Урок на тему:"Цикли увокально-хоровій музиці"

Про матеріал

Форма проведення уроку:урок-подорож.Учні мандрують країною Дитинства.Мета урокупродовжити знайомити учнів з образами, утіленими в музичних творах різних жанрів (музичний цикл); учити висловлювати свої особисті думки та враження з приводу музичних творів; поглибити знання учнів про творчість М. Мусоргського; закріпити розуміння учнями поняття вокальний цикл; мініатюри,формувати вміння виявляти спільне і відмінне у змісті та звучанні творів різних жанрів;прищеплювати учням зацікавленість ліричними й романтичними образами в музиці, естетичний смак,любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Урок№11

Тема:ЦИКЛИ У ВОКАЛЬНО-ХОРОВІЙ МУЗИЦІ.

Мета  уроку :

Навчальна: продовжити знайомити учнів з образами, утіленими в музичних творах різних жанрів (музичний цикл); учити висловлювати свої особисті думки та враження з приводу музичних творів; поглибити знання учнів про творчість М. Мусоргського; закріпити розуміння учнями поняття вокальний цикл; мініатюра.

Розвивальна: формувати вміння виявляти спільне і відмінне у змісті та звучанні творів різних жанрів;

Виховна: прищеплювати учням зацікавленість ліричними й романтичними образами в музиці, естетичний смак,любов до рідного краю.

Музичний матеріал: «Лебідь», «Слон» К. Сен-Санса; П.Чайковський «Хороба ляльки»,»Марш дерев’яних солдатиків»,вокальний цикл «Дитяча»М.Мусоргського; «Веселкова «Муз.О.Жилінського,сл..О.Кононенко

Наочні посібники:  портрети П. Чайковського, М. Мусоргського, К. Сен-Санса ,картки «Аналіз музичного твору»,ілюстрації до музичних творів.

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок,урок-подорож.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід К.Сен-Санс «Лебідь»

1ВСТУПНА ЧАСТИНА

Організаційний момент

Музичне вітання «Продзвонив дзвінок»

Всі сідайте тихо, діти, домовляймось не шуміти.

Руки гарно піднімати, чітко влад відповідати.

На уроці не дрімати, а знання мерщій хапати.

Тож гаразд, часу не гаєм і урок розпочинаймо.

У вас на столі смайлики. Перевіремо ваш настрій на початку уроку.

3 Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні я вам пропоную здійснити подорож в Країну Дитинство.  У кожного композитора є музичні твори ,які написані про дітей і для дітей.  До такої музики ми і звернемось на нашому уроці.

4 Актуалізація опорних знань

1 Зупинка «Ігрова»

Гра «Відгадай мелодію»

Послухайте фрагменти музичних творів, які ви вивчали у молодших класах.

  •     Чи впізнали ви  музичні твори?
  •     Чи пригадуєте їх назви та авторів?

Слухання фрагментів п'єс П. Чайковського «Марш дерев'яних солдатиків», «Хвороба ляльки», К. Сен-Санса «Лебідь», «Слон»

  • Кому призначені ці твори?
  • Що об'єднує ці твори?

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА . Розповідь учителя

Вокально-хорові та інструментальні твори композитори часто об'єднують у цикли. Щойно ми прослухали фрагменти з інструментального циклу Каміля Сен-Санса «Карнавал тварин», Петра Чайковського «Дитячий альбом».

Цикл складається з кількох частин- мініатюр, самостійних за формою, але контрастних за характером (передусім за темпом), пов'язаних єдиним ідейно-художнім задумом. Інколи частини циклу можуть виконуватися окремо.

Вокальний цикл- цикл романсів або пісень,об’єднаних однією ідеєю.

2 зупинка «В гості до композитора»

Отже, звернімося до вокального циклу «Дитяча» М. Мусоргського.

Модест Петрович Мусоргський (1839—1881) — російський композитор, член «Могутньої купки».

Модест Петрович Мусоргський народився 1839 року в сім'ї поміщика Псковської губернії, і перші його дитячі враження були пов'язані з селянським середовищем, із його побутом та піснями.

Із п'яти років Мусоргський почав займатися музикою.Професійної освіти не здобув і почав створювати музику ,як аматор(любитель).Навчався і працював у Петербурзі,служив військовим.

 Він познайомився з молодими композиторами, членами балакиревського гуртка. Яскрава особистість М. Балакирева, його творчі мрії і прагнення полонили Мусоргського. У нього зміцнюється віра у своє композиторське покликання. За два роки Мусоргський подає у відставку — з тим, щоб цілком присвятити себе музичній творчості. Проте тяжке матеріальне становище змусило його незабаром знову вступити на службу.

У своїй творчості Мусоргський випробовував себе у різних жанрах: фортепіанних та оркестрових п'єсах, хорових творах, романсах тощо. 1874 року Мусоргський написав фортепіанну сюїту «Картинки з виставки».

Монументальні народно-історичні опери Мусоргського «Борис Годунов» і «Хованщина».

Творчість М. Мусоргського суттєво вплинула на розвиток світової та вітчизняної музичної культури. Під впливом його творів склався композиторський стиль багатьох відомих майстрів: К. Дебюссі, М. Равеля, І. Стравінського, С. Прокоф'єва, Д. Шостаковича.

Учитель. Тепер я пропоную вам перегрупуватися, об'єднавшись у групи

Учні об'єднуються у групи.

На картках є запитання на які ви маєте дати відповіді прослухавши музичні твори.

Розповідь учителя

— Дивовижна ця музика — «Дитяча» М. Мусоргского. Це не пісні й не романси; швидше — це вокальні сценки для одного або двох виконавців. Усього кілька сторінок нотного тексту, лічені хвилини звучання і простий сюжет: дитина розповідає про те, що її оточує і займає її думки. Але як художник тонко відчув трепетний світ дитячої душі!

 Дитинство для Мусоргського було, мабуть, бажаним і незворотнім світом ідеальної гармонії. Він добре пам'ятав тепло і затишок свого будинку, співучий говір няні, звуки та кольори рідного міста Карева.

Нянька сердиться: «Спи, батечко, спи! Ато бука з'їсть!» «Розкажи, няню, про буку!» Няня спантеличена: казок про буку їй не доводилося й чути, букою лякають дітей, коли вони занадто розіграються та починають бешкетувати. Довго ще возиться нянька з неспокійним малюком, доки Модінька засне, нарешті, під її колискову пісню або казку. Перша пісенька так і називається: «З нянею».

Слухання музики

Слухання пісеньки «З нянею» з циклу «Дитяча» М. Мусоргського

Учитель. Друга пісенька — «У кутку» — це сценка сварки з нянею. Няня сердиться, кричить: «Ах ти пустуне! Клубок розмотав, прутки розгубив!.. У кут! У кут!» У відповідь — виправдання, жалібні та хникальні інтонації дитини, що переходять у скривджені: «Няня Модіньку образила, дарма в кут поставила; Модінька більше не любитиме свою няню, ось що!»

Слухання пісеньки «У кутку» з циклу «Дитяча» М. Мусоргського

Третя пісенька — «Жук» — зустріч із величезним і страшним жуком: «Жук злетів і вдарив мене у скроню, а потім сам звалився!»

Четверта пісенька — «З лялькою». Дівчинка заколисує ляльку Тяпу і співає їй колискову, часом покрикуючи сердито: «Тяпо, спати треба!»

«На сон прийдешній» — наївна дитяча молитва за здоров'я всіх рідних, близьких і далеких, а також приятелів по іграх. Згадуючи імена своїх друзів, дитина, забувши про неспішність молитви, називає всіх їх поспіхом.

Пісенька «Кіт Матрос» — історія про кота, який запустив лапу в клітку зі снігуром.

«Поїхав на паличці» — гра в конячки з пригодами.  

«Дитячу» було видано 1873 року (в оформленні І. Рєпіна). Вона отримала широке визнання публіки. У листі В. Стасову Мусоргський пише: «У сім'ї милих Юрковських мене змусили показати діткам мою „Дитячу". І зраділи ж дітки, а вже матусі зовсім мене захвалили; те саме було зроблено в Херсоні в сім'ї Бошняків, і той самий ефект, те саме захоплення».

Вокально-хорова робота

 Розспівування

Вправи на дихання Мі-я,Ма-а

Вправи на артикуляцію Мі,ме,мА ,мо,му

Чистомовки

Сі,сі,сі-будьте впевнені усі.

Уть,уть,уть-зимові місяці пройдуть

Не,не,не-сяє сонечко ясне

Іх,іх,іх-обігріє нас усіх.

3 зупинка «Веселкова»

Розучування пісні Олександра Жилінського, на слова Олексія Кононенко» Веселкова»с.55-56

Ознайомлення з піснею,бесіда за її змістом

-Яке враження справила на тебе пісня?

-Подумай ,з якими почуттями до рідного краю створили її автори.

визначення характеру,розучування мелодії за окремими фразами.Визначення структури пісні.

Виконуючи пісню передайте власні почуття до своєї Батьківщини.

Робота над складними місцями у пісні.

Робота над диханням,дикцією.

Виконання під фонограму +

Виконання пісні «Хвостики-метелики»

3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Скільки любові й ніжності ми відчуваємо у творах, які композитори присвятили дітям! Яскрава, захоплива, чарівна, казкова музика!

Бліцопитування

  •   До якого жанру належить «Дитяча» М. Мусоргського?
  •   Що таке цикл?
  •   Яка мініатюра з циклу «Дитяча» сподобалась найбільше?

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • «Виявляється, що...»;
  • «Сьогодні я дізнався...»;
  • «Найцікавіше — це те, що...».

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалювати ілюстрації до дитячих музичних творів.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Веселкова»О.Жилінського)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Живага Надія Семенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
5066
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку