Урок позакласного читання "Слідами Шерлока Холмса"

Про матеріал
Урок позакласного читання у вигляді зустрічі-змагання у КЛУБІ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ
Перегляд файлу

Нікопольська гімназія № 10

Нікопольської міської ради

Желудкова Галина Григорівна – вчитель зарубіжної літератури,

заступник директора з навчально-виховної роботи

 

КЛУБ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ

Артур Конан Дойл «Слідами Шерлока Холмса»    7 клас

Мета: прищеплювати учням інтерес до зарубіжної літератури, залучаючи до позакласної роботи з предмета; розвивати читацькі інтереси, зв’язне мовлення, ерудованість, вміння логічно мислити, пам’ять та увагу, спостережливість,  різноманітні творчі здібності учнів, почуття; виховувати відповідальність за доручену справу,  взаємодопомогу, естетичні смаки і вподобання школярів.

Обладнання: виставка книг, фотоілюстрації, учнівські малюнки до творів.

Хід роботи

Учитель. Добрий день! Сьогодні ми завершуємо вивчення теми «Детектив у світовій літературі». Нас чекає чергова зустріч у «КЛУБІ ЗНАВЦІВ ЛІТЕРАТУРИ», яка буде присвячена творчості видатного англійського письменника Артура Конан Дойла. Він є автором великої кількості творів: детективних, морських, військових, спортивних, медичних, науково-фантастичних. Незважаючи на різноманітність тем, у свідомості читача Конан Дойл – це, перш за все, автор Шерлока Холмса. Всього про Шерлока Холмса написано 56 оповідань та 4 повісті. Як сказав сам детектив в одному з оповідань, «…багато трагічних, декілька курйозних і велика кількість просто незвичайних випадків, але жодного пересічного». В центрі нашої уваги – всього 10 із величезної кількості детективних історій про Шерлока Холмса: «Пістрява стрічка», «Спілка рудих»,  «Блакитний карбункул», «П’ять апельсинових зерняток», «Чоловічки в танці», «Шість Наполеонів», «Людина з розсіченою губою», «Мідяні буки», «Скандал у Богемії», «Собака Баскервілів».

Зустріч ми проведемо як змагання трьох команд. І за традицією починаємо ми із конкурса «Знайомство».  Команди представляють себе.

 

Учитель. Наступний конкурс називається «Візитівка Конан Дойла». Шерлок Холмс – особистість настільки незвичайна, що просто не міг з’явитися з-під пера людини звичайної, тривіальної. Сам  Артур Конан Дойл – особистість дуже цікава.

Команди представляють підготовлену завчасно візитівку письменника, розповідають цікаві факти з біографії.

 

Учитель. Головна умова будь-якої літературної  гри – гарне знання тексту. Як ви знаєте оповідання, ви зможете показати у наступних трьох конкурсах. 

«Компетентний читач». Команди по черзі отримують запитання за змістом оповідань.

1) Що таке чоловічки в танці? (шифр)

2) Заради чого нищили Наполеонів? (заради перлини)

3) Навіщо Шерлок Холмс та доктор Ватсон провели ніч у кімнаті молодої дівчини? (вони викрили злочинця та запобігли злочину)

4) Яка справжня професія містера Сент-Клера? (жебрак)

5) Що наштовхнуло на злочинний умисел Степлтона? (старовинна легенда)

6) Яку умову поставив Вайолет Хантер чоловік, який наймав її гувернанткою? (відрізати волосся)

7) Який злочинець «впав у яму, яку викопав іншому»? ( Гримсбі Ройлот – вітчим Елен Стоунер)

8) Яку винагороду попросив Шерлок Холмс у директора банку Мерріуезера?  (відшкодувати витрати на розслідування)

9) Що незвичайного було у листі із Індії, яке отримав дядько містера Опеншо? (п’ять апельсинових зерняток)

10) Як Шерлок Холмс дізнався, де Ірен Адлер ховає  фотографію? (інсценував пожежу)

11) Навіщо Шерлок Холмс запропонував Генрі Бейкеру, крім нового гусака, пір'я, лапки та зоб старого? (перевіряв його причетність до крадіжки)

12) Чим король Богемії може віддячити Шерлоку Холмсу за послугу? (подарувати фото Ірен Адлер)

 

«Хто звернувся за допомогою до Шерлока Холмса?». За портретом команди мають згадати героя і оповідання.

1) «Відвідувач наш був звичайнісіньким торговцем: огрядний, пихатий, неквапливий. В цій людині не було нічого примітного, окрім виразу крайньої розгубленості та досади на обличчі та… його вогняно-рудого волосся» (Джабез Вілсон, рудий, «Спілка рудих»)

2) «В кімнату зайшов молодик років 22, елегантно одягнений, в манерах якого відчувалась вишуканість та витонченість. Вода, що стікала струмком з його парасольки, та довгий мокрий плащ видавали, в яку негоду йому довелося діставатися до нас». Пізніше Шерлок Холмс сказав про нього «Він прийшов до мене по допомогу, а я відправив його на вірну смерть» (Джон Опеншо, «П’ять апельсинових зерняток»)

3) «У кімнату зробив крок богатирської статури чоловік. Одягнений він був багато, але таке розкішне вбрання у нас в Англії вважали б поганим смаком. Верхню половину його обличчя закривала напівмаска» (Король Богемії, «Скандал у Богемії»)

4) «Тримаючись однією рукою за одвірок і нетерпляче простягнувши другу, жінка трохи нахилилася вперед і застигла на порозі в потоці світла; її очі напружено дивилися на нас, губи напіврозтулились у німому запитанні» (місіс Сент-Клер, «Людина з розсіченою губою»)

5) «Молода жінка дуже схвильована й будь-що бажає зустрітися зі мною. Зараз вона чекає у вітальні. Ну, а коли молоді жінки мандрують по Лондону в таку ранню годину й піднімають людей з ліжок, то, гадаю, в них є на це досить поважні причини». «Біля вікна сиділа вдягнута в усе чорне із густою вуаллю на обличчі дама» (Елен Стоунер, «Пістрява стрічка»)

6) «Високий, чисто поголений джентльмен, ясні очі та рум’яні щоки якого свідчили, що життя його минає далеко від туманів Бейкер-стрит. Він, здавалося, приніс із собою дух міцного свіжого повітря зі східного берега. Потиснувши нам руки, він уже хотів сісти, аж тут очі його зупинились на папірці з кумедними фігурками, який я щойно оглядав і залишив на столі» (Хілтон К’юбіт, «Чоловічки в танці»)

7) «Молода жінка була просто, але охайно вбрана, мала жваве, розумне, веснянкувате, мов яєчко сивки, обличчя, а енергійність її рухів свідчила про те, що цій жінці самій доводиться торувати собі дорогу в житті» (Вайолет Гантер, «Мідяні буки»)

8) «Шерлоку Холмсу його візити були приємні, бо вони давали йому змогу стежити за тим, що відбувається у поліцейському штабі. У даний час у нього з голови не йде одна справа. Справа дрібна, безглузда, проте дивовижна» (інспектор Лестрейд, «Шість Наполеонів»)

9) «Зовнішність нашого гостя здивувала мене, оскільки я розраховував побачити типового сільського лікаря. Але він виявився дуже високим, худорлявим чоловіком із довгим носом, який стирчав, наче дзьоб, між сірими, близько поставленими очима, які яскраво поблискували за скельцями окулярів у золотій оправі. Одягнений він був, як і годиться людині його професії, але якось неохайно: старий зношений піджак, обшарпані штани. Попри свою молодість він уже сутулився і дивно витягав шию, доброзичливо придивляючись до нас. Щойно наш гість увійшов до кімнати, його погляд одразу ж упав на ціпок, і він з радісним вигуком потягнувся за ним» (Доктор Мортімер, «Собака Баскервілів»)

10) В якому оповіданні – ніхто не звертається за допомогою? («Блакитний карбункул»)

 

«В якому оповіданні  Шерлок Холмс…»

-          попереджає пограбування банку («Спілка рудих»)

-          дозволяє злочинцю втекти від поліції («Блакитний карбункул»)

-          знайомиться із незвичайною жінкою, яка переграє його і викликає захоплення («Скандал у Богемії»)

-          надсилає «диявольський знак» самим злочинцям («П’ять апельсинових зерняток»)

-          хоче врятувати полонянку, але його випереджає наречений дівчини («Мідяні буки»)

-          заманює злочинця у пастку, використавши його власний секрет («Чоловічки в танці»)

-          відправляє Ватсона на місце злочину, а сам таємно веде розслідування («Собака Баскервілів»)

-          підкидає репортерові хибну інформацію про божевільного грабіжника («Шість Наполеонів»)

-          розкриває злочин, якого не було («Людина з розсіченою губою»)

-          вбиває злочинця його власним знаряддям («Пістрява стрічка»)

 

Учитель. Наступний конкурс називається «Сама суть». Одна із головних рис вдачі Шерлока Холмса – вміння бачити головне в будь-якій справі, чітко формулювати суть справи. Подібно до Шерлока Холмса, команди повинні були сформулювати саму суть двох прочитаних оповіднь.

 

Учитель. Зараз я пропоную командам попрацювати з доказами в ході конкурсу «Важливий доказ». Шерлок Холмс вміє бачити та помічати те, що приховано від стороннього ока.  У кожному оповіданні є якась важлива річ, за якою це оповідання можна впізнати. Ваше завдання – встановити відповідність між цією річчю-доказом та оповіданням.

 

ФОТОГРАФІЯ                                                  «БЛАКИТНИЙ КАРБУНКУЛ»

ТАЄМНИЧІ ЗАПИСКИ                                   «ЧОЛОВІЧКИ В ТАНЦІ»

ЛИСТ ІЗ ІНДІЇ                                                  «СКАНДАЛ У БОГЕМІЇ»

БРИТАНСЬКА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ                  «МІДЯНІ БУКИ»

СТАРА ШЛЯПА                                              «П’ЯТЬ АПЕЛЬСИНОВИХ ЗЕРНЯТОК»

ШНУР ДЗВІНКА                                             «СПІЛКА РУДИХ»

СІРО-БЛАКИТНЕ ПЛАТТЯ                           «ЛЮДИНА З РОЗСІЧЕНОЮ ГУБОЮ»

СТАРОВИННИЙ РУКОПИС                          «ПІСТРЯВА СТРІЧКА»

ПІЖДАК З ДРІБНИМИ ГРОШИМА              «ШІСТЬ НАПОЛЕОНІВ»

ЛІХТАР                                                            «СОБАКА БАСКЕРВІЛІВ»

 

Учитель. У наступних конкурсах вам доведеться застосувати методи Шерлока Холмса. «Методи Шерлока Холмса в дії». Кожен із вас, читаючи оповідання, був вражений здатністю детектива, побачивши людину вперше у житті або навіть глянувши на річ, яка їй належить, розповісти про людину всі його «таємниці».

Кожна команда отримає портрет людини, вам невідомої. Через хвилину ви повинні розповісти, що дізналися про людину по її портрету, пояснити свої висновки.

 

Учитель. Наступний конкурс має назву «Чоловічки в танці». Незвичайна назва… У дусі Шерлока Холмса… Як ви гадаєте, в чому суть конкурсу? Так, ви попрацюєте де шифрувальниками. Спробуйте розшифрувати таємну шпигунську записку, підібравши дуже простий шифр.

 

                 Завтра. Усмішка. Сьогодні. Телевізор. Розмова. Інколи. Червень. Стілець. Кафе.

                Анонім. Сміливість. Оповідання. Вітер. Автор. Ніколи. Острів.

 

(зустріч скасовано) (треба використовувати тільки великі літери)

 

 

Учитель. А тепер - «Таємна скриня». У цій скрині сховані загадкові предмети, про які я вам розповідаю, а ви повинні упізнати і назвати цей предмет.

1) Це річ, необхідна Шерлоку Холмсу для міркувань (трубка)

2) Ця річ стала предметом шантажу, була приводом для занепокоєння одної дуже важливої особи (світлина)

3) Це повинен взяти із собою Ватсон, збираючись до маєтку Ройлотта (револьвер)

4) Це предмет, необхідний для одного із захоплень Шерлока Холмса (хімічна колба)

5) Те, що лежить у скрині, купив Сент-Клер своєму синові (кубики)

6) Без цієї речі не обходиться жоден детектив, зокрема  Шерлок Холмс (лупа)

7) Те, що лежить у скрині, є назвою оповідання про витончене вбивство з метою наживи  (пістрява стрічка)

8) Цей предмет, або ця річ, позбавив спокою дядька містера Опеншо (лист)

9) Їжа, яку не любить сер Генрі Баскервіль (овсянка)

10) За допомогою цього спілкувалися місіс К’юбіт та її невідомий адресат (шифр)

11) Це знайшли в карманах піджака містера Сент-Клера (монети)

12) Невинні на вигляд предмети, які насправді були знаком небезпечної організації (П’ять апельсинових зерняток)

13) Гра, яку любили і цінували і Шерлок Холмс, і доктор Ватсон(шахи)

14) Над цим працював протягом дня Джабез Вілсон (енциклопедія)ю

 

Учитель. Завершується наша зустріч творчими конкурсами. Журі оцінюють ілюстрації, які підготували члени команд –  «Художній конкурс».

Команди виступають з інсценуванням епізодів – «Театральний конкурс».

 

ЖУРІ ПІДБИВАЄ ПІДСУМКИ ЗУСТРІЧІ-ЗМАГАННЯ.

 

 

 

 

docx
Додано
13 березня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку