Урок на тему "Дії першого ступеня зі звичайними дробами з однаковими знаменниками"

Про матеріал
Спроба поєднати математику і українську літературу. Урок присвячений геніальній поетесі Лесі Українці. Це урок узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Дії першого ступеня зі звичайними дробами з однаковими знаменниками»

Мета уроку:

  • Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Дії першого ступеня зі звичайними дробами з однаковими знаменниками»;
  •  Формувати вміння учнів застосовувати ці знання до розв’язування різнорівневих вправ;
  • Розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення;
  • Виховувати самостійність, свідоме ставлення до навчання.

Обладнання: ноутбук, проектор, однойменна презентація, карточки із завданнями, підручник.

Епіграф уроку:

Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

Леся Українка

Девіз уроку:

Недостатньо мати добрий розум, головне – це вміло застосовувати його.

Арістотель

Технологія проведення уроку

І. Організаційний етап уроку

 

Доброго дня, діти! Яке чудове привітання! « Добрий день! » - це означає, що над нами мирне небо, що ми з вами вільні люди і що ми всі бажаємо один одному тільки добра.

Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде!

І хоча за вікном холодний зимовий день, я так хочу, щоб у вашій душі було сонячно. Сподіваюся, що з ваших сердець випромінюється тепло, ласка, ніжність, доброта. А тому дарую вам частинку свого серця.
( Роздаю учням сердечка трьох кольорів: червоні, зелені, жовті)

Хочу, щоб наш урок проходив під девізом: « Недостатньо мати добрий розум, головне – це вміло застосовувати його.»

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тому відкриваємо зошити і швиденько перевіряємо домашнє завдання.

Відповіді до домашнього завдання занесені у таблицю і відповідають деяким буквам українського алфавіту. А знизу під таблицею – ключ до розгадки імені української поетеси.

№ 1142, 1150 (1, 2), 1152. ПІДРУЧНИК Н. А. ТАРАСЕНКОВА

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2

41

12

16

26

9

К

А

У

Ї

Р

Н

Я

Е

С

Л

 

10

8

9

7

 

3

1

5

2

4

6

1

2

 

Слово учителя. Прийом «Реклама»

Ми сьогодні захоплюємося цією талановитою жінкою, яка все життя долала свій фізичний біль. Другої такої не було і не буде на світі. Вона неповторна.

Відроджується держава Україна, а разом з нею і її народ. Вона, наче Мавка, прокинулась від зимового сну і каже світові устами дочки Прометея: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити!»
- То хто ж ця талановита жінка? (Відповіді учнів)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Слово учителя.

Сьогодні у нас незвичайний урок – ми  поєднаємо математику і українську літературу. Та й гості до нас завітали. Тому покажемо, що маємо добрий розум і вміємо його застосовувати. Пригадаємо:

1. Фронтальне опитування.

- Що називається дробом?

- Як називається число, яке знаходиться над рискою дробу?

- Як називається число, яке знаходиться під рискою дробу?

- Яку дію визначає риска дробу?

- Який дріб називається правильним? Наведіть приклади.

 - Який дріб називається неправильним? Наведіть приклади.

- Як додати два дроби з однаковими знаменниками?

 - Як відняти два дроби з однаковими знаменниками?

- Що можна зробити з неправильним дробом?

- Як перетворити неправильний дріб у мішане число?

- Що таке мішане число?

- Як додати мішані числа?

- Як відняти мішані числа?

- Як перетворити мішане число у неправильний дріб?

Слово учителя.

Молодці! Я почула гарні відповіді на усі мої запитання.

2. А тепер пропоную розв’язати усно декілька завдань, відповіді до яких будуть пов’язані із життям Лесі Українки.

1. День народження Лесі Українки підкаже нам ціла частина суми двох мішаних чисел.

Додайте 12 + 13 =

2. Чисельник різниці 1 та дробу покаже нам місяць народження Лесі Українки.

Відніміть 1 - =

3. Рік народження поетеси дізнаємось, якщо знайдемо різницю чисел 225 і 38 та допишемо до отриманого числа чисельник дробу .

- Яке число дістанемо?

Отже, Леся Українка народилася 25 лютого 1871 року.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя.

Ми завершуємо вивчати одну з найцікавіших тем математики – «Звичайні дроби». У середні віки уміння вправно оперувати дробами було ознакою високої математичної майстерності. Досвід показує, що обійтися без дробів неможливо. Сьогодні ви ще раз переконаєтеся, як теорія, з якою ми познайомилися на уроках математики, застосовується на практиці.

V. Повідомлення теми та мети уроку.

На уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання з теми «Дії першого ступеня зі звичайними дробами з однаковими знаменниками», закріпимо навички та вміння додавати та віднімати звичайні дроби та мішані числа.

  • Які ж ви знаєте дії першого ступеня?

VІ. Закріплення вмінь. Розв’язування вправ.

VІ. 1. Робота в парах.

1. Обчисліть:

І пара:      1 + 2 =

ІІ пара:     2 + 2 =

ІІІ пара:   3 + 2 =

  • Які відповіді ви отримали? 1 пара -? 2 пара -? 3 пара - ?

Слово учителя.

  • Чи знаєте ви, що у 4 роки Леся Українка вміла читати, у 5 років – писати, а в 6 років – вишивати.

2. Розв’яжіть рівняння:

І пара:      5 – ( х – 5 = 5

ІІ пара:     (15 - у ) + 3 = 9

ІІІ пара:   5 - = 4

Слово учителя.

Розв’язки рівнянь також мають відношення до життєвого шляху Лесі Українки.

  • Чи такі отримали розв’язки? Дивимось у презентацію.

А зараз надаю слово учням.

Учень1

Одного разу на Водохреща Леся пішла святити воду і дуже сильно змерзла. Застудилася. Застуда озвалася нестерпним болем у руці, а згодом і ногах, а в майбутньому – туберкульозом кісток – хворобою на все життя. Лесі тоді було 6 років.

«Що болить?» - мене питали,
Але я не признавалась -
Я була малою горда,
Щоб не плакать, я сміялась.

 

А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма,

І от-от зірватись має

Гостра, злобна епіграма,-


Безпощадній зброї сміху

Я боюся піддаватись
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.

Учень 2.

А ще Леся грала на фортепіано, сама писала музику. А коли заарештували тітку Елю, Леся написала свій перший відомий нам вірш «Надія», обравши за порадою мами псевдонім Леся Українка. Майбутній поетесі було 9 років.

Учень 3.

З дитинства Леся була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у хлоп’ячому гурті. Але виділялася серед ровесників здібністю та працьовитістю. Тому оволоділа 10 мовами, глибоко вивчала історію та літературу.

VІ. 2. Фізхвилинка.

Вчитель:

Хто ж там, хто вже так стомився?
І на парту похилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Мелодія сопілки

Трава низенька-низенька (присідають),
Дерева високі-високі (встають і піднімають руки),
Вітер дерева колише-гойдає (обертаються),
То вправо, то вліво нахиляє (нахиляються),
То вперед, то назад нагинає (нагинаються),
Птахи летять, відлітають (Махають руками як крилами),
А учні тихенько за парти сідають. (Сідають)


VІІ . Розв’язування задач.

Індивідуальні завдання. Двоє учнів виконують на дошці, отримавши карточки із задачами.

Задача 1

Тетянка заплатила за печиво 17 грн., а за цукерки - 19 грн. Мама дала Тетянці для покупки 50 грн. Скільки грошей залишилося у Тетянки?

  • Пояснити розв’язок задачі.
  • - Як пов’язане число 13 із творчістю Лесі Українки?

Учень 4

У 1884 році у Львівському журналі «Зоря»вперше з’явилося ім’я Лесі Українки. Саме в цьому журналі було надруковано вірші «Конвалія» і «Сафо». Поетесі на той час було 13 років.

Задача 2

Першого дня до їдальні завезли 8 т овочів, а другого – на 2 т овочів більше. Скільки всього овочів завезли до їдальні за два дні? Вкажіть цілу частину мішаного числа.

Учень 5

Хвороба спричинилася до того, що Леся не змогла ходити до школи, не вчилася у жодному навчальному закладі. Але у 18 років написала підручник « Стародавня історія східних народів».

3. Поки учні працюють на дошці, усі решта виконують самостійно таке завдання:

Розмістіть результати виконання дій у порядку зростання і кожне число замініть відповідним складом.
а) 7 - 5 = … ( лі )

б) 1 + 1 = … ( сок )

в) 3  - 2 = … ( про )

- Давайте звіримо наші відповіді. - Яке слово отримали?

Слово учителя.

Проліски – улюблені квіти поетеси.

Інсценізація вірша Лесі Українки.

Автор.

В великому місті в розкішну теплицю
Дівчина прийшла молода,
Бо серцем почула весну-чарівницю,
Шуміла весняна вода.

Дівчина.
- Чи є в цій теплиці веснянії квіти?

Панич.
- Аякже, є різні, - чим маю служити?
Є різні у нашій теплиці.
Ось є гіацинти, нарциси і рожі,
Азалії є запашні,
Конвалії свіжі, фіалочки гожі…

Дівчина
- Ні, пролісків треба мені!

Панич
То панночці пролісків простих захотілось? -
Їх у місті немає ніде.

Автор
Дівчині згадались околиці рідні:
Скрізь квіти, ряст, ясна роса,…
На проліски білі, на квіти лагідні
Скотилася тихо сльоза.

Слово учителя.

  • А зараз пропоную зіграти невеличку гру «Хто швидше» дасть правильну відповідь:

1. У класі 14 учнів відвідують комп’ютерні курси. Це становить   учнів усього класу. Скільки учнів у класі?

2. Знайти натуральне число Х, якщо:

А) < X < 1;

Б) < X < 8.

3. Перетворіть мішане число 191 у неправильний дріб і назвіть чисельник.

Учень 6

42 роки життя, гідного подиву і захоплення,збігли, як мить. 42 роки боротьби і праці, особливого напруження, ніби поспіху. Сказати хотілось багато, часу залишалося мало. І вже 1 серпня 1913 року в невеличкому грузинському містечку Сурамі відходила у вічність Леся Українка – великий поет України, дочка Прометея, Одержима, Квітка-Ломикамінь, Борець і Жінка з трагічною долею.

VІІІ. Підсумок уроку. Прийом « Рефлексія»

 

  • Що робили на уроці?
  • Чого навчилися на уроці?
  • Що дізналися нового?
  • Чи потрібно вивчати дроби?
  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
  • Чи задоволені своєю роботою на уроці?

Слово учителя.

Вважаючи, що червоні сердечка         – так, жовті сердечка       – не зовсім, зелені сердечка       – ні, покажіть мені, будь-ласка, картину вашої задоволеності.

ІХ. Домашнє завдання.

Повторити правила §§ 26 – 27.

Виконати тестові завдання на стор.257.

Х. Оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2023
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку