Урок на тему "Чехов А. П. Оповідання "Хамелеон". Хамелеонство - поодинокий випадок чи соціальне явище?"

Про матеріал
Урок розроблено з використанням прийомів і технологій розвитку критичного мислення учнів; апробовано як відкритий урок у рамках районного конкурсу "Вчитель року" та робочий урок.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ  А. П. Чехов. Оповідання «Хамелеон».

Хамелеонство – соціальне явище чи окремий випадок?

Мета:

  •  навчати вмінню висловлювати власну думку та аргументувати її;
  • повторити відомості з життя та творчості письменника,  з теорії літератури (художня деталь,  оповідання);
  • розвивати навички самостійного творчого та критичного мислення, аналізу художнього твору з використанням цитат, роботи в малих групах;
  • виховувати в учнів негативне ставлення до людських вад та певних явищ у суспільстві.

Очікувані результати: формулювання учнями висновків з приводу характеристик головних персонажів оповідання та усвідомлення ними  правил  гідної  поведінки людини у непередбачуваних життєвих ситуаціях.

Обладнання:  портрет А. П. Чехова, комп'ютер зі слайд-презентацією, підручники, іграшка-серце, картки з правилами роботи за інтерактивним методом «Шість капелюхів мислення».

Тип уроку: урок-пізнання  істини.

Міжпредметні зв’язки: російська мова, географія, біологія.

Методи і прийоми:  «Асоціативне гроно»,  «Лови помилку», випереджувальне завдання,  проблемне питання, «Шість капелюхів мислення», «Млинок. Сміття. Валіза» , музичний супровід.

Перебіг  уроку

І. Мотиваційно-орієнтовний етап.

      1. Організація навчальної діяльності:

              а) привітання.

       Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, на ньому присутні шановані гості, привітаймо їх, а проводитиму його я, вчитель Татарбунарського НВК,  Бородатенко Оксана Анатоліївна.

              б) емоційне налаштування на урок.

          Подивіться, що я принесла на урок! (іграшка-серце). Згадайте всіх, кого ви шануєте, любите, всіх, хто любить вас, усміхніться один одному, побажайте подумки нам усім гарного настрою, працездатності, любові, удачі. 

(слайд) Великий німецький мислитель, драматург і поет Ф. Шиллер вважав, що література  – це храм, куди можна ввійти лише з чистою совістю і благородними намірами.  Я прийшла до вас із відкритим серцем, чистою совістю і такими ж намірами,  пропоную вам зробити те ж саме  -   і  розпочинаємо.

            в) оголошення теми, мети уроку.

            На попередніх уроках ви вже знайомились із творчістю великого російського письменника, майстра влучного художнього  слова А. П. Чехова, з його оповіданнями «Товстий і тонкий» та «Хамелеон».  (слайд – тема, мета уроку). А сьогодні продовжимо знайомство з творчістю митця, повторимо деякі відомості з теорії літератури та спробуємо порозмірковувати, що ж таке хамелеонство – соціальне явище чи поодинокий, окремо взятий із життя випадок, чи актуальне це питання у сучасному житті.   (Запис у зошити дати, теми уроку).

             г) визначення  очікуваних результатів уроку.

        На партах у вас, діти, паперові серця, часточки великого серця, з яким я прийшла до вас на урок. Напишіть на них, чого ви очікуєте від  себе, від однокласників, від учителя, від сьогоднішнього уроку взагалі і відкладіть убік. Наприкінці  уроку ми повернемось до ваших очікувань і  разом із вами визначимо, чи  справдились вони. А я від вас очікую творчої співпраці, оригінальних висловлювань з теми уроку,  активності,  розуміння і, впевнена, що все у нас з вами буде добре.   (мої очікування –  слайд)

            2). Мотивація навчальної діяльності.

          Складання асоціативного грона.

Коли ви чуєте чи промовляєте прізвище «Чехов», які асоціації виникають у вашій уяві?

                                                   

                                                                      

                                             

                                     

                                                                                    

                            

                                  

                                                 

 

ІІ. Етап організації навчальної діяльності учнів.

 

  1. Актуалізація.     

 Прийом «Лови помилку».

         Ви, мабуть, помітили, що я дуже хвилююсь. А від хвилювання люди часто припускаються помилок. Пропоную вам, діти, виправити мої помилки.

  • А. П. Чехов народився у великому місті Петербурзі. (Невеликому містечку Таганрозі у 1821 році).
  • Його батько був багатим комерсантом. (небагатим власником крамниці).
  • У дитинстві Антон був мовчазним, серйозним, відлюдькуватим хлопчиком. (веселим, товариським, дотепним).
  • Заробляти на життя він почав у 25 років торгівлею.  (у 16 років репетиторством та літературною діяльністю, писав фейлетони).
  • Вчився на юриста і працював ним. (на лікаря ).
  • Закінчив Московську академію права. (Московський університет медичний факультет)
  • Відвідував острів Кіпр. (Півострів Сахалін).
  • Чехову не подобалась Україна і він ніколи не був тут. (Любив Україну, українську мову, літературу, зачитувався Шевченком, подорожував Сумщиною та Полтавщиною.)
  • Чехов не мав псевдоніма. (Мав – Антоша Чехонте. Так його назвав учитель словесності ще у гімназії).
  • З метою відпочинку жив у Криму, в місті Ялті. (Через хворобу).
  • Чехова називають «маленьким майстром великих оповідань». (Великим майстром маленьких оповідань).

 

Слово вчителя.

           Молодці, добре знаєте сторінки життя письменника. Дійсно, письменника називали великим майстром маленьких оповідань.  Якщо бути лаконічним, то основними гранями короткого життя цієї людини з великим і щирим серцем можна визначити наступні позиції: Сім’янин. Лікар. Письменник. Громадянин. (слайд)

         Зверніть увагу на нашу електронну книжкову полицю. (слайд)Це виставка  творів А. Чехова,  книги для дітей і для дорослих. А головні їх герої - багаті і бідні, школярі і студенти, селяни і міщани, інтелігенти і нахаби, хабарники і чесні люди, закохані та егоїсти. Антон Чехов створював оповідання легко, невимушено, часто на несподівані теми. І ось уже понад 100 років живуть його герої разом із нами на сторінках книг, на екранах телевізорів і кінотеатрів, у драматичних постановках найкращих театрів світу.

  1.          Робота з висловлюваннями та крилатими фразами Чехова.

 

(слайди з висловлюваннями письменника)

      Чехов і зараз з нами, бо він вірив у людей і вважав, що «у людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Перед вами – лише невелика частина із його скарбниці мудрості. Зачитайте їх і запишіть у зошит кілька тих, що сподобались вам найбільше.

  • Чужим гріхом святий не будеш.
  • Треба бути ясним розумово, чистим внутрішньо та охайним фізично.
  • Чесні не обманюють, коли не треба.
  • Тля  їсть траву, іржа – залізо, брехня – душу.
  • В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки.
  • Якщо хочеш, щоб у тебе було мало часу, то нічого не роби.
  • Тоді людина стає кращою, коли ви покажете їй, якою вона є насправді.
  • Лаконічність – сестра таланту.

 

  1.                   Відомості з теорії літератури.

 

Слово вчителя.

          А.Чехов відомий як майстер художньої деталі та оповідання. А що ж таке художня деталь? Оповідання? Словник літературознавчих термінів дає відповіді на ці запитання.

(слайди)

            Художня деталь — засіб словесного та малярського мистецтва, який полягає у виділенні особливо значущого елементу художнього образу. Через художню деталь виявляється спосіб художнього мислення письменника, поета. Художня деталь може бути речовою, портретною, пейзажною, інтер'єрною, психологічною, мовною. Може перетворюватись в образ і символ.

             Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на одному епізоді (зрідка кількох) з життя якогось персонажа (іноді кількох). 

  1. Проблемне питання

 

            Діти, сьогодні на уроці ми з вами шукаємо відповідь на проблемне питання: «Що таке хамелеонство, чи можна назвати це явище типовим соціальним явищем, чи описаний  в оповіданні епізод – всього лише поодинокий випадок?». Ми маємо прийти з вами до істини, яка буде беззаперечною і зрозумілою кожному.

 

  1. Випереджальне завдання. 

 

        Вчитель. Отож, оповідання А. П. Чехова «Хамелеон». Діти, хто розкаже про цю дивовижну тваринку?  (слайд)

        Підготовлений учень. Тварини, більш цікавої, ніж хамелеон, важко уявити. Ящірка, дуже схожа на маленького дракона,  некваплива в рухах, полює вистрілом язика. У неї якісь особливі очі, кожним із яких хамелеон управляє незалежно від іншого. А найцікавіше - ящірка здатна швидко і невимушено змінювати колір тіла, часом фарбуючи його в складні різнокольорові візерунки.  Батьківщина хамелеона - спекотна Африка. Найменші ящірки ледь досягають трьох сантиметрів у довжину, великі види можуть вирости до 60 сантиметрів. Хамелеон живе на деревах, може годинами сидіти нерухомо, вичікуючи жертву. Шкіра хамелеона покрита шаром особливих клітин - хроматофорів. Клітини містять в собі пігмент різного кольору. Виділяючи одні хроматофори і маскуючи інші, ящірка може змінювати своє забарвлення в  широких межах. Довгий час вважалося, що це пристосування використовується хамелеоном тільки для маскування від ворогів і на полюванні. Але сучасні біологи прийшли до висновку, що зміною візерунків хамелеони спілкуються один з одним.

          Слово вчителя.

         Отож, пригадавши про особистість А. Чехова як письменника та   основні теоретичні положення з літератури, ми з вами приступаємо до аналізу цього цікавого твору. На перший погляд здається, причому африканська ящірка до дійства, яке відбувається на міській площі і триває зовсім небагато часу? Чому автор саме так назвав своє оповідання? Розібратись і вирішити проблемну тему уроку нам допоможе метод всесвітньо відомого психолога і письменника Едварда де Боно «Шість капелюхів мислення». Ми з вами спробуємо подумки одягати капелюхи різного кольору і розмірковувати відповідно до типу мислення кожного із них.

  1. Інтерактивна вправа «Шість капелюхів мислення».

 

  • Методична ремарка.

Вчитель нагадує учням правила роботи в уявних капелюхах (ці правила висвітлюються і на слайдах, є на партах).

Білий капелюх відповідає за факти, цифри, достовірні відомості, хроніку подій.

Чорний капелюх  -  за  пошук негативних сторін, вад, недоліків.

Червоний капелюх  -  за  прояви емоцій, почуттів, інтуїції.

Жовтий капелюх  -  за  пошук позитивних сторін, переваг.

Зелений капелюх - за  творчий пошук, генерування нових ідей, альтернативних підходів, креатив.

Синій капелюх - за  аналіз усього процесу, за планування, визначення мети і формулювання висновків (це рефлексія мислення).

 

  • Робота в малих групах під музичний супровід (легка класична мелодія).

          Учні об’єднуються в 5 груп за кольором уявних капелюхів. Кожна група отримує завдання, для виконання якого дається 5-7 хвилин, після чого йде обговорення. Учитель виступає у ролі модератора уроку (синій капелюх), і після виступу кожної групи задає питання іншим групам з метою виявлення розуміння учнями того чи іншого типу мислення, а в кінці уроку підводиться загальний підсумок уроку. Час визначається за пісочним годинником.

 

Завдання для груп.

Білий капелюх.

  1. Дайте стислий переказ змісту оповідання, подайте хроніку подій у вигляді схеми.
  2. Сформулюйте тему та ідею твору.

Чорний капелюх

  1.  Розкажіть, що для вас у  ситуації, що склалась  на базарній площі, найгірше.
  2. Складіть список можливих негативних наслідків.

Червоний капелюх

  1. Знайдіть у тексті і випишіть художні деталі, які свідчать про риси характеру Очумєлова.
  2. Опишіть, які почуття викликало у вас оповідання «Хамелеон».

             Жовтий капелюх

  1. Які епізоди твору вам сподобалися найбільше? Що вам здалося смішним ? Чому? Використайте цитати.
  2. Прокоментуйте з позитивної точки зору прізвища головних героїв оповідання Хрюкіна і Очумєлова.

             Зелений капелюх

  1. Змоделюйте ситуацію:
  • Якби Очумєлов і городовий ішли не базарною площею, а вузьким провулком, то …
  • Якби золотар Хрюкін дав собачці не цигарку, а цукерку, то…
  • Якби генеральський кухар Прохор не проходив би мимо, то…
  • Якби я опинився б на площі у той момент, то …
  1. Складіть сенкан до образів оповідання.

 

  • Презентація результатів виконання вправи.

Систематизація загальної картини теми уроку за  запитаннями  до груп:

  • Як ви вважаєте, чому дійство відбувається саме на базарній площі?
  • Чи можна назвати ситуацію, що склалась на площі, типовою?
  • Кого в оповіданні можна назвати «хамелеоном»?
  •  Завдяки чому письменнику вдається створити комічну ситуацію?
  •  Що висміює автор?
  • Що ж таке хамелеонство?
  •  Які ліки від хамелеонства, на вашу думку, пропонує суспільству Чехов-письменник і Чехов-лікар?

 

  • Рефлексія результатів.

Синій капелюх (вчитель, висновки)

         Отже, метод де Боно «Шість капелюхів мислення» дав нам не тільки  можливість направити наше мислення у певне русло, виключити зайві дискусії, але й глибше зрозуміти оповідання Чехова, спонукав вас до оригінальних відповідей, до замислення над сенсом життя і поведінкою людини у самих звичайних життєвих ситуаціях. Узагальнивши ваші відповіді, я можу сформулювати висновок, що ситуація, змальована в оповіданні, є типовою, явище хамелеонства – теж типовим соціальним явищем, моральною хворобою, актуальною і сьогодні. Імена героїв стали загальними, а єдиним позитивним героєм оповідання я можу назвати  сміх. Доброзичливий, незлий сміх, який допомагає протистояти глупоті, вульгарності й залишатися самим собою, бути Людиною з великої літери. Гадаю, ви всі погоджуєтесь із думкою синього капелюха.

 

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

 

  1. Підсумок уроку.

            Вчитель.  Сьогодні на уроці ми з вами вели розмову про творчу особистість, мудру людину з великим серцем А. П. Чехова і шукали відповідь на питання: «Що таке хамелеонство, чи можна назвати це явище типовим соціальним явищем, чи описаний  в оповіданні епізод – всього лише поодинокий випадок?».  Мені здається, що наші пошуки увінчались успіхом. А вам?

  1. Саморефлексія. Соціальна рефлексія.

 

Вчитель. Відкрийте ваші сердечка з записами  очікувань уроку.

  • Чи отримали ви відповіді на поставлені запитання?
  • Чи здійснились ваші очікування?
  • Чому навчила вас робота в групах?
  • Хто вніс значний внесок у результат роботи?
  • Хто досяг успіху?

        У кого здійснились очікування і хто вважає, що досяг успіху на уроці, прикріпіть своє сердечко до великого серця. Ось так ми поєднали наші серця. У  кого не здійснились, теж не біда. Головне, що,  ви знайшли і зрозуміли сьогодні просту життєву істину - не йти в своє життя хамелеоном, а завжди, у різних складних і непередбачуваних ситуаціях  мати власну точку зору, власне судження чи міркування.  

 

  1. Інтерактивна вправа   «Млинок. Сміття . Валіза»

         Вчитель: Згадайте основні етапи життя і творчості Антона Павловича Чехова,  підсумуйте  почуте на сьогоднішньому уроці і спробуйте уявити МЛИН, СМІТТЯ і ВАЛІЗУ. Уявили млинок?   Віднесіть  до нього те, що змусило вас на уроці задуматися; уявіть сміття – і викиньте у відро для сміття все те, чого не повинно бути у людському житті; уявіть  валізу – і покладіть до неї все те, що ви візьмете з цього уроку у далеку дорогу під назвою «життя».

 

  1. Оцінювання з  мотивацією.

 

  1. Домашнє завдання.

         Для всього класу.  Підготуватись до літературного диктанту за змістом статті підручника про Чехова; виписати зі словника поняття «гумор», «сатира».

      Високого і достатнього рівня. Написати твір-мініатюру на одну  з  тем:  «Я не хамелеон» або «Хамелеонство у сучасному житті».

Заключне слово вчителя.

       Я дякую вам за урок і бажаю не зустрічати в своєму житті перевертнів-хамелеонів, бажаю, щоб проста істина – завжди залишатись собою – стала вашим життєвим кредо.  На згадку про сьогоднішній урок  я дарую вам це серце і щиро бажаю, щоб його чарівне тепло спонукало вас до творчості, щоб сяйво художнього образу ви бачили в променях логіки і гармонії, щоб мозаїка художніх засобів разом із дзеркалом кожного літературного епізоду осявала ваше буття і щоб над вами завжди височіла веселка художнього твору улюбленого письменника.

 

 

1

 

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
2909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку