Майнаєв Ф. Я. Тема: «Доба Мейдзі» у Японській імперії. Початок японської територіальної експансії Мета:
- сформувати в учнів уявлення про Японію другої половини ХІХ ст.;
- розкрити суть «доби Мейдзі»;
- розвивати в учнів уміння оцінювати діяльність імператора Муцухіто, висловлювати своє ставлення до історичних подій. Основні поняття: сегун, синтоїзм, «доба Мейдзі» Основні дати та події: 1868-1912 рр. – доба Мейдзі
Список використаних джерел:
1. Доба Мейдзі в Японії. Історія в школі. URL: http://forhistory.xyz/dobamejdzi-v-yaponiyi/ (дата звернення: 15.02.2021).
2. Завгородній Т. Період Мейдзі. RadaTVchannel. URL: https://www.youtube.com/watch?v=9KW-ekQFAEU (дата звернення:
16.02.2021).
3. Полянский П. Всемирная история: учебн. для 9 кл. Киев: Грамота. 2017. С. 161-166.
4. Шумило Т. В.Конспект уроку для дистанційного навчання (для учнів 9 класу зі всесвітньої історії URL: https://osvita.smr.gov.ua/content/uploads/2020/04/vsesvitnya-istoriya-9-klas.docx
(дата звернення: 16.02.2021).
5. Що таке синтоїзм? Got Questions. URL: https://www.gotquestions.org/Ukrainian/Ukrainian-shintoism.html (дата звернення: 16.02.2021).
Перебіг уроку 1.1. Актуалізація опорних знань Поясніть значення поняття «реформа».
(За словником, реформи – перетворення, зміни, перебудова якої-небудь сторони суспільного життя без застосування революційних методів (збройного захоплення влади, терору та інших видів насильства).
Які реформи були проведені в Росії в 60–70-х рр. XIX ст.?
Як вони вплинули на економічний розвиток країни та активізацію суспільнополітичного життя в Росії?
Спрогнозуйте, чому Японія так швидко стала однією з провідних країн світу?
Більш повну відповідь на це запитання ви отримаєте під час сьогоднішнього уроку на тему «Доба Мейдзі» у Японській імперії. Початок японської територіальної експансії».
-Ви дізнаєтеся, у чому полягають особливості суспільно-політичного життя Японії першої половини ХІХ століття;
-зрозумієте, у чому полягає суть реформ «доби Мейдзі»;
1.3. Організація навчальної діяльності на навчальній платформі Nearpod. Запрошую вас на навчальну сесію онлайн на платформі Nearpod.
Редьярд Кіплінг, який відвідував східні країни, у тому числі і Японію, сказав якось: «Захід є захід, схід є схід, не зустрітися їм ніколи». Поясніть, як ви зрозуміли зміст вислову англійського поета та прозаїка.
Розгляньте мапу Японії.
Опишіть її географічне розташування.
Прослухайте пояснення та визначіть особливості суспільно-політичного й економічного життя Японії напередодні «доби Мейдзі».
На початку ХVІІ ст. владу в Японії захопив сегун Токугава Ієясу.
Сегун – найвища військова посада в домодерній Японії.
Він відсторонив від влади імператора (але не стратив його) й поселив його із сім’єю в місті Кіото. Так завершився період феодальної роздробленості, у країні запанував період сегунату, коли імператор мав владу, але не правив, а сегун правив, але не мав влади. Практично імператор став релігійним символом країни.
Так, із 1603 року почалася ізоляція Японії від зовнішнього світу. Вона була здійснена з метою збереження давніх традицій. Християнство, яке поширювалося в Японії, було заборонено, а храми знищені. Державною релігією став синтоїзм.
Японці ревно люблять свою землю та вважають, що їхні острови були найпершим божим створінням. Тож, синтоїзм навчає, що японська земля є божественною й унікальною, а її народ – божественними нащадками. Ця концепція походження японського народу й землі призвела до їхнього переконання у власній вищості над іншими країнами та народами.
Японія мала розвинуту для того часу економіку, але після прийняття рішення про «закриття країни», зв’язки із зовнішнім світом припинилися. Лише голландці отримали право торгувати з японськими купцями, але тільки в порту Нагасакі.
Запишіть коротко (1-2 речення) на віртуальній дошці, якими були особливості суспільно-політичного й економічного життя Японії до «доби Мейдзі».
Головну роль у «відкритті країни Сонця, що сходить» відіграли Сполучені Штати Америки.
У 1845 році американський Конгрес уповноважив президента встановити торговельну співпрацю із Японією. Однак спроба встановлення дипломатичних відносин завершилася провалом.
Тоді 1853 року США спрямовують до берегів Японії військову ескадру на чолі з командором Меттью Колбрайт Перрі, який і вручив офіційний лист із вимогою відкрити країну, супроводжуючи це обіцянкою повернутися через рік.
І через рік дев’ять американських бойових кораблів прибули до Японії за відповіддю, і сегун був змушений підписати японсько-американський договір про відкриття американського консульства та дозвіл торгівлі в портах Сімода й Хокадате. Невдовзі аналогічні договори були підписані з Великою Британією, Голландією, Францією. У 1855 р. російський адмірал Путятін також уклав російсько-японський договір.
У наступні роки тиск великих держав на Японію посилився, що призвело до втрати сегуном і його прибічниками провідних позицій. Цим скористалися найбільш розвинені південно-західні князівства, які заявили про необхідність повернення влади імператора.
У 1867 році на імператорський престол вступив п’ятнадцятирічний Муцухіто. Період перебування імператора Муцухіто при владі отримало назву «мейдзі», що означає «освічене правління».
Прослухайте, як коментує реформи «мейдзі» політичний експерт Тарас Завгородній, та відео поясніть, які зміни та в яких сферах відбулися в цей період.
(Перегляд відео) Отже, у яких сферах відбулися реформи?
Розгорніть підручник на с.166.
На основі відео й узагальнювальної таблиці поясніть, у чому полягала демократизація японського суспільства?
(уведено поняття «права людини», проголошено свободу слова) Які зміни відбулися у сфері освіти?
(уведено обов’язкова освіта, вона поширювалася й на простолюдинів, навчалися не тільки хлопчики, але й дівчатка, японців відправляли здобувати освіту за кордон, а в японські університети запрошувалися іноземні викладачі)
Поясніть суть адміністративної реформи.
(владу князів скасовано, країну поділено на губернії та префектури) Чому феодали повинні були повернути свої землі імператору?
(заради стабільності уряду)
Чому нарощування військової міці був пріоритетним?
(Японію, як й інші азійські країни, неодноразово силою змушували підписувати невигідні угоди)
Які зміни відбулися у фінансовій сфері?
(увели нову, єдину для всієї країни грошову одиницю – ієну)
У чому полягала суть конституційної реформи, ви дізнаєтеся, опрацювавши цей документ. Прочитайте уривок із Конституції Японії від 11 лютого 1889 року.
Що в документі засвідчує, що Конституція 1889 року була новим кроком на шляху перетворення японської монархії з напівфеодальної в буржуазну?
Потреби японської економіки в сировині, віра в призначення Японії «нести цивілізацію» народам Азії штовхало японський уряд до активної зовнішньої політики, яка дедалі ставала все агресивнішою. Першими жертвами Японії стали Китай і Корея.
Розгляньте карикатуру з японського журналу 1905 року у вашому підручнику на с. 167. На ній Корея зображена у вигляді темної печери, у яку японець впускає світло. Який зміст вкладає художник у цю алегорію?
Прочитайте висловлювання Юкіті Фукузави на цій же сторінці.
Що об’єднує цю цитату з карикатурою?
Більш детальніше про причини японської експансії, її напрямки та перебіг ви дізнаєтеся з підручника.
А наразі виконайте тестові завдання за змістом сьогоднішнього уроку.
Отже, ваше домашнє завдання:
-прочитайте статтю підручника с. 167-168;
-складіть опорну схему «Причини, перебіг та наслідки російськояпонської війни 1904-1905 років».
Слайд 14 Підсумуємо.
1. Наслідком проведення реформ «Мейдзі» стало перетворення Японії на передову державу Азії.
2. Японія поступово позбавилася залежності від європейських країн, які на початку ХХ століття скасували нерівноправні договори.
3. Японія другої половини ХІХ-початку ХХ століття утвердила себе як велика держава та частково задовольнила свої колоніальні амбіції.