ТЕМА: Едгар Аллан По. «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення.
МЕТА: з’ясувати рівень первинного розуміння змісту повісті Едгара Аллана По «Золотий жук», розпочати аналітичне дослідження тексту, зробивши головний акцент на характеристиці сюжетно-композиційних особливостей твору як інтелектуального детективу; розвивати навички аналізу літературного детективу; сприяти розвитку читацьких компетенцій школярів.
Обладнання: слайд-презентація «Художній простір повісті Едгара Аллана По «Золотий жук».
Істина не завжди знаходиться на дні колодязя.
Едгар Аллан По
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. На сьогоднішньому уроці в нас досить цікава тема: Едгар Аллан По. «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення. (запис в зошити) (слайд 2)
Ми переконаємося, що розгадувати криптограми – цікаво і корисно. Адже такі ігри розвивають логічне мислення, увагу, пам’ять, наполегливість, терплячість. Крім того, класика детективів дає психологічні спостереження за різними людьми, що допоможе розпізнати друзів та ворогів, осіб, схильних до неадекватної поведінки, до злочинів. Отже, продовжуємо знайомство з книгою Е. А. По «Золотий жук».
III. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
1.Відгадайте загадку, щоб дізнатися, про що піде мова на уроці: (слайд 4)
Давайте повторимо, що ми вже знаємо про твір та його автора.
2. Літературна вікторина (слайд 5 )
ІV. Робота над темою уроку.
1. Вправа «Асоціативний кущ». Запишіть слова, пов’язані зі словом «детектив». (слайд 6).
2.Словникова робота. (слайд 7)
Криптограма – напис, зроблений спеціальними умовними знаками - шифром.
Деду́кція — процес виведення висновку на основі попередньо наведених доказів.
Інтрига — приховані зловмисні дії, до яких удаються для досягнення якої-небудь мети; підступи.
Точка зору – думка, погляд, життєва позиція
Давайте перенесемось на острів Салівен в Південній Кароліні поблизу атлантичного узбережжя, де поселився наш герой, залишивши Новий Орлеан з відомих вам причин. Ось і дивна знахідка!(слайд 8)
- За яких обставин Легран знайшов жука?
- Чому Едгар По спочатку знайомить оповідача й читачів з жуком опосередковано?
- Чому Легран, розкритикований товаришем за нікудишні малярські здібності, не викинув шматок брудного пергаменту, а мовчки замкнув його в шухляді столу?
3. Складіть ланцюжок – схему розгадки таємниці золотого жука (слайд 9)
4. Виправте помилки в існуючому ланцюжку (поміняйте картки місцями), дайте пояснення (слайд 10)
- Чому пергамент поступово розкривав свою таємницю Леграну?
- Яким був процес розгадування криптограми Леграном? Що було зашифровано? Чи важкою була ця загадка для Леграна? (сайт 11)
- Чому навіть після розгаданого змісту криптограми Легранові нелегко було визначити місце сховку скарбів капітана Кіда? Виразно прочитайте слова Едгара Аллана По, узяті за епіграф до даного уроку. Яким чином вони, по-вашому, пов'язані з головним героєм повісті «Золотий жук»?
- Що допомогло Легранові з’ясувати істинне значення словосполучень «єпископів заїзд», «чортове сідало», «добре скло» та роль вказаних координат? (слайди12, 13)
5. Виразне читання уривку другої умовної частини повісті Е. А. По «Золотий жук».
Досліджуємо текст (слайд 14)
● Які деталі створюють атмосферу таємничості? Наведіть приклади з тексту.
● Поміркуйте, що символізує собою образ золотого жука. Зверніть увагу на колір (золотий) та схожість з черепом.
- Якої думки оповідач і Джупітер про Леграна? Заповніть таблицю «Точки зору персонажів твору» (слайд 15)
6. Робота в парах. (слайд 16)
- Що відбулося з героями повісті «Золотий жук» на материку? Складіть алгоритм подій. Поясніть, чому Легран вирішив йти по скарби саме о четвертій годині пополудні.
- Чому герої прямували саме до тюльпанового дерева?
- Навіщо Легран змусив Джупітера залізти на дерево? Що було його істинною метою, а що - маскою?
- Яку роль відіграли маніпуляції Леграна із золотим жуком? Що заміняв череп на тюльпановому дереві?
- Чому герої, викопавши першу яму, не знайшли скарбів? Яким шляхом пішло їхнє розслідування - істинним чи хибним? Хто був у тому винен? Аргументуйте свої висновки.
- Схарактеризуйте стан героїв твору під час пошуку скарбів. Які почуття й стан охоплювали їх у цей час? Чому?
- Виразно прочитайте опис коштовностей, які були знайдені Леграном та його друзями. Чи сподівалися герої, що скарб буде таким цінним?
7. Робота над композицією твору. (слайд 17)
Експозиція – опис острова та розповідь про минуле життя Леграна.
Зав’язка – дивовижна знахідка.
Розвиток подій – розгадування таємниці манускрипта, пошуки скарбів
Кульмінація – скарби знайдено.
Розв’язка – розповідь Леграна про те, як він розгадав загадку пірата Кіда
Композиційний прийом «Розповідь в розповіді» - це такий спосіб побудови твору дозволяє представити різні точки зору на одну подію, створити емоційне напруження, таємничу атмосферу. (слайд 18)
V. Підсумки уроку. Рефлексія.
Скарби знайдено! (слайд 19)
Інтерактивна вправа Мікрофон»
(Учням пропонується закінчити одне з речень)
-Для мене було новим …
- Особливо цікавим для мене було…
VІ. Домашнє завдання. (слайд 20)
Пройти тест: https://naurok.com.ua › test › edgar-allan-po-zolotiy-zhu..
Дібрати цитати до характеристики Вільяма Леграна, переказати про перебіг подій від імені героя