Урок на тему "Числівники кількісні"

Про матеріал

Урок на тему "Числівники кількісні й порядкові: прості, складні та складені. Написання числівників."

Мета:ознайомити школярів із кількісними та порядковими: простими, складними та складеними числівниками; навчити правильно писати складні числівники; розвивати самостійність, логічне мислення і мовлення, виховувати естетичні почуття, зацікавленість скарбами народної мудрості

Перегляд файлу

Урок №

Тема: Числівники кількісні й порядкові: прості, складні та складені. Написання числівників.

Мета:ознайомити школярів із кількісними та порядковими: простими, складними та складеними числівниками; навчити правильно писати складні числівники; розвивати самостійність, логічне мислення і мовлення, виховувати естетичні почуття, зацікавленість скарбами народної мудрості

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Зірви яблуко»

(на дошці намальована яблуня, на ній яблука. Кожне яблуко це питання. Необхідно «зірвати» яблуко і відповісти на питання)

  1. Що називається числівником?
  2. Яким членом речення виступають числівники?
  3. На які питання відповідає числівник?
  4. Чи змінюється числівник за відмінками?
  5. Привести приклади числівників?
  6. На які групи за значенням поділяються числівники?

ІV. Сприймання, усвідомлення нових знань

Пояснення вчителя.

Числівники за значенням поділяються на кількісні та порядкові

Розгляньте подану схему і з’ясуйте, що можуть означати кількісні числівники

       Цілі числа                 Дробові числа         Кількість предметів як одне  ціле

     три                              одна третя                        троє

(Висновок: кількісні числівниками можуть означати цілі числа, дробові числа, кількість предметів як одне ціле.)

Робота з підручником

Розгляньте в підручнику на с.    таблицю і вкажіть, який розряд кількісних числівників ми не назвали.

(Неозначено-кількісні, що означають загальну, точно не визначену кількість.)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Самостійна робота

 Візьміть у руки сигнальні картки. Я називатиму вам числівники. Ваше завдання: якщо ви вважаєте, що числівник кількісний, піднімайте зелену картку, а якщо порядковий – жовту.

 Сто, перший, вісім, двадцять третій, сороковий, двадцять сім, чотири, шостий, десята, п’ятдесят п’ятий, шістсот, п’ятнадцяте, дві третіх, четверо, сімдесятий, багато.

 

Запишіть загадки, визначте числівники.

Вкажіть до яких розрядів належать. Працювати будемо в зошитах і на дошці.

 

Реве від на сто гір, на сто кроків, на сто потоків. (Грім)

Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна. (Капуста)

В одній скрині сімсот козаків. (Мак)

Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)

Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар)

Барилко без обручів, без дна, а в нім два сорти вина.

(Яйце) Сімсот воріт, та один  вхід. (Невід)

Шість ніг,дві голови, один хвіст, четверо очей, два носи. (Вершник на коні)

Два брати, Обидва Кіндрати, через дорогу живуть, один одного не бачать. (Очі)

Стоїть при дорозі на одній нозі,хто її зрушить-плакати мусить. (Кропива)

Бігає Марушка у ста кожушках, як вітер повіє, то й спина замріє. (Курка)

Що це — десять пальців, а нігтів нема? (Рукавиці)

Які два займенники псують шляхи? (Я-МИ)

У трьох водіїв був брат Андрій, а в Андрія братів не було. Чи може таке бути? (Так,бо водії є жінками)

Який годинник показує вірно час лише двічі на добу? (Зламаний)

Як за допомогою п’яти одиниць одержати 100? (111-11=100)

Що важче: сто кілограмів пір’я, сто кілограмів заліза чи один центнер зерна?       (Однаково)

Вздовж алеї ростуть 10 дерев. Між ними стоять лавки. Скільки є лавок? (9)

В родині п’ять братів. Кожен з них має сестру. Скільки дітей у цій родині? (6)

Дванадцять братів один за одним ходять, один від другого не відстає (місяці року)

Є деревце – не полінце, шість дірочок має, весело співає (сопілка)

Плету олівець на четверо овець, а пятий окремо (рукавиця)

Один кінь тягне двадцять бричок (потяг)

Хвилинка-веселинка

  • Чого, брате, так збілів? Що з тобою сталось?
  • Ах, за мною через став аж сто вовків гналось!
  • Бог з тобою! Сто вовків! Та село б почуло...
  • Та воно так і не сто, а пятдесят було.
  • Та й пятдесят диво в нас... Де б їх стільки взялось?
  • Ну, Іванцю! Нехай так, але десять гналось.
  • Так і десять не було! Знать, один усього?
  • Як один? Аби і вовк! Страшно і одного...
  • А може, то і не вовк!
  • А що ж то ходило?
  • Таке сіре та мале, а хвостик як мило

                                                                    (С. Руданський)

Слово вчителя.

  • Вивчай, юний друже, числівник!
  • Тоді будеш круглий відмінник,
  • Як словом озвучити цифру
  • Умітимеш правильно й швидко.

Проблемне питання:

  • А чому числівник сто сорок один означає одне число, а пишеться трьома словами?

«Мозковий штурм»

(мета в тому, щоб зібрати ідеї щодо проблеми, яка вирішується).

  • Скажіть чим відрізняються слова сім, сімнадцять, сімдесят сім?

(Слово сім складається тільки з кореня. Слово сімнадцять створене з двох коренів. Числівник сімдесят сім утворений з двох слів).

  • Який висновок ми зробимо про те, які ж є числівники за будовою і як вони пишуться?

Порівняємо висновки, зроблені нами, з матеріалом підручника (с.   ).

Підсумок вчителя: числівники поділяються на прості, складні та складені. Прості мають один корінь, складні утворені поєднанням двох коренів, а складені складаються  з двох і більше простих і складених числівників.

 Складні пишемо разом; складені окремо.

Фізкультхвилинка

Якщо я називаю простий числівник, ви піднімаєте руки вгору; складний  - розводите в сторони; складений витягуєте вперед.

Девяносто, три, сорок чотири, сім, двадцять пять, сімсот, пятий, сто три, шістдесят, багато, чотирнадцять, перший, чотириста тридцять один, девяносто.

Творче конструювання

Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої, а продовження – з правої колонки. Числівники підкреслити.

Де сім господинь,                                                  а один відріж.

Одна голова добре,                                                жодного не спіймаєш.

Сім разів відмір,                                                     там хата не метена.

За двома зайцями поженешся -                             а дві краще.

Розгадати ребуси.

Смор1а                                                                     ВиЗмка

Пі2л                                                                          мі100

100лиця                                                                     ві3на

При5                                                                           40а

Ві7надцять

Кодоване письмо

Вибрати й записати тільки цифри потрібних речень: у першу колонку з кількісними числівниками, у другу з порядковими.

  1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
  2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
  3. Живи, працюй до сьомого поту.
  4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
  5. Ще треті півні не співали...
  6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!
  7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
  8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.
  9. Хто ловить, той двох навчить

Перевірку роботи здійснити за зразком

кількісні

порядкові

1; 2; 4; 6; 8; 9

3; 5; 7

Вид перевірки – самоперевірка

VI. Підбиття підсумків роботи на уроці.

 Проводиться з використанням прийому «Ланцюжок»

 Один учень задає питаня з щойно вивченої теми, а сусід по парті повинен відповісти на нього.

  • Які є розряди числівників за значенням?
  • Що означають порядкові числівники?
  • Що означають кількісні числівники?
  • На які групи поділяються кількісні числівники?
  • Які є розряди числівників за будовою?
  • Як пишуться складні та складені числівники?
  • Чи потрібні числівники в нашому мовленні?

(Потрібно нам числівник вчити,

Бо й дня без нього не прожити.

Дату, кількість, час, число

Він нам передасть. Любімо його!)

VII.Рефлексія

Я знаю...

Я вмію...

Я можу...

VIII. Домашнє завдання

 

За бажанням учнів: виписати фразеологізми або загадки з числівниками

1

 

doc
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
1012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку