Урок."Розвиток зв'язного мовлення. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму"

Про матеріал
Матеріал містить усі необхідні компоненти для проведення уроку розвитку мовлення
Перегляд файлу

Українська мова.  5 клас

 

Тема уроку: Розвиток зв’язного мовлення. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

Мета: навчальна — навчати школярів відтворювати зміст прослуханого художнього тексту з елементами роздуму; збагачувати словниковий запас; розвивальна — розвивати творче зв'язне мовлення, асоціативну уяву, навички докладного усного переказу тексту  розповідного характеру з елементами роздуму; виховна — виховувати повагу до нашого минулого, почуття гідності та самоповаги.

Обладнання: художній текст, пам'ятка для складання плану усного переказу, таблиця «Типи мовлення» .

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні знають ознаки типів мовлення та стилів мовлення; уміють складати докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму; знають значення нашого минулого для розуміння сучасного і майбутнього.

Хід уроку

І.  Організаційний момент. Актуалізація опорних знань

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Розвиток зв’язного мовлення

1. Повторення відомостей про типи та стилі мовлення.

2. Повторення структури роздуму (Теза, аргументи, докази, висновок).

3. Читання тексту переказу.

         Було се в далекі старі часи… Тоді  ще не зав я, що все проходить, все минає, забувається й губиться в невпинній зміні годин, що всі наші пригоди і вчинки течуть, як вода, між берегами часу.

         Я не приверженець ні старого села, ні старих людей, ні старовини в цілому. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм. Коли ж обертаюсь я часом до криниці, з  якої пив колись воду, і до моєї білої привітної хатини і посилаю їм у далеке минуле своє благословення, я роблю ту лише  «помилку», яку роблять і робитимуть всі, згадуючи про незабутні чари дитинства. Світ одкривається перед ясними очима перших літ пізнання, всі враження буття зливаються в невмирущу гармонію, людяну, дорогоцінну. Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли, обертаючись до найдорожчих джерел дитинства та юнацтва, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості ані людяного суму. Безбарвна людина ота, яку посаду не посідала б вона, і труд її, не зігрітий теплим промінням часу, безбарвний.

                                                                               (За О.Довженком;166 слів)

4. Попереднє опрацювання тексту

А. 1. До якого типу мовлення, стилю належить текст?

2. Чому письменник звернувся до спогадів дитинства? Які це спогади?

3. Як ставиться О.Довженко до тих людей, у яких немає світлих спогадів про минуле?

4. Чи потрібно нам  пам’ятати минуле?

5. Розкажіть про цікавий випадок із вашого дитинства.

6. Придумайте  заголовок до тексту.

Б.  1. Пояснити значення слова  приверженець.

2. Пояснити  написання й вимову слів: забувається, одкривається, зливаються.

3. Назвати означення з тексту до слів: хатина, гармонія, часи.

4. Пояснити орфограми в словах: незабутні, безбарвний, невмирущу.

5. Зробити  (усно) фонетичний розбір слів: ясними, невмирущу.

 

5. Фізкультхвилинка

6. Орієнтовний план

1.Чого зазнав у дитинстві автор?

2.Із яким настроєм згадує письменник своє дитинство?

3.Чому буває «сумно і смутно людині»?

 

7.Завдання

За складеним планом зробити докладний усний переказ тексту.

8. Повторне читання тексту переказу

9. Усний переказ тексту учнями. Коментарі вчителя. Оцінювання

І V.  Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Інтерактивна технологія «ПРЕС»

«Я вважаю, що...», «Тому, що...», «Наприклад...», «Таким чином...»

 

V.  Домашнє завдання: самостійно підготувати розповідь з елементами роздуму  про випадок зі свого   життя.

docx
Додано
2 березня 2021
Переглядів
1226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку