самим незабутнім і щасливим для Грегуара
Висновки і підсумки
Вчитель:
1.Отже, діти, можна зробити висновок, що Грегуар Дюбоск врешті-решт з допомогою дідуся, батьків, власного бажання знайшов свою школу, в якій доброта і підтримка вчителів дають йому надію на майбутнє. У хлопчика золоті руки і «голова вже не як решето», він намагається вчитися і робить успіхи.
2.І як підсумок, пропоную вам закінчити речення:
Вчитель:
Так, діти! Разом з автором нам хочеться вірити, що Грегуар стане справжнім майстром своєї справи, як його дідусь, справжнім винахідником, знайде себе у цьому світі і суспільстві.
VII. Домашнє завдання:
1.Повторити вивчений матеріал
2.Створити письмову характеристику головного героя Грегуара Дюбоска.