Тема уроку: «Дії першого ступеня зі звичайними дробами з однаковими знаменниками»
Мета уроку:
Обладнання: ноутбук, проектор, однойменна презентація, карточки із завданнями, підручник.
Епіграф уроку:
Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Леся Українка
Девіз уроку:
Недостатньо мати добрий розум, головне – це вміло застосовувати його.
Арістотель
Технологія проведення уроку
І. Організаційний етап уроку
Доброго дня, діти! Яке чудове привітання! « Добрий день! » - це означає, що над нами мирне небо, що ми з вами вільні люди і що ми всі бажаємо один одному тільки добра.
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде!
І хоча за вікном холодний зимовий день, я так хочу, щоб у вашій душі було сонячно. Сподіваюся, що з ваших сердець випромінюється тепло, ласка, ніжність, доброта. А тому дарую вам частинку свого серця.
( Роздаю учням сердечка трьох кольорів: червоні, зелені, жовті)
Хочу, щоб наш урок проходив під девізом: « Недостатньо мати добрий розум, головне – це вміло застосовувати його.»
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Тому відкриваємо зошити і швиденько перевіряємо домашнє завдання.
Відповіді до домашнього завдання занесені у таблицю і відповідають деяким буквам українського алфавіту. А знизу під таблицею – ключ до розгадки імені української поетеси.
№ 1142, 1150 (1, 2), 1152. ПІДРУЧНИК Н. А. ТАРАСЕНКОВА
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
2 |
41 |
12 |
16 |
|
26 |
|
|
9 |
|
К |
А |
У |
Ї |
Р |
Н |
Я |
Е |
С |
Л |
10 |
8 |
9 |
7 |
|
3 |
1 |
5 |
2 |
4 |
6 |
1 |
2 |
Слово учителя. Прийом «Реклама»
Ми сьогодні захоплюємося цією талановитою жінкою, яка все життя долала свій фізичний біль. Другої такої не було і не буде на світі. Вона неповторна.
Відроджується держава Україна, а разом з нею і її народ. Вона, наче Мавка, прокинулась від зимового сну і каже світові устами дочки Прометея: «Ні! Я жива! Я буду вічно жити!»
- То хто ж ця талановита жінка? (Відповіді учнів)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слово учителя.
Сьогодні у нас незвичайний урок – ми поєднаємо математику і українську літературу. Та й гості до нас завітали. Тому покажемо, що маємо добрий розум і вміємо його застосовувати. Пригадаємо:
1. Фронтальне опитування.
- Що називається дробом?
- Як називається число, яке знаходиться над рискою дробу?
- Як називається число, яке знаходиться під рискою дробу?
- Яку дію визначає риска дробу?
- Який дріб називається правильним? Наведіть приклади.
- Який дріб називається неправильним? Наведіть приклади.
- Як додати два дроби з однаковими знаменниками?
- Як відняти два дроби з однаковими знаменниками?
- Що можна зробити з неправильним дробом?
- Як перетворити неправильний дріб у мішане число?
- Що таке мішане число?
- Як додати мішані числа?
- Як відняти мішані числа?
- Як перетворити мішане число у неправильний дріб?
Слово учителя.
Молодці! Я почула гарні відповіді на усі мої запитання.
2. А тепер пропоную розв’язати усно декілька завдань, відповіді до яких будуть пов’язані із життям Лесі Українки.
1. День народження Лесі Українки підкаже нам ціла частина суми двох мішаних чисел.
Додайте 12 + 13 =
2. Чисельник різниці 1 та дробу покаже нам місяць народження Лесі Українки.
Відніміть 1 - =
3. Рік народження поетеси дізнаємось, якщо знайдемо різницю чисел 225 і 38 та допишемо до отриманого числа чисельник дробу .
- Яке число дістанемо?
Отже, Леся Українка народилася 25 лютого 1871 року.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя.
Ми завершуємо вивчати одну з найцікавіших тем математики – «Звичайні дроби». У середні віки уміння вправно оперувати дробами було ознакою високої математичної майстерності. Досвід показує, що обійтися без дробів неможливо. Сьогодні ви ще раз переконаєтеся, як теорія, з якою ми познайомилися на уроках математики, застосовується на практиці.
V. Повідомлення теми та мети уроку.
На уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання з теми «Дії першого ступеня зі звичайними дробами з однаковими знаменниками», закріпимо навички та вміння додавати та віднімати звичайні дроби та мішані числа.
VІ. Закріплення вмінь. Розв’язування вправ.
VІ. 1. Робота в парах.
1. Обчисліть:
І пара: 1 + 2 =
ІІ пара: 2 + 2 =
ІІІ пара: 3 + 2 =
Слово учителя.
2. Розв’яжіть рівняння:
І пара: 5 – ( х – 5 = 5
ІІ пара: (15 - у ) + 3 = 9
ІІІ пара: 5 - = 4
Слово учителя.
Розв’язки рівнянь також мають відношення до життєвого шляху Лесі Українки.
А зараз надаю слово учням.
Учень1
Одного разу на Водохреща Леся пішла святити воду і дуже сильно змерзла. Застудилася. Застуда озвалася нестерпним болем у руці, а згодом і ногах, а в майбутньому – туберкульозом кісток – хворобою на все життя. Лесі тоді було 6 років.
«Що болить?» - мене питали,
Але я не признавалась -
Я була малою горда,
Щоб не плакать, я сміялась.
А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма,
І от-от зірватись має
Гостра, злобна епіграма,-
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
Учень 2.
А ще Леся грала на фортепіано, сама писала музику. А коли заарештували тітку Елю, Леся написала свій перший відомий нам вірш «Надія», обравши за порадою мами псевдонім Леся Українка. Майбутній поетесі було 9 років.
Учень 3.
З дитинства Леся була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у хлоп’ячому гурті. Але виділялася серед ровесників здібністю та працьовитістю. Тому оволоділа 10 мовами, глибоко вивчала історію та літературу.
VІ. 2. Фізхвилинка.
Вчитель:
Хто ж там, хто вже так стомився?
І на парту похилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Мелодія сопілки
Трава низенька-низенька (присідають),
Дерева високі-високі (встають і піднімають руки),
Вітер дерева колише-гойдає (обертаються),
То вправо, то вліво нахиляє (нахиляються),
То вперед, то назад нагинає (нагинаються),
Птахи летять, відлітають (Махають руками як крилами),
А учні тихенько за парти сідають. (Сідають)
VІІ . Розв’язування задач.
Індивідуальні завдання. Двоє учнів виконують на дошці, отримавши карточки із задачами.
Задача 1
Тетянка заплатила за печиво 17 грн., а за цукерки - 19 грн. Мама дала Тетянці для покупки 50 грн. Скільки грошей залишилося у Тетянки?
Учень 4
У 1884 році у Львівському журналі «Зоря»вперше з’явилося ім’я Лесі Українки. Саме в цьому журналі було надруковано вірші «Конвалія» і «Сафо». Поетесі на той час було 13 років.
Задача 2
Першого дня до їдальні завезли 8 т овочів, а другого – на 2 т овочів більше. Скільки всього овочів завезли до їдальні за два дні? Вкажіть цілу частину мішаного числа.
Учень 5
Хвороба спричинилася до того, що Леся не змогла ходити до школи, не вчилася у жодному навчальному закладі. Але у 18 років написала підручник « Стародавня історія східних народів».
3. Поки учні працюють на дошці, усі решта виконують самостійно таке завдання:
Розмістіть результати виконання дій у порядку зростання і кожне число замініть відповідним складом.
а) 7 - 5 = … ( лі )
б) 1 + 1 = … ( сок )
в) 3 - 2 = … ( про )
- Давайте звіримо наші відповіді. - Яке слово отримали?
Слово учителя.
Проліски – улюблені квіти поетеси.
Інсценізація вірша Лесі Українки.
Автор.
В великому місті в розкішну теплицю
Дівчина прийшла молода,
Бо серцем почула весну-чарівницю,
Шуміла весняна вода.
Дівчина.
- Чи є в цій теплиці веснянії квіти?
Панич.
- Аякже, є різні, - чим маю служити?
Є різні у нашій теплиці.
Ось є гіацинти, нарциси і рожі,
Азалії є запашні,
Конвалії свіжі, фіалочки гожі…
Дівчина
- Ні, пролісків треба мені!
Панич
То панночці пролісків простих захотілось? -
Їх у місті немає ніде.
Автор
Дівчині згадались околиці рідні:
Скрізь квіти, ряст, ясна роса,…
На проліски білі, на квіти лагідні
Скотилася тихо сльоза.
Слово учителя.
1. У класі 14 учнів відвідують комп’ютерні курси. Це становить учнів усього класу. Скільки учнів у класі?
2. Знайти натуральне число Х, якщо:
А) < X < 1;
Б) < X < 8.
3. Перетворіть мішане число 191 у неправильний дріб і назвіть чисельник.
Учень 6
42 роки життя, гідного подиву і захоплення,збігли, як мить. 42 роки боротьби і праці, особливого напруження, ніби поспіху. Сказати хотілось багато, часу залишалося мало. І вже 1 серпня 1913 року в невеличкому грузинському містечку Сурамі відходила у вічність Леся Українка – великий поет України, дочка Прометея, Одержима, Квітка-Ломикамінь, Борець і Жінка з трагічною долею.
VІІІ. Підсумок уроку. Прийом « Рефлексія»
Слово учителя.
Вважаючи, що червоні сердечка – так, жовті сердечка – не зовсім, зелені сердечка – ні, покажіть мені, будь-ласка, картину вашої задоволеності.
ІХ. Домашнє завдання.
Повторити правила §§ 26 – 27.
Виконати тестові завдання на стор.257.
Х. Оцінювання учнів.