УКРАЇНСЬКА МОВА
3 клас
Тема. АНТОНІМИ.
Мета. Розширити знання учнів про слова,протилежні за значенням(антоніми); виробляти вміння добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; розвивати пам ’ять, словниковий запас школярів; формувати предметні та ключові компетентності; корегувати правильну вимову; виховувати старанність, почуття взаємодопомоги; викликати почуття відповідальності, радості за виконану роботу.
Цілі уроку.
Учні знатимуть: слова протилежні за значенням - антоніми, про особливості антонімів, алгоритм цілевизначення та планування уроку.
Учні вмітимуть: добирати антоніми до різних частин мови; вживати антоніми в різних життєвих ситуаціях; здатність переключатися з одного виду роботи на інший; визначати власні цілі уроку та обговорювати їх з сусідом по парті; спланувати власну та спільну діяльність.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: картки, ілюстрації.
Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, складання «Кластера», «Квест – новина», робота в парах, робота в групах,слово вчителя,колективна робота.
Х1Д УРОКУ
I. Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям, -
І тоді обов’ язково
День для всіх веселим буде !
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду. Інтелектуальна розминка.
- Яким словом можна назвати сварку, бійку,образу ?(Зло)
- А слова допомога,прощення,взаємовиручка ? (Добро)
II. Цілевизначення і планування
1. Слово вчителя. В житті люди вчиняють по – різному одні творять добро – інші навпаки, зло. Ці слова і вчинки зовсім протилежні один одному. Тож сьогодні ми поговоримо про слова,протилежні за значенням.
2.Визначення власних цілей та доповнення їх цілями із загального переліку. Продовжити висловлювання:
На уроці я хочу дізнатися…
Сподіваюся з ясувати…
Хочу навчитися…
3. Обговорення плану уроку.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Проблемне завдання. Робота зі сполукою «до побачення».
Вправа «Кластер»
Завдання: складіть «Кластер» до сполуки до побачення.
- Доберіть ключові слова до сполуки до побачення.
- Зазначте поняття, що глибше розкривають зміст.
До побачення
Говоримо (де?) Людина (яка?) Говорить (хто?)
У школі, ввічлива, учень,учениця,
У бібліотеці, добра, учитель,тато,мама,
У гостях чуйна дідусь,бабуся.
Висновок. Отже, сполука до побачення охоплює велику кількість слів.
2) Каліграфічна хвилинка.
Запис з’єднань у зошити.
до по об ба че ен нн ня до побачення
- Зверніть увагу на правильність написання сполуки до побачення.
- Доберіть подібні слова( до зустрічі, прощавай, бувай)
-Як називають ці слова? (синоніми)
- Доберіть протилежні слова(добридень, привіт,здоровенькі були)
3.Вправа «Квест – новина»
а) Слухання лінгвістичноі казки «КАЗКА ПРО АНТОН1МИ»
- Як звали хлопчиків?
- Якими вони були однаковими чи різними?
- Відшукайте слова, які характеризують хлопчиків.
(низький – високий, добрий – злий, щедрий – скупий , плакав – сміявся)
б)Виконання вправи 94. Колективна робота
- Про що йдеться у вірші?
- Прочитайте речення ,в якому висловлено основну думку тексту.
- До підкреслених слів доберіть синоніми(мати- неня,матінка,матуся; воздати – повернути,подякувати)
- прочитайте видлені слова, як ми їх називасмо?(протилежні слова)
- ОПРАЦЮВАННЯ ПРАВИЛА-
- У 2 класі ми говорили про протилежні слова, але термін антоніми не вживали. То ж давайте познайомимося, що ж таке антоніми?
Фізкультхвилинка
2) Виконання вправи 95. Робота в парах.
- Прочитайте уривок казки.
- Перекажіть казку.
- Доберіть до виділених слів антоніми,запишіть їх.
6. Узагальнення і систематизація знань
Виконання вправи 96. Робота в группах (картки)
III.Заключний етап
1.Підсумок уроку. Рефлексія.
а)Гра «Калейдоскоп»
(слова, протилежні,близькі, однакові, за значенням , синоніми, антоніми)
- Калейдоскоп дарує нам квітку зі слів. Давайте виберемо слова,які допоможуть нам пригадати про що говорили на уроці.
б)Гра «Мікрофон»
- Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?
- Чи справдились ваші очікування?
2. Домашє завдання
Виконання вправи 97(с.47)
Диференційовано- 1 гр. - до виділених слів дібрати антоніми записати їх парами; 2 гр.- до виділених слів усно дібрати антоніми, із трьома парами за вибором скласти речення та записати їх.