Урок "Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ тексту наукового стилю «Культура Чернігово-Сіверських земель»"

Про матеріал

Мета публікації – допомогти вчителям підготувати та провести цікаві та ефективні уроки української мови та літератури з використанням краєзнавчих матеріалів Чернігівщини.З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Шолох Н.Т. щодо впровадження й використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови та літератури, покликаних сприяти розширенню кругозору учнів про рідний край, підвищенню інтересу до вивчення історії і культури малої батьківщини, формуванню національно свідомої, гармонійно розвиненої, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самореалізації.

Перегляд файлу

Шолох Н.Т.,

учитель української мови та літератури

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель-методист

 

Українська мова (6 клас)

Тема уроку. Розвиток зв’язного мовлення. Вибірковий переказ тексту наукового стилю «Культура Чернігово-Сіверських земель».

Мета уроку. Навчити учнів робити вибіркові перекази текстів наукового стилю.

формувати вміння виділяти з тексту головне, істотне та робити аналіз відібраних фактів, послідовності їх розташування в переказі.

Розвивати зв’язне усне й писемне мовлення, логічне мислення, виховувати патріотизм, інтерес до історичного минулого рідного краю.

Обладнання уроку. Текст переказу, словники.

Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.

Перебіг уроку

  1.            Повідомлення теми, мети, завдання уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
  2.         Повідомлення про вид переказу, вимоги до його написання. Учитель нагадує школярам, що вибірковий переказ - це детальний, логічно - послідовний виклад змісту одного з питань переказуваного тексту.
  3.     Читання тексту, переказу. Аналіз змісту прочитаного. Словниково - орфографічне робота.

Культура Чернігово-Сіверських земель

Культура Київської Русі зайняла визначне місце серед культур ряду європейських держав. В її розвиток значний вклад внесла Чернігово - Сіверська земля, зокрема місто Чернігів.

Виявлені під час археологічних розкопок на території міста рештки ремісничих виробів свідчать про високий рівень ремесла і прикладного мистецтва в Чернігові того часу.

Особливо цінними є шедеври давньоруського мистецтва - срібні багатоорнаментовані оправи рогів тура, знайдені під час розкопок Чорної могили. Оправа рогу є зразком тонкої ювелірної роботи. На ній зображені цілі композиції з людських фігур, тварин і птахів.

Чернігівські ремісники виробляли чудовий посуд, різне високохудожню оформлення для князівських палаців, церков, монастирів. У Чернігові карбували гроші. Широко практикувалися позолота і інкрустація, чернь, емаль, виготовлялось скло та інші вироби. Одночасно тут виготовлялися такі знаряддя праці, як сокири коси, долота тощо, а також речі домашнього вжитку. Вироби ремісників: відзначалися високою якістю.

Чернігівська земля славилась літературними творами і усною народною творчістю. При монастирях створювались літописи, повчання і багато інших: літературних праць на релігійну і світську тематику.

Чернігівський князь Святослав Ярославович мав велику бібліотеку, заохочував: до освіти бояр і населення. Ігумен Данило створив відомий твір «Хожденія» (поч. ХІІст.), в якому, описавши подорож до Палестини, підкреслював, що, де б він не бував, завжди залишався вірним Руській землі.

Широко поширювалися билини про могутніх багатирів-дружинників : Іллі Муромця, Добриню Нікітича, Альошу Поповича, Микулу Селяниновича. В одній із них розповідається, що Ілля Муромець звільнив Чернігів від ворога.

Важкого розвитку досягла також архітектура. Тут і понині збереглися такі визначні пам’ятки давньоруської архітектури, як Спаський, Борисоглібський Успенський собори, П’ятницька і Успенська церкви. Серед них особливу увагу привертає п’ятиглавий Спаський собор ХІст. на Валу. Ця найстаріша споруда збереглася з часів давньої Русі. ( 3 книги «Краєзнавчі матеріали з історії Чернігівщини».)

Питання для бесіди

  •             До якого типу мовлення належить текст? Який стиль мовлення?
  •             Які мовні функції реалізуються за допомогою наукового стилю?

 ( Велика кількість термінів із різних галузей знань, абстрактна лексика.)

  •             Назвіть особливості наукового стилю. (Документація, твердження, цитати, чітко організована будова речень, вживання складних речень.)
  •             Назвіть різновиди наукового стилю.( Власне науковий, науково-популярний науково-публіцистичний, науково-навчальний, виробничо-технічний.)
  •             Який вклад в розвиток культури Київської Русі внесло місто Чернігів? Чим воно славилося?

Словникова робота

Пояснити лексичне значення слів:

Інкрустація - це розділ декоративно-ужиткового мистецтва. Прикраси, оздоблення платівок або шматочків різного матеріалу (золота, срібла, кості, дерева, перламутру),що їх врізають врівень з поверхнею предмета.

Билини - героїко-патріотичні пісні, де йдеться про подвиги богатирів та про події Давньої Русі переважно XI - ХVІст., які усно передавалися з покоління в покоління.

Ігумен - у православній церкві титул управителя або заступника управителя монастиря.

Карбувати - робити зарубки, насічки.

Запитати на дошці:

шедеври давньоруського мистецтва, багатоорнаментовані оправи, високохудожні  Святослав Ярославович, ігумен Данило, твір «Хожденія».

Завдання класу

Написати вибірковий переказ тексту «Культура Чернігова - Сіверських земель» Розповісти про розвиток ремесла, прикладного мистецтва та літератури.

  1.     Повторне читання тексту, самостійна робота над планом.
  2.        Складання усного переказу. Коректування, уточнення й доповнення тексту.
  3.     Написання вибіркового переказу тексту. Коректування чорнового варіанта. Індивідуальна допомога вчителя окремим учням. Читання 2-3 робіт на вибір
  1. Відповіді на запитання, що виникли під час роботи над переказом.
  2.     Домашнє завдання.

Знайти ілюстрації архітектурних пам’яток міста, розказати про одну з них.


docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку