Тема. РМ (письмово). Складання оповідання за прислів’ям
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчі здібності учнів, збагачувати їх словниковий запас; формувати розуміння добра і зла, вчити проводити аналогію із життям; заохочувати учнів до складання оповідання за прислів’ям.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення, формування вмінь і навичок.
Епіграф уроку має такий вигляд, який висвічується через проектор (слайд 2).
І. Знайомство з класом, створення позитивної психолого-емоційної обстановки в класі. З’ясування емоційної готовності до уроку.
Вправа «Кольори творчості». Світ такий, яким його бачите ви, а значить – можна сміливо брати кольорові олівці в руки і робити його яскравішим, веселішим і добрим. Все в ваших руках. (Учні малюють кольоровими олівцями світ, який собі уявляють).
ІІ. Оголошення, теми, мети. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Ми сьогодні будемо писати твір за прислів’ям А паралельно говоритимемо про здоровий спосіб життя. Я зібрала для вас найкращі приклади народної мудрості – прислів’я, приказки про користь здорового харчування. Вони допоможуть вам налаштуватися урок і зайвий раз нагадають, що люди, які правильно харчуються залишаються здоровими і довше живуть. «Я їм, щоб жити, а деякі живуть, щоб їсти», – слова давньогрецького філософа Сократа. Чи замислювалися ви про значення висловлювання? Харчування займає важливу частину життя, але не є сенсом існування.
Слайд 3. Не обов’язково відмовлятися від улюбленої їжі: шматочка пирога або різдвяної запеченої курки. Якщо людина розуміє, що продукти, які вживає в їжу, потрібні для вилучення необхідних поживних речовин, то хвилюватися не про що. Але частіше ми забуваємо про призначення їжі і з’їдаємо в кілька разів більше, ніж потрібно організму. Це стосується святкових застіль, які переповнені всілякими стравами, і ми неодмінно пробуємо кожне.
Багато приказок говорить про користь здорового харчування. Прислів’я та приказки – це вирази, відшліфовані століттями. Кожне з них пройшло ряд метаморфоз, переродившись в коротку, але влучну істину. Прислів’я – квінтесенція народної життєвої мудрості і досвіду. Значення приказок і прислів’їв відрізняються. Прислів’я несуть в собі якусь мудрість, а приказки частіше вживаються «для красного слівця».
Я буду називати прислів’я, а ви повинні розповісти, як ви розумієте його зміст.
Слайд 4
Прислів’я: «Якщо багато з’їси, то й мед гірким здасться»
(Зміст цього прислів’я говорить про основний принцип здорового харчування – не переїдати. Коли з’їси занадто багато, то будь-яка солодкість або просто улюблені ласощі втратить свою принадність).
Слайд 5
Прислів’я: «Як жуєш, так і живеш»
(Вченими доведено, що чим ретельніше ти пережовуєш їжу, тим більше користі вона приносить. Це здається неймовірним, але насправді так і є. Ретельно пережована їжа легше перетравлюється, і організм отримує максимальну кількість поживних речовин)
Слайд 6
Прислів’я: «Вкладаючись спати з порожнім шлунком, прокинешся бадьорим»
(Уві сні організм потребує відпочинку. Якщо ви наїдаєтеся перед сном, то замість відпочинку, шлунок продовжує роботу. Це негативно позначається на загальному самопочутті вранці)
Слайд 7
Прислів’я: «Яблуко в день - і доктор не потрібен»
(Зміст цієї відомої прислів’я варто сприймати буквально. Яблука – природне джерело заліза та комплексу вітамінів, легко засвоюваних організмом. Крім цього, яблука допомагають травленню і зменшують кількість холестерину в крові)
Чому нас вчать прислів’я та приказки? (Відповіді учнів).
Здорове харчування – застава здоров’я організму і гарного самопочуття, – говорить народна мудрість. Якщо ви не довіряєте досвіду поколінь, то хоча б спробуйте застосувати в житті елементарні поради:
- не пропускаючи сніданок,
не ” наїдаючись на ніч і не дозволяючи собі надмірне споживання їжі, ви вже в перший місяць відчуєте себе краще.
Прислів’я, приказки – це життєвий досвід інших людей, який допомагає не робити помилок, що приносять вам шкоду. Тому слідуйте радам народних мудреців і бережіть здоров’я!
ІІІ. Підготовка до написання твору
Вчитель. Найулюбленішим продуктом харчування – є торт.
Пригадайте, які складові входять у композицію смачного кондитерського виробу?
(Як правило, випікаються коржі, які змазуються кремом, заливаються смачною шоколадною або сметанковою заливкою. Готовий торт ставимо на основу, щоб він не розпався).
Слайд 8.
Цю аналогію переносимо на композицію твору-розповіді (слайд 9).
Опрацювання пам’ятки до написання твору за прислів’ям (слайд 10).
Пам’ятка
1. Обери прислів’я, яке тобі найбільше до вподоби й зміст якого ти добре розумієш.
2. Згадай ситуації, у яких можливе використання цього прислів’я. Я пропоную продовжити тему харчування і, як варіант, складаємо твір за прислів’ям:
3. Придумай вступ, основну частину та висновок.
Вступ. Перша частина прислів’я як ніколи актуальна в нашому темпі життя. Часто ми не приділяємо належної уваги сніданку. Причин цьому може бути безліч: брак часу, вранці ви просто не хочете їсти і так далі.
Основна частина. Сніданок є основним джерелом сил і енергії на цілий день, тому нехтувати легкої ранкової трапезою ні в якому разі не можна.
Висновок. На противагу сніданку, за вечерею не рекомендується багато є. Організм, переварюючи їжу уві сні, не відпочиває, а значить, ви прокинетеся розбитим і не виспавшись. Кількість їжі за вечерею краще обмежити мінімумом.
ІV. Написання твору
1. Напиши твір на чернетці, добре перевір його.
2. Перепиши охайно твір у зошит, дотримуючись орфографічних та пунктуаційних правил, точного слововживання.
3. Обсяг твору — приблизно до 10 речень.
4. Заголовком твору може бути обрано прислів’я.
5. Складання творів на чернетках.
6. Зачитування творів. Коментарі, зауваження вчителя
7. Оформлення робіт у зошитах
V. Домашнє завдання
Дооформити твір за прислів’ям у чистовому варіанті. Смачних вам творів!
Слайд 11
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть фразу.
• На мою думку, найсмачніший твір був у... (найкраще працював(ла)...)