Матеріал направлений на розширення, узагальнення та систематизацію знань учнів про багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Використані методи та прийоми розвивають вміння учнів пояснювати та аналізувати взаємозв'язки між речовинами та їхні взаємоперетворення, визначати типи хімічних реакцій та їхнє значення в природі та житті людини, а також працювати в команді заради спільної мети.
Робота
Шевченко О.Ю.
учителя хімії та біології
Загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №1
ім. Т.Г.Шевченка
Знам’янської міської ради
Кіровоградської області
Урок
Тема: Багатоманітність речовин та хімічних реакцій. Взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення.
Мета: Розширити, узагальнити та систематизувати знання учнів про багатоманітність речовин та хімічних реакцій.
Розвивати вміння учнів пояснювати та аналізувати взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення, визначати типи хімічних реакцій та їхнє значення в природі та житті людини.
Виховувати в учнів працювати в команді заради спільної мети.
Тип уроку: Урок узагальнення, систематизації та закріплення знань.
Обладнання: презентація з даної теми, ватмани, маркери, можливе використання власних гаджетів, набори необхідних роздаткових матеріалів для робочих груп (поданні в додатках).
Концепція уроку: Урок побудований у формі ділової гри. З метою зацікавлення учнів, клас презентується як комерційна фірма до якої надійшло замовлення на створення блогу з певної проблеми. Учні поділяються на робочі групи для виконання завдань з подальшою презентацією. Подальшу роботу можна організувати як інтегрований з інформатикою навчальний проект по створенню та заповненню власного інтернет-ресурсу (блогу).
План уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
V. Закріплення знань.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Структура уроку
І.Організаційний момент.
Вчитель пояснює учням концепцію уроку як ділової гри. Здійснюється поділ класу на робочі групи – «відділи фірми» та визначення лідерів груп – «головних менеджерів»
ІІ. Актуалізація опорних знань. «Організаційний круглий стіл»
Вчитель: Перед нами стоїть задача дослідити таку проблему як багатоманітність речовин та хімічних реакцій, а також взаємозв’язки між речовинами та їхні взаємоперетворення. Тому давайте пригадаємо основні позиції з даної теми.
Вправа «Мозковий штурм»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання: Як ви гадаєте, що є основною причиною величезної різноманітності речовин в природі?
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Групова робота
Творчі завдання для груп: Розробка необхідного матеріалу для інтернет- ресурсу.(Складання робочих схем з використанням додаткового матеріалу та підбір цікавої інформації практичного значення)
Група 1.
Неорганічні речовини, їхня класифікація та практичне значення. (додаток 1)
Група 2.
Органічні речовини, їхня класифікація та практичне значення. (додаток 2)
Група 3.
Взаємозв’язки та взаємоперетворення неорганічних речовин. (додаток 3)
Група 4.
Взаємозв’язки та взаємоперетворення органічних речовин. (додаток 4)
Учні виконують завдання з додатковим матеріалом на ватманах. Після чого робочі групи презентують свої розробки.
V. Закріплення знань.
Виконання творчих групових завдань на взаємоперетворення речовин та визначення типу реакцій. Групи працюють над підготовкою своїх ланцюгів взаємоперетворень. Групам поданні вихідні металічні та неметалічні речовини для ланцюжку перетворення неорганічних речовин та певна кількість атомів карбону в вихідному алкані ланцюжку перетворень органічних сполук.
Група |
Метал |
Неметал |
Кількість атомів карбону в вихідному алкані |
Група 1 |
Na |
C |
3 |
Група 2 |
K |
S (IV) |
4 |
Група 3 |
Mg |
N2 |
5 |
Група 4 |
Ca |
P (V) |
6 |
VІ. Підсумок уроку.
Учні висловлюють свої думки щодо проблемного питання яке було поставлене на початку уроку: що є основною причиною величезної різноманітності речовин в природі?
Рефлексія
VІІ. Домашнє завдання.
§ 42 Завд 5,6,7* (Хімія 9 клас. Г.А.Лашевська, А.А. Лашевська)
Закінчити даний інтернет проект, а саме за поданою електронною адресою наповнити сформовану оболонку блога своєю інформацією.
Додаток 1
Група 1.
Неорганічні речовини, їхня класифікація та практичне значення.
Роздатковий матеріал:
Речовини: О2 , Fe, H2O, NaCl, H2SO4, KOH, H3PO4, Na2CO3, Au, Ne, Fe2O3, CaO, CaCO3.
Категорії: прості, складні, метали, неметали, оксиди, основи, кислоти, солі.
Практичне значення: Учні для знаходження інформації, використовують різні джерела (підручники, додаткову літературу, інтернет)
Додаток 2
Група 2.
Органічні речовини, їхня класифікація та практичне значення.
Роздатковий матеріал:
Речовини: CH4, C2H4 , C2H2 , C6H6 , C2H5OH , CH3COOH , C6H12O6 , CH2NH2COOH.
Категорії: алкани, алкени, алкіни, спирти, вуглеводи, карбонові кислоти, амінокислоти.
Практичне значення: Учні для знаходження інформації, використовують різні джерела (підручники, додаткову літературу, інтернет)
Додаток 3
Група 3.
Взаємозв’язки та взаємоперетворення неорганічних речовин.
Речовини: Ba, S, SO3, BaSO4, H2SO4, BaO, Ba(OH)2.
Категорії: метал, неметал, оксид металу (основний оксид), оксид неметалу (кислотний оксид), основа, кислота, сіль.
Завдання: Скласти ланцюжок перетворення, визначити типи реакцій та їхнє значення в природі та житті людини.
Додаток 4
Група 4.
Взаємозв’язки та взаємоперетворення органічних речовин.
Речовини: C2H4 , C2H6 , C2H2 , C6H6 , C2H5OH , CH3COOH , CH2NH2COOH .
Категорії: алкани, алкени, алкіни, спирти, вуглеводи, карбонові кислоти, білок, амінокислоти.
Завдання: Скласти ланцюжок перетворення, визначити типи реакцій та їхнє значення в природі та житті людини.