Урок на тему "Дріжджі - одноклітинні гриби"

Про матеріал
Дріжджі — одноклітинні гриби Мета: сформувати знання про особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі; розвивати логічне мислення та творчу активність учнів, уміння творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи. Очікувані результати: учні називають середовища існування дріжджів; описують будову та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів, наводять приклади використання людиною дріжджів та їх значення у природі.
Перегляд файлу

Урок № 13

Дріжджі — одноклітинні гриби

Мета: сформувати знання про особливості організації та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів як цілісних організмів, показати їхнє місце в природі;  розвивати логічне мислення та творчу активність учнів, уміння творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Очікувані результати: учні називають середовища існування дріжджів; описують будову та процеси життєдіяльності одноклітинних грибів, наводять приклади використання людиною дріжджів та їх значення у природі.

Обладнання та матеріали: презентація, дріжджі.

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Тестове експрес-опитування:

1. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує: а)

 у кишечнику; г) у головному мозку.

2. Укажіть переносника збудника малярії: а) кровосисні комарі б) блоха людська

3. Які організми називають паразитами: а) ті, що живуть за рахунок іншого живого організму; б) ті, що потрапляють всередину тіла людини.

4. Як можна уникнути зараження дизентерійною амебою: а) мити овочі, фрукти та руки перед вживанням їжі; б) не пити холодну воду;

5. Як можна уникнути зараження малярійним плазмодієм: а) проводити боротьбу з комарами-кровососами;в) полоскати ротову порожнину.

6Укажіть пластиди.а)хлоропласти;б)мітохондрії

7Вакуолі заповнені а)клітинним соком б)цитоплазмою

8Розміри клітин збільшуються завдяки а)росту б)мітохондріям

9Не постійну форму має а)амеба;б)інфузорія-туфелька

10Орган руху джгутик має а)амеба;б)евглена зелена

 

3. Мотивація навчальної діяльності

слайд

(…гриби)

Метод «Мікрофон»

— Що вам відомо про гриби?

Очікувані відповіді учнів:

1. Гриби — це організми, які складаються із шапинки, ніжки.

2. Ростуть у лісі.

3. Бувають їстівні та отруйні.

4. Дітям не бажано вживати гриби тощо

- Як ви вважаєте, ті гриби, які вам відомі утворені з великої кількості клітин чи ні?

Очікувані відповіді учнів:

Так. Шапинкові гриби - багатоклітинні організми.

- Які організми ми називаємо одноклітинними?

Очікувані відповіді учнів:

У одноклітинних весь організм  - це одна єдина клітина, яка виконує всі функції живого.

Назвіть ознаки живих організмів

- А сьогодні ми ознайомимося з одноклітинними грибами.

(- одноклітинні…)

- Я принесла їх на урок не в кошику, а в скриньці. Спробуйте за моїми підказками відгадати їх назву.

1. Їх не смажать і не варять. Ми споживаємо щодня продукти, для приготування яких використовують ці гриби.

2. Ми споживаємо щодня продукти, для приготування яких використовують ці гриби.

3. В їх назві є буквосполучення ждж.

Правильно, це – дріжджі.

ЗАПИСУЄМО ТЕМУ УРОКУ

Разом з учнями формулюємо мету уроку

Пригадуємо ознаки живого Записумо в зошити

  В процесі вивчення теми складаємо опорний конспект

Запитання до учнів:

  • Чи бачили ви дріжджі? Якщо бачили то де?

Очікувані відповіді учнів:

В магазині.

Вдома під час приготування тіста.

 

Справді, найбільш відомі серед дріжджів – цукрові, або пекарські,дріжджі.(Роздати на парти шматочки дріжджів). Понюхайте їх, доторкніться пальцями, а от пробувати їх на смак не потрібно.

СЛАЙД «Поширення дріжджів у природі»

Робота з підручникомст 61останній абзац

Дріжджі надають перевагу середовищам з високим умістом цукру: поверхні плодів і листків, нектару квіток тощо. Небагато представників трапляється у грунті. Дріжджових грибів відомо 1500 видів.

 

Як ви гадаєте, чи давно люди використовують дріжджі?

Очікувані відповіді учнів:

Давно.

Давайте звернемось до історії. «Історія вивчення дріжджів»

          Як ви думаєте, чи можна побачити клітину дріжджів неозброєним оком?

Очікувані відповіді учнів:

Ні, бо їх розміри мікроскопічні.

Як же виглядають дріжджі під мікроскопом?

У 1680 році голландський натураліст Антоні ван Левенгук вперше побачив дріжджі в оптичний мікроскоп, проте не розпізнав у них через відсутність руху живі організми.

Слайд «Розміри та форма»

 Дріжджі –це одноклітинні гриби.

Розміри їх клітин становлять від 3 до 7 мкм.

Форма клітин дріжджів овальна або видовжена.

Слайд «Будова клітини дріжджів»

Клітина дріжджів має:

  • 1 - клітинну оболонку; 2- цитоплазму;
  • 3 - з клітинним соком; 4 – ядро
  • Ріст і розмноження дріжджів відбувається з величезною швидкістю. Найхарактернішим способом вегетативного розмноження для одноклітинних грибів – дріжджів є брунькування.

Порівнюємо клітину дріжджів і рослиннуклітину

 

«Розмноження дріжджів»

 

Слайд №11 «Застосування дріжджів» (Записуємо в конспект)

Тісто для приготування якого, використані дріжджі, стає пухким і набуває приємних смакових якостей.

  • Завдяки чому?

 

   У процесі життєдіяльності дріжджів виділяється вуглекислий газ. Пухирці цього газу піднімають тісто й роблять його пухким і м'яким

    Пересвідчитись у тому, що під час процесу бродіння дріжджів виділяється вуглекислий газ можна провівши простий дослід.

Дослід

   Учні проводять спостереження за процесом шумування дріжджами цукру:

 в одній пробірці міститься 5%-й розчин цукру й невелика грудочка дріжджів (дослід), у другій — дріжджі розташовуються у воді (контроль). Пробірки із зазначеним умістом підготовляються за одну-дві години до уроку. Учні відзначають помутніння рідини в дослідній пробірці, а також виділення бульбашок і появу спиртового запаху. Запалена скіпка, занурена в дослідну пробірку, гасне. Нічого подібного не спостерігається в контрольній пробірці.

Малюнок

 Колись на Україні люди жили великими сім'ями, хліба пекли багато, тому тісто замішували у діжі – великому дерев'яному посуді. Пропоную вам зараз відчути себе в ролі пекарів. Зараз ми будемо місити тісто. Для цього станьте, щоб вам було зручно і  рухайтесь  зі мною, рухайтесь  як я, рухайтесь краще за мене!

Фізкультхвилинка

Ппроблемне питання

Значення дріжджів корисні чи шкідливі

Узагальнення та систематизація знань учнів

  •   А тепер давайте закріпимо знання, які ви отримали на уроці.
  1. Доповніть речення.
  1. Дріжджі – це одноклітинні …
  2. Клітини дріжджів мають форму …
  3. Дріжджі живуть у середовищі з високим вмістом …
  4. Розмножуються дріжджі …
  5. Цукрові дріжджі використовують для …
  6. Дріжджі викликають захворювання –…

Рефлексія Продов

  •  

 

 

 

 

 

 

  1. D:\Робота Н.А\публікації\927670telegramma_blank.png.jpg

Домашнє завдання

1.Опрацювати конспект у зошиті.

2. Скласти кросворд по темі уроку.

docx
Додано
26 грудня 2020
Переглядів
1836
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку