Урок на тему: "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення із фразеологічним словником"
Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення із фразеологічним словником.
Мета: поглибити знання учнів про фразеологізми, ознайомити їх із джерелами українських фразеологізмів, з фразеологічним словником, принципами класифікації фразеологізмів; розвивати вміння пояснювати значення фразеологізмів; розширити лексичний запас шестикласників; удосконалювати вміння і навички правильно розтлумачувати фразеологічні звороти, використовувати їх у мовленні; виховувати культуру мовлення.
Обладнання: підручники, зошити, фразеологічні словники, кольорові стрічки, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( урок-мозаїка )
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Гра-розминка «Пересадки».
- Станьте праворуч ті, у кого гарний настрій.
- Станьте ліворуч ті, хто очікує на уроці дізнатись щось цікаве.
- Станьте посередині ті, хто знає, що означає слово «фразеологія».
- Сядьте ті, хто готовий і хоче розпочати урок.
2. Слово вчителя
- Подивіться, будь ласка, на дошку ( прикріплено слово «урок») .
Якими ми маємо бути на сьогоднішньому уроці? ( Відповіді учнів )
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Відповідь : Фразеологія
- Отже, ви зрозуміли, що ми помандруємо до країни Фразеології.
III. Повідомлення теми та мети уроку
IV. Сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Діти отримують завдання ( пояснити значення фразеологізмів : п’ятами накивати, хлюпати носом та інші ) та, виходячи із пояснень, за допомогою вчителя підходять до вивчення нового матеріалу.
V. Закріплення нового матеріалу
1. Робота в групах ( Списати. Користуючись довідкою пояснити, що означають фразеологізми ).
- Яка зараз пора року ? Давайте підійдемо до вікна. Які кольори переважають весною ? Сідайте. А зараз виконаємо завдання «Кольорова стрічка».
Учні вибирають кольорові стрічки, на яких записано початок і закінчення фразеологізмів, діляться на пари, складають і записують фразеологізми, пояснюють їх значення. Із отриманими фразеологізмами шестикласники складають речення, зачитують та записують їх.
Скласти твір – мініатюру « На уроці української мови», використовуючи фразеологізми.
Складання пазлів із фразеологізмами, пояснення їх значення.
Кожна дитина витягує собі завдання, діти із високим рівнем знань отримують завдання творчого характеру.
Закінчити речення, ввівши ідіому, що має співпадати з римою:
Приїхав з Харкова Сашко,
З Одеси прилетів Мишко.
Здружились хлопці в одну мить
Так, що …
Та раптом – що це ? Йде Мишко
В кіно – з кіно іде Сашко.
Один від одного далеко:
Мабуть…
Довідка: розбили хлопці глека, біла ворона, водою не розлить.
VI. Підсумок уроку
Бліц – опитування ( усно )
VII. Листок самооцінювання
VIII. Домашнє завдання
Вивчити правила про фразеологізми, виконати вправу з підручника (на вибір), скласти речення із фразеологізмами: кирпу гнути, крутити носом, каламутити воду. Ввести їх у зв’язну розповідь ( на вибір ).
Додаток
Листок самооцінювання
Клас 6
ПІБ
ТЕМА: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення із фразеологічним словником.
ТАК! НІ! НЕ ЗНАЮ!
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТАК! НІ!