Тема. Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів
Мета:
Дизайн уроку: інтерактивна дошка (проектор) + комп’ютер, мультимедійна презентація за темою уроку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф уроку має такий вигляд, який висвічується через проектор (слайд 2):
Вчитель. Доброго дня! Сьогодні на машині часу ми здійснимо подорож в далеке минуле, коли люди ще не вміли писати, а спілкувались лише усно. А щоб мандрівка була успішною, ми відвідаємо веселковий рай.
Вправа «Веселковий рай». Влаштуйтесь зручніше, закрийте очі, зробіть глибокий вдих і видих. Уявіть світле небо з веселкою від краю до краю. Сконцентруйте свою увагу на червоній дузі. Уявіть, як вона починає мерехтіти, віддалятися від веселки, а потім наближається до вас у вигляді хмаринки. Коли ця хмаринка досягає вас, вона розсипається на рубінові кристали, які торкаються вашої шкіри і перетворюються на каплі води. Вода потрапляє через шкіру в середину і наповнює ваше тіло енергією, бадьорістю, оптимізмом, силою, піднесенням, радістю. Коли ви відчуєте, що ваше тіло наситилось кольором, зайва волога вийде назовні і швидко розсіється. Відкрийте очі і погляньте на екран (слайд 3).
Вчитель. Тепер з гарним настроєм ми продовжимо свою роботу. В центрі нашої уваги – скарбниця усної народної творчості (слайд 4).
Уважно перегляньте слайд і дайте відповідь на запитання: що ми називаємо усною народною творчістю? (Відповіді учнів).
Кожна людина прагне говорити мудро, правильно, образно. Саме це нам і дають приказки і прислів’я. Дома ви повторювали їх, тому «ланцюжком» зараз озвучимо приказки і прислів’я. (Відповіді учнів)
Розрізнити прислів’я від приказок не легко. І все ж найчастіше прислів’я – це завершене судження, а приказка – це вкорочене прислів’я, у ній лише натяк на висновок.
Слайд 5
Завдання. Спробуйте з наведених прислів’їв зробити приказки.
Завдання. Склади приказку або прислів’я. (В дітей на парті лежать варіанти завдань, які вони розшифровують і записують правильні відповіді. Коли робота буде готова, учень відкладає в сторону і говорить: «Готово!».)
Уліс дровне возять. (У ліс дров не возять. Німецьке)
Однавранішня годинакраща задвівечірні. (Одна вранішня година краща за дві вечірні. Англійське)
Люд_на наро_ується, щоб твор_ти д_бро. (Людина народжується, щоб творити добро. Афганське)
3) все 1) наполегливо 4) переможе 2) праця. (Наполеглива праця все переможе. Латинське)