Урок № 13
Дріжджі — одноклітинні гриби
Мета: сформувати знання про особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі; розвивати логічне мислення та творчу активність учнів, уміння творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.
Очікувані результати: учні називають середовища існування дріжджів; описують будову та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів, наводять приклади використання людиною дріжджів та їх значення у природі.
Обладнання та матеріали: презентація, дріжджі.
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний момент
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Тестове експрес-опитування:
1. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує: а)
у кишечнику; г) у головному мозку.
2. Укажіть переносника збудника малярії: а) кровосисні комарі б) блоха людська
3. Які організми називають паразитами: а) ті, що живуть за рахунок іншого живого організму; б) ті, що потрапляють всередину тіла людини.
4. Як можна уникнути зараження дизентерійною амебою: а) мити овочі, фрукти та руки перед вживанням їжі; б) не пити холодну воду;
5. Як можна уникнути зараження малярійним плазмодієм: а) проводити боротьбу з комарами-кровососами;в) полоскати ротову порожнину.
6Укажіть пластиди.а)хлоропласти;б)мітохондрії
7Вакуолі заповнені а)клітинним соком б)цитоплазмою
8Розміри клітин збільшуються завдяки а)росту б)мітохондріям
9Не постійну форму має а)амеба;б)інфузорія-туфелька
10Орган руху джгутик має а)амеба;б)евглена зелена
3. Мотивація навчальної діяльності
слайд
(…гриби)
Метод «Мікрофон»
— Що вам відомо про гриби?
Очікувані відповіді учнів:
1. Гриби — це організми, які складаються із шапинки, ніжки.
2. Ростуть у лісі.
3. Бувають їстівні та отруйні.
4. Дітям не бажано вживати гриби тощо
- Як ви вважаєте, ті гриби, які вам відомі утворені з великої кількості клітин чи ні?
Очікувані відповіді учнів:
Так. Шапинкові гриби - багатоклітинні організми.
- Які організми ми називаємо одноклітинними?
Очікувані відповіді учнів:
У одноклітинних весь організм - це одна єдина клітина, яка виконує всі функції живого.
Назвіть ознаки живих організмів
- А сьогодні ми ознайомимося з одноклітинними грибами.
(- одноклітинні…)
- Я принесла їх на урок не в кошику, а в скриньці. Спробуйте за моїми підказками відгадати їх назву.
1. Їх не смажать і не варять. Ми споживаємо щодня продукти, для приготування яких використовують ці гриби.
2. Ми споживаємо щодня продукти, для приготування яких використовують ці гриби.
3. В їх назві є буквосполучення ждж.
Правильно, це – дріжджі.
ЗАПИСУЄМО ТЕМУ УРОКУ
Разом з учнями формулюємо мету уроку
Пригадуємо ознаки живого Записумо в зошити
В процесі вивчення теми складаємо опорний конспект
Запитання до учнів:
Очікувані відповіді учнів:
В магазині.
Вдома під час приготування тіста.
Справді, найбільш відомі серед дріжджів – цукрові, або пекарські,дріжджі.(Роздати на парти шматочки дріжджів). Понюхайте їх, доторкніться пальцями, а от пробувати їх на смак не потрібно.
СЛАЙД «Поширення дріжджів у природі»
Робота з підручникомст 61останній абзац
Дріжджі надають перевагу середовищам з високим умістом цукру: поверхні плодів і листків, нектару квіток тощо. Небагато представників трапляється у грунті. Дріжджових грибів відомо 1500 видів.
Як ви гадаєте, чи давно люди використовують дріжджі?
Очікувані відповіді учнів:
Давно.
Давайте звернемось до історії. «Історія вивчення дріжджів»
Як ви думаєте, чи можна побачити клітину дріжджів неозброєним оком?
Очікувані відповіді учнів:
Ні, бо їх розміри мікроскопічні.
Як же виглядають дріжджі під мікроскопом?
У 1680 році голландський натураліст Антоні ван Левенгук вперше побачив дріжджі в оптичний мікроскоп, проте не розпізнав у них через відсутність руху живі організми.
Слайд «Розміри та форма»
Дріжджі –це одноклітинні гриби.
Розміри їх клітин становлять від 3 до 7 мкм.
Форма клітин дріжджів овальна або видовжена.
Слайд «Будова клітини дріжджів»
Клітина дріжджів має:
Порівнюємо клітину дріжджів і рослиннуклітину
«Розмноження дріжджів»
Слайд №11 «Застосування дріжджів» (Записуємо в конспект)
Тісто для приготування якого, використані дріжджі, стає пухким і набуває приємних смакових якостей.
У процесі життєдіяльності дріжджів виділяється вуглекислий газ. Пухирці цього газу піднімають тісто й роблять його пухким і м'яким
Пересвідчитись у тому, що під час процесу бродіння дріжджів виділяється вуглекислий газ можна провівши простий дослід.
Дослід
Учні проводять спостереження за процесом шумування дріжджами цукру:
в одній пробірці міститься 5%-й розчин цукру й невелика грудочка дріжджів (дослід), у другій — дріжджі розташовуються у воді (контроль). Пробірки із зазначеним умістом підготовляються за одну-дві години до уроку. Учні відзначають помутніння рідини в дослідній пробірці, а також виділення бульбашок і появу спиртового запаху. Запалена скіпка, занурена в дослідну пробірку, гасне. Нічого подібного не спостерігається в контрольній пробірці.
Малюнок
Колись на Україні люди жили великими сім'ями, хліба пекли багато, тому тісто замішували у діжі – великому дерев'яному посуді. Пропоную вам зараз відчути себе в ролі пекарів. Зараз ми будемо місити тісто. Для цього станьте, щоб вам було зручно і рухайтесь зі мною, рухайтесь як я, рухайтесь краще за мене!
Фізкультхвилинка
Ппроблемне питання
Значення дріжджів корисні чи шкідливі
Узагальнення та систематизація знань учнів
Рефлексія Продов
Домашнє завдання
1.Опрацювати конспект у зошиті.
2. Скласти кросворд по темі уроку.