Урок зарубіжної літератури в 6 класі
Вчитель:Худолій Світлана Володимирівна
Тема: «Джек Лондон «Жага до життя». Сильний людський характер в екстремальній ситуації. Характеристика героїв твору»
Мета: вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати образне та логічне мислення, навички роботи з художнім текстом, уміння виразно, вдумливо читати , зв’язно висловлюватися в контексті змісту; формувати стійкість в неординарних умовах, прагнення до збереження власної гідності; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм
Хід уроку
І. Емоційна підготовка до сприйняття теми уроку.
Шановні 6-ки вітаю вас на уроці зарубіжної літератури!
Сподіваюся, що ви налаштувалися на продуктивну працю.
На уроці ми будемо вдумливо читати уривки, відповідати на запитання, виконувати цікаві завдання.
Ну що ж, розпочинаємо .
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами пройдемо стежками людських доль, спробуємо розібратися, що таке справжнє людське щастя, які шляхи ведуть до нього на прикладі твору Джека Лондона «Жага до життя». Намагатимемося також проникнути у психологію та мотиви людських вчинків, розглядаючи їх крізь зміст художнього тексту.
Нерідко, діти, в житті трапляються такі складні ситуації, з яких, здається, немає виходу. Одні люди в таких випадках втрачають оптимізм і присутність духу. Інші ж не зупиняються перед труднощами, шукають вихід і знаходять його.
«Жага до життя» - це твір про життя і смерть, про дружбу і зрадництво, про силу і слабкість людського духу і про те, як діяти людині в екстремальній ситуації, щоб вижити.
Що ж таке екстремальна ситуація? Давайте пригадаємо, діти.Ми неодноразово говорили на уроках Основи здоров»я:
Екстремальна ситуація – це така небезпечна ситуація, яка ставить людину перед проблемою життя і смерті.
Така ситуація часто є випробуванням для людини на стійкість і моральність . В екстремальній ситуації виявляється справжня сутність людини.
І саме герої твору потрапили в екстремальну ситуацію: вони ідуть дуже довго, у них важкі клунки за спиною,вони стомлені, виснажені…, але кожен з них вибирає свій шлях… Ми дуже мало знаємо, як ішов зрадник Біл, це можна лише уявляти. Але ми знаємо одне напевно: Біл ішов не дорогою життя. Біл загинув.
Ми оберемо з вами дорогу життя. І пройдемо нею разом із безіменним героєм, щоб навчитися у нього таємницям виживання в екстремальній ситуації, спостерігаючи за його сильним характером.
Діти, а які асоціації у вас викликає слово «життя»?
Асоціативний ланцюжок до слова «життя» (приклад):
боротьба, таємниця, прагнення, випробування, виклик, мрія, радість, шанс, дар Божий….
Так, життя – це неоціненний скарб і його треба берегти.І ми з вами спробуємо визначити правила виживання людини в екстремальній ситуації.
Спробуємо також скласти формулу «Перемоги героя» і формулу «Поразки Біла».
Тема сьогоднішнього уроку:
«Джек Лондон «Жага до життя». Сильний людський характер в екстремальній ситуації »
Для роботи над темою у вас є вже певні знання: біографія письменника, прочитане оповідання, виконані випереджувальні завдання і гарний настрій.
Тож,продовжуємо !
Перевіримо ваші знання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання
Прийом «Ключове слово»
1.Пригадаємо вивчене на попередньому уроці. Я називаю набір слів та словосполучень, що пов»язані з вивченням теми, а ваше завдання - визначити ключове слово, яке їх об’єднує ? Тож почали:
1. Північна Америка, Сполучені штати Америки, Сан-Франциско, Каліфорнія, консервна фабрика, промислова шхуна, Джон Гріффіт Чейні - ДЖЕК ЛОНДОН.
2. Канада, Клондайк, Юкон, Доусон - Сіті , полярна зима, холодний вологий клімат , дика Північ– ЗОЛОТА ЛИХОМАНКА.(вона була створена бажаючими знайти золото на цих географічних територіях)
3. «Поклик предків», «Біле ікло», «Син вовка», «За тих, хто в дорозі», «Жага до життя» - ОПОВІДАННЯ.
4. Міцність, сила волі, оптимізм, небезпека , золотошукач, письменник, мандрівник – ЛЮДИНА.
5. Єдине, безцінне, складне, небезпечне, ризиковане, неповторне – ЖИТТЯ.
Так. Ключові слова визначені. А як же вони пов’язані між собою ?
( ми познайомилися з творчістю Джека Лондона, прочитали його оповідання «Жага до життя»).
Запрошую вас до бесіди:
-Де і коли народився письменник? (Джек Лондон народився 12 січня 1876 року в м. Сан-Франциско у США,штат Каліфорнія)
- Яке справжнє ім’я Джека Лондона? (Справжнє ім»я – Джон Гріффіт Чейні)
- Яким було його дитинство? (довелось змалку шукати роботу,щоб допомогти родині – працював на консервній фабриці, продавав газети, займавсвся виловом устриць у Каліфорнійській затоці)
- Яку освіту отримав митець? (у 1896 році вступив до Каліфорнійського університету, проте через брак коштів був змушений залишити навчання, але він ніколи не розлучався з книжкою, самотужки здобуваючи знання)
- Що спонукало Джека Лондона звернутися до теми «золотої лихоманки» в Північній Америці? (у 1897 році Америкою поширилися чутки, що на Алясці знайдено великі запаси золота.)
- Чим завершилось перебування Джека Лондона в Клондайку? (Він не розбагатів, але знайшов там сюжети й образи для багатьох своїх творів)
- За жанром «Жага до життя» це - ? (оповідання)
-Що таке оповідання
Оповідання - це епічний жанр, невеликий прозовий твір, сюжет якого будується на одному, інколи декількох епізодах з життя одного або кількох персонажів.
Продовжуємо роботу над темою сьогоднішнього уроку
ІV. Осмислення. Робота над темою.
1.І зараз ми прослідкуємо життєву стежку героїв оповідання в екстремальній ситуації.
2.Робота над темою.
Переходимо до роботи з текстом оповідання.
Відкрили підручники на сторінці 105.
Дорогою життя ми пройдемо разом з безіменним героєм, щоб навчитися в нього таємницям виживання. А потім спробуємо скласти формулу «Перемоги героя» та формулу «Поразки Білла».
Сформулюємо «Правила виживання людини в екстремальних умовах»
Боротьба зі страхом самотності.
Перша небезпека, яку відчув герой – це страх самотності
Знайдіть у тексті і зачитайте, як Біл відреагував на слова безіменного героя( стор.106) ?
«…Біл шкандибав далі через молочно-біле шумовиння. Він так і не озирнувся. Товариш дивився йому вслід, і, хоч його обличчя ніяк не пожвавилося, очі його світилися тугою пораненого оленя. Біл вийшов кульгаючи на той берег і подався далі, не повертаючи голови.Чоловік,який стояв серед потоку,дивився йому вслід. Губи його злегка тремтіли, і давно не голені руді вуса заворушилися. Він механічно облизав їх…»
-про що говорить погляд героя( це був благальний погляд людини,що потрапила в біду)
— Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? (Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо).
Нагадаю вам епізод з тексту, де герой мало не втратив свою рушницю: «…Він затремтів, як у лихоманці. Рушниця випала з рук у воду. Але ж він отямився, переборов страх, опанував себе, намацав на дні рушницю та витяг її з води…»
— Що значить для героя рушниця? Чому він її не залишив, адже вона тільки заважала: була досить важкою, без набоїв? (Рушниця — це надія на порятунок).
А ще згадаємо епізод, коли герой сподівався, що Біл чекатиме на нього біля їхньої схованки, і вони вдвох далі долатимуть важкий шлях. І чим дужче він напружував тіло, тим більше напружував розум, переконуючи себе, що Біл не кинув його напризволяще.
«…Біл чекатиме на нього біля схованки, і вони вдвох попливуть по Дізу на Південь до Великого Ведмежого озера, а потім через озеро до річки Маккензі. І далі, і далі на південь… поки дістануться до якоїсь факторії Компанії Гудзонової затоки, де ростуть високі дерева й де вдосталь усякого харчу. Ось про що він думав, силкуючись іти вперед. Але що дужче він напружував тіло, то більше мусив напружувати розум, переконуючи себе, що Біл не кинув його напризволяще, що він неодмінно чекатиме біля схованки. Він був змушений так думати, інакше для чого тоді силкуватися – лягай та вмирай одразу!...»
А як характеризують ці слова героя? (він був розумний і кмітливий, а також сильний духом)
Так. Він має надію. Ось так він думає. І ця думка його рятує.
І Правило виживання № 1: « Побороти страх. Не втрачати надію на порятунок!»
2.Інша небезпека – це холод.Зачитаємо уривок, де герой рахує сірники.
«…Він розв»язав свій клунок і передусім полічив сірники. Їх було шістдесят сім. Щоб пересвідчитися, він перелічив їх тричі.Тоді розділив сірники на три пучечки, загорнув кожен у промащений папір і сховав: один пучечок – у порожній кисет, другий – за внутрішній обідок поношеного капелюха, а третій – за пазуху, під сорочку. Коли впорався із цим, він раптом злякався: витяг і порозгортав усі пучечки й ще раз перерахував сірники. Їх так само було шістдесят сім…»
Для чого потрібні сірники? Яке значення має вогонь для мандрівника? (Сірники – це вогонь. Вогонь - це можливість зігрітися, висушити мокре взуття, випити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів.)
Правило виживання № 2: «Зберігати вогонь!»
Ще одна небезпека – це голод. Безіменний герой бореться з голодом.
— Як герой бореться з голодом? Знайдіть і зачитайте слова, що підтверджують це.(стор. 108)
«….Він повернув ліворуч і пішов…..Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб дістатися до Країни Патичків( це місцевість на Півночі Канади)... Болотяні ягоди не вгамували гострого голоду, від них тільки щипало язик і піднебення…»
Питання:
— Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини? (Герой не кориться обставинам, не відступає, не опускає руки, добивається свого).
— Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гострого почуття голоду? («Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»).
Так. Тож правило третє:
Правило виживання №3. «Щоб вижити, треба їсти!»
4.Боротьба з хижими звірами.
— Знайдіть і зачитайте епізод про зустріч героя з ведмедем.(стор 110)
«Він хутко випростався, щоб прибрати показного вигляду, міцніше затис у руці ніж і подивився просто у вічі ведмедеві. Ведмідь ступив незграбно вперед, став на задні лапи й вичікувально рикнув. Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він теж загарчав, дико, люто, укладаючи в це гарчання весь свій страх, як невіддільний від життя, переплетений із найглибшими його коріннями.
— Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра? (бажання жити, знання поведінки перед хижими звірами, сила духу)
Так. Напевно звірі відчували в ньому силу людського духу.
Правило виживання № 4: « Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!»
5. Не менш важливим, діти, є боротьба героя із самим собою. Чи просто було герою відмовитися від золота, що він із такою впертістю ніс? Чи відразу він це зробив? Відповідь на ці питання можна знайти у наступному уривку. Послухайте, діти. (Зачитую на стор109, починається зі слів: «…Ще одна ніч; уранці, міркуючи розважливіше, він розв»язав шкіряну шворку, що нею засупонював лосячу торбинку. З неї полився жовтий потік зернистого золотого піску й самородків. Він розділив золото надвоє; одну половину ,зав»завши в шмат покривала,заховав біля примітивного кам»яного виступу, а другу згріб назад у торбинку…»
І ще такі слова: «Опівдні він відчув, що нести клумак йому не сила. Він знову поділив золото , цього разу висипав половину просто на землю. Трохи згодом він викинув і решту, залишивши при собі покривало, бляшане відерце і рушницю…»
— Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки? (тому що речі були для нього важливіші, ніж золото, вони потрібні були для того, щоб вижити.
Правило виживання № 5: «Найбільша цінність людини — життя! Відмовитися від усього, що заважає боротися за життя!»
6. Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Згадаємо епізод, у якому герой натрапляє на кістки Білла.
Ось так це описує автор ( стор.111): «…Він пішов слідами людини, яка лізла навкарачки, і незабаром дістався до місця,де вони закінчилися, - на мокрому мохові лежали свіжообгризені кістки, а навколо виднілися сліди вовчих лап. Тут же валялася торбинка з лосячої шкіри, достоту така, як і в нього, подерта гострими іклами. Він спромігся підняти торбинку, хоч її вага була майже непосильна для його слабких рук. Біл ніс її до останку…»
— Чи були поблизу ще якісь речі, крім золота? (Ні)
Про що це свідчить? (Білл вибрав золото)
— Який вчинок Білла свідчить про те, що він утратив людську сутність? (Залишив у біді друга).
— Заради чого Біл пішов на зраду? (Щоб урятуватися самому та зберегти своє золото. Білл поставив на перше місце золото і програв).
А що думав безіменний герой про вчинок Біла? :
«...нехай Білл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Біллових кісток. А Білл зробив би так, якби опинився на його місці...».
Саме в цьому і проявляється людська сутність.
Герой, не зважаючи на зраду Білла, цінує в ньому людину, бо сам, на відміну від нього, не втрачає людської сутності.
Завжди треба залишатися людиною, а особливо в екстремальній ситуації, коли, можливо, комусь потрібна допомога.
Правило виживання № 6: « Берегти людську сутність!»
В тексті є такі слова: «Чоловік глянув на годинника. Він показував одинадцять і ще цокав. Мабуть він його коли – не – коли накручував.»
Герой продовжував боротися за життя. Він загубив майже всі свої речі. Але зберіг годинник, який щодня заводив (навіть тоді, коли був у напівсвідомому стані). Автор постійно акцентує увагу читачів на цьому. Тож, заведений годинник – це художня деталь, яка символізує жагу героя до життя. Поки годинник цокає, боротьба за життя продовжується.
А Художня деталь, нагадую – це засіб літератури, який дає змогу виявити ціле (якесь явище, характер, проблему та інше) через часткове. Тож через годинник автор підкреслює символізм жаги до життя.
Правило виживання № 7: «Безмежно любити життя!»
Отже, ми склали сім правил виживання в екстремальній ситуації.
А зараз спробуємо скласти формулу «Перемоги героя» (життя) і «Поразки Біла» (смерть), використовуючи певні визначення, що стосуються людського життя. Визначення в роздріб у вас записані в зошиті. Вам потрібно зараз розпреділити – що саме відноситься до перемоги героя, а що до поразки Біла. Будьте уважні! Хто бажає озвучити формулу «Перемоги героя». І формулу «Поразки Біла» озвучить…?
(вчитель в роздріб називає: слабкість духу, любов до життя, людська сутність, сила духу, хижацька сутність, любов до золота
Перемога героя = людська сутність + любов до життя + сила духу
Поразка Білла = нелюдська сутність + любов до золота + слабкість духу.
Перегортаємо далі сторінки оповідання - герой вибирає життя, він зміг вижити в екстремальній ситуації !
Зараз зачитаємо епізод з тексту у якому описується яким саме побачили безіменного героя вчені з китобійного судна:
(стор.112 внизу)
«…З палуби вони побачили на березі якусь дивну істоту, у якій важко було впізнати людину. Вона була сліпа, безтямна й звивалася на піску, немов велетенський хробак. Вона звивалася марно, майже не просуваючись уперед, але була вперта – корчилася, крутилась і за годину пролазила футів із двадцять…»
Як ви думаєте, що керувало героєм протягом всього тяжкого шляху, з яким його зіштовхнула доля?
Відповідь: Жага до життя! Гаряче бажання жити!
Як ви думаєте, чому автор не дав імені незламному героєві-переможцю, який виборов у природи своє законне право жити?
Відповідь: тому що безіменний герой уособлює справжні риси людського характеру!!
Тож ви маєте певний запас знань, що дає можливість виконати таке завдання: «Розпреділіть характеристики» . Спробуємо розділити риси характеру та моменти поведінки, що притаманні нашим героям. Я називаю характеристики, а ваше завдання назвати героя, якому вони належать.
Білл Безіменний герой
Підлість Стійкість
Жорстокість Мужність
Жадібність Сила волі
Не кинув би друга
Ніс золото до кінця Позбавився золота
Легко здався Переміг випробування, попри все вижив
Знехтував життям Гідний звання людини
Егоїзм Сміливість
Зневажливість Терплячість
Зверхність Має велике прагнення жити
Кого з героїв ми можемо назвати зрадником, а кого героєм?
Так. Біл – зрадник, а безіменний - герой
Отже, кожен з героїв оповідання надає перевагу певним життєвим цінностям. Ми визначили, що вони абсолютно різні. Один з них легко здався, втративши найдорожче, а інший витримав все, що підготувала йому доля , і залишився живим, хоча в це важко повірити.
Прийом «Аналізуємо ім’я».
Автор дає ім’я саме негативному герою. Чи важливим для нас є те, як звати героя? І що є важливим в людині?
Так. Це важливо. Біл – втілює негативні риси характеру , а потрібно залишатися людиною за будь-яких обставин.
Безіменний герой уособлює найважливіше, що має бути в людині – залишатися людиною!!
Джек Лондон дав зрозуміти нам те, що його безіменний герой – сильна справжня людина. Оповідання «Жага до життя» - це гімн людині, яка здатна боротися за власне життя; возвеличення найкращих людських рис – це і стійкість, і витривалість, і уміння не відступати перед труднощами. Тому автор описує людину взагалі, якою вона може бути.
Автор у своїх творах розкриває світ звичайних людей, їхні душі. Він пише про страждання людини, її боротьбу, про добро і зло. Та найголовніша риса, яка привертає увагу письменника,— це захоплення людською стійкістю.
Ми склали з вами сім правил, як вижити в екстремальній ситуації.
Правило перше : « Побороти страх. Не втрачати надію на порятунок!»
Правило друге: «Зберігати вогонь!»
Правило третє: «Щоб вижити, треба їсти!»
Правило четверте: « Не показувати страх перед хижими звірами! Не тікати! Людина сильніша за звіра!»
Правило п»яте: «Найбільша цінність людини — життя! Відмовитися від усього, що заважає боротися за життя!»
Правило шосте: « Берегти людську сутність!»
Правило сьоме: «Безмежно любити життя!»
Нам, діти, варто запам»ятати ці правила, тому що наше життя сьогодні багато в чому складне і нам треба бути сильними!
V. Підсумкові питання до учнів:
1.Кого з героїв твору ви засуджуєте і чому?
2.А кого з героїв твору поважаєте і чому?
3. Можна назвати характер безіменного героя сильним?
3.Чи важливими для вас є правила виживання в екстремальній ситуації, які ми сьогодні разом визначили. Спираючись на зміст оповідання «Жага до життя»?
VІ.Домашнє завдання:
1.Ознайомити своїх рідних з правилами виживання в екстремальній ситуації, поділитися з ними враженнями від знайомства з оповіданням «Жага до життя».
2.Підготувати переказ близький до тексту будь-якого уривку із оповідання «Жага до життя», де йдеться про силу, мужність, любов до життя безіменного героя.
3.Повторити визначення, що таке художня деталь (стор. підр. 100).
Вимоги до завдання № 2: обсяг уривку не менше, ніж пів сторінки , уривок підібраний влучно, правильне і виразне читання