Урок на тему:"Друга світова війна у європейській поезії. Поетичне втілення теми Другої світової війни у вірші К.І.Галчинського "Пісня про солдатів з Вестерплятте"

Про матеріал
Розробка уроку для 7 класу з елементами STREAM -технології на тему: "Друга світова війна у європейській поезії. Поетичне втілення теми Другої світової війни у вірші К.І Галчинського "Пісня про солдатів з Вестерплятте".
Перегляд файлу

Розробка уроку для 7 класу з елементами STREAM-технології.

Друга світова війна у європейській поезії. Поетичне втілення теми Другої світової війни у вірші К. І. Галчинського «Пісня про солдатів з Вестерплятте»

Мета: ознайомлення учнів з постаттю польського поета К.І.Гальчинськогота його поезією «Пісня про солдатів Вестерплятте», проаналізувати майстерність поета у зображенні жорстокості й трагічності війни, звернути увагу учнів на особливості поетичної мови та художньої форми твору ; розвивати вміння виразного читання поезій та навички аналізу поетичного тексту, формувати власну громадянську позицію, розуміння значення культури в боротьбі за мир та демократичні цінності; сприяти вихованню в учнів любові до людей, своєї країни, поваги до історичного минулого.

Тип уроку: урок вивчення й аналізу художнього твору.

Форми роботи: робота в групах

Наочні засоби навчання: проектор, презентація-супровід, відеоролик «Zolnierze z Westerplatte» (https://www.youtube.com/watch?v=jnsJPB-4mW4), відеоряд до поезіїї на каналі Youtube(https://www.youtube.com/watch?v=jnsJPB-4mW4)

Міжпредметні зв'язки:історія, музичне мистецтво, географія, математика, технологія

  • Випереджувальне завдання: створити слайди для спільної презентації «Історична казка:оборона польської військової бази «Вестерплятте»,  « Георафічне розташування півострова Вестерплятте» ,  «Пісня про солдатів з  Вестерплятте» очима мистецтвознавців».

Епіграф: 

Війна несе біль, рани і смерть всім. (Томас Пейн)

                  

І.Оргаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Асоціативна розминка.

- Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»? (смерть, зло, зламані долі, сирітство, подвиг , зрада, чекання)

- Чи розкриває суть значення слова епіграф до уроку –цитати англо-американського письменника, філософа Томаса  Пейна?

– Що вам відомо про Другу світову війну?

– Яка роль українського народу у цій війні?

 

– Чому письменники, поети та художники звертаються до теми війни, адже війна – це найжахливіше явище в людському житті?

ІІ.Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя. Вже багато років минуло з дня закінчення Другої світової війни, яка принесла людству чисельні жертви і руйнування. Хоч би скільки книжок було написано про Другу світову війну, мабуть ніколи не настане час, коли можна буде стверджувати, що вже досить сказано. Так, дійсно, Велика Вітчизняна війна відкрила погляду митців розсипи матеріалу, який таїв, крім страшної трагедії, величезні моральні цінності. Масовий героїзм людей дав мистецтву стільки тем та образів, що утворилася ціла галерея народних характерів, яка постійно поповнюється новими і новими постаттями, і здатна живити задуми майстрів.

Сьогодні наш герой – польський поет Костанти Ідельфонс Галчинський ,представник країни з якої розпочалась Друга світова війна, який був свідком страшних подій та провів у таборі для військовополонених довгих 5 років. Його твори – це не тільки витвір мистецтва слова, а й крик болю та страждання людини, що бачить , як її землю рвуть на шматки загарбники. Сьогодні ми вирушаємо світом героїзму та мужності ,самовідданості та патріотизму. Ми з вами спробуємо зануритися у світ поезії, спробуємо зрозуміти послання поета нам, що живуть в Україні початку ХХІ ст.

ІІI. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу

  1. Робота в дослідницьких групах ( клас поділений на 6 груп : «Літературознавці», «Історики», «Географи», «Математики», «Технологи», «Мистецтвознавці».

 

  1. Виступ дослідницької групи 1 «Літературознавці»

1.Демонстрація ментальної карти  «Життєвий і творчий шлях К.І.Галчинського.»

(Слайд 1)

1.Бесіда

-  Яке враження у вас залишила розповідь про долю поета?

-  Коли К.І.Галчинський починає писати вірші? Яке значення в його житті посідає поетична творчість?

- Який слід в житті та поетичній долі К.І.Галчинського залишила війна?

- Чому поет так рано пішов з життя?

- Яке значення для польської поезії мала творчість К.Галчинського.

          2.Знайомство з поезією «Пісня про солдатів  Вестерплятте» К.І.Галчинського

          3. Прослуховування аудіочитання  та  перегляд відеопрезентації  до поезії 

                 (https://www.youtube.com/watch?v=zdK4mh057u4) (Слайд 2)

  •  ПІСНЯ ПРО СОЛДАТІВ З ВЕСТЕРПЛЯТТЕ

Коли вже дні спинили плин

І випало вмирати,

До неба лавами пішли

Солдати з Вестерплятте.

(А літо було гарне того року)

І так співали: «То пусте

Що нам боліли рани —

Зате ж весела путь веде

На осяйні поляни.

(А на землі того року було стільки вересу).

Стояли в Гданську ми, як мур,

Не брали нас гармати.

Тепер ми в хмарах після бур,

Солдати з Вестерплятте».

І ті, чий слух сяга зірок,

Зір плине в даль бездонну —

Почули в небі рівний крок

Морського батальйону.

І спів лунав такий: «Аби

Не згаять час чудесний,

Ми грітись будем в теплі дні

На вересі небеснім.

Коли ж подмуть вітри зими

І стане сніг кружляти

Понад Варшавою — то ми,

Солдати з Вестерплятте».

(Переклад О. Карпенко)

4.Етап передрозуміння тексту.

- Які почуття викликає поезія? ( що вразило ,схвилювало, стало болючим,обурило, а можливо, навпаки - не пройняло зовсім)

- Які картини намалювала ваша уява?

-Яким настроєм наповнив вірш?

- Що здавалося вам дивним незрозумілим?

5.Виразне читання напам’ять мовою оригіналу підготовленою ученицею (декламація поезії на польській мові).

- Чи сподобалось вам читання мовою оригіналу?

- Які знайомі слова ви почули?

        2. Герменевтична бесіда за змістом вірша.

- Де відбуваються події в позії? (півострів Вестерплятте)

Географічне розташування півострова Вестерплятте презентує дослідницька група «Географів» (Слайди 6,7,8)

  • Випереджувальне завдання: створити слайди « Георафічне розташування півострова Вестерплятте» .

 

3.Виступ дослідницької групи 2 «Географів»

 

  • Від чийого імені ведеться поетична розповідь?Поміркуйте , чому автор обирає саме таку форму твору? ( Від імені солдат Вестерплятте. Це послання живим від імені мертвих  солдат-героїв.)
  • Як ліричні герої ставляться до цього місця?На які моменти акцентують увагу?(« А літо було гарне того року…А на землі того року було стільки вересу..» краса півострова).
  • Як реальний простів трансформується у містичний? ( Коли солдати йдуть лавами у небо- містичний простір;півострів Вестерплятте –реальний)

 

Чому це місце було таким важливим стратегічним об’єктом нам прикриє завісу дослідницька група « Істориків».

 

4.Виступ дослідниць групи 3 «Істориків»

  • Випереджувальне завдання: створити слайди «Історична казка:оборона польської військової бази «Вестерплятте» (Слайд 10,11)

 

Бесіда

  • Чому на вашу думку саме ця трагедія турбує К.Галчинського?(Перший бій польської військової компанії ознаменувало початок Другої світової війни в Європі)
  • Як історичні події втілені у тексті? («Коли вже дні спинили плин І випало вмирати. До неба лавами пішли Солдати з Вестерплятте»…(початок війни),(«Стояли в Гданську ми як мур,Не брали нас гармати…»(оборона в Гданській Бухті), «Почули в небі рівний крок Морського батальйону..»)

Слово вчителя .

Поет метафорично передав географічні та історичні сторінки тексту.

 Сили  були не рівні.

  • Яке  співвідношення чисельності гарнізонів польських захисників та німецької піхоти за підтримки військово-морських сил, здійснять підрахунки і зроблять висновки дослідницька група 4 « Математиків »

5.Виступ дослідниць групи 4 «Математиків»

( слайд 13,14)

Рішення:

3500с. – 100%

                         = х = 182 х 100% = 5,2% - було польських солдат

                                       3500

182 с. – х%

 

100% - 5,2% = 94,8%

Відповідь:

На 94,8% - менше польських солдат

 

  •   Як вам ця задача допомогла усвідомити героїзм цих солдат, що йдуть    небесною дорогою?( Незважаючи на такий відсоток захисники тримали оборону впродовж семи днів, що свідчить про мужність,самовідданість та патріотизм польського народу.)

 

  • Чому автор обирає форму «пісні»? («епічні пісні» - найважливіший засіб збереження пам яті про значущі події минулого , битви , подвиги героїв)
  • Чому солдати пішли у небо лавами? (Загинуло дуже багато, справжня національна трагедія)
  • Чому пісня солдатів «весела» адже це «путь»до «загробного» світу?(Відчувається водночас і гірка іронія і почуття виконаного обов язку перед Батьківщиною , адже вони солдати тож готові на смерть)
  • Чому для солдат так важливо донести , що вони «стояли як мур» ? (Для них, загиблих героїв. дуже важливо знати ,що їх пам ятають тоді вони пішли з життя недарма)
  • Знайдіть антитези у творі . Яка її  роль у смисловому полі тексту? Чому саме такий художній прийом використовує поет (Небо-земля,зима-літо, верес-сніг,життя – війна. Солдати йдуть у вічність ,проте все  ж таки і залишаються і на землі в рідній Польщі, янголами миру. Антитеза допомогає розкрити сутність людини на війні: війна - це ,перш за все , вибір який людина робить особисто.)
  • Доберіть антитезу до слова війна. (Мир)

6.Робота дослідницької група 5  «Технологів»

Завдання

Створити з паперу голуба миру та в подальшому презентувати свій виріб.

 

  • Розкрийте значення образу снігу у фіналі поезії. (Сніг як застиглі сльози , як нагадування про загиблих буде кружляти над зимовою Варшавою , що оплакуватиме своїх героїв)
  • Чому у фіналі поезії постає образ зимової Варшави, а не квітучої літньої? (Війна тільки розпочинається)

      Слово вчителя

Тема війни одна із болючіших тем, яка мала свій відбиток і в різних видах мистецтва. Надаємо слово дослідницькій групі 6 «Мистецтвознавці».

            7.   Виступ дослідницької групи 6  «Мистецтвознавців».

  • Випереджувальне завдання: створити слайди « Війна очима мистецтва» .

(Поезія «Пісня про солдатів Вестерпляте» була покладена на музику сучасними рок-групами, звучала з уст різних співаків,а події Вестерплятте втілено у твір кіномистецтва  «таємниця Вестерплятте») Слайд 18,19.20

 

  

Перегляд відеоролика  «Zolnierze z Westerplatte» (https://www.youtube.com/watch?v=jnsJPB-4mW4).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

  • Який слід залишила у вас поезія?
  • Якими постають герої Вестерплятте для поезії?
  • У чому актуальність поезії для нас , українців?

 Слово вчителя. Сьогодні відбуваються бойові дії на території нашої країни, за 20 км від нас з вами. Сьогодні відомі й невідомі поети пишуть про війну. Ми повинні любити і шанувати Україну, робити багато-багато добрих справ, щоб наша Батьківщина була щасливою. І завжди пам’ятати про ІІ світову війну, про подвиг, який здійснив наш народ, захищаючи неньку-Україну, про подвиг інших воїнів і нашого народу сьогодні. Мабуть кожна  людина мріє, коли закінчиться війна і настане мир.

8.Захист дослідницької групи 5 «Технологів». Слайд 16

  • Яке меседж посилає  поет К. Галчинський  нам українцям ХХІ століття? ( Голуба  Миру, застерігає, щоб ми жили в мирі і злагоді, бо війна –це біль, зламані долі, смерть)

 

 ( Пісня «Океану Ельзи» - «Коли настане день закінчиться війна…», яке супроводжується відео  з фільму «Летять журавлі»).

 

Метод «Мікрофон» -  учні,передаючи голуба миру, продовжують речення «Коли закінчиться війна, я…»

Слово вчителя

  • Як використання знань з інших предметів вам допомогло збагнути глибинний зміст поезії?

Отже, діти, немає ізольованих відірваних одне від одного предметів. Освіта єдиний організм, що живе, дихає і працює тільки заради вас.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 1.Написати лист «Меседж воїну-герою…)

2.Прочитати поезію А.Маргул-Шпербера «Про назву концтабору Бухенвальд», висловити власне ставлення до прочитаного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу портрет Галчинського

У автора цієї поезії було два імені, одне вигадане, жартівливе — Ільдефонс, і дане при народженні — Константи.Видатний польський поет Константи Ільдефонс Галчинський з’явився на світ у Варшаві в сім’ї залізничного техніка. На початку Першої світової війни родина Гал-чинських переїхала до Москви. Там Константи навчався в польській школі, а вже після повернення на батьківщину (1918) закінчив гімназію і почав студіювати англійську й класичну філологію у Варшавському університеті. До освіти він ставився легковажно, як згодом і до військової кар’єри: почавши армійську службу кандидатом в офіцери, закінчив її рядовим.

Зовсім інакше юнак сприймав літературну творчість. Дебютував він 1923 р. сатиричними віршами. їх було надруковано в часописі «Квадрига», що видавався однойменним літературним угрупованням. Потім Галчинський писав різнопланові поезії, поеми, радіоп’єси. Чимало його віршів стали популярними піснями.

Упродовж 1931—1933 рр. поет обіймав посаду аташе з питань культури в польському посольстві в Берліні, потім кілька років прожив з родиною у Вільнюсі, а від 1936 р. знову оселився у Варшаві, де друкувався в часописі «Просто з мосту». У 1939 р. Галчинського було мобілізовано до армії. Невдовзі він потрапив у німецький полон і близько п’яти років провів у таборах.

 Підґрунтям для розвитку воєнної теми у творчості Галчинського став власний життєвий досвід. Одним з найяскравіших творів цієї тематики є вірш «Пісня про солдатів з Вестерплятте», присвячений героїчній обороні півострова Вестерплятте, що неподалік від міста Гданська. Упродовж першого тижня Другої світової війни польський гарнізон на цій ділянці стримував натиск нацистів, які значно перевищували його за кількістю та якістю озброєння. 1 -~

Після звільнення з полону Галчинський мешкав у Парижі та Брюсселі, а 1946 р. повернувся на батьківщину. У Кракові поет активно друкувався в часописі «Огляд», заснував невеличкий театр «Зелений гусак», співпрацював з кабаре «Сім котів». Утім, найзначніші свої твори він написав уже на схилі літ.

Галчинський любив розіграші, містифікації, зізнавався навіть, що завжди мріяв бути фокусником. Така схильність позначилась і на його поезії, яка балансувала на межі сміху й суму, театральної гри й загрозливої реальності. Твори митця часто викривають нісенітність у повсякденному житті й людських взаєминах. Пе випадково польський поет

Л. Стафф зауважив, що своїми віршами Галчинський майстерно продемонстрував, «скільки ж то безглуздя в поезії і поезії — у безглузді».

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
3801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку