Урок на тему "Доба героїчних походів козацтва"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Доба героїчних походів козаків" з історії України в 8 класі з розділу 2.
Перегляд файлу

Тема: «Доба героїчних походів. Петро Конашевич-Сагайдачний» (історія України 8 клас)

Мета уроку:

- навчальна - пояснити, чому перші два десятиліття XVII ст. називають “добою героїчних походів” українського козацтва; охарактеризувати діяльність гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного;

- розвиваючаудосконалювати набуті вміння та навички роботи з підручником, вміння працювати з додатковими матеріалами та шукати інформацію з додаткових джерел;

- виховнавиховувати почуття поваги до історичного минулого України.

Обладнання: підручник Історія України. 8 клас; комп’ютер; комп’ютерна презентація; атлас та контурна карта; фрагменти історичного відео; портрет П. Конашевича-Сагайдачного, ментальна мапа, роздатковий матеріал.

Основні терміни та поняття: ясир, яничари, гарем, каторга, доба героїчних походів, Кафа, церковна ієрархія.

Основні дати:

  • 1577-1578рр. – 1622р. – роки життя та діяльності гетьмана П.Конашевича-Сагайдачного;
  • 1602-1623рр. – період «доби героїчних походів» українського козацтва;
  • 1616р. – здобуття українськими козаками Кафи – найбільшого невільницького ринку в Криму;
  • 1618 – похід П.Конашевича-Сагайдачного на Москву;
  • 1620р. – відновлення ієрархії православної церкви;
  • 22 серпня – 29 вересня 1621р. – Хотинська битва.

Історичні особистості: Петро Конашевич – Сагайдачний

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • показувати на карті місця найважливіших подій;
  • встановлювати хронологічну послідовність подій періоду;
  • на основі різних джерел інформації визначати причини, суть та наслідки основних явищ і подій періоду;
  • характеризувати та оцінювати діяльність П. Конашевича-Сагайдачного;
  • висловлювати ставлення до історичних діячів доби, судження про доленосні події доби.

 

Структура уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Причини й передумови морських походів козаків.

2. «Доба героїчних походів».

3. Гетьман П.Конашевич – Сагайдачний та його значення в історії .

V. Узагальнення і систематизація знань.

VІ. Підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель. Добрий день. Зараз у нас урок історії України, тож перевірте, чи все, необхідне для уроку: підручник, атлас, контурна карта, ручка, щоденник, робочий зошит – у вас лежить на партах.

Учитель. Ми продовжимо вивчати р.2 «Українські землі наприкінці ХVІ в першій половині ХVІІ ст». Це третій урок цієї теми. І тема сьогоднішнього уроку: «Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Сьогодні ми вивчаємо одну з героїчних, цікавих та славетних сторінок нашої історії – добу героїчних походів козацтва.

Вправа «Незакінчене речення»

1. Козак це – (вільна озброєна людина).

2. На початку ХVІІ ст. українські землі перебували у складі таких держав: (Москва, Річ Посполита,Османська імперія).

3. Більшість українських земель на початку ХVІІ ст. належала (Речі Посполитій).

4. Ці землі перейшли до Польщі в результаті підписання між Польщею і Литвою (Люблінської) унії.

5. Українці зазнавали утисків від поляків і потерпали від (феодального, національного, релігійного) гніту.

6. Ворогами козаків також були – (татари, турки).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Відомий український письменник Максим Рильський у свій час написав:

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий майбутнього.

Хто не відає про славу своїх предків,

Той не вартий пошани.

Історія дає можливість прислухатися до голосу далеких і близьких нам подій рідного краю. Пам’ятаймо, що чим краще ми знатимемо історію свого народу, тим глибше усвідомимо потребу у творчій праці на благо нашої незалежної України .

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Причини й передумови морських походів козаків.

Завдання:

1. Працюючи з поняттями ясир, яничари, гарем, каторга (галера), визначте причини морських походів козаків.

1. Робота з термінами і поняттями

Ясир (від турецького «полонений») — бранці, яких захоплювали турки й татари під час нападів на українські, російські й польські землі.

Гарем — жіноче приміщення в будинку мусульманина, де утримувалися жінки й наложниці господаря.

Яничари — привілейована піхота в турецькій армії, що поповнювалася примусовим набором хлопчиків підданих-християн, які виховувалися для військової служби.

Каторга — назва великого дерев’яного веслового військового судна в Османській імперії.

Кафа – найбільший невільницький ринок.

Запис визначень у словничок.

Висновки:

Причини походів:

1. Постійні спустошення українських земель від татарських і турецьких наскоків, які несли руїни. Турки й татари грабували міста і села, спалювали їх, винищували або забирали в полон тисячі людей.

2. Неспроможність і нездатність Речі Посполитої забезпечити захист своїх південних рубежів від цієї агресії.

2. Виконайте завдання № 1, 2, 3 контурної карти

  IMG_20151029_145434

Робота з відеофрагментом: (В. Бабич «Історія українських земель-Козаки» Серія 4).

  1. Визначте передумови, мету морських походів.

Висновки:

Передумова походів – вдосконалення мистецтва морського бою. (Козацькі човни – чайки. Тактика.)

Мета походів – звільнення полонених, захист православ’я, здобич.

Найчастіше зазнавали нападів запорожців території Османської імперії: Кримське ханство, Західне узбережжя Чорного моря, південь Чорного моря.

Чорне море у XVI – на початку XVIІ ст. перетворилось на арену морських боїв між невеличкими козацькими човнами і великими кораблями турецького флоту.

2. «Доба героїчних походів».

Учитель. Будучи перепоною для турецьких нападів козаки проводили морські походи. І саме цей період історики називають «добою героїчних походів». Давайте розглянемо з вами визначення.

Робота з підручником.

Доба героїчних походів – це період двох десятиліть 17 ст. коли козаки здійснювали вдалі морські походи проти татар і турок, захоплювали їх укріпленні фортеці, руйнували їх і визволяли полонених українців.

Учитель. Діти, як ці морські походи проводилися ви дізнаєтеся з фрагменту історичного відео «Козацькі морські походи». Уважно подивіться! У вас на парті є табличка, в яку вам необхідно вписати роки переможних походів козаків.

Робота з відео фрагментом (В. Бабич «Історія українських земель-Козаки» Серія 4).

Учитель. Давайте перевіримо чи правильно ви вказали дати.

Зразок.

Рік морських походів та наслідки

1606р.- козаки завдали удару по турецькій фортеці Варна;
1608 р.- впав Перекоп
1609 р.- пограбували Кілію
1614р.- зазнав штурму Трапезунд
1615р.- наступ на Константинопольську гавань
1616р.- здобули Кафу

 

Дата

Подія

1606 р.

спустошення Варни, найсильнішої турецької твердині на Чорному морі

1608 р.

козаки узяли Перекоп

1609 р.

було пограбовано Кілію, Ізмаїл та Акерман

1614 р.

зазнав штурму Трапезунд

1615 р.

напад на Костантинопольську гавань

1616 р.

похід на Кафу

Морські походи козаків

Значення "доби героїчних походів"

1. Відбувалася активна протидія туркам і татарам з боку запорожців.

2. Стримувалося розгортання турецько-татарської агресії вглиб українських земель.

3. Значно послабилася військова міць Кримського ханства і Турецької імперії.

4. Унаслідок походів було звільнено багато полонених.

5. Походи сприяли зростанню міжнародного авторитету козаків.

Висновки

1. Походи захищали український народ від постійних наскоків турків і татар і від знищення.

2. Допомагали визволенню підкорених народів з-під влади Турецької імперії.

3. Гетьман П.Конашевич – Сагайдачний та його значення в історії .

Учитель: Доба героїчних походів українського козацтва стала періодом діяльності відомого гетьмана українського козацтва Петра Конашевича-Сагайдачного.

Постать в історії (робота з ментальною мапою).

Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний (бл. 1577-1622)

П. Конашевич-Сагайдачний - один із найвидатніших козацьких ватажків, людина великих організаторських здібностей, безстрашний, видатний полководець, схильний до активних наступальних дій, який використовував фактор раптовості, несподіваного нападу. Водночас він був талановитим полководцем і державним діячом.

Брав участь у знаменитих морських і суходільних доходах проти Кримського ханства і Турецької імперії, заживши особливої слави.

Народився в с. Кульчиці на Львівщині в родині шляхтичів, навчався в Острозькій академії, був на службі у київського судді Аксапа, а згодом опинився серед запорожців.

"Змалку привчився натягувати лук, зброї та коня з рук не випускати, з негодою боротися..., легко переносити всяку тяготу: голод, холод, не боятися ворога і в небезпеці проявляти мужність" (Історія українського війська).

З 1616 р. і до кінця свого життя був гетьманом Війська Запорозького. Ставши гетьманом, П. Сагайдачний велику увагу звертав на зміцнення війська:

• систематично проводив його реорганізацію;

• звільнявся від ненадійних і тих, хто порушував дисципліну;

• дбав про озброєння козаків;

• домігся, щоб кожен козак мав коня;

• проводив тренування і навчання війська;

• час від часу проводив огляд військового вишколу козаків;

• збільшив кількість чайок до 300.

П. Сагайдачний відомий і своєю просвітницькою діяльністю. Він з усім Військом Запорозьким був вписаний до Київського братства, підтримував з ним тісні стосунки, постійно опікувався цим культурним і духовним центром, надаючи йому велику матеріальну допомогу.

П. Сагайдачний був палким прихильником православної віри, що підносило його авторитет серед українського народу. У 1620 р. завдяки Сагайдачному відбулося висвячення православних ієрархів.

Петро Сагайдачний здобув собі славу і двома великими походами.

1. Московський похід (1618 p.).

2. Турецький похід 1621 р. (Хотинська битва).

Під Хотином П. Сагайдачного було тяжко поранено. Його перевезли до Києва. Декілька місяців лежав прикутий до ліжка.

За п'ять днів до смерті склав заповіт: більшу частину свого майна заповів братствам Києва і Львова.

Поховано славного лицаря України в Києві на Подолі при церкві Богоявленського братства.

Учитель. Отже, ви прослухали біографію Петра Сагайдачного. А тепер заповніть таблицю.

Робота з таблицею.

Діяльність П. Конашевича - Сагайдачного

Політична

Просвітницька

Військова

  • прагматизм
  • тверезий розрахунок
  • твердість
  • схильністю до компромісів.
  • разом із Військом Запорозьким вступив до Київського братства
  • дбав про розвиток освіти
  • відновлено православну
  • ієрархію.
  • окремі козацькі загони перетворив на дисципліноване військо
  • уславився вдалими морськими і сухопутними походами

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

Графічний диктант:

Дайте ствердну або заперечну відповідь на такі твердження.

 - «так» - +;

 - «ні» - –

1.Головним заняттям кримських татар було землеробство.

2.Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний провів у полоні 25 років.

3.Перші два десятиліття XVII ст. називають «доба героїчних походів козаків».

4.Найбільший морський похід козаків — похід на Синоп.

5.Човни козаків називалися чайками.

6. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний був смертельно поранений у Хотинській битві.

7. Польський уряд, враховуючи мужність козаків у Хотинській битві, значно поліпшив їх становище.

8. Козаки постійно вдосконалювали свою військову майстерність.

(Перевірка графічного диктанту)

VІ. Підсумки уроку

Бесіда:

  1. Про які події ви дізналися на уроці?
  2. Висловіть своє ставлення до діяльності гетьмана П. Конашевича – Сагайдачного.

Оцінювання знань, умінь учнів.
VIІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § підручника

2. Вивчити визначення нових понять.

3. Підготувати повідомлення про участь козаків у Хотинській війні.

 

1

 

docx
Додано
23 січня 2022
Переглядів
3183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку