ПЛАН-КОНСПЕКТ
контрольного уроку з української мови
проведеного в КНЗ «Ліцей № 3» Кам’янської міської ради
м. Кам’янське, Кам’янського р-ну, Дніпропетровської обл.
15.11.2023 р.
Розробила:
здобувачка магістерського рівня вищої освіти 1 курсу 1 групи
Зімич Альона Сергіївна
Перевірили:
Учитель/ка: ю .
Методист/ка: ю .
Дніпро-Слов’янськ – 2023 р.
Тема уроку: Діалог. Монолог.
Мета уроку:
формування предметних компетентностей:
познайомити учнів з поняттями діалог та монолог; ознайомити з основними правилами спілкування, формувати вміння складати й розігрувати діалоги відповідно до запропонованих ситуацій із дотриманням правил спілкування, вміння підтримувати діалог на певну тему; удосконалити вміння розрізняти діалогічне мовлення від монологу; збагачувати та уточнювати словниковий запас учнів, попрактикувати використання монологічного мовлення.
формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; соціальні та громадянські компетентності; здоров’язберігаюча; інформаційна; культурна.
Обладнання і матеріали: ІКТ, картки з написами ситуаційних місць та героїв казок, підручники, картки зі словами-підказками, цеглинки LEGO.
Очікувані результати:
- учні ознайомленні з поняттями діалог та монолог;
- діти можуть самостійно складати та розігрувати діалоги на запропоновану тему, з дотримуванням правим спілкування;
- учні розрізняють діалог від монологу та можуть обґрунтувати свою думку.
- учні збагачують власний словниковий запас та практикуються в його застосуванні.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича.
Інноваційна технологія (технології) – етап уроку:
Використана література:
Хід уроку
I. Вступна частина.
1. Організаційний момент
Ось і все, дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Буде він у нас цікавий.
У ньому новинок є чимало.
II. Актуалізація знань учнів.
2. Технологія «Коло Ідей».
Організація: вчитель пропонує об’єднатись дітям в групи в відповідності до рядів, на яких вони сидять (утворюється 3 групи). Далі вчитель ставить одне загальне питання до класу, і учні починають його обговорення в своїх малих групах впродовж певного відрізку часу. Після кожна з груп представляю свої відповіді. В кінці вправи вчитель підсумовує отримані відповіді та формулює загальну думку, щодо поставленого запитання.
- Діти, що таке на вашу думку мовлення? Для чого потрібне мовлення? І які види мовлення ви знаєте?
Вчитель підсумовує відповіді учнів.
Правильно, ми вже вивчили, що мовлення – це здатність людини використовувати мову для спілкування, обміну думками, роздумів та передачі інформації. Мовлення у нас буває усне та письмове. А ще воно може бути діалогічне та монологічне.
III. Повідомлення теми і мети уроку
Отже сьогодні на уроці ми з вами і дізнаємось, що ж таке діалог та монолог. Також ми з вами попрактикуємось в створенні та розігруванні діалог на запропоновані ситуації, повторимо головні правила спілкування.
IV. Сприймання й осмислення нового матеріалу
Відкриваємо тоненькі зошити. Знайдіть останню вашу роботу, відступіть 2 робочих рядка вниз, запишіть число, класна робота.
Пишемо диктант буквосполучень:
Ол, ов, ощ, ре, ху, ні, по, ди.
Записуємо приказку:
Добре слово людині — що дощ у посуху.
Як ви можете пояснити дану приказку? (Діти відповідають)
Правильно, адже при спілкуванні з кимось, або навіть з самим собою ми повинні дотримуватись головних правил етикету та культури. В цьому нам допомагають слова ввічливості які ми вже з вами вивчали. Так що ж таке діалог та монолог? Та як вони пов’язані з словами ввічливості?
Робота з підручником. Читаємо правила на с. 40 та с. 41.
Діалог – це…
Монолог – це…
Досліджуємо, що таке репліка, які розділові знаки можна використовувати на письмі, та які емоції можна передати за допопогою цих розділових знаків.
- Діти давайте з вами трішки попрактикуємось в побудові діалогів. А в цьому нам з вами допоможуть знайомі з дитинства та улюблені казки. Але не вони до нас в гості прийдуть, а ми перетворимось на головних героїв цих казок. І спробуємо відтворити діалоги, які відбувались між цими героями по сюжету казки. Не забуваємо при цьому про культуру мовлення та ввічливі слова.
Необхідні картки з зображенням героїв казок:
Колобок – Вовк (казка «Колобок»).
Мишка – Жабка (казка «Рукавичка»).
Півник – Мишеня Круть – Мишеня Верть (казка «Колосок»).
Курочка Ряба – Бабуся (казка «Курочка Ряба»).
- Молодці!
Руханка «Пес Патрон»
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=niUr1DZMjZw
- Що таке діалог ми з вами вже розібрались, а давайте з’ясуємо чим же відрізняється монолог від діалогу? Для цього давайте виконаємо вправу з підручника с. 41 (вправа вгорі). Прочитайте оголошення та доведіть що це монолог.
Діти читають текст оголошення. Викладають свої припущення чому саме цей текст можна назвати монологом?
- В тексті, що ви прочитали, є виділені слова. Давайте з’ясуємо значення деяких з цих слів. А для цього ми з вами скористаємось тлумачним словником.
Прохання – ввічливе звертання до кого-небудь з метою домогтися чогось, спонукати кого-небудь зробити, виконати щось.
Дозвілля – вільний від праці час; час відпочинку.
Безділля – брак будь-якої роботи, заняття; бездіяльність, неробство.
Багаття – купа дров, хмизу, ломаччя і т. ін., що горить; вогнище.
Лушпиння – шкірки деяких овочів, фруктів і т. ін., звичайно неїстівні; лушпайки.
Довкілля – навколишнє середовище у відношенні до особи чи групи осіб, які в ньому перебувають.
10. Списування.
Перепишіть собі в зошит значення першого слова «прохання».
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Діти об’єднуються в чотири групи (5-6 учасників).
Вчитель нагадує, що діти мають зараз розподілити ролі між собою для ефективної роботи в групах: спікер, секретар, секундант, доповідач.
Також учитель нагадує правила роботи в групі:
- Уважно слухай товариша.
- Не критикуй! Не принижуй!
- Пам’ятай про взаємоповагу.
- Маєш право промовчати.-
- Дотримуйся визначеного часу.
І ставить завдання для всіх груп одне, але кожна група працює над його виконанням самостійно.
- Давайте тепер всі уявимо себе власниками чудових кондитерських, які тільки-но відкриваються. І нам з вами необхідно написати оголошення, про відкриття вашої кондитерської, та запросити всіх охочих до вас в гості. Ваше завдання придумати назву вашої кондитерської та використовуючи слова-підказки (які є у кожної групи на партах) зіставити оголошення.
Для цього ми можемо використати такі слова:
Оголошення, раді повідомити, відкриття, завітайте, скуштуйте, найсмачніші, дивовижні, неперевершені, тістечка, торти, чекаємо в гості!
(час виконання: 7-10 хв.)
Кожна група презентує назву їхньої кондитерської та зачитують текст оголошення про відкриття власної кондитерської.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Ось і добігає кінця наша чергова подорож країною української мови. Які враження ви сьогодні отримали від нашого уроку? Давайте відповімо за допомогою цеглинок LEGO:
Зелена цеглинка – повністю задоволений уроком.
Жовта цеглинка – все сподобалось, але виникали деякі труднощі.
Червона цеглинка – на уроці мені не сподобалось.
Додаток 1
Гра «Що я сказав би, якщо став би героєм казки».
Казка «Колобок»
Казка «Рукавичка»
Казка «Колосок»
Казка «Курочка ряба»
Додаток 2
Картка зі словами-підказками
Слова-підказки, які ви можете використати:
Оголошення
Раді повідомити
Відкриття
Завітайте
Скуштуйте
Найсмачніші, дивовижні, неперевершені,
Тістечка, торти
Чекаємо в гості!